bl00keRs 3 Napisano 16 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 16 Stycznia 2017 (edytowane) Mam ogromny problem z 100% użyciem HDD od września i nie mogę sobie z nim poradzić. Cała sytuacja występuje na laptopie który ma 2 dyski; 1x M.2 SSD z którym nie mam problemu i 1x 1000GB HGST HTS721010A9E630 z którym jest problem. Na wstępie napiszę, że w sierpniu lub na początku września zrobiłem upgrade licencji Windows 10 z OEM Home do RETAIL Pro i aktywowałem BitLocker na każdym dysku i ich partycjach i nie wiem czy to może być tym spowodowane. Jeszcze wcześniej a mianowicie tuż pod wyjściu aktualizacji Anniversary Update sformatowałem SSD i postawiłem świeży system. Lapka mam od ponad 2 lat i nigdy wcześniej taka sytuacja nie występowała. Sprawdzałem stan S.M.A.R.T. tego dysku kilkoma programami i każdy pokazuje, że stan jego jest dobry jak i również sprawdzałem go pod kątem błędnych sektorów - nic. Sprawa wygląda następująco. Włączam laptopa i chodzi normalnie do czasu aż HDD i jego dwie zaszyfrowane partycje D: i E: dostaną kompletnego freeza. Czasami trwa to 5 minut od włączenia lapka, czasami 5 godzin, czasami 5 dni a czasami 5 tygodni hula bez problemu. Menedżer zadań pokazuje użycie dysku w 100% i sytuacja się nie zmienia, nic nie skacze, temperatury są normalne. Moim zdaniem coś go zapycha (cache?). Dostęp do dysku odczyt/zapis jest niemożliwy, po wejściu w Mój komputer widzę obie partycje tego dysku ale gdy próbuję w nie wejść to jest czekanie z klepsydrą i mogę tak czekać do usranej śmierci. Gdy nie potrzebuję dostępu do dysku to jest spoko, system śmiga na bezproblemowym SSD z którego głównie korzystam ale nie daj Bóg, że ostatnio zapisywana lokalizacja plików Chrome była na dysku D: albo E: bo jak spróbuję coś ściągnąć albo wrzucić na neta i wyskoczy eksplorator plików i próbuje odczytać z ostatniej lokalizacji, która była na dysku HDD który ma freeza to wtedy SSD zaczyna się dziwnie zachowywać, spowalnia, Chrome ma kompletnego zwisa i nie wszystko idzie uruchomić mimo, że znajduje się na C: SSD. Sprawdzałem dysk programem Process Hacker jak jeszcze nie dostaje zwiechy w poszukiwaniu tego czegoś co go zapycha? ale nic poza chmurą Google Drive i Microsoft OneDrive i online plikami na dysku nie ma co by odczytywało/zapisywało z/do niego. Czasami dzieje się to tak po prostu jak nie używam tego dysku ale najczęściej jak jest jego duże użycie. Przykładem może być defragmentator dysków, skanowanie kasperskim czy pobieranie/wysyłanie torrentów. Każda aplikacja, która ma jakieś powiązania z tym dyskiem stopuje i również dostaje zwiechy i nie idzie nic z tym fantem zrobić. Jedyną opcją jaka jest na normalne funkcjonowanie do czasu to przyciśnięcie i przytrzymanie przycisku power na laptopie na kompletnego wyłączenia i uruchomienie systemu na nowo. Przy próbie restartu czy uśpienia Windows przechodzi do logon, pisze zamykanie i tak stoi wieczność i nie chce wykonać żadnej operacji. Inna opcja na klawiaturze Fn + przycisk Snooze daje lapkowi możliwość przejścia w stan uśpienia lecz trochę to trwa a jak już go wybudzę to i tak nie mam dostępu do plików na twardzielu. Nie wiem czy może to okazać się pomocne ale przy ściąganiu torrentów gdy dysk dostanie zwiechy a dostaje dość szybko od jego wystartowania wyskakuje bład: "The request could not be performed because of an I/O device error." Czy to już koniec żywota tego dysku? Edytowane 16 Stycznia 2017 przez bl00keRs Cytuj Link to post Share on other sites
