Skocz do zawartości

Recommended Posts

 

 

Niemniej jak znam życie dźwięk będzie stereofoniczny.
 

Niestety tak myślałem.

 

 

 

Do gier niestety potrzebny jest enkoder np. Dolby Digital Live lub DTS Pack

I tutaj jest kolejne pytanie czy lepiej inwestować w w/w enkodery, czy sygnał analogowy z 'dobrej' dźwiękówy?

Link to post
Share on other sites

90%(ten odsetek może być większy) użytkowników nie ma pojęcia o tym jak skonfigurować prawidłowo kodeki. Nawet jeśli istnieją super poradnik(pisane trudnym językiem z całą masą fachowego słownictwa, przez mega znawców tematu), to jest to rzecz, nie do ogarnięcia dla przeciętnych użytkowników pecetów. Wiem z doświadczenia, że tak jest. Kodeki to czarna magia dla osób nie zainteresowanych tematem. Ludzie instalują jeden pack niby działa(K-lite). Potem drugi pack bo już pierwszy się wywalił i nie działa. Nikt niczego nie konfiguruje, ale instaluje w opcji domyślny. Poradniki są ok, ale dla osób, zainteresowanych i obeznanych i choć czasem pomogą rozwiązać problem to bywa tak, że gmatwają go jeszcze bardziej zniechęcając ludzi do czytania. Jak komuś prześle link z poradnikiem, żeby sobie coś sam poustawiał to większość tego nie potrafi zrobić samodzielnie. Kolego Lukson nie musisz się stresować tym, że ktoś ma inne zdanie na jakiś temat bo osiwiejesz jak się będziesz tak przejmował. Każde z rozwiązań czy to Twoje czy Moje ma za równo zalety jak i wady i trzeba samemu zdecydować co jest lepsze. Czy odrębny pakiet kodeków czy wbudowane kodeki w player. Masz rację, że w większości przypadków sami użytkownicy są sobie wini. Ale wszystkiego nie przewidzisz. Np. wiele ustawień kodeków czyszczą wszelkiej maści programy typu cleaner. I jeśli nie wykluczymy ich z czyszczenia to prawidłowo skonfigurowane kodeki przestaną działać. Nie wciskam swojego rozwiązania nikomu na siłę. I każdy niech zrobi jak chce. Skutki oceni sam.      

Edytowane przez gepardmak
Link to post
Share on other sites

@Up

 

To napisz swój poradnik i podkleimy go do tego tematu. Dwie metody to lepiej niż jedna.

 

Poza tym nie stresuję się. Bynajmniej nie takim tematem. Mam wiele innych bardziej poważnych powodów do stresów ;)

Link to post
Share on other sites

Kolego cocc7 enkoderów Sam nie testowałem. Mam dopiero zamiar. Koszt ok 25zł. Czytałem tylko na jakimś forum, że są potrzebne by z gier był dźwięk AC-3 na SPDIF i na HDMI. Jeśli masz kartę dźwiękową z analogowymi wyjściami 5.1 i odległość amplitunera od peceta jest nie wielka. Można połączyć amplituner i kartę kablami analogowymi. Przy czym amplituner musi mięć analogowe wejścia 5.1. Wystarczy w konfiguracji karty audio ustawić 5.1 i uzyskasz dźwięk przestrzenny. Video puścisz HDMI gdybyś chciał pograć na TV z dźwiękiem przestrzennym. Wadą tego rozwiązania jest zakup i ułożenie dodatkowego okablowania.(Dobrej jakości, długie przewody jack-cinch sporo kosztują.)      

Link to post
Share on other sites

Ale sygnałem analogowym masz mniejsze opóźnienie i obciążenie procesora, to raz.

 

Dwa, enkodery działają tylko z określonymi kartami Creative.

