Marqvs 116 Napisano 2 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 (edytowane) Witam, Zamontowałem nowy dysk Corsair MP500 120GB M.2 NVMe, postawiłem na nim Win 10. Wszystko śmiga ale w Dzienniku zdarzeń Windows jest błąd krytyczny o treści:"Sterownik wykrył błąd kontrolera na \Device\RaidPort0." Zwykle takie błędy dla HDD świadczyły o uszkodzeniu dysku ale nie wiem jak to jest z SSD? Innych dysków fizycznych w komputerze nie ma. Nie mam sposobu jak spowodować aby błąd się nie pojawiał. Czy są jakieś wiarygodne programy do testowania tego typu dysków? BIOS i stery do mobo najnowsze. Edytowane 2 Kwietnia 2017 przez Marqvs Link to post Share on other sites
lonialomax 806 Napisano 2 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 Konfigurowałeś w biosie dyski w system Raid? Sprawdź w biosie konfigurację kontrolera portów Sata. Powinno być AHCI. Link to post Share on other sites
Marqvs 116 Napisano 2 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 Konfigurowałeś w biosie dyski w system Raid? Sprawdź w biosie konfigurację kontrolera portów Sata. Powinno być AHCI. Nie, RAID-a nie dotykałem. Do tego dysku oddzielnych sterowników pod Win 10 nie ma, gdyż prawdop. nie są konieczne. Link to post Share on other sites
lonialomax 806 Napisano 2 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 Na stronie ASRock nie ma tego dysku wśród wspieranych może z stąd jakieś animozje. Sprawdź czy masz możliwość wyłączenia w biosie portów Sata 0 i Sata 1- przełącznik na disabled. Link to post Share on other sites
Marqvs 116 Napisano 2 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 Na stronie ASRock nie ma tego dysku wśród wspieranych może z stąd jakieś animozje. Sprawdź czy masz możliwość wyłączenia w biosie portów Sata 0 i Sata 1- przełącznik na disabled. Dysk wyszedł na jesieni 2016 a płyta jest rok starsza, natomiast listy urządzeń ASRock chyba nie aktualizuje na bieżąco. Wyłączyć w BIOS-ie portów Sata0, Sata1 nie da się. Brak opcji "Disabled". One i tak są automatycznie wyłączone jeśli zajęty jest slot Ultra M.2 Dysk + system działa bez zarzutów. Może ten błąd to fałszywy alarm? Link to post Share on other sites
lonialomax 806 Napisano 2 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 2 Kwietnia 2017 Nie jest to błąd krytyczny jak napisałeś więc można to ignorować tym bardziej, że nie masz konfiguracji w Raid. Zobacz jeszcze co zaproponuje narzędzie Corsair SSD Toolbox v1.2.5.5. Link to post Share on other sites
Marqvs 116 Napisano 3 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2017 Sprawdziłem, wrzucam wyniki. Nie umiem ich jednak interpretować. Intuicyjnie chyba nie mam podstaw do obaw:)? Link to post Share on other sites
lonialomax 806 Napisano 3 Kwietnia 2017 Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2017 Tak jak w nagłówku SMART Status: OK więc pod tym względem można spać spokojnie. Uruchom jeszcze Zarządzanie Dyskami i zobacz jak dyski widzi Windows 10 i który dysk jest dyskiem 0. Link to post Share on other sites
Marqvs 116 Napisano 3 Kwietnia 2017 Autor Udostępnij Napisano 3 Kwietnia 2017 Tak jak w nagłówku SMART Status: OK więc pod tym względem można spać spokojnie. Uruchom jeszcze Zarządzanie Dyskami i zobacz jak dyski widzi Windows 10 i który dysk jest dyskiem 0. Dysk 0 to właśnie ten Corsair. Ok, czyli zawieszam analizę błędu. Może nic złego się nie wydarzy:) Link to post Share on other sites
Marqvs 116 Napisano 17 Maja 2017 Autor Udostępnij Napisano 17 Maja 2017 Nowe wieści o problemie. Ten sam błąd mam na Patriot Hellfire M.2 NVMe. I co ciekawe: błąd występuje tylko na Windows 10 (każda wersja i kompilacja), natomiast na Win 8.1 nie występuje, nawet jeśli po jego instalacji komp. pracuje na domyślnych windowsowskich sterach do sprzętu. Napisałem do Microsoftu - odesłali do producenta sprzętu. Na początek napisałem do prod. płyty głównej ASRocka. Zalecili reinstalację sterowników - nie pomogło. Poinformowali przy tym,że nie każdy dysk M.2 współpracuje z RAID. Np. OCZ nie ale Samsung Evo - tak! Być może moje testowane dyski nie współpracują z RAID a Windows zgłasza to w postaci błędu ID 11. Poszło zapytanie do Patriota... Problem z tym błędem mają też inni ludzie na innym niż mój sprzęcie: https://communities.intel.com/thread/112870 Przychylam się do przypuszczeń supportu ASRocka, że to błąd Windows 10. Warto nadmienić, że Win 10 nie sygnalizuje tego jako błąd krytyczny a jako błąd ogólny. Link to post Share on other sites
Rozwiązanie Marqvs 116 Napisano 26 Maja 2017 Autor Rozwiązanie Udostępnij Napisano 26 Maja 2017 Problem został rozwiązany. Okazuje się, że Phison - producent kontrolera nie poszedł w ślady Samsunga i Toshiby i nie wydał oficjalnego sterownika do dysku M.2. Dziwne jest to, że support Patriota, z którym jestem w kontakcie ani słowem nie wspomniał, że istnieje nieoficjalny sterownik NVMe, który powoduje, że tytułowy błąd przestaje występować. Rozwiązanie i link do sterownika znalazłem tu: http://forum.benchmark.pl/topic/236864-niski-transfer-nowego-ssd-m2-nvme-karta-d%C5%BAwi%C4%99kowa-pod-pcie-nie-dzia%C5%82a/ Link to post Share on other sites
Recommended Posts