Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Dźwięk przestrzenny na PC

FAQ

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
91 odpowiedzi w tym temacie

#1 Lukson

Lukson
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 13 kwiecień 2013 - 18:18

*
Popularny

Temat ten ma na celu odpowiedzenie na najczęściej zadawane pytania odnośnie uzyskania dźwięku na wszystkich głośnikach podpiętych pod PC.

 

 

1. Co to jest dźwięk przestrzenny?

 

Odp.

Zacznijmy od początku. Dźwięk zapisywany jest najczęściej na dwóch kanałach. Jest to stereofonia. Dźwięk tworzony jest wtedy dla lewego i prawego głośnika lub jak kto woli słuchawek.

Czym jest więc dźwięk przestrzenny?

W skrócie tym samym ale dodatkowe informacje są zapisywane dla pozostałych głośników tj. centralnego, lewego tylnego, prawego tylnego oraz subwoofera. Dodatkowo zapisane mogą być też dane dla kanałów bocznych - lewego i prawego.

 

2. Skąd bierze się dźwięk przestrzenny?

 

Odp.

Ze źródła, którym w tym przypadku jest plik z muzyką, filmem lub też grą.

Warunkiem koniecznym do uzyskania dźwięku przestrzennego musi być posiadanie odpowiedniego źródła.

 

Muzyka.

Najczęściej używanym formatem muzycznym na komputerze, przenośnym odtwarzaczu czy też telefonie jest MP3. Wszelkie pliki pobierane z sieci z serwisów takich jak chomik czy wrzuta zapisane są w Stereo ergo dla dwóch głośników i tak należy ich odsłuchiwać. Nagrania z dźwiękiem przestrzennym mają rozszerzenia *.dts, są tworzone z myślą o odsłuchu na zestawach wielokanałowych przez co na sprzęcie stereo praktycznie nie da się ich słuchać.

 

Filmy

Rządzą się innymi prawami niż muzyka. Mnogość kodeków pozawala na zapisywanie ich w różnych formatach audio czy wideo. Dzięki temu można uzyskać dźwięk wielokanałowy co w przypadku oglądania takich dzieł jak Gwiezdne Wojny (oryginalnie nie miały prawdziwego dźwięku przestrzennego) czy też Avatar polepsza doznania. Dzięki filmom dźwięk rozwinął się z postaci niemej (najczęściej muzyka była grana na pianinie a tekst pojawiał się na ekranie bądź był czytany przez lektora stojącego za ekranem) poprzez mono, później stereo aż po 12.2. Tak, dwanaście kanałów i dwa subwoofery.

 

Gry.

Tutaj temat jest bardzo prosty. Dźwięk przestrzenny a dokładniej jego generowanie zaimplementowane jest w silniku gry. Obecnie większość gier jak nie wszystkie jest w stanie wytworzyć dźwięk 5.1, który kierowany jest potem do karty muzycznej a z niej do głośników.

 

Internet.

Głównym źródłem dźwięku z internetu jest youtube. Wiele osób pisze z płaczem, że ma takie czy inne głośniki 5.1 i grają dwa (przednie) albo trzy (z subwooferem). Próbują różnych testów surround oraz filmików z dźwiękiem wielokanałowym na YT ale cały czas gra taka sama ilość głośników.

Dlaczego? Dlatego, że dźwięk na YouTube jest i będzie w stereo!!! Zapamiętajcie to.

Dopóki nie zwiększą prędkości internetu oraz nie opracują nowych enkoderów umożliwiających zapis dźwięku wielokanałowego tak aby zajmował jak najmniej miejsca dopóty będzie to stereo.

 

3. Mam głośniki 5.1 a grają tylko 2 albo 3 (subwoofer), dlaczego?

 

Odp.

Co jest źródłem dźwięku? Napisane masz wyżej, sprawdź czy dźwięk jest wielokanałowy.

 

4. Mam głośniki 5.1, źródło ma dźwięk przestrzenny lub może go generować (gra), dlaczego nie grają wszystkie głośniki?

 

Odp.

Należy sprawdzić czy karta dźwiękowa jest ustawiona w tryb 5.1, wszystkie wtyczki podłączone prawidłowo oraz czy dany kanał nie jest wyciszony.

 

5. Jak uzyskać dźwięk 5.1 z laptopa?

 

Odp.

Niektóre laptopy mają możliwość podłączenia głośników 5.1 pod wyjścia karty muzycznej. Najczęściej są to 3 gniazda jack stereo lub też 2 gniazda jack 4-pin (z tym przypadkiem też się spotkałem).

Jeżeli laptop nie posiada karty muzycznej z takimi wyjściami, wtedy jesteśmy zmuszeni zakupić zewnętrzną kartę. Wybór ten pozostawiam przyszłemu właścicielowi.