Link to post
Share on other sites

Dlatego napisałem celowo, że nie testowałem enkoderów. To informacja zaczerpnięta z innego forum chyba Creative. I tak mam kartę Creative i kiedyś sprawdzę działanie rozwiązania z enkoderami. Natknąłem się jeszcze na jeden problem w przypadku połączenia HDMI (grafika Nvidia GTX580) z amplitunerem i uzyskaniem dźwięku AC-3 bezpośrednio. Otóż. Urządzenie audio HDMI w moim przypadku amplituner Onkyo TX-SR605 instaluję się w systemie jako urządzenie 2 kanałowe(stereo) i nie ma możliwości zmiany na 5.1 czy 7.1. Po za tym jedyny system dźwięku przestrzennego jak dekoduję to Dolby Digital. Jestem pewien, że właśnie dlatego nie można uzyskać dźwięku przestrzennego AC-3 zarówno z gier jak i filmów. Problem ten w przypadku filmów można ominąć, ale w przypadku gier nie wiem do końca czy instalacja enkoderów pomoże. Nie znalazłem innego rozwiązania tego problemu. Problem stwarzają prawdopodobnie sterowniki HDMI Nvidia. Gdyby prawidłowo rozpoznawały urządzenie(amplituner) nie było by problemu z wymuszeniem audio 5.1, amplituner w końcu ma dekodery DD Live i DTS. Co do poradnika Twój kolego Lukson jest ok. Sam zaczerpnąłem z niego informacje gdy zacząłem drożyć temat HDMI i dźwięku z gier. Jeśli zachodzi potrzeba mogę napisać w paru zdaniach jak skonfigurować audio AC-3, DTS na HDMI. 

Edytowane przez gepardmak
Link to post
Share on other sites

Dolby Digital = AC3 = Dźwięk 5.1

DTS to DTS.

 

Powyższe to dwa różne standardy ale oba służą do przesyłania dźwięku przestrzennego.

DD a tym samym AC3 jest starszy i wspierany przez więcej urządzeń. Chociażby karty muzyczne Creative'a - Live! 5.1 - potrafiły przesyłać dźwięk przestrzenny kodowany w tymże formacie.

Mało tego, mając tą kartę można w sterownikach (kX) wrzucić sobie programowy enkoder DD i mieć dzięki temu dźwięk przestrzenny. Jednak do takich zabaw bardziej polecam Audigy albo Audigy 2 - mają mocniejsze procesory, które oferują więcej pamięci i rejestrów.

Link to post
Share on other sites

@Up.

 

Chłopie zlituj się, napisałem Ci wyżej w czym leży problem i nie tak łatwo go przeskoczyć. Co z tego, że film ma audio AC-3 5.1. Skoro karta i sterownik HDMI(stereo) nie są wstanie bezpośrednio go przesłać. Amplituner wyświetla Dolby Digital 2.0.  

Jeśli już, że się tak uczepił tego AC-3 to Ci wyjaśnię, że ten standard kodowania dźwięku wcale nie musi być 5.1 równie dobrze może być 2.0. Co do karty Creative nie mam Audigy tylko X-FI. Niestety w sterownikach KX dla X-FI dekodery są płatne. 

 

PS. Udało mi się przeskoczyć temat amplitunera. Teraz jest 8 kanałów. 

Edytowane przez gepardmak
Link to post
Share on other sites

 

 

. Niestety w sterownikach KX dla X-FI dekodery są płatne. 

 

X-Fi is NOT supported and will not be supported.  

 

To raz,

 

Dwa, AC-3 ma różne formaty zapisu. Maksymalnie obsługuje 5.1.

Nie mam amplitunera z HDMI aby puścić mu nie obrabiany sygnał na PC prosto przez tenże port. Niemniej jeżeli w kodeku da się ustawić AC-3 Pass-through to amplituner powinien otrzymać bezpośrednio zakodowany sygnał prosto z pliku i sam go zdekodować.

Link to post
Share on other sites

Dekodery Creative działają z X-fi na 100% sam sprawdziłem. Co do opcji Pass through to masz rację to właśnie dzięki niej można uzyskać AC-3  na HDMi. Niestety nie tak od razu. Wymaga to instalacji filtrów AC-3 jak pisałem w  postach wyżej lub odpowiedniego playera .

Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Ja mam amplituner ONKYO tx-nr616, tx-sr607, na obu amplitunerach mam bezproblemow dzwiek 5.1 w grach filmach itp

Jezeli chodzi o GRY to tylko po HDMI, po SPDIF to raczej nie uzyskamy dzwieku 5.1 w grach. Chyba zle sie myle, wiem tylko ze z konsoli X360 bez problemu mialem DD, lecz podpinajac SPDIF do PC to nie moglem uzyskac dzwieku wielokanalowego.

