Skocz do zawartości

Temat o kartach graficznych NAVI 3 / RDNA3


Recommended Posts

Tak sobie teraz patrzę na resztę testów z sieci i zastanawiam, co zespół inżynierów odwalił, że zmiana architektury jako takiej podwyższyła wydajność o 8% i nieznacznie obniżyła pobór mocy. 

 

RX 6650 XT: 237mm², 176W, 2048 shaderów, 128 TMU, 64 ROPy, zegar boost 2635 MHz 

RX 7600: 204mm², 165W, 2048 shaderów, 128 TMU, 64 ROPy, zegar boost 2625 MHz 

 

Porównując identyczne pod względem CUDA-ków RTX 3070 i 4070 mamy te 30% wyższą wydajność. A tutaj? :rudolph:

Link to post
Share on other sites

@Artok RX 7600 jest produkowany w procesie 6nm w TSMC, dokładnie tym samym który był już użyty do (ha tfu) 6500xt czy 6400. NV przeszła w tym czasie z 8nm Samsunga na 5nm TSMC, co tłumaczy świetną efektywność Ady i prądożerność Amperów w porównaniu do RDNA2 - wyższe modele od 6600 w górę były 7nm. 7900 są 5nm jak Ada ale MCM, stąd pewnie większy pobór w ich przypadku.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Tragedii cenowej jak na entry level nie ma. Pamiętacie, taki GTX 1050Ti był jakoś po 850 zł jak był nowy. Od tamtego czasu jednak sporo inflacja zjadła. Jakiś progress też jest, bo karta w cenie RTX 3050, a jednak wydajność ogólnie zapewnia w sensownym stopniu wyższą. Jak ktoś tylko do grania potrzebuje, to nie jest wcale źle.

 

AMD do rdna 3 wprowadziło także "AI Acceleration". Czyli dokładnie to co robią rdzenie Tensor  w nvidii:

https://gpuopen.com/learn/wmma_on_rdna3/

Różnica jest jednak taka, że api TensorRT jest potężne, a i nawet nie potrzeba bezpośrednio z niego korzystać bo wszystkie popularne frameworki z niego korzystają. Trochę AMD ma jeszcze roboty, zanim będzie w stanie na rynku konsumenckich gpu konkurować w AI z zielonymi. Więc jak ktoś chciałby rozpocząć przygodę z AI to dalej lepszą ofertą będzie RTX 3050.

Link to post
Share on other sites

Ma ktoś szklana kulę?
Będę się powoli przymierzał do zakupu 7900 XT w czerwcu-sierpniu. 

 

I mam rozkminę: referent czy Pulse? 
Wszystkie testy, które czytałem wcale nie pokazują jakiejś wybitnej przewagi Pulse'a (który jednak jest droży o kilkaset zł). A referent przy odrobinie dopieszczenia i normalnej krzywej wentyli staje się fajny. 
Za 3500pln + TLOU bym szarpał :/ 

Link to post
Share on other sites
14 godzin temu, Revenant napisał:

Ma ktoś szklana kulę?
Będę się powoli przymierzał do zakupu 7900 XT w czerwcu-sierpniu. 

Ty pamiętasz, że 7900 XT tj średnio 8% szybciej niż 6950 XT? Ani RT nie jest jakoś dużo lepsze, ani sprawność energetyczna / pobór mocy wyraźnie lepszy. Poza tym, gdy 7900 XT spadnie do 3500 PLN to 6950 XT zleci gdzieś pod 2700. Warto dopłacać? 

Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Rebelmind napisał:

Warto dopłacać? 

Może jak ktoś chce mnie pewność, że FSR 3.0 będzie działać, to warto dorzucić. 

11 minut temu, Rebelmind napisał:

6950 XT zleci gdzieś pod 2700.

Też już był za tyle :wariat: Dokładnie 2730, referent w Media Expert. 

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Rebelmind napisał:

Ty pamiętasz, że 7900 XT tj średnio 8% szybciej niż 6950 XT? Ani RT nie jest jakoś dużo lepsze, ani sprawność energetyczna / pobór mocy wyraźnie lepszy. Poza tym, gdy 7900 XT spadnie do 3500 PLN to 6950 XT zleci gdzieś pod 2700. Warto dopłacać? 

 

AV1 oraz wydajność w kilku grach, w które muce jest dużo większa. 
Ogółem w 1440p są bliżej siebie. Ale przy 2160p 7900 XT wyciąga większe różnice. 
Np. TW:WH3 (6950 od 6900 będzie wyciągać max 2-3fps więcej): 

warhammer-3-3840-2160.png

 

 

 

Edytowane przez Revenant
Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Diablo 4 przy 4K@Ultra na RX 6800 (OC+UV) rock-solid 60fps.
Ale aż oczy pieką na widok, że gra zżera ciągle 16GB VRAM non-stop, ale bez chamskiego doczytywania jak np. w D3. W końcu ktoś pomyślał by wykorzystać VRAM, jeżeli się da? 
na RX 7900 XTX kumplowi ciamka 19GB VRAM. 

Edytowane przez Revenant
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dopóki nie zamula na 8-10GB VRAM to raczej dobrze. Przy RAMie i Windowsie jest podobna zależność, jak miałem 16GB to system + przeglądarka brały ok. 4GB, teraz przy 32GB to jest 6GB lekko na starcie. Dobrze mieć wszystko pod ręką, smartfon też jak brałem 2 lata temu wydawało mi się że 4GB styknie, teraz co chwilę ubija aplikacje w tle i wydajność leży bo wszystko musi się ładować od nowa. Nigdy więcej nie zaoszczędzę na pamięci, mam 6800 i obstawiam że spokojnie na jakieś 5 lat starczy jeszcze. Daję sobie paznokieć przy małym palcu uciąć że NV przy serii 5000 wprowadzi tą kompresję AI co się kiedyś chwalili i 5080 serio może będzie miał 8GB.

