Skocz do zawartości

Czym sie rozbijasz?


Recommended Posts

@Lukson, weź mi wytłumacz proszę, jakim sposobem pojemność cieplna, ktora nie dość, ze jest zależna od substancji i do tego jest parametrem intensywnym zalezy od wielkości intercoolera? Poza tym mówiąc przez pojęcie"pojemność cieplna" co Ty masz na myśli? Bo chyba nie wielkość fizyczna która mówi o tym ile energii trzeba dodać/odebrać, żeby zmienić temperaturę o 1 stopień...

 

Szkoda ze minusow nie mozna dawac to bym ci dal. Lukson ma racje a ty wyjerzdzasz z jakimis formulkami z fizyki. Daj spokoj bo racja jest jedna. I ma ja ktos inny , nie ty. 

W kazdym cywilnym aucie wydech i dolot sa bardzo dokladnie "strojone" do siebie. Szczegolnie jak takie BMW o ktorym mowa. Zmienne fazy rozrzadu , bezposredni wtrysk ktory czasem przelacza sie na uboga mieszanke i pewnie jakis myk z dlugoscia kanalow dolotowych (tego na 100% nie jestem pewny) . Czasem nawet stosuje sie zawory w wydechu zeby ograniczyly przeplyw spalin. To wazne dla momentu obrotowego zaleznie od obrotow silnika. 

To nie auto sportowe gdzie przepustnica pracuje w trybie tylko "0" i "MAX". 

Edytowane przez keczu
Link to post
Share on other sites

Spinasz sie a nawet nie wiesz o czym piszesz. Nie mówię, że dobranie wydechu i dolotu nie jest ważne (ot podstawy termodynamiki). Chodzi mi o określenie "pojemność cieplna" które zostało użyte źle. Tak wiec zastosuj sie proszę do jednej malej zasady inteligentnej wypowiedzi. Najpierw przeczytaj ZE ZROZUMIENIEM wypowiedz do której chcesz sie odnieść, jak nie rozumiesz to się dokształć, a potem dopiero zużywaj swoją klawiaturę.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

W kazdym cywilnym aucie wydech i dolot sa bardzo dokladnie "strojone" do siebie. Szczegolnie jak takie BMW o ktorym mowa. 

 

W prawie każdym ale wolnossącym. Silniki turbo rządzą się nieco innymi prawami, tam zjawiska falowe mają znikome znaczenie bo ile turbina siłowo upchnie do cylindrów tyle jest. A jest dokładnie tyle ile chce tego ECU, co najwyżej z lekkim opóźnieniem wynikającym z turbo laga.

Link to post
Share on other sites
Spinasz sie a nawet nie wiesz o czym piszesz.

Doskonale wiem o co sie spinam.

 

 

. Chodzi mi o określenie "pojemność cieplna" które zostało użyte źle. Tak wiec zastosuj sie proszę do jednej malej zasady inteligentnej wypowiedzi. Najpierw przeczytaj ZE ZROZUMIENIEM wypowiedz do której chcesz sie odnieść, jak nie rozumiesz to się dokształcać, a potem dopiero zużywaj swoją klawiaturę.

 

Ta twoja ironicznie uprzejma sugestia napisana w bardzo stonowany sposob ma podkreslic jaki to inteligentny jestes. Z tym ze czowiek inteligentny zasobny w wiedze wie kiedy jej uzyc. Natomiast "wiedza wybiorcza" ktora jest gorsza od niewiedzy jest uzywana w kompletnie nie potrzebnych momentach. Tu nie chodzi o to czy masz racje czy nie ,ale o to ze nie ma sensu takiej dyskusji na ten temat podejmowac. Nie w tym przypadku.