Edytowane przez raffal81
Link to post
Share on other sites

Problem z dźwiękiem 5.1 przez kabel HDMI w moim przypadku został już rozwiązany. Problemem okazał się amplituner a konkretnie jedna domyślnie włączona funkcja HDMI Audio out. Przez to ustawienie, karta dźwiękowa HDMI, była nie prawidłowo rozpoznawana(2 kanały). Teraz jest 8 kanałów i nie ma problemu z dźwiękiem 5.1 w grach. Dekodery od Creative nie są mi już potrzebne. Amplituner obsługuje wszystko co potrzeba czyli Dolby Digital, DD Live, DTS itp. Co do problemu kolegi raffal81 z SPDIF. Nie wiem jaką kartę audio masz w swoim pc? Jak podasz może coś wymyślimy. Ale normalnie powinieneś uzyskać DD na wyjściu z karty. Musisz wybrać środowisko odsłuchu 5.1. Opcja Pass through(przepuszczaj) powinna być gdzieś w ustawieniach karty dźwiękowej. Musisz ją włączyć i przetestować. Resztę powinien zdekodować amplituner.    

Link to post
Share on other sites
  • 2 miesiące temu...

Witam serdecznie!

Mam problem, nie wiem czy ktoś mi pomoże, ale może choć pomysły na jego rozwiązanie cos mi podsuną. Dzięki z góry.

Mam ci ja laptopa Asusa z karta dźwiękową realtek (Win 7), mniejsza chyba o modele konkretne, i oglądałem sobie przez wyjście hdmi (obraz) oraz słuchawkowe (dźwięk). No ale poszczęściło się, i kupiłem sobie zestaw kina domowego z amplitunerem yamaha oraz kolumnami 5.0, ze względu na mały pokój, brak miejsca i nerwowych sąsiadów – bez subwoofera. Po zoptymalizowaniu głośników ustawiłem sobie wyjście kart dźwiękowej (a dokładnie HDMI output) na 5.1 surround oraz odinstalowałem k-lite full codec pack oraz zainstalowałem ponownie ze wskazaniem posiadanych głośników 5.1. Wszystko gra ładnie, z małym wyjątkiem. Otóż przy podkręceniu ampli na 70% pojawia się drażniący szum we wszystkich głośnikach. Oczywiście pożądany dźwięk też jest, ale przy cichych scenach słychać ten szum tła. Ustaliłem ponad wszelką wątpliwość, iż sprawa leży na 90% po stronie kodeków, bo:

- nie ma szumu gdy testuję kolumny windowsowskim oknie ustawienia głośników wyjścia HDMI

- szum pojawia się po odpaleniu jakiegokolwiek pliku video (czy 2.0 czy 5.1) i nie znika po jego wyłączeniu.

- Po włączeniu i wyłączeniu ampli lub kompa szumu znów nie ma.

- szum pojawia się, po odpaleniu jakiegokolwiek pliku video zarówno w MPC jak Bestplayerze.

- szum znika, gdy wykonuje dziwne operacje, np. gdy tylko odpalę (nic nie przestawiając) narzędzie K-lite packa: Codeck Tweak Tool. No ale gdy odpalę jakiś plik wideo znów się pojawia i jak pisałem, nie znika po wyłączeniu pliku.

- oczywiście szumu nie ma przy odtwarzaniu ze stacjonarnego dvd (kurde, a nie sprawdziłem z napędu lapka, ale pewnie tez nie będzie)