 

6. Mam zewnętrzną kartę do laptopa ale grają tylko 2 lub 3 głośniki?

 

Odp.

Patrz pkt. 3

 

7. Mam podłączone głośniki kablem optycznym, cyfrowym, coaxialnym, dlaczego grają tylko 2?

 

Odp.

Dźwięk przez kabel optyczny przesyłany jest w postaci cyfrowej do odbiornika - Digital to Analog Converter, w skrócie DAC.

Najczęściej dźwięk ten jest stereofoniczny gdyż źródło takie jest. Patrz pkt. 3.

 

8. Mam podłączone głośniki kablem optycznym, cyfrowym, coaxialnym, źródło ma dźwięk przestrzenny lub może go generować (gra), dlaczego nie grają wszystkie głośniki?

 

Odp.

Powodem jest nieprawidłowe ustawienie kodeków na komputerze.

U siebie używam od lat kombinacji K-Lite Codek Pack + Bestplayer. Paczka kodeków zawiera wszystkie potrzebne do odtwarzania filmów. Program natomiast jest prosty w użytkowaniu i obsłudze dzięki czemu jego konfiguracja jest banalna.

Aby uzyskać dźwięk przestrzenny kablem cyfrowym należy kodek ustawić w tryb Pass-through. Urządzenie do którego dźwięk ten będzie przesyłany musi być w stanie go zdekodować.

 

Zasada ta nie dotyczy gier!!!

Gry nie są w stanie przekazać dźwięku wielokanałowego w postaci cyfrowej do zewnętrznego dekodera tudzież DAC. Gra przesyła swój dźwięk do karty muzycznej, ta natomiast podaje go dalej.

Wyjście cyfrowe jak już wcześniej napisałem najczęściej jest stereofoniczne i taki dźwięk jest generowany.

To że gra ma logo Dolby Digital czy też DTS nie oznacza, że taki dźwięk prześle. Jak wiadomo nie od dziś, wiele gier tworzonych jest na różne platformy. PS3 i Xbox są w stanie generować cyfrowy dźwięk przestrzenny dzięki innej warstwie sprzętowo-programowej.

W komputerze gra nie połączy się bezpośrednio z wyjściem cyfrowym, nie ma takiej możliwości.

 

9. Jak uzyskać cyfrowy dźwięk przestrzenny z gier?

 

Odp.

Potrzebny jest enkoder, który w czasie rzeczywistym przekształca dźwięk "analogowy" do postaci cyfrowej i przesyła go dalej poprzez interfejs cyfrowy tj. S/PDIF od dekodera.

W komputerze enkoderem takim jest np. oprogramowanie dołączane do niektórych kart firmy Creative. Umożliwia ono wybranie jednego z formatów - DD Live lub DTS Connect - w zależności od możliwości dekodowania odbiornika i przesłanie go w postaci zakodowanej wielokanałowej.

Wadą tego rozwiązania jest powstałe opóźnienie. Niestety komputer nie jest w stanie generować cyfrowego dźwięku przestrzennego w locie bez opóźnień.

 

 

 

 

 

Na koniec.

Jeżeli ktoś ma jakieś pytania lub chciałby wnieść coś do tematu to zapraszam.

Temat postaram się rozwinąć o screeny i fotografie ułatwiające podłączanie i konfigurowanie sprzętu.


  • 36

#2 FeelFree

FeelFree
  • Gaduła

  • 447 postów
  • Miejscowość:Bydgoszcz

Napisano 14 kwiecień 2013 - 01:00

Bardzo ładnie i łatwo opisane, leci duży plus.


  • 0

Spoiler

#3 drachenfeles

drachenfeles
  • Let the Galaxy Burn!

  • 19606 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 14 kwiecień 2013 - 14:23

jedna uwaga - faik dźwięk przestrzenny realizuje samo stereo (2.0), jak napisałeś wymaga to odpowiedniego źródła czyli nagrania za pomocą pary mikrofonów, tymczasem 5.1 czy 7.1 (itp) czyli tzw systemy dolby "cośtam" np pro logic, true HD itp itd czyli wielokanałowy dźwięk (dla uproszczenia nazwijmy go "typu surround"), który nie do końca jest tym samym co przestrzenny


  • 0

#4 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 14 kwiecień 2013 - 14:32

Dlatego powinienem dopisać, że dźwięk powinien być naprawdę przestrzenny bo np. wiele osób posiadających chociażby Z-5500 podpina je 3xJack do PC a na stacji ustawia Dolby Pro-Logic i cieszą się z dźwięku "przestrzennego" generowanego z dźwięku stereo.


  • 0

#5 drachenfeles

drachenfeles
  • Let the Galaxy Burn!