Kogo obchodzi dokladne wyjasnienie terminu "pojemnosc cieplna" skoro rozmawiamy o gratach do dolotu co kolega sobie wrzuci do BMW. Jest jescze wiele innych madro brzmiacych terminow przy projektowaniu/obliczaniu wydechu/dolotu. Kogo to obchodzi jak sam przyznales:

 

 

 

Nie mówię, że dobranie wydechu i dolotu nie jest ważne

 

I wlasnie o to chodzilo. Dobieranie dolotu do auta jest wazne i tyle, a nie:

 

 

ot podstawy termodynamiki

 

Kazdy ma google i sobie znajdzie ta podstawy termodynamiki jak bedzie projektowal sobie wydech lub dolot. a ty nie musisz teraz udowadniac jaki ktos "niedoinformowany" z termodynamiki jest bo w tym przypadku to nie potrzebne. 

 

 

W prawie każdym ale wolnossącym. Silniki turbo rządzą się nieco innymi prawami, tam zjawiska falowe mają znikome znaczenie bo ile turbina siłowo upchnie do cylindrów tyle jest. A jest dokładnie tyle ile chce tego ECU, co najwyżej z lekkim opóźnieniem wynikającym z turbo laga.

 

Tak w mniejszym stopniu, ale turbo trzeba najpierw rozpedzic. I trzeba pomyslec o wydechu w inny sposob. Kolega GreQonE pisal najpierw IC pozniej dopiero Turbo. 

 

 

zjawiska falowe

Kolejny madry termin, ten akurat wart wyjasnienia. Polecam sobie wygooglowac. Akurat ciekawie odnosi sie szczegolnie do ukladow wydechowych.  

Edytowane przez keczu
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

 

 

Tak w mniejszym stopniu, ale turbo trzeba najpierw rozpedzic. I trzeba pomyslec o wydechu w inny sposob.  
 

 

Turbo jest napędzane bezpośrednio spalinami, tam zjawiska falowe też nic nie zdziałają bo ile spalin wyleci tyle jest a odcinek pomiędzy kolektorem wydechowym a turbo jest malutki. Co innego długi układ wydechowy od kolektora po końcowy tłumik w silniku wolnossącym gdzie fala spalin przy końcu wydechu ma wpływ na zasysanie spalin z jego początku co poprawia sprawność napełniania cylindrów.

Zanim turbo się rozpędzi silnik i tak nie ma mocy, turbo dziura w najniższych obrotach gdy ilość spalin jest zbyt mała i turbo lag czyli czas pomiędzy wtryskiem paliwa do cylindra a rozpędzeniem turbiny spalinami z tego wtrysku. Turbo działa idealnie gdy jest jak najbliżej kolektorów. Im większa odległość (pojemność) pomiędzy kolektorami a turbiną tym większy turbo lag, prosta zasada bez skomplikowanych wyliczeń jak w silnikach wolnossących.

 

 

 

Kolega GreQonE pisal najpierw IC pozniej dopiero Turbo. 
 

 

Skoro IC to logiczne że turbo. IC w wolnossącym silniku ? :)

Link to post
Share on other sites

 

 

Turbo jest napędzane bezpośrednio spalinami, tam zjawiska falowe też nic nie zdziałają bo ile spalin wyleci tyle jest a odcinek pomiędzy kolektorem wydechowym a turbo jest malutki. Co innego długi układ wydechowy od kolektora po końcowy tłumik w silniku wolnossącym gdzie fala spalin przy końcu wydechu ma wpływ na zasysanie spalin z jego początku co poprawia sprawność napełniania cylindrów.

 

Tak masz racje, wyrazalem sie jako uklad w jednym aucie. Czyli wydech i dolot razem. I rozumiem jak juz chcesz isc w te zjawiska falowe przy turbo to napisalem przeciez. 

 

 

 

Akurat ciekawie odnosi sie szczegolnie do ukladow wydechowych.
 

 

 

 

Skoro IC to logiczne że turbo. IC w wolnossącym silniku ?

 

Nikt ci nie zabroni zamontowac IC w wolnossacym silniku. Szczegolnie jak masz w planach instalacje turbiny. Wez moze jeszcze raz przeczytaj sobie ze turbina jest w planach pozniej ,oki?