Wszelkie zmiany ustawień ampli nic nie dają, z wyjątkiem jednego – poniewaz nie mam subwoofera, więc w ustawieniach ampli mam zaznaczone: use sub – NONE czyli że nie używam subwoofera. Może i mógłbym ta opcję włączyć (subwoofer -> use) ale wówczas nie mając go fizycznie, basy nie przeniosą mi się na kolumny frontowe tylko znikną. Co do ustawień głośników  w systemie a konkretnie w HDMI output próbowałem ustawiac zarówno 5.1 jak i 5.1 z wyłączonym subem (można go odkliknąć). Mniemam zatem, że źródłem problemu może być to, że system nadaje w 5.1 a nawet w 5.0 bo odkliknięty mam sub ale w kodekach moge ustawić tylko 5.1 i ten może brakujący kanał 0.1 szumi? Choć to tylko przypuszczenia. K-lite mam zainstalowanego ze wszystkimi opcjami domyślnymi, tak że za dekodowanie obrazu odpowiada LAV a za dźwięk ffdshow. Próbowałem na ślepo różne opcje poprzestawiać w ffdshow ale nic nie pomogło.

Gdybyście byli tacy mili i zostali moimi doktorami Housami i choć podsunęli jakieś sugestie?

- czy to faktycznie sprawa może leżeć po stronie suba, jego braku i kaszanieniu w związku z tym przez kodeki?

- co ewentualnie mogę poprzestawiać w ustawieniach ffdshow? (opcji tam jest masa i wyglądaja jak centrum sterowania rakietami międzykontynentalnymi;)

- czy może przeinstalować kodeki (robiłem kilka razy) ale tym razem ustawiając jako dekoder dźwięku nie ffdshow ale Lav bo chyba jest taka opcja?

- Zainstalować inny pakiet kodeków pozwalających odtwarzać 5.1 (5.0 w moim przypadku)

 

Będę wdzięczny za każdą sugestię.

Link to post
Share on other sites

Niestety z kodekami już tak jest, czasami coś nie działa w nich tak jak chcemy. Jeśli już chcesz przysyłać dźwięk za pomocą kodeków(filtrów) to do audio w formacie AC3 lub DTS najlepiej użyć. AC3Filter http://www.ac3filter.net/ lub Spdifer z tej samej strony. Jedyne co trzeba zrobić to poprawnie skonfigurować te filtry. A w odtwarzaczu wideo muszą mieć priorytet. Nie stosować obu na raz. W AC3 należ włączyć Używaj SPDIF, Format wyjściowy Do not change. W Spdifer wystarczy zaznaczyć formaty wyjściowe(AC3,DTS), które nas interesują i tyle. Jest jeszcze inna możliwość odtwarzania wideo z pominięciem kodeków. Instalacją odpowiedniego odtwarzacza wideo, który posiada ustawienia dotyczące HDMI. Polecam darmowy Potplayer lub KMPlayer. Ewentualnie Splash Player Pro. Wystarczy w tych odtwarzaczach zaznaczyć odpowiednie opcję w ustawieniach audio, żeby cieszyć się dźwiękiem przestrzennym z naszego kina domowego.  

Link to post
Share on other sites
  • 3 tygodnie później...

Witam.

Nie chcę zakładać kolejnego tematu żeby zadać jedno pytanie, a w zasadzie dwa :)

1.) Karta muzyczna Asus Xonar DGX będzie kompatybilna z moja płytą MSI Z77-G45?

2.) Czy da się odtwarzać jednocześnie dźwięk na głośnikach i słuchawkach jak to ma miejsce w przypadku obecnej karty ALC892? 

 

Pierwsze pytanie może banalne ale drugie to już na poważnie chcę wiedzieć przed zakupem. Z góry dzięki za odpowiedzi i +

 

No chyba że macie coś lepszego w tej cenie, słucham :)

Edytowane przez Pafel
Link to post
Share on other sites
  • 4 miesiące temu...

Hej, przeczytałem przyznam się pobieżnie, ale mam pytanie. Co myślicie na temat symulacji dźwięku przestrzennego. Coś takiego robi zdaje się Genius, Razer i pewnie jeszcze pare innych firm, ale nie patrzyłem. Ktoś z Was miał okazję się z tym spotkać. Jakie wrażenie (bo pewnie tylko wrażenie) daje?