  • 19606 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 14 kwiecień 2013 - 19:09

no o to mi właśnie chodziło - wyraźnie zaznaczyć:

  • przestrzenny = stereo,
  • surround = dolby 5.1/7.1,
  • przestrzenny ≠ surround

     


  • 0

#6 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 20 kwiecień 2013 - 01:54

Instrukcja krok po kroku jak uzyskać dźwięk przestrzenny z filmu.

 

Jako źródło posłużył mi film Avatar, jest to obraz zgrany z płyty blu-ray (bdrip) z dźwiękiem zakodowanym w standardzie DTS.

Odtwarzacz to używany przeze mnie od lat Bestplayer. Jest banalny w obsłudze i dzięki temu nie stwarza żadnych problemów.

Jako głośników analogowych używam zestawu Creative Gigaworks S750 (umożliwiają uzyskanie dźwięku 7.1 ale u mnie podłączone tylko 3 głośniki i subwoofer).

Dźwięk w postaci cyfrowej, kablem optycznym przekazuję do głośników a dokładniej dekodera w Logitech Z-5450.

Dlaczego takie głośniki? Dlatego, że w porównaniu do większości amplitunerów nie mają miliona opcji (na oryginalnym firmware) i są w stanie dekodować wiele formatów dźwięku cyfrowego. Poza tym to tylko dekoder, głośniki mam inne podłączone :D

 

 

Jeżeli ktoś ma świeży system to zaczyna od pkt 2.

Jeżeli ktoś ma już zainstalowany system oraz inne kodeki i/lub problemy z odtwarzaniem dźwięku to zaczyna od pkt 1.

 

 

1. Od czego zacząć?

 

Jeżeli masz świeży system to zaczynasz od instalacji kodeków czyli de facto od pkt 2.

 

Wszelkie problemy z odtwarzaniem materiału wideo rozwiązuję zawsze w ten sam sposób:

- usuwam wszystkie kodeki jakie były zainstalowane do tej pory (AC3splitery, ffdshow, lavspliter) jednym słowem cały syf, który i tak nie działa,

- wywalam odtwarzacze, które nie działają i sprawiają problemy bo ściągają różne kodeki jak nie są w stanie czegoś odtworzyć tym samym robią bałagan w systemie (allplayery, vlcplayery itd.)

- nie korzystam z Windows Media Playera bo to syf. Najlepiej byłoby go usunąć ale niestety część stron internetowych korzysta z jego wtyczek,

- usuwam wszystkie skojarzenia z WMP,

- cały system czyszczę przy użyciu Tuneup.

- restart, ponowne czyszczenie, restart i dopiero przystępuję do instalacji.

 

 

2. Kodeki, ich instalacja i konfiguracja.

 

Pierwsza rzecz jaką potrzebujemy to kodeki umożliwiające odtwarzanie jakiekolwiek materiały wideo na naszym komputerze.

 

Kodeki to paczka K-Lite Codec Mega Pack w najnowszej wersji czyli 9.8.5, jeżeli ktoś używa 64 bitowego Windowsa zalecam także pobranie dodatkowo paczki 64-bit > LINK

 

a) Instalacja

 

Po pobraniu obu plików otwieramy pierw wersję 32 bitową - ta co nie ma dopisanego 64-bit w nazwie - i przystępujemy do instalacji.

 

UWAGA!!!

Instalacja wersji 64-bit przebiega analogicznie do wersji 32-bit. Dlatego na ostatniej planszy instalatora 32-bit nic nie zaznaczamy jeżeli instalujemy oba zestawy kodeków!!!

Pierw instalujemy 32 a potem 64 i dopiero w tym drugim zaznaczamy Run Codec Tweak Tool.

 

 

Wybieramy ZAAWANSOWANĄ (advanced) instalację:

 

klite1.jpg

 

Pojawi nam się następna plansza, na której z menu opcji wybieramy 7 lub 8 (bez odtwarzacza).

 

klite2.jpg

 

Przewijamy w dół zawartość okna aż dotrzemy do Windows Media Video. Zaznaczamy w nim LAV.

Trochę niżej jest Process raw video. Zaznaczenie opcji ffdshow umożliwi nam odtwarzanie nie skompresowanego materiału.

 

klite3.jpg

 

Trochę niżej jest podobna opcja ale dotyczy plików audio. Ponownie zaznaczamy Use ffdshow:

 

klite5.jpg

 

Na następnej planszy zaznaczamy wskazane opcje i klikamy next:

 

klite6.jpg

 

Potem pojawia się opcja do wyboru sprzętowego wspomagania dekodowania. Jako że ja posiadam kartę NVidii to zaznaczyłem NVIDIA CUVID. W przypadku innych kart graficznych zalecam zaznaczenie DXVA2.