kokosnh 4155 Napisano 17 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2017 ja powiem tylko tyle, twój dysk HDD nie wspiera sprzętowego szyfrowania ( czy to jest tutaj problemem, nie jestem pewien ) Sprawdzałem stan S.M.A.R.T. tego dysku kilkoma programami i każdy pokazuje, że stan jego jest dobry jak i również sprawdzałem go pod kątem błędnych sektorów - nic. Daj screen tabelki SMART z widoczną kolumna data/raw ( najlepiej w systemie dziesiętnym ) The request could not be performed because of an I/O device error." to tylko, lub aż błąd I/o 1 Cytuj Link to post Share on other sites
bl00keRs 3 Napisano 17 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2017 (edytowane) Mam nadzieję, że screen wykonany tak jak prosiłeś. http://i.imgur.com/r4hNgHD.png Ilość godzin, które dysk przepracował jest błędna. Kiedyś miałem +7500 godzin na nim i SSD, a teraz jest napisane 133, jak widać zresztą. Coś się musiało jakiś czas temu zresetować. Dysk SSD ma obecnie 8200 więc ten również będzie miał coś koło tego. Co do błędu uTorrent to nie za bardzo go rozumiem i co się z tym wiąże. Wpisywałem ten błąd w googlach i po tym szukałem ale wszystkie odpowiedzi odnosiły się do ustawień aplikacji i zapychaniu pamięci podręcznej, a nie błędnego dysku. Ustawiłem tak jak pisali ale nie pomogło. Edytowane 17 Stycznia 2017 przez bl00keRs Cytuj Link to post Share on other sites
kokosnh 4155 Napisano 17 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2017 Masz Błędy CRC, masz możliwość wymusić niższy tryb pracy, np do SATA II zamiast SATA III ? Bo kabla chyba zmienić nie możesz ? Ale przynajmniej oglądnij styki dysku i kabel, czy nie ma zabrudzeń, lub zagięć kabla Ja wiem tylko jak to zrobić przy dyskach WD ( a że HGST to hitachi wykupione przez WD to nie jestem pewien jak u nich z tym ) http://simeonpilgrim.com/blog/wp-content/uploads/2009/11/wd-sata-jumper.png ale z tego co się orientuje ty tam nawet nie masz tych pinów złącza 1 Cytuj Link to post Share on other sites
bl00keRs 3 Napisano 17 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 17 Stycznia 2017 Czy to na prawdę może być spowodowane przez błędy CRC? Na stacjonarnym kiedyś inny dysk również miał błędy CRC, wszystko działało bez problemu, wymieniłem kabel i błędy jak były tak były, nic się nie zmieniło. Z tego co się potem doczytałem to dyski nie resetują tych błędów po wymianie kabla i go nie ma w rzeczywistości już ale zapisane jest i będzie... ile w tym prawdy tego nie wiem. Nie wiem czy mam możliwość zmiany trybu ale nawet gdyby była taka możliwość to bym tego nie zrobił, nie chcę kompromisów w tej postaci, potrzebny mi dysk pracujący pełną parą. Czy kabel mogę zmienić tego nie wiem ale podejrzewam, że do laptopa to trochę trudno dostać części zamienne, nigdy zresztą nie bawiłem się z laptopem od środka poza wymianą pasty na CPU i GPU i nie wiem jakim kablem jest on podłączony do płyty głównej. Jeżeli to zwykły kabel SATA-SATA taki jaki występuje w komputerach stacjonarnych to nie będzie problemu z wymianą natomiast jeżeli druga końcówka od podłączenia go do płyty głównej jest taka jaka istnieje w smartfonach to może być trudno z dostępnością. Najpierw obadam ten kabel i styki. Miałem w planach dokupić drugi dysk M.2 SSD i otworzyć lapka niedługo i nasmarować go znowu także będzie okazja do sprawdzenia tego. Cytuj Link to post Share on other sites