IC jest poprostu mniej oplacalny przy wolnossacym silniku, cena/miejsce pod maska i przyrost mocy wiec malo kto to robi , co innego jak MASZ W PLANACH POZNIEJSZA INSTALACJE TURBOSPREZARKI to czemu nie.  


 

 

Jeszcze dojdzie szpera od Quaife, kolejne 10k ; _ ; Nie mowiac o Turbo, ktore zrobie pewnie na nastepny sezon.
 
Link to post
Share on other sites
Ale ja juz mam turbo, tyle ze w planach jego wymiana

Akurat tej informacji nie mialem i tyle. Gdybys napisal wymienie , napisales ze zrobisz turbo. 

 

 

To akurat jest oczywiste dla każdego poza tym najmądrzejszym

Nie , wlasnie przybyl jeszcze madrzejszy.  

Edytowane przez keczu
Link to post
Share on other sites
Spoko, spoko. Just sayin' Notuję po prostu za każdym razem jak przekraczasz własne rekordy bufonady i zarozumiałości. Tym razem padła nowa kategoria- "obrusz się i zacznij popisywać swoją wielką wiedzą nie mając pojęcia o jakim samochodzie mówisz". Gromkie brawa. Kurtyna.
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

 

 

No ale chyba przyznasz ze montaż IC w silniku wolnossącym wydaje się skrajnie mało prawdopodobne ?

Tak , ale widze auta z japonskiego importu np. Civic Type R , lub Honda Euro R i jak maja wszystko zrobione to i IC. Nikt nie bedzie tam turbo pakowal bo nie o to w tych silnikach chodzi. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Spoko, spoko. Just sayin' Notuję po prostu za każdym razem jak przekraczasz własne rekordy bufonady i zarozumiałości. Tym razem padła nowa kategoria- "obrusz się i zacznij popisywać swoją wielką wiedzą nie mając pojęcia o jakim samochodzie mówisz". Gromkie brawa. Kurtyna.

Wybacz ze nie sledze tego tematu tak dokladnie jak ty i nie wiem kto czym dokladnie jezdzi. Nie zmienia to nic z reszta. 

Jesli ktos pisze ze ma w planach turbo na nastepny sezon do nie wynika z tego ze juz jedno ma. Bufonada jest twoje wlaczenie sie do tematu wlasnie po to co napisales 

Link to post
Share on other sites

Tak , ale widze auta z japonskiego importu np. Civic Type R , lub Honda Euro R i jak maja wszystko zrobione to i IC. Nikt nie bedzie tam turbo pakowal bo nie o to w tych silnikach chodzi. 

 

Gdzie są te wolnossaki z IC ? Po co ktoś miałby montować IC do silnika wolnossącego ?  :roll:

Link to post
Share on other sites

 

 

Jest po raz kolejny prawdziwe.    Kończ Waść, wstydu (sobie) oszczędź.

To ze kolega juz ma turbo lub nie nie zmienia nic do sensu moich wczesniejszych wypowiedzi, zasada jest taka sama, tyle ze mniej wazna po stronie dolotu.


 

 

Gdzie są te wolnossaki z IC ? Po co ktoś miałby montować IC do silnika wolnossącego ? 

A po co komu zimny dolot? 

Link to post
Share on other sites
Może ktoś wie jak wyliczyć wtłoczoną objętość powietrza przy objętości pojemnika 1900cm3 i ciśnieniu 1.6 bara ?

 

Jak w przybliżeniu to masz

pV=nRT    gdzie

 

p=ciśnienie

V=objętość

n= ilość moli powietrza (1 mol w warunkach normalnych to 22,4 dm^3)

R= stała gazowa

T= temperatura

 

Jak dokładnie to musisz się  posłużyć równaniem van der Waalsa

 

47216dd5af81c375ccfa6476490805d8.png

 

a,b = stałe gazowe

Vm = objętość molowa

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

A po co komu zimny dolot? 