 

klite7.jpg

 

Kolejne plansze odpowiadają za wybranie domyślnej aplikacji do odtwarzania wideo oraz miniaturek widocznych w systemie.

 

Po tych planszach pojawia się najważniejsza:

 

klite8wane.jpg

 

Na powyższej planszy zaznaczamy Same as input aby dźwięk był odtwarzany tak jak to było zapisane w pliku. Ustawienie to dotyczy tylko i włącznie posiadaczy zestawów wielokanałowych podłączanych cyfrowo i analogowo.

Jeżeli ktoś korzysta z laptopa lub głośników stereo to zalecam przestawienie tej opcji na 2.0 (stereo) bo może się okazać, że nie będzie słychać dialogów w głośnikach.

 

Na ostatniej planszy instalatora zaznaczamy obie opcje:

klite9.jpg

 

b) Konfiguracja kodeków.

 

Po zainstalowaniu kodeków pojawią nam się dwa okienka:

 

klite10ustawienia.jpg

 

Wybieramy 1 (RESET), pojawi się okno w którym zaznaczone są już stosowne opcje więc klikamy Apply & Close.

 

Następnie klikamy w 2 (Fixes) zaznaczamy wskazane opcje po czym wybieramy Apply & Close:

 

klite11.jpg

 

Klikamy na 3 (Preferred Splitters) przewijamy w dół i wszędzie tam gdzie jest Use merit wybieramy LAV Splitter. Potem Apply&Close

 

klite12.jpg

 

Punkt 4 (Preferred Decoders) odpuścimy sobie na razie jeżeli wszystko będzie działać poprawnie.

 

Uwaga 2!!!

 

Jeżeli ktoś korzysta z innego odtwarzacza to proponuję kliknąć w oknie Codec Tweak Tool (to z cyferkami na obrazku) na opcję DirectShow Filters po czym wybrać ffdshow audio decoder (analogicznie później postąpić dla x64).

Z lewej strony okna przewinąć na dół i wybrać Output, zaznaczyć DTS i Dolby Digital. Dać Apply i OK.

 

Po ustawieniu tych opcji klikamy Exit.

Kodeki są już ustawione. Pora na odtwarzacz.

 

2. Odtwarzacz i jego ustawienia

 

Jak już wcześniej wspomniałem używam Bestplayer'a. Jest bardzo łatwy w użyciu, mało zajmuje i nie wymaga kosmicznej konfiguracji aby działać poprawnie.

 

Po załadowaniu filmu do odtwarzacza naciskamy klawisz "i" lub klikamy na Otwórz > Informacje o pliku...

Pojawi nam się okno, w którym będzie widoczny typ strumienia audio (format kodowania).

 

konfiguracjabp.jpg

 

Jak widać na obrazku film jest zapisany w formacie DTS.

Major type: Audio
Sub type: DTS
Channels: 6
Audio tag: 0x2001 (DTS (Digital Theater System))
Frequence: 48000 Hz

Wiemy już jaki format kodowania audio ma odtwarzany przez nas film.

Korzystając z połączenia analogowego nic więcej nas nie interesuje. Jeżeli wszystko działa poprawnie to nie musimy nic już ustawiać.

 

Co jednak z połączeniem cyfrowym? 

 

Klikamy na Dźwięk -> Konfiguracja ffdshow Audio Decoder...

Z lewej strony okna przewinąć na dół i wybrać Output, zaznaczyć DTS (jeżeli film jest zakodowany w tym formacie) lub Dolby Digital. Dać Apply i OK.

 

konfiguracjabp3.jpg

 

W trakcie odtwarzania (nie kiedy wymagany jest stop odtwarzania bądź restart aplikacji) klikamy na Dźwięk -> Render audio

 

Na czerwono zaznaczone są wyjścia cyfrowe optyczne obu moich kart. Na niebiesko analogowe. Niebieska strzałka oznacza aktualnie wybrane wyjście dźwięku. Nie trzeba kombinować z ustawieniami systemu. Program sam łączy się bezpośrednio z wyjściem.

 

konfiguracjabp2.jpg

 

Zieloną strzałką zaznaczyłem wyjście z którego korzystam przy odtwarzaniu dźwięku cyfrowego. Żółta strzała to niby to samo, no właśnie niby. Dźwięk przekazywany jest wtedy do urządzenia WaveOut co powoduje lagowanie a niekiedy brak dźwięku.

Ja mam dwie karty muzyczne i obie mają cyfrowe wyjście optyczne. Dlatego jeżeli ktoś ma np. kartę Realtek to powinien wybrać DirectSound Cyfrowe wyjście/urządzenie audio.

To samo tyczy się kart graficznych wyposażonych w wyjście HDMI. Są w stanie przekazywać dźwięk przez to wyjście (nvidia od serii 4xx).

