Skocz do zawartości

Temat o kartach graficznych AMD Big Navi / Navi 2 / RDNA2


Recommended Posts

Nvidia wpakowała kupę kasy i czasu w tą technologię, dlatego nie ma się co dziwić, że prowadzi promocję w sposób agresywny. Być może trend na rynku gier pójdzie w tym kierunku (raczej na pewno, kiedyś w podobnym miejscu były przecież shadery).

Podobna sytuacja ma miejsce na rynku samochodów z napędem elektrycznym. Silnik znany od bardzo dawna, ale dopiero gdy poważni ludzie zainwestowali poważne pieniądze mamy do czynienia z pięknym przykładem inżynierii społecznej w tym temacie.

Link to post
Share on other sites

Wątki o intel - ogólnie pustka ale jak już to klepanie się po plecach i jakie to są super w grach

Wątki o nvidia - do niedawna głównie odliczanie czasu do odebrania karty

Wątki o amd - połowa postów o tym jakie ryzeny są beznadziejne do grania, a radeony w RT i bez DLSS to porażka

  • Lubię to 3
Link to post
Share on other sites

Miałem na myśli RT w radkach, bo ono wygląda jakby rzeczywiście było dopiero na wczesnym etapie przy tym, co ma teraz nV, ale bez RT nowe radki działają bardzo dobrze (i to nie jest jeszcze najwydajniejsza wersja chipa :menda:).

Z drugiej strony tego RT wcale nie jest tak dużo jeszcze, a wszystkie gry pozwalają świetnie wyglądać i działać bez tego (można to wyłączyć po prostu). Jeszcze trochę czasu minie, aż powstaną gry w 100% wymagające RT (być może newet oparte o całą scenę w RT - to normalne, taki jest postęp). Do tego czasu wydzie jeszcze jedna gen, a może i więcej kart. Osobiście uważam, że nie ma co się specjalnie jarać teraz i wydawać kilogramów gotówki na coś, co jeszcze raczkuje.

Edytowane przez Succubus
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Lepiej wydać podobną kwotę na sprzęt który oferuje już teraz w pełni komfortową zabawę z RT i fenomenalną wydajność bez RT, czy na sprzęt który oferuje również fenomenalną wydajność bez RT, słabą z RT i dodatkowo cierpi na wiele baboli w sterach? :) Bo przypominam, że ceny są podobne realnie. Różnica taka, że na Ampere możesz RT włączyć i się nim cieszyć, albo wyłączyć jak nie masz zajawki na to, a na RDNA2 zmuszony jesteś do wyłączania albo zabawy ze zdecydowanie mniejszą płynnością. Dla mnie przykładowo (naturalnie moja subiektywna opinia) gry z DXR bardzo zyskują, chociażby "Metro Exodus", "Control"  (te dwa tytuły które uwielbiam i często do nich wracam) , czy "Wolf Youngblood" bardzo zyskują graficznie z DXR ON, nadchodzący "Cyberpunk 2077" to też w tej kwestii coś co zdecydowanie lepiej się będzie ogrywać z DXR ON zamiast OFF. A, również obecny na rynku "Watch Dogs Legion" z DXR zyskuje mega. Fakty są takie, że gier z DXR będzie coraz więcej, a skoro konsole nowej generacji również w tym kierunku poszły to sprawa jest prosta. RDNA2 jest wyborem mniej atrakcyjnym od Ampere, nie jest to konkurencja jakiej chciałoby się oczekiwać w pełnym słowa znaczeniu. Nie ma co się czarować, rynek działa tak jak działa i trendy są takie, a nie inne.

Link to post
Share on other sites

Oczywiście, że lepiej mieć włączone nowe bajery, niż nie. Ale jak sprzęt nie pozwala, to trzeba iść na kompromis.

24 minuty temu, EH_Gosu napisał:

wydać podobną kwotę

Właśnie tu jest cały problem. Radki oferując mniej powinny być o wiele lepiej wycenione. Wyobraźmy sobie dobrego, niereferenta rx 6800xt tańszego od najtańszego 3080 o minimum 1000-1200zł. Byłyby takie dylematy? Wątpię.

