TwardyMakowiec 13 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 (edytowane) Witajcie. Chciałbym poznać Wasze opinie i doświadczenia w kwestii podkręcania (ogólnie) kart GTX 980 Ti. Prowadzę właśnie badania różnymi benchmarkami, testuję w Wiedźminie 3 i w WOT (specyficzne ma wymagania). Dochodzę do różnych zaskakujących wyników a moja praca jeszcze nie dobiegła końca. Sprzęt a którym (obecnie) testuję: i7 3770K @ 4,3 GHz (chłodzenie radiator SilentiumPC 92 mm plus 2 wiatraki Arctic F9), 16 GB RAM HyperX 1600, SSD 180 GB Intel, MOBO Gigabyte Z77X-UD3H, zasilacz Chieftec 750 W (nie pamiętam modelu, sprawność 85+, modularny), monitor LG 29 cali rozdzielczość 2550x1080 (UHD), podłączony displayportem. Obudowa NZXT z moimi autorskimi przeróbkami (5 wiatraków zasysających, 3 wysysające (plus ten od zasilacza), ale mniejsza o szczegóły, wentylacja jest ok. i grafika: EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0 + zasilana 8+8 pin. Do rzeczy. Po pierwsze. Odradzam korzystanie z PrecisionX - to jest pomyłka a nie narzędzie. Po drugie. Programy do monitoringu i podkręcania z jakich korzystam: CPU-Z HWMonitor, nVidia Inspector, MSI Afterburner, OCCT, Furmark (najnowszy), testowana rozdzielczość 2550x1080 (UHD) Wstępne wyniki badań (na razie opisowo, co jakiś czas będę dodawał następne). 1 test przy OC +50 MHz na rdzeniu i +50 MHz na pamięci, napięcie +7 (+0,007). nVidia inspector pokazuje Core Clock Est. Max 1430 MHz test furmarkiem: dynamic background, burn-in rezultat: AVG 112 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?) test furmarkiem: dynamic background, burn-in, Xtreme burn-in rezultat: AVG 57 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?) 2 test przy OC +100 MHz na rdzeniu i +100 MHz na pamięci, napięcie +20 (+0,02). nVidia inspector pokazuje Core Clock Est. Max 1506 MHz test furmarkiem: dynamic background, burn-in rezultat: AVG 112 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?) test furmarkiem: dynamic background, burn-in, Xtreme burn-in rezultat: AVG 57 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?) Co więcej, kiedy gram w Wota na ustawieniach +100 MHz na rdzeniu i pamięci, taktowanie rzeczywiste pokazuje 1498 MHz, wykorzystanie proca 60% i temperaturę ~60 °C. Wiedźmin 3 jest "oporny" na podkręcanie. Nie ma przyrostu klatek za to wywala z gry przy znacznym obciążeniu. Przy lekkim OC (patrz test 1) wszystko działa jak należy, temperatura ~70 °C. 60 fps (z V-sync) wszystko na Uber, nvidia hairworks max, wszystko na max co się da. Podczas nagrywania GeForce Experience (1440p, 60 fps, 50 Mb/s) fps skaczą pomiędzy 35 a 55, w zależności od otoczenia. Jednym słowem, w zależności od tego czym obciążymy kartę, wyniki temperatury, taktowania oraz głośności wiatraków (od 60% faktycznie chodzą jak odkurzacz) są bardzo bardzo odmienne, ale za mało jeszcze się tym bawiłem żeby wyciągać jakieś wnioski. Chciałbym poznać Wasze doświadczenia w zakresie OC GTX-ów 980 Ti i czy to ma w ogóle sens? Bo z tego co widzę - niewielki. Kolejne badania PCMarkiem i OCCT zamieszę wkrótce, może uda mi się zamieścić kilka screenów. Edytowