Skocz do zawartości

Recommended Posts

Dobry.

Możecie się śmiać, ale jak zobaczyłem ile stoi kawałek blachy z termopadem, to padlem ze śmiechu.

Pojawił się pomysł zrobienia samemu.

Koszt (wykorzystanych materiałów):

Termopad <1 PLN

Kawałek radiatora (pewnie każdy w szafie ma) może być aluminium miedź itd..

 

Czas wykonania- mi to z wyciągnięciem szlifierki zajęło około 2-3 min

 

P.S.

Oczywiście moglem wziac i wyciąć wiekszy/grubszy kawałek aluminium ładniej wyszlifować itd jak ktoś bardzo chce to zrobię ladniejszy

20230711_164454.jpg

20230711_165236.jpg

20230711_165530.jpg

20230711_165553.jpg

  • Lubię to 1
  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Też zależy od grubości i przewodności. Jak potniesz to na 2 szt może cię przy najtańszych wyjść tyle. Jedynie pro gamer led experience ultra hyper diamond diablo (czy coś tam) edition wyjdzie cię drożej ale efekt może być marny ;)

TP-3 0,5 mm kosztuje 75 zeta za dwie maty 200x100 mm każda - około 100 kwadracików 2 cm na 2 cm. To 75 gr za jeden kwadracik. A to nie jest coś kupowanego w hurtowni za 4-5 zł za 200x20. 

No chyba że chcesz PT7950 ale to się nie nadaje do takich celów.

Edytowane przez anemus
  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites

Termopad 3wmk z tasma 2 stronna od abb coling jest tani ale i tak budzet przekracza myslem ze radiator z zeberkami bedzie a to aluminiowy plaskownik :D. Teraz  wplytach glownych daja radiator na dysk w zestawie. 

Link to post
Share on other sites

Przepraszam moglem napisać na wstępie. Miałem na myśli, że taki radiator do ssd to kawałek zwykłej blaszki z termopadem i praktycznie z wszystkiego da się zrobić. Uwierz mi, że ten pierwszy już trochę ciepła odbierze.

Edytowane przez ziut3k
Link to post
Share on other sites

Odda zdecydowanie sporo w przeciwieństwie do samego ssd. Sam termopad już cokolwiek da do wymiany ciepła. W pierwszym radiatorze pomiędzy tą blachą masz "most" przez który przepywa powietrze w obudowie. Zresztą logicznie idąc jeżeli coś już zwiększa powierzchnię cieplną, to już chłodzi...

 

Chyba, że się mylę

Edytowane przez ziut3k
  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

No właśnie fizyki się nie oszuka. Grzeje się głównie kontroler (80-90% ciepła), on ma pow 1cm2. Radiator 30 cm2 (1,5x20). Jest dobrym przewodnikiem i ma też swoją pojemność cieplną więc odbierze przetransferuje i odprowadzi przez 30x większą powierzchnię (30x skuteczniej). Np KC3000 poniżej. Dla tego grubsza zwykła blaszka jest skuteczniejsza od tej "naklejki" i to drastycznie.

flir.jpg

pcb1.jpg

Edytowane przez anemus
Link to post
Share on other sites
W dniu 13.07.2023 o 17:35, zbiku90 napisał:

płaska blaszka nie zmieni praktycznie nic, za mała powierzchnia wymiany ciepła

Z kumplem robiliśmy chłodzenie dysków. On wziął profil aluminiowy prostokątny (w pracy tego pełno), przykleił na jakiś klej termo-przewodzący. Ja wziąłem wentylatorek chyba 40mm, zrobiłem rusztowanie.

 

Odpaliliśmy ten sam benchmark, u niego temperatura spadła o 10 - kilkanaście stopni, a u mnie było grubo ponad dwadzieścia. "Odkrywczy" wniosek: najlepsze efekty daje chłodzenie aktywne.

Link to post
Share on other sites
W dniu 17.07.2023 o 20:41, janek20 napisał:

Tak tak sobie wmawiajcie że z 72 na 30 xd

Ale co tu sobie wmawiać? To ty wymyśliłeś z 72 na 30. Blaszka alu o sensownej grubości wielkości dysku w lapku zbija temperatury 970 evo plus na nieszczęsnym elpisie około 7 stopni, a miedziana około 12. Dysk pod kratką.

Edytowane przez anemus
Link to post
Share on other sites
15 godzin temu, janek20 napisał:

Jaka jest różnica to można zobaczyć między fury a renegatem a pomiar robi się z czujnika a nie termo bo przykryjesz kartka i będzie wynik

O czym ty piszesz w ogóle? Profesjonalny pomiar nie robi się z czujnika bo ten ma większy błąd niż wnosi kartka ale nikt tu nie robił pomiaru. Po prostu podaje swoje doświadczenia z laptopem i odczytem z elektroniki, a obraz z termowizji miał tylko uzmysłowić co się grzeje i co jest głównie źródłem energii rozpraszanej na sposób ciepła.

BTW. Jest tylko Fury Renegate.  Zarówno z radiatorem jak i z blaszką (cienka) mają taką samą nazwę. Jedyna różnica w oznaczeniu to ostatnia literka w PN (z radiatorem mają w pierwszym członie K na końcu np z blaszką jest SFYRD/2000G, a z radiatorem SFYRDK/2000G - radiator w FR jest spory i ma duży wpływ na temperatury). 

Ostatnimi czasy przerabiałem sporo dysków w sumie min pod względem termiki zarówno z blaszką/naklejką jak i radiatorami - tymi oryginalnymi, laptopowymi  blaszkami nieoryginalnymi Al/Cu i oryginalnymi Cu jak i od płyty głównej. Wniosek jeden - nawet zwykły kawałek blachy Al ale grubszy niż te naklejki sporo daje.

W wypadku niektórych dysków nie ma znaczenia bo wysycenie pSLC zbije wydajność i temp szybciej niż throttling :D

Jeszcze jeden ważny wniosek - są spore różnice w energochłonności więc i w termice w ramach jednego modelu w zależności od wersji i rewizji. Crucial P5 Plus tutaj najlepszym przykładem.

Link to post
Share on other sites
  • 4 tygodnie później...

Wybaczcie, że tak długo. Mam młyn w warsztacie ostatnio. Myślałem, czy z chłdzenia proca nie zrobić radiatora, ale patrząc na to, że wewnątrz rurki miedzianej jest ciecz przerobienie nie zda egzaminu. Zrobię Wam testy samego dysku / blaszki i tego ostatniego radiatora jak będę miał chwilę czasu i weny.

 

Może jeszcze coś ciekawego wymyślę z tym chłodzeniem.

  • Lubię to 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...