 

Na koniec, po poprawnej instalacji oraz konfiguracji kodeków, ustawieniu odtwarzacza na wyświetlaczu waszego dekodera powinien pojawić się taki ładny napis:

 

ssa48140.jpg

 

lub też:

 

ssa48141.jpg

 

Jaka jest różnica między nimi? Żadna. Różnica natomiast jest w torze sygnału. Pierwszy obrazek pokazuje dekoder podłączony do Sound Blastera X-Fi Titanium a drugi do integry Realteka. Najlepsze jest to, że Realtek nie ma zainstalowanych sterowników i korzysta z tych dostarczonych przez Windows.

Także sterownik to ostatnia rzecz, która powinna Cię interesować.


  • 4

#7 Tarrok

Tarrok
  • Znajomy tranzystora

  • 1247 postów
  • Miejscowość:Lubelskie
  • 3DMark 06:Gdzieś tak będzie :)

Napisano 21 kwiecień 2013 - 15:29

Pytanie które zadam może wydać się głupie ale i tak je zadam.

 

W przypadku gier i filmów lepszy dźwięk uzyskam na DD Live czy DTS 5.1?


  • 0

Moje Worklogi: Red Drake(zakończony)
i7-3930K@4,2GHz(EK Supremacy)|GTX 1080 Zotac Bulk@ 2063Mhz(Swiftech MCW60) |16GB DDR3 2133Mhz|EVGA X79 Dark|Samsung SSD 840 Pro 256GB|Samsung SSD 970 Pro 512GB|Seasonic Platinum 1000W|AIM SC808 |HAF X MOD.|HP ZR2740w v2 (2560X1440)|Beyerdynamic DT 860|alphacool vpp655(rebrand Laing D5)|logitech G602|Corsair K70 LUX RGB


#8 Szarik

Szarik
  • Miłośnik kiełbasy podwawelskiej

  • 1988 postów
  • Miejscowość:Fabryka Samochodów Osobowych Warszawa Żerań

Napisano 21 kwiecień 2013 - 16:36

@Lukson, nie ma potrzeby instalowania aż tylu rzeczy. Wystarczy sam mpc home cinema, który ma świetne kodeki wbudowane a system operacyjny nie spuchnie jak przy Lite. Normalizacji audio bym nie zaznaczał, zarówno pod film jak i audio ogólne a tym bardziej jak jest ustawione drc w konkretnej opcji. Z normalizacją dźwięki, które są ciche będą lepiej słyszalne drobnym kosztem dynamiki, a przecież chodzi o to aby rozkoszować się ścieżką oryginalną. Jak ma coś na ekranie wybuchnąć to ma wybuchnąć a nie mruknąć bo trzeba usłyszeć również szelest liści na tym samym poziomie głośności. Poradnik rewelka i tak ;).

 

@tarrok, dts connect, choćby dlatego, że ma lepszy bitrate aczkolwiek oba enkodery są zbliżone.


  • 0

Spoiler

#9 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 21 kwiecień 2013 - 17:15

Cała paczka kodeków ma na celu uniknięcia problemów z odtwarzaniem w jakimkolwiek innym programie czy przeglądarce internetowej. Niekiedy jak otwieram jakąś stronę to uruchamiają mi się ffdshow audio i to one odpowiadają za dekodowanie dźwięku.

Poza tym używam wielu programów, które korzystają z tychże kodeków.

Sam MPC jest w paczce z tymi kodekami ;)

 

Co do porównania DTS vs DD to wszystko rozbija się o bitrate z jakim dźwięk jest enkodowany.

DD maksymalny bitrate ma do 448Kb/s natomiast DTS do 1.5Mb/s co jednak nie oznacza, że tyle jest używane. Enkodowanie DTS na niższym poziomie zmniejsza różnicę w jakości i wtedy wygrywa DD. Ponoć poniżej 800-900Kb/s dla DTS, DD jest już lepszy.

 

Poza tym DTS jest głośniejszy :D


  • 0

#10 Tarrok

Tarrok
  • Znajomy tranzystora

  • 1247 postów
  • Miejscowość:Lubelskie
  • 3DMark 06:Gdzieś tak będzie :)

Napisano 21 kwiecień 2013 - 17:28

Czyli nieważne jaki enkoder wybiorę to na Z-5500 uzyskam prawie to samo?