Link to post
Share on other sites

Pseudoefekty dźwięku przestrzennego, możną dziś spotkać w przeróżnych urządzeniach np. w telefonach, empetrójkach itp. Wszystkie bazują na niedoskonałości naszego słuchu. Specjalne procesory DSP tak przetwarzają dźwięk by nasz zmysł słuchu a właściwie umysł postrzegał je jako przestrzenne np. pochodzące z tył lub z góry. Algorytmy przetwarzające dźwięk czyli symulujące te efekty są lepsze i gorsze i dość trudne do porównania. Najlepsze efekty pochodzą jednak z odrębnych głośników. Liczba głośników(przetworników) umieszczona np. w słuchawkach lub w pomieszczeniu ma duże znaczenie. Prawdziwy dźwięk przestrzenny jest wtedy gdy głośnik odtwarzający dźwięk służy tylko emisji konkretnych efektów. 

Link to post
Share on other sites

Większość rozwiązań słuchawek typu 5.1 i 7.1 bazuje na symulacji tylko tego efektu przez wymyślne procesory DSP. Są jednak firmy, które poradziły sobie i jakoś zamatowały więcej niż dwa przetworniki w muszli np. Roccat Kave. By uzyskać w miarę ciekawe efekty przestrzenne w słuchawkach inaczej się chyba nie da. Niestety za wiele takich słuchawek nie testowałem. Tu nie mam aż takiego doświadczenia w tej kwestii. Użytkuje Creative Tactic 3D Sigma. A te słuchawki tylko symulują efekty przestrzenne. 

Link to post
Share on other sites

te całe DSP więcej zawiera jak daje.Dodaje podgłos kosztem realistyczności,  bardzo często zanika głębia dźwięku,stereofonia ulega degradacji ,choć przy słabych słuchawkach takich jak Tactic 3D Sigma, to nie ma znaczenia  Ogólnie nie wiele ma to wspólnego z naturalnym i efektownym dźwiękiem przestrzennym, ale jak ktoś nie miał okazji posłuchać porządnego stereo, to będzie zadowolony.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Nie chce mi się tego kopiować dlatego link:

http://forum.benchmark.pl/topic/123472-tritton-pro-true-51-vs-tritton-ax-720/?p=1365327

 

Dawno temu, gdy jeszcze gó**o znałem się na sprzęcie w miarę mobilnym (słuchawki) myślałem, że więcej przetworników = lepszy dźwięk. Tak więc ciężko zarobione pieniądze (na zbieraniu czereśni) przeznaczyłem na słuchawki Zalmana. Było fajnie i git przez tydzień. Stereo w słuchawkach w zupełności wystarcza, żeby ogłupić człowieka. Prosty przykład:

https://www.youtube.com/watch?v=IUDTlvagjJA

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites
Są jednak firmy, które poradziły sobie i jakoś zamatowały więcej niż dwa przetworniki w muszli np. Roccat Kave. By uzyskać w miarę ciekawe efekty przestrzenne w słuchawkach inaczej się chyba nie da.

ciekawe efekty przestrzenne, kosztem pozycjonowania zapewne.

 

"Na test poszedł CoD 2-6 i Bfbc2. Pierwsze wrażenia z Roccat-ów, to jakość dźwięku jest bez zmian. Określenie pozycji niestety nie było tak dobre jak na cmss i słuchawkach stereo. Dla przykładu podam sytuację w której krążący helikopter w Cod 6, po włączeniu cmss jest słyszany na szerokiej linii i bez trudu można określić jego pozycję. W Roccat-ach dźwięki pojawiają się w jednej słuchawce raz ciszej raz głośniej, podczas przejścia między kanałami FL i RL i zlewają się. Gdy helikopter przelatuje z tyłu to jest bardzo słabo słyszany, a znajdując się centralnie z tyłu to w ogóle go nie słychać. Z przodu obiekt nie pojawia się przed nami, tylko słychać go w środku głowy. I najważniejsze, brak im tej towarzyszącej przestrzeni, jaka prezentuje się w HD545. Te same efekty są przy każdej innej próbie lokalizowania wroga. Próba regulacji kanałów na pilocie nie przynosi poprawy, a przełącznik game-move powiększa subtelnie efekt echa, które próbuje imitować scenę.

Pozostałe słuchawki poradziły sobie w grach bez trudu, czyli generowały przestrzeń, w której bez trudu można było zlokalizować wroga."

 

http://forum.pclab.pl/topic/657479-Roccat-Kave-51-recenzja/

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 miesiące temu...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...