No ale nie jest i dlatego masz rację - też wolałbym dołożyć do 3080 (albo nawet kupić 3070) i cieszyć się wszystkimi bajerami.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Gdyby różnica cenowa była taka jak napisałeś, 1000-1200 zł, nawet 800 zł to byłby to dla wielu potencjalnie kupujących, argument bardzo istotny. Natomiast w obecnej sytuacji jest jak jest. Na tym polu akurat RX 6900 XT będzie wypadał lepiej vs RTX 3090 niż RX 6800 XT vs RTX 3080. Z kolei w segmencie top topu już totalnie mało kto na jakiekolwiek kompromisy się zdecyduje. Jak wszystko się czasowo sklei to niebawem dorwę na testy RX 6800 XT Red Devil, a potem mam nadzieję wersję 6900 XT to będzie przyjemna zabawa z testami solidnych modeli RX vs solidne modele RTX. Kwestia jeszcze sterów ;)

Link to post
Share on other sites

Gdyby ktoś chciał najnowsze bety do radeonów, to poniżej link. Z nowości:

- wsparcie dla RT (również w vulkan)

  • VK_KHR_fragment_shading_rate
    • This extension provides the ability to change the shading rate per fragment. This extension allows for multiple pixels to be shaded via a single fragment shader invocation as opposed to the normal rate of one invocation per pixel.
  • VK_KHR_acceleration_structure
    • This extension provides acceleration structures for representing geometry that is spatially sorted. Acceleration structures are the most common way for quickly identifying potential ray intersections by ray tracing techniques.
  • VK_KHR_ray_tracing_pipeline
    • This extension introduces ray tracing pipelines along with new shader domains and an indirection table to link shader groups with acceleration structures.
  • VK_KHR_ray_query
    • This extension introduces ray queries, which can be used by any shader type outside of the optional dedicated ray tracing pipeline to return traversal results to the calling shader.
  • VK_KHR_deferred_host_operations
    • This extension defines the infrastructure and usage patterns for deferrable commands, which allows dependent extensions to defer their own operations. The VK_KHR_deferred_host_operations extension itself does not specify any commands as deferrable.
  • VK_KHR_pipeline_library
    • This extension introduces pipeline libraries. A pipeline library is a new special pipeline type that defines a set of pipeline states. It cannot be bound, rather it can be linked into other pipelines.
  • VK_KHR_shader_terminate_invocation
    • This extension indicates support for the SPV_KHR_terminate_invocation SPIR-V extension. The SPIR-V extension introduces a new instruction OpTerminateInvocation that allows a shader invocation to immediately terminate, which provides the behavior required by the GLSL discard statement.

Fixed Issues

  • Enabling Record Desktop and Instant Replay may cause hitching or stutter during fullscreen video playback on some system configurations.
  • Custom fan settings may not retain after waking from sleep on Radeon RX 500 series graphics products.
  • Graphical glitching may occur on Radeon RX 500 series graphics products when at idle or at desktop with multiple high refresh rate Radeon FreeSync displays connected.
  • Disabling performance metrics overlay while in game can sometimes cause frame freeze or stuttering.
  • Lower than expected performance may be experienced on Radeon RX 5700 series graphics products in Xuan-Yuan Sword VII™.
  • Mouse corruption may be experienced when changing graphics options to Vulkan® API in Serious Sam 4™.
  • Corruption may be visible on some surfaces in Far Cry™ Primal on Radeon RX 5000 series graphics products.

Known Issues

  • Brightness flickering may intermittently occur in some games when Radeon FreeSync is enabled, and the game is set to use borderless fullscreen.
  • Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V, Call of Duty®: Modern Warfare and Call of Duty®: Black Ops Cold War may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.
  • Anisotropic Filtering in Radeon Software graphics settings is not taking effect in DirexctX®9 applications on RDNA graphics products.
  • Crysis™ Remastered may experience corruption on character models on Radeon RX 6800 Series graphics products.
  • World of Warcraft: Shadowlands may fail to launch when DirectX®12 API is selected on Windows®7 system configurations.
  • Some games may experience stuttering when set to borderless fullscreen and an extended display is connected running the Netflix™ windows store application on RDNA graphics products.
  • Radeon recording and streaming features may fail to enable on AMD Radeon HD 7800 series graphics products.
  • Screen space reflections may appear with flickering corruption in Battlefield™ V on RDNA graphics products.
  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.
  • Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.
  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.11.2 Beta with Vulkan® Ray Tracing Extension

Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, mirai99 napisał:

Ach, DigitalFoundry. Oni maja taka markę, że mogą wypuścić review 10 dni po wszystkich, a i tak wszyscy się na to rzucą, bo wiedzą, że warto.

 

Filmik w telegraficznym skrócie:
bez DLSS i RT: 3070 < 6800 (ale 6800 droższy) < 6800XT = 3080 (ale 3080 droższy)
z DLSS i RT: 6800 < 6800 XT < 3070 < 3080
Konkluzja: gdyby nowe Radeony były tańsze to warto by je brać, a że nie są to w sumie to raczej nie, zwłaszcza że pewnie nowe gry będa coraz częściej korzystać z DLSS i RT.