{offtopic}włączył ktoś kiedyś DTS na Xonar DX/XD?{offtopic}


  • 0

Moje Worklogi: Red Drake(zakończony)
i7-3930K@4,2GHz(EK Supremacy)|GTX 1080 Zotac Bulk@ 2063Mhz(Swiftech MCW60) |16GB DDR3 2133Mhz|EVGA X79 Dark|Samsung SSD 840 Pro 256GB|Samsung SSD 970 Pro 512GB|Seasonic Platinum 1000W|AIM SC808 |HAF X MOD.|HP ZR2740w v2 (2560X1440)|Beyerdynamic DT 860|alphacool vpp655(rebrand Laing D5)|logitech G602|Corsair K70 LUX RGB


#11 Szarik

Szarik
  • Miłośnik kiełbasy podwawelskiej

  • 1988 postów
  • Miejscowość:Fabryka Samochodów Osobowych Warszawa Żerań

Napisano 21 kwiecień 2013 - 17:45

Teoretycznie tak, aczkolwiek dużo zależy od źródła i jakości danego materiału.

 

DX/XD ma tylko Dolby Digital Live. Nawet dobrej klasy STX nie ma DTS Connect. U Asusa jest różnie z tym, bodaj DS mają już enkoder DTS. Natomiast u Creative w przypadku X-Fi trzeba wykupić je w postaci rozszerzenia oprogramowania.


Użytkownik Szarik edytował ten post 21 kwiecień 2013 - 17:48

  • 0

Spoiler

#12 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 21 kwiecień 2013 - 18:14

Teoretycznie tak, aczkolwiek dużo zależy od źródła i jakości danego materiału.

 

 

Praktycznie też :D z konserwy by puszczał sygnał i nie odczułby różnicy.

 

Nie wszystkie karty Creative wymagają wykupienia licencji dla enkoderów. Np moja X-Fi Titanium ma w gratisie a że kupiłem ją za 50zł to praktycznie mam za darmo.


  • 0

#13 gepardmak

gepardmak
  • Maniak

  • 3786 postów

Napisano 21 kwiecień 2013 - 18:51

Kodeki niestety w wielu systemach powodują sporą niestabilność. Instalowanie kilku pakietów kodeków, może spowodować, że system będzie się wieszał przy oglądaniu filmów lub nawet przy słuchaniu muzyki. Konfiguracja kodeków to dla wielu osób czarna magia. Potrafią to nieliczni reszta się boi, żeby coś nie na mieszać, ale jak zwykle namiesza. Nie twierdzę, że instalacja kodeków to całkowicie złe rozwiązanie, ale istnieje alternatywa. Zdanie się na kodeki wbudowane w odtwarzacz video, to nie taki zły pomysł. Unikamy w ten sposób problemów z żmudną konfiguracją i wszystko działa stabilnie. Żadnych blue screenów itp. Wszystko jest jednak indywidualną sprawą, każdego użytkownika pc. Ja unikam zbędnych kodeków i polecam do odtwarzania, wideo program potplayer. Program może nie jest idealny(przetestowałem chyba większość odtwarzaczy) i ten wydaję mi się najlepszy. Wbudowane kodeki(DVXA, CUDA, AC-3) i co tam jeszcze chcecie. Interfejs po polsku. Ustawień cała masa(dla tych obeznanych). Instalujesz i działa każdy film. Z ciekawych funkcji polecam zmianę rozdzielczości pliku wideo z np. 640x480(film divx) na np. 1920x1080(rozdzielczość monitora) znacznie poprawia jakość wideo. Wada programu to brak oficjalnej stabilnej wersji. Program jest cały czas w fazie beta(pobierać zawsze najnowszą wersję).


  • 0

#14 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 21 kwiecień 2013 - 19:02

Dlatego to co jest wyżej napisane ma na celu ułatwienie instalacji i konfiguracji kodeków. Instaluję to na każdym komputerze, na którym stawiam system od nowa i działa zawsze.

 

Jeżeli ktoś instaluje coś na swoim komputerze i klika DALEJ, DALEJ, DALEJ nie patrząc i nie czytając co instaluje to nie ma się co dziwić, że potem nie działa albo wysypuje system.

Kiedyś kumplowi (który 4-5 razy w tygodniu instalował windę) przyniosłem specjalnie trojana, żeby system mu rozsypał. Od tamtej pory nauczył się czytać co instaluje.

 

Powyższy poradnik ma na celu ułatwienie ludziom konfiguracji i uzyskania dźwięku przestrzennego na komputerze. Jak już wcześniej wspomniałem działa za każdym razem.


  • 0

#15 ChiCkenQ

ChiCkenQ
  • Gaduła

  • 358 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 08 maj 2013 - 01:29

Bardzo prosty i fajnie wytłumaczony poradnik!

Dzięki temu w końcu zrobiłem porządek z kodekami :D


Użytkownik ChiCkenQ edytował ten post 08 maj 2013 - 01:42

  • 0

#16 Damian555666777

Damian555666777
  • Entuzjasta

  • 734 postów
  • Miejscowość:lubisz rosół z kur wielu tea who you yeah bunny ?