 

Zimny dolot do zaciągania powietrza nie podgrzanego czyli o temperaturze zewnętrznej. IC jest aby PODGRZANE powietrze przez jego kompresję turbiną ochłodzić do temperatury jak najbliższej temperaturze zewnętrznej powietrza. Ty mylisz te dwa pojęcia, IC w silniku wolnossącym nie da nic poza zwiększeniem masy auta i ewentualnym popsuciem dolotu. Nie ochłodzi powietrza, jego temperatura będzie taka sama z IC jak i bez IC.

 

Jak w przybliżeniu to masz pV=nRT gdzie...

 

O ja cię p.... to jednak za głupi na to jestem.

http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/277112_224645107577141_5818058_n.jpg

Ale dzięki za objaśnienie.

Link to post
Share on other sites
Zimny dolot do zaciągania powietrza nie podgrzanego czyli o temperaturze zewnętrznej. IC jest aby PODGRZANE powietrze przez jego kompresję turbiną ochłodzić do temperatury jak najbliższej temperaturze zewnętrznej powietrza. Ty mylisz te dwa pojęcia, IC w silniku wolnossącym nie da nic poza zwiększeniem masy auta i ewentualnym popsuciem dolotu. Nie ochłodzi powietrza, jego temperatura będzie taka sama z IC jak i bez IC.

Wiem ze IC bez turbo to mala oplacalnosc. Napisalem wczesniej:

 

 

 

IC jest poprostu mniej oplacalny przy wolnossacym silniku, cena/miejsce pod maska i przyrost mocy wiec malo kto to robi , co innego jak MASZ W PLANACH POZNIEJSZA INSTALACJE TURBOSPREZARKI to czemu nie.

 

 

Widzialem kilka razy taki ladny zestaw w autach z Japoni, z mala chlodnica powietrza umieszczena za zderzakiem. Bardzo ladnie to wyglada pod maska. Stozek (zamkniety w puszce obok silnika)  wtedy nie musi wisiec niewiadomo gdzie narazony na warunki pogodowe i deszcz i nie ciagnie wymieszanego pod maska cieplego powietrza. Wlot umieszczony tez bardzo fabrycznie. Nie musi byc na miejscu swiatla przeciwmgielnego itp. 

Bylo by idealnie gdyby stozkowe filtry powietrza byly na dachu, wtedy fakt powietrze jest nie ogrzane przez sasiedztwo silnika.

Nie twierdze ze ten zestaw jest w celu podniesienia mocy, ale bardzo "fabrycanie" i na miejscu to wyglada. Zrobie foto jak bede mial okazje.  

Edytowane przez keczu
Link to post
Share on other sites
Wiem ze IC bez turbo to mala oplacalnosc.

 

Właśnie o to chodzi że nie mała a żadna.

 

wtedy nie musi wisiec niewiadomo gdzie narazony na warunki pogodowe i deszcz i nie ciagnie wymieszanego pod maska cieplego powietrza. Wlot umieszczony tez bardzo fabrycznie. Nie musi byc na miejscu swiatla przeciwmgielnego itp. 

 

Powiem szczerze że pierwszy raz słyszę o montowaniu IC w silnikach wolnossących. Teoretycznie gdyby ktoś zamontował IC w wolnossącym tylko po to aby wlot powietrza umieścić wewnątrz komory silnika to również nie ma to żadnego sensu. Powietrze i tak będzie nagrzane bo IC nigdy nie schłodzi go do temperatury zewnętrznej. To byłoby całkowicie bez sensu, popsuta pojemność dolotu, wyższa masa auta, koszty modyfikacji i rezultat gorszych osiągów niż przy fabrycznym dolocie.

Link to post
Share on other sites

 

 

Powiem szczerze że pierwszy raz słyszę o montowaniu IC w silnikach wolnossących.