Edytowane przez JanekD
  • Lubię to 2
Link to post
Share on other sites

Wczoraj wstawiałem link do beta sterów z RT, a tu proszę dziś oficjalnie do pobrania z wyższym numerkiem (ale bardzo podobne do tamtych)

 

Radeon Software Adrenalin 2020 Edition 20.11.3

Support For

  • Immortals: Fenyx Rising™
  • Vulkan® Ray Tracing Extensions

Added Vulkan® Support

  • VK_KHR_fragment_shading_rate
    • This extension provides the ability to change the shading rate per fragment. This extension allows for multiple pixels to be shaded via a single fragment shader invocation as opposed to the normal rate of one invocation per pixel.
  • VK_KHR_acceleration_structure
    • This extension provides acceleration structures for representing geometry that is spatially sorted. Acceleration structures are the most common way for quickly identifying potential ray intersections by ray tracing techniques.
  • VK_KHR_ray_tracing_pipeline
    • This extension introduces ray tracing pipelines along with new shader domains and an indirection table to link shader groups with acceleration structures.
  • VK_KHR_ray_query
    • This extension introduces ray queries, which can be used by any shader type outside of the optional dedicated ray tracing pipeline to return traversal results to the calling shader.
  • VK_KHR_deferred_host_operations
    • This extension defines the infrastructure and usage patterns for deferrable commands, which allows dependent extensions to defer their own operations. The VK_KHR_deferred_host_operations extension itself does not specify any commands as deferrable.
  • VK_KHR_pipeline_library
    • This extension introduces pipeline libraries. A pipeline library is a new special pipeline type that defines a set of pipeline states. It cannot be bound, rather it can be linked into other pipelines.
  • VK_KHR_shader_terminate_invocation
    • This extension indicates support for the SPV_KHR_terminate_invocation SPIR-V extension. The SPIR-V extension introduces a new instruction OpTerminateInvocation that allows a shader invocation to immediately terminate, which provides the behavior required by the GLSL discard statement.

Fixed Issues

  • Lower than expected performance may be experienced on Radeon™ RX 6000 series graphics products in Watchdogs:® Legion and Dirt™ 5.
  • Lower than expected performance may be experienced on Radeon™ RX 5000/500/400 series graphics products in Godfall™.
  • Godfall™ is not detected or listed in Radeon Software gaming tab.
  • Crysis™ Remastered may experience corruption on character models on Radeon™ RX 6800 Series graphics products.
  • Fixed some intermittent crashes found in Total War™ Saga: Troy and World of Warcraft®: Shadowlands.
  • World of Warcraft®: Shadowlands may fail to launch when DirectX®12 API is selected on Windows®7 system configurations.
  • Fixed some intermittent crashes found in Call of Duty®: Black Ops Cold War with DirectX® Raytracing enabled.
  • HDR on supported Windows 10 desktops might get disabled when DOOM® Eternal™ starts rendering in HDR mode.
  • Fixed issues found on Adobe™ Illustrator, Adobe™ Premier and FinalWire AIDA64.
  • Fixed corruption issues in Red Dead Redemption 2 in 1080p resolution on Radeon™ RX 6800 Series graphics products.

Known Issues

  • Brightness flickering may intermittently occur in some games when Radeon™ FreeSync is enabled, and the game is set to use borderless fullscreen.
  • Metro Exodus™, Shadow of the Tomb Raider™, Battlefield™ V and Call of Duty®: Modern Warfare may experience intermittent application crashes with DirectX® Raytracing enabled.
  • Anisotropic Filtering in Radeon™ Software graphics settings is not taking effect in DirectX®9 applications on RDNA graphics products.
  • Some games may experience stuttering when set to borderless fullscreen and an extended display is connected running the Netflix™ windows store application on RDNA graphics products.
  • Radeon™ recording and streaming features may fail to enable on AMD Radeon™ HD 7800 series graphics products.
  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.
  • Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon™ RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.
  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.
  • Oculus Link users might experience crashes on Polaris and Vega series graphics products.
  • Flickering might be observed if the Radeon Software Overlay is invoked while Immortals: Fenyx Rising™ is running on an extended display.
  • Tom Clancy’s Rainbow Six® Siege might experience corruption in Hybrid Graphics scenarios when using the Vulkan API on an extended display.
  • Screen flickering might be observed when using MSI Afterburner.

 

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites

Znaczy spokojnie, jestem pewien, że AMD coś w tych sterownikach nawywijalo, takie cuda się nie zdarzają, żeby sterowniki podniosły wydajność GPU i CPU o 30%. Mimo wszystko przyjemnie się na to patrzy :D

https://www.3dmark.com/spy/15815227

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...