Napisano 19 maj 2013 - 14:40

Czym różni się granie w 6/8 kanałach bez Dolby Headphone/CMSS-3D Headphone od grania z 6/8 kanałami z DH/CMSS-3D ? Bo kombinacji jest dużo:
 
6/8 kanałów na karcie + 2.0 w grze  + DH/CMSS-3D
6/8 kanałów na karcie + 2.0 w grze bez DH/CMSS-3D
 
6/8 kanałów na karcie + 5.1 w grze + DH/CMSS-3D
6/8 kanałów na karcie + 5.1 w grze bez DH/CMSS-3D
 
2.0 na karcie + 2.0 w grze + DH/CMSS-3D
2.0 na karcie + 2.0 w grze bez DH/CMSS-3D
 
2.0 na karcie + 5.1 w grze + DH/CMSS-3D
2.0 na karcie + 5.1 w grze bez DH/CMSS-3D
 
2.0 na karcie + 2.0 w grze + DH/CMSS-3D
2.0 na karcie + 2.0 w grze bez DH/CMSS-3D 

 

Już nie wiem co wybrać do HD600. Można z dwoma kanałami, z dwoma kanałami + Dolby/CMSS, w 5.1, w 5.1 + Dolby / CMSS itd.

 

Jak oceniacie tę opinię użytkownika Sennheiser HD600, który testował te słuchawki zarówno z Titanium HD jak i Essence STX :
 
,,Jeśli chodzi o Bad Company 2, to zdecydowanie lepszą wirtualizację na słuchawki daje tryb "Headphone" w samej grze, z wyłączonymi wszelkimi polepszaczami z poziomu karty, niż użycie trybu 5.1 w grze i Dolby Headphone w karcie. Więc do tej gry polecam wyłączyć Dolby Headphone i użyć algorytmów uprzestrzenniających z samej gry w trybie "słuchawki". To na zasadzie, jeśli nie ma co się lubi... Bo jeśli mamy coś z X-fi na pokładzie, to wtedy w grze lepiej ustawić tryb 5.1, nazywany tam "kino domowe" i w kodeku karty muzycznej 5.1, następnie przejść na Headphone i CMSS-3D Headphone. Zdecydowanie najlepsze efekty. To nie są proste efekty i korektor. To porządny HRTF, przynajmniej w wydaniu X-Fi. W dolby faktycznie jest za duży pogłos. W X-Fi nie ma go wcale praktycznie, chyba że sami włączymy. Ale tego nie trzeba i nie należy robić. Porządna wirtualizacja kierunku obchodzi się bez pogłosów. To kwestia opóźnień i pojedynczej fali odbitej. Działa to doskonale w X-Fi. Na pewno widziałeś/słuchałeś filmów na youtube które to prezentują. Napiszę jeszcze raz, jak kupisz X-Fi nie będziesz używac żadnych efektów, EAXów, Crystalizerów, korektorów i całego tego szajsu. Jedyna funkcja jakiej użyjesz to CMSS 3D Headphone do zwirtualizowania wieloknałowego dźwięku 5.1 7.1, który dostaniesz z gry. A to engine gry zajmie się efektami środkowiskowymi. Bad Company 2 robi to doskonale, jedynie co potrzebujesz to dźwięk wielonałowy z gry "przetłumaczyć" na słuchawki, a to zrobi najlepiej funkcja wirtualizacji z X-Fi. Sądzę, że w stereo częściej bym ginął od noża. A przy wirtualizacji, słyszałem że ktoś się skrada z tyłu." 

 

Moje słuchawki to również Sennheiser HD600


Użytkownik Damian555666777 edytował ten post 19 maj 2013 - 14:46

  • 0

Intel Core i5 3570 + Scythe Grand Kama Cross || ASUS GeForce GTX 980 Strix || ASUS P8P67 EVO || 8GB 1333MHz CL9 || HD502HJ + ST1000DL002 || OCZ 700W StealthXStream 2 || Fractal Design Define R3 || ASUS Xonar Essence STX + Sennheiser HD600 + Edifier C3 || ASUS VG248 || Logitech G710+ || Logitech G700 + Roccat Apuri + Icemat 2nd || Logitech F710 || Win 7 64 


#17 Lukson

Lukson
  • Autor tematu
  • Naprawiacz sprzętu Logitech.

  • 3713 postów
  • GG:8559772
  • Miejscowość:Cała Polska
  • 3DMark 06:16105 / 29922

Napisano 19 maj 2013 - 14:49

Ostatnio wyposażyłem się w Superluxy 681b i wczoraj miałem okazję pograć trochę w BC2.