kokosnh 4155 Napisano 18 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2017 Czy to na prawdę może być spowodowane przez błędy CRC? błędy CRC + BitLocker bez wsparcia sprzętowego mogą dać takie objawy Nie wiem czy mam możliwość zmiany trybu ale nawet gdyby była taka możliwość to bym tego nie zrobił, nie chcę kompromisów w tej postaci, potrzebny mi dysk pracujący pełną parą. a dysk ma transfery powyżej 260MB/s że potrzebujesz SATA III ? Na razie obserwuj czy błędy CRC w smart rosną ( tzn czy to jest przyczyna, czy może one tam były i winne jest co innego np windows 10, tylko on by tak robił tylko z systemowym) Co do kabelków w laptopie to prawie zawsze są inne niż PC ( ale możesz zajrzeć czy nie są zagięte mocno, lub przygniecione czymś, i styki samego dysku też można obejrzeć ) 1 Cytuj Link to post Share on other sites
bl00keRs 3 Napisano 18 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2017 Dziękuję za pomoc. Rozbiorę lapka niedługo i obadam sprawy z kabelkiem. Co do tego czy błędy rosną to poniżej załączam zdjęcie SMART z 21 września, krótko po tym jak zainstalowałem świeży system, lecz nie pamiętam czy był robiony przed zaszyfrowaniem dysku czy już po. RAW nie jest w formie dziesiętnej ale możliwe, że da radę odczytać. http://i.imgur.com/06Qd0rI.png Czy zmiana sterowników AHCI z tych od Microsoft na IRST może pomóc? Zapomniałem napisać, że jak stawiałem nowy system to pierwszy raz na tym lapku zainstalwałem sterowniki chipseta z strony Intela. Nie wiem już czy czasami nie były błędne. Może to przez nie? Chipset to Intel HM87 z Intel Core i7 czwartej generacji. PS. Laptop chodzi od wczoraj popołudnia i jak narazie dysk pracuje spoko od tego czasu. Cytuj Link to post Share on other sites
golin 72 Napisano 18 Stycznia 2017 Udostępnij Napisano 18 Stycznia 2017 Odczyt wcześniejszy błędów CRC, wykazał na dziesiętne w liczbie 204, czyli jak ostatni jest 232 to masz wzrost. I jak dalej postępują, to zwiększa prawdopodobieństwo, że są przyczyną problemów. Nie można jeszcze wykluczyć innych przyczyn nakładających z błędami CRC. Czyli można spróbować z tymi sterownikami co wspomniałeś, czy coś da. Można jeszcze spróbować sprawdzić na alternatywnym systemie np. live Linux z pendriva czy płyty DVD i przekonać się, czy próba dostępu do podejrzanego dysku też będzie efekt freeza. Jak masz możliwość wyjąć dysk i sprawdzić na kompie stacjonarnym przez sata, było by fajnie i miałbyś potwierdzenie problemu od dysku, jakby problem też występował. Oczywiście tak jak już poinstruował kokosnh, sprawdzić stan łączenia dysku w laptopie, czy coś da się zauważyć np. jak jest kabelek czy nie jest czasem przygnieciony i uszkodzony, to wymiana albo zbyt ostro zagięty nawet jak na warunki ciasne jakie panują w laptopie. Cytuj Link to post Share on other sites
bl00keRs 3 Napisano 19 Stycznia 2017 Autor Udostępnij Napisano 19 Stycznia 2017 (edytowane) Wrócę do tematu za jakiś niedługi czas a tymczasem wielkie dzięki za pomoc. Zacznę od przeinstalowania systemu bez tych sterowników chipsetu ale wydaje mi się, że są dobre. Przełożenia dysku do innego sprzętu nie mam możliwości o ile nie zamienię go z przenośnym 2,5 calowym dyskiem WD Red 1TB a ten wsadzę jako backup zamiast WD ale WD ma 16MB cache tylko, a ten 32. Jak narazie od przedwczoraj lapek cały czas na chodzie i dysk jeszcze nie zaliczył freeza ale jak już wspomniałem to kwestia czasu. Edytowane 19 Stycznia 2017 przez bl00keRs Cytuj Link to post Share on other sites
bl00keRs 3 Napisano 22 Lutego 2017 Autor Udostępnij Napisano 22 Lutego 2017 Ciii, nie chce zapeszać. Podziękował Reinstalacja systemu nic nie dała. Rozebrałem laptopa i co do kabelka to ma sporo miejsca i jest bezpieczny. Musiał się poluzować bądź za lekko lub nierówno go wpiąłem ostatnim razem jak rozbierałem laptopa krótko przed pierwszym pojawieniem się tego problemu. Mam nadzieję, że nie będę tu musiał wracać. Testuję dwie pełne doby i właśnie szyfruje BitLockerem i chodzi jak powinien Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.