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites
17 godzin temu, Revenant napisał:

Ale aż oczy pieką na widok, że gra zżera ciągle 16GB VRAM non-stop, ale bez chamskiego doczytywania jak np. w D3. W końcu ktoś pomyślał by wykorzystać VRAM, jeżeli się da? 

ram nie wykorzystany to ram stracony, mnie też zastanawia czemu przy 24GB vramu i 64GB ramu mam oglądać w ogóle loadingi, bo kogoś na komputer nie stać... Niech bierze gra tyle ile się da, jak komuś słabo działa to mógl nie kupować skrzynki za 3k

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Pomału coś się zmienia na plus, ale brakuje w niektórych nowych tytułach skalowania w dół. Z drugiej strony current gen konsole mają 16GB GDDR więc było do przewidzenia że optymalizacja pójdzie w końcu w tym kierunku bo developerzy to lenie śmierdzące :P

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, zbiku90 napisał:

developerzy to lenie śmierdzące

Szybciej, szybciej, premiera ma być za tydzień! Olej, bugi, zrób mi release i publikujemy za 3, 2, 1 Cyberpunk!

Naprawdę jest niewiele branż, gdzie można pozwolić sobie na kończenie projektu zgodnie z sensownym harmonogramem.

Pocieszające odrobinkę troszkę jest to, że to nie tylko gamedevu się tyczy. Wyobraź sobie, że kupujesz ROV (robot podwodny), który wiesza się chwilę po uruchomieniu. Albo kupujesz urządzenie pomiarowe za grube $$ i dopiero podczas odbiorów dev robi fixy. 

 

Wracając jednak do tematu GPU, to powoli wydaje mi się, że podejście apple mogłoby się sprawdzić nawet w x86. Mam na myśli zrezygnowanie z VRAM na rzecz "Unfited" RAM, czyli potwornie szybki ram. Podobnie jak Intel mógł się dogadać z AMD i do procka wpiąć iGPU od AMD, mogą zaprojektować wspólny standard łączenia pomiędzy prockami, tak można też zrobić standard socketu dla gpu.  O ile lepiej by było zrobić upgrade samego scalaka GPU niż wymieniać całą kartę. Chłodzenie? Czemu kupując nowe gpu, muszę kupić cooler, wentylatory, etc? Całe to "wymienne" gpu to taki relikt przeszłości. 

Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Adames napisał:

Chłodzenie? Czemu kupując nowe gpu, muszę kupić cooler, wentylatory, etc? Całe to "wymienne" gpu to taki relikt przeszłości. 

Gdybyś mógł przełożyć chłodzenie z poprzednich modeli (rozstaw śrub montażowych na Pcb ten sam) i gdyby Nv sprzedawała też samo pcb bez chłodzenia to by AiB poszli z torbami. 

Link to post
Share on other sites

Jakież to smutne dla AiB, że nie mogą sprzedawać procka sklejonego z płytą główną, ramem i coolerem, prawda? Poszli przez to z torbami, bo jaki jest sens robić samą płytę główną. A nie, czekaj, są laptopy!

 

Problem podejrzewam, że jest dla Nvidii i AMD taki, że w długim terminie oznaczałoby to, że więcej towaru zostanie na rynku, co szkodzi sprzedaży. 

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
10 godzin temu, Adames napisał:

O ile lepiej by było zrobić upgrade samego scalaka GPU niż wymieniać całą kartę. Chłodzenie? Czemu kupując nowe gpu, muszę kupić cooler, wentylatory, etc? Całe to "wymienne" gpu to taki relikt przeszłości.

Modułowe karty graficzne to jedna z rzeczy na które czekam, ale chyba się nie doczekam z powodu opisanego wyżej. Może kiedyś jak się rynek zmieni i konkurencja będzie większa. Modułowe smartfony też by były ciekawe, nawet były chyba jakieś przymiarki, ale to akurat ciężkie do zrealizowania ze względu na nieduże rozmiary.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

@zbiku90 LG takie coś zrobiło:
https://www.benchmark.pl/aktualnosci/moduly-do-lg-g5-okazuja-sie-pomyslem-malo-trafionym.html

Innym modułowym niewypałem był Asus PadFone, ten jednak miał kilka generacji.

Trochę mniej popularnym podejściem od powyższych jest Fairphone, tylko to nie do końca modułowy - upgradowalny telefon. To jest po prostu łatwy w naprawie telefon.

 

 

 

Link to post
Share on other sites
2 minuty temu, Adames napisał:

Trochę mniej popularnym podejściem od powyższych jest Fairphone, tylko to nie do końca modułowy - upgradowalny telefon. To jest po prostu łatwy w naprawie telefon.

To powinno być standardem, a nie opcją. Ale niestety jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o...

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites

Kupowałem wiele kart i gratów w mindfactory. Omijać ich szerokim łukiem. Banda złodziei i olewusów. Ceny nie biorą się u nich znikąd. 


Na caseking jest Pulse za 850€, bardziej kusząca opcja. Chociaż nie wiem czy Hellhound nie byłby lepszy od Pulse'a?

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...