Skocz do zawartości

Problem - Dysk Seagate ST2000DM001 bardzo wolny transfer


Idź do rozwiązania Problem ogarnięty przez PiotrCh,

Recommended Posts

Witajcie,

W marcu kupiłem nowy zestaw komputerowy. Między innymi 2 identyczne dyski Dysk Seagate 3.5'', 2TB, SATAIII, 7200RPM, 64MB cache (ST2000DM001). Na jednym mam zainstalowane programy a na drugim trzymam dane (zdjęcia, nagrania wideo).

Niedawno zauważyłem że pierwszy dysk, ten z programami, zaczął bardzo wolno działać. Nie znam się za bardzo na sprzęcie zwłaszcza na dyskach więc poczytałem forum i tak jak większość z Was radzi, sprawdziłem oba dyski programem HD Tune. Poniżej wklejam to co ten program mi wyświetlił:

 

Dysk 1 (programy)

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk1a.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk1b.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk1c.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk1d.jpg

nie zrobiłem do końca sprawdzania błędów bo po 26 godzinach musiałem wyłączyć komputer a sprawdzanie nie doszło nawet do połowy tego obszaru.

 

Dysk 2 (dane)

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk2a.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk2b.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk2c.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/06/Dysk2d.jpg

 

 

Oba dyski są identyczne i kupione w tym samym czasie i w tym samym sklepie. 

Czy takie działanie dysku 1 podlega reklamacji? Mam na oba dyski 2 lat gwarancji czyli do marca 2017 roku.

 

Czy ktoś zechciałby mi pomóc i jakoś skomentować podane wyżej wyniki testu z programu HD Tune?

 

Pozdrawiam i z góry wielkie dzięki!

Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Kupno nowych kabli sata nie ma sensu skoro drugi dysk pracuje prawidłowo. Wystarczy że zamienisz kable pomiędzy dwoma dyskami co i tak raczej nie przyniesie żadnej zmiany bo błędy wynikające z uszkodzonego kabla zostałyby zapisane w SMART jako błędy w C7. Masz 0 czyli brak błędów CRC w przesyłaniu danych poprzez SATA.

Jeśli jeszcze nie rozwiązałeś tego problemu to polecam użycie niskopoziomowego programu diagnostycznego MHDD uruchamianego z CD. Jeśli skanowanie sektorów również będzie wykonywane z zaniżoną prędkością to problem musi być sprzętowy. Jeśli jednak prędkość skanowania będzie normalna (kilkadziesiąt MB/s) to problemu musisz szukać po stronie systemu operacyjnego.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Wymieniłem kable na nowe. Jest chyba lepiej chociaż wykres z benchmarka jakoś dziwnie wygląda. Tym razem sprawnie przeszedł skan błędów.

 

http://vpx.pl/i/2016/08/21/Dysk1cc.jpg

 

http://vpx.pl/i/2016/08/21/Dysk1dd.jpg

 

Fenio dzięki za wskazówki, sprawdzę jeszcze dysk tym narzędziem które podałeś. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Jest chyba lepiej chociaż wykres z benchmarka jakoś dziwnie wygląda
 

Jest katastrofa taka sama jak była.

Minimum 2,9MB/s i poniżej 5MB/s przez większą część wykresu, burst rate 20MB/s, coś jest nie tak z tym dyskiem ale bez MHDD ciężko cokolwiek wywnioskować.

Link to post
Share on other sites

Sprawa jest dość rozwojowa z tego co wykazują wyniki diagnoz. Nawet dysk z danymi który ma być dobry, ma niestabilny benchmark jak na dysk niesystemowy. Jeśli chodzi o dysk z zainstalowanymi programami, niby nie jest systemowym ale w jakimś stopniu jakieś powiązania ma, skoro są zainstalowane programy. Więc w takim przypadku, został pominięty benchmark dysku systemowego SSD, jak i jego stan. I jak będziesz miał ochotę to między innymi, zrób sprawdzanie systemu plików na prawach admina poprzez komendę chkdsk x: /f.  Gdzie za x z dwukropkiem wpisujesz wolumin / z danego dysku. Możesz wpisać komendę bez parametru /f, czy zakomunikuje jakieś błędy.  Jak możesz sprawdzić dysk w pierwszej kolejności ten z programami, na innym kompie czy da takie same wyniki. Pozostałe wskazówki, podejrzenia, co do usterki dysku z programami, które wcześniej zasugerowali poprzednicy, są dalej aktualne ze względu na problem nierozwiązany.