Nie twierdze ze czesto. Napisalem ze malo kto to robi i tylko na podstawie ze takie cos widzialem. Rowniez bardzo zadko.

 

 

Teoretycznie gdyby ktoś zamontował IC w wolnossącym tylko po to aby wlot powietrza umieścić wewnątrz komory silnika to również nie ma to żadnego sensu.
 

Nie wewnatrz komory jakos nad silnikiem , ale rowniez nie pod zderzakiem. W fabrycznym miejscu , w Civicu za blotnikiem , ale jednak w komorze silnika. Jest jednak opcja ze wymiesza sie z powietrzem z sasiedniego kolektora wydechowego.

 

 

Powietrze i tak będzie nagrzane bo IC nigdy nie schłodzi go do temperatury zewnętrznej.

Ale to na jakiej podstawie tak muslisz?

 

 

To byłoby całkowicie bez sensu, popsuta pojemność dolotu,
Moze popsuta, moze zestaw pod konkretne auto i nie popsuta.

 

 

wyższa masa auta
 

O ile , 5kg?

 

 

koszty modyfikacji
 

Czasem nie wazny, liczy sie wyglad lub co tam kazdy sobie zyczy. 

 

 

rezultat gorszych osiągów niż przy fabrycznym dolocie.

Znowu poprostu zakladasz z gory ze tak jest jak myslisz.

Link to post
Share on other sites

 

 

Nie twierdze ze czesto. Napisalem ze malo kto to robi i tylko na podstawie ze takie cos widzialem. Rowniez bardzo zadko.

Nie słyszałem by ktokolwiek montował IC do silnika N/A bez bliskich planów uturbienia takiego motoru. Co miałby dać ten intercooler? Schłodzić zimne powietrze?

 

http://images5.fanpop.com/image/photos/28200000/Seems-legit-random-28286619-500-375.jpg

 

Śmiem twierdzić, że zamontowanie IC do silnika atmosferycznego obniży jego moc. Tak na chłopski rozum przez IC trzeba powietrze jakoś przepchnąć a bez sprężarki będzie to mocno utrudnione. Wieczorem zadzwonię do mechanika, który modował mi Golfa i zapytam go o to.

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Pokusiłbym się o stwierdzenie, że na pewno obniży moc, nawet w uturbionych silnikach nie wsadza się za dużego lub za małego IC w stosunku do turbiny (i odwrotnie), bo albo się przeładuje, albo nie będzie w stanie wydmuchać odpowiedniej ilości.

Skoro nawet średnica wydechu istotnie wpływa na moc to tym bardziej IC z turbo.

Nie żebym się na tym jakoś znał, ale swego czasu analizowałem koszt takiej zabawy w mojej ;)

Link to post
Share on other sites
bo albo się przeładuje

Nigdy się od IC nie przeładuje bo turbina jest sterowana i tylko ekstremalnie wysoka temperatura może co najwyżej zmniejszyć ciśnienie przez zmniejszenie wydajności turbiny. Inna sprawa że gęstość powietrza która zależy od temperatury to nie to samo co ciśnienie powietrza doładowanego.

Za mały IC powoduje spadek mocy, temperatura powietrza w dolocie rośnie a moc maleje im dłużej silnik jest mocno obciążony. Za duży IC powoduje zbyt dużą pojemność układu i wzrost turbo laga. Turbina musi napełnić więcej litrów aby uzyskać żądane przez ECU ciśnienie w kolektorze dolotowym.

 

Ale to na jakiej podstawie tak muslisz?

 

Bo sprawność IC nigdy nie osiąga 100%. Obniża temperaturę powietrza zbliżając się do temperatury otoczenia ale nigdy jej nie osiągnie, zawsze będzie cieplej. To nie pompa ciepła, IC to zwykły radiator który musi mieć wyższą temperaturę niż otoczenie aby oddać ciepło. Im mniejsza różnica temperatur tym gorsza sprawność oddawania ciepła stąd nigdy różnica nie będzie wynosić 0.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...