Ustawienia:

- 5.1 w grze,

- słuchawki w konsoli Creative,

- CMSS-3D pierw wyłączony, potem włączony i na koniec wyłączony.

 

Bez filtrów HRTF miałem wrażenie lepszego pozycjonowania niż z filtrami. Jak ktoś stał centralnie za mną biegł albo strzelał to miałem wrażenie jakby to było przede mną i często ginąłem.

O dziwo CMSS-3D w połączeniu z badziewnymi słuchawkami Creative, model HS-450 dawał lepsze efekty aniżeli ta sama opcja z Superluxami. Powodem tego może być lepiej przetwarzane niskie częstotliwości. Byłem na tyle rezolutny, że kupiłem słuchawki zbalasnowane i basu w nich brakuje. Chętnie bym wymienił je na normalne. Zobaczę jutro czy da radę. Jak nie to kupię jeszcze normalne a te pójdą na lolegro :/


  • 0

#18 adivxv

adivxv
  • Penetrator

  • 7543 postów
  • Miejscowość:Las Vegas

Napisano 19 maj 2013 - 15:17

już kiedyś mu pisałem iż te całe DSP obojętne jakiego tworu nie poprawi pozycjonowania,(dźwięki potrafią być  kiepsko odseparowane od siebie) bo od tego jest karta muzyczna, słuchawki i odpowiednia ścieżka dźwiękowa, ale jak widać jak do słupa.....


  • 0

Aune S16 - Final Audio Sonorous VI
Ekspert działów: Głośniki, słuchawki i urządzenia audio / Pełne zestawienie Ekspertów

 


#19 Damian555666777

Damian555666777
  • Entuzjasta

  • 734 postów
  • Miejscowość:lubisz rosół z kur wielu tea who you yeah bunny ?

Napisano 19 maj 2013 - 20:07

Nie tyle mówię, że ma to dużo wspólnego z pozycjonowaniem, ale z wirtualizacją. Czy opcja wirtualizacja sprzętowa w grach np. Prince of Persia Warrior Within ma coś wspólnego z CMSS-3D ? Bo CMSS-3D to właśnie wirtualizacja sprzętowa. Czy to oznacza, że zaznaczenie w grze tej opcji nie będzie działać bez włączenia CMSS-3D/Dolby Headphone ?


Użytkownik Damian555666777 edytował ten post 19 maj 2013 - 20:10

  • 0

Intel Core i5 3570 + Scythe Grand Kama Cross || ASUS GeForce GTX 980 Strix || ASUS P8P67 EVO || 8GB 1333MHz CL9 || HD502HJ + ST1000DL002 || OCZ 700W StealthXStream 2 || Fractal Design Define R3 || ASUS Xonar Essence STX + Sennheiser HD600 + Edifier C3 || ASUS VG248 || Logitech G710+ || Logitech G700 + Roccat Apuri + Icemat 2nd || Logitech F710 || Win 7 64 


#20 cocc7

cocc7
  • Amator

  • 55 postów

Napisano 07 sierpień 2013 - 09:45

9. Jak uzyskać cyfrowy dźwięk przestrzenny z gier?   Odp. Potrzebny jest enkoder, który w czasie rzeczywistym przekształca dźwięk "analogowy" do postaci cyfrowej i przesyła go dalej poprzez interfejs cyfrowy tj. S/PDIF od dekodera.
 

 

A jak wygląda sprawa z dźwiękiem przez HDMI (karta graficzna) do amplitunera, też jest potrzebny enkoder?


  • 0

PC:/ MOBO: ASRock Z68 Pro3-M/ CPU: Intel Core i5 2500K/ CPU: SPC Fortis 3 HE1425 v2/ RAM: Kingston HyperX 12GB (2x8GB + 2x4GB)/ GPU: Palit GeForce GTX 1050 Ti KalmX 4GB/ SSD: Crucial MX200 250GB/ HDD: WD20EARX/ PSU: Seasonic X-650 KM3/ CASE: SPC Brutus 410 Pure Black/ DVD: Samsung SH-222AB SCREEN:/ IIYAMA ProLite X2483HSU-B2 24" + Philips 47PFL4007K/12 CONTROLLER:/ KEYBOARD: MODECOM MC-5003/ MOUSE: Roccat Kone Pure Optical Black Edition 5000DPI/ MOUSEPAD: A4Tech X7-500MP/ PAD: Xbox 360 Controller (BLACK) AUDIO:/ AMPLITUNER: Yamaha RX-V765/ SPEAKERS: Wharfedale Crystal 30 WH2/ SUBWOOFER: Yamaha YST-SW012 MOBILE:/ SMARTPHONE: Google Nexus 5 32GB






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: FAQ

Użytkownicy przeglądający ten temat: 3

0 użytkowników, 3 gości, 0 anonimowych