Edytowane przez golin
Link to post
Share on other sites

Odpiąłem wszystkie dyski, zostawiając tylko ten podejrzany. Poniżej wyniki programu MHDD:

 

http://vpx.pl/i/2016/08/22/DSC00553.jpg

 

Benchmark dysku systemowego SSD:

 

http://vpx.pl/i/2016/08/22/ScreenHunter_01Aug.2219.57.jpg

Edytowane przez PiotrCh
Link to post
Share on other sites

Masz tzw. wolne sektory. Nie są one całkiem uszkodzone więc nie widać tego w parametrach SMART. Pozostaje zerowanie dysku (kasuje całą zawartość danych więc zrób kopie). Jeśli w wynikach MHDD wolne sektory układały się w regularne wzory to prawie na pewno uszkodzenie jest fizyczne.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Przy takich wynikach skanu, o 212 sektorach <150. Jeśli by to miał być dysk systemowy to nie bardzo aby nim był. Jako że dysk na którym są zainstalowane programy jest trochę w większym stopniu powiązany w działaniu z systemowym jak dysk na którym są dane. To i jego stan powinien być lepszy jak wykazuje skan. Czyli co zostaje, zrobić zerowanie pełne wymaże to co jest na tym dysku, w MHDD jest to przez komendę erase, nie wybrane z menu -erase dealays. I zobaczyć efekty robiąc ponowny skan jakie da wyniki. Możesz też zrobić skan drugiego dysku z danymi, dla porównania. Dalsze działania, czy decyzje zależne od efektów prób napraw. Np. ewentualna opcja, to po zabiegach porównanie stanu obu dysków, i np. zamiana przeznaczenia dysków z obecnego na dane jak w lepszym stanie na dysk z programami. Ale to zależne jak pisałem od efektów prób napraw.

Edytowane przez golin
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dziękuję Wam za podpowiedzi. Jeszcze zanim zrobię to zerowanie to na wszelki wypadek zapytam czy taka ilość wolnych sektorów może kwalifikować dysk do wymiany gwarancyjnej? Czy takiej wymianie podlega tylko dysk z badsektorami? Boje się że po zerowaniu problem powróci ale będzie już po gwarancji. 

Link to post
Share on other sites

Zerowanie nie ma wpływu na gwarancję ale jak sam trafnie zauważyłeś problem może powrócić gdy gwarancja się skończy. Skoro pojawiło się na dysku tyle wolnych sektorów to jakaś musi być tego przyczyna, samo zerowanie może naprawić istniejące wolne sektory ale przyczyna ich powstania nadal pozostaje nie usunięta.

 

Druga sprawa że warto przeprowadzić dwukrotny skan w MHDD porównując ilość i rozmieszczenie wolnych sektorów. Jeśli będą znacznie różne to znaczy że uszkodzenie nie jest po stronie sektorów tylko mechanizmu ich odczytu/zapisu. I pisząc o wolnych sektorach mam na myśli również te z kategorii <50ms czyli z czasem mieszczącym się w przedziale od 10 do 49ms. Jeśli jest ich prawie 20 tysięcy i w rzeczywistości maja czasy dostępu bliższe górnej granicy 49ms to również należy je traktować jako problem.

 

Dla porównania wyniki dwóch nowych takich samych dysków 1TB Samsunga (z forum elektroda). 

http://obrazki.elektroda.pl/4206845800_1313951052.jpg

http://obrazki.elektroda.pl/5853205800_1313951159.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 3 tygodnie później...

Od ostatniego skanowania programem MHDD  minął nie cały miesiąc, w końcu znalazłem trochę czasu żeby zrobić porządek z dyskiem. Przed zerowaniem przeskanowałem jeszcze raz dysk 1 i dodatkowo dysk 2. I chyba mam pecha bo oba wyglądają nie za ciekawie:

 

Dysk 1http://vpx.pl/i/2016/09/15/Dysk1.jpg

 

Dysk 2 (dane):

http://vpx.pl/i/2016/09/15/Dysk2.jpg

 

Dyski są na gwarancji do marca 2017 i spróbuję je zareklamować. Widać że ilość wolnych sektorów się stopniowo zwiększa, a co gorsze przedkłada się to na bardzo wolne otwieranie programów, zdjęć, przycinki filmów, ogólne sytuacja zaczyna uniemożliwiać normalne korzystanie z komputera. Tak jak pisał Fenio, zerowanie może być tylko rozwiązaniem tymczasowym. 

 

Jeśli uda mi się coś z nimi załatwić to najchętniej zamienił bym dyski na inną firmę. Mam na oku Toshibe P300. Dosyć nowa konstrukcja ale wydaje się być ok (z opinii w internecie). Czy może macie jeszcze jakieś ciekawe propozycje?

Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...
  • Rozwiązanie

Trochę to trwało ale chciałem już zakończyć temat. Dyski zareklamowałem w sklepie morele, dzisiaj odebrałem nowe dyski. Niestety taki sam model (prosiłem o wymianę na inny model lub zwrot gotówki), mam nadzieję że te będą OK. 

Dziękuję wszystkim za pomoc przy diagnozie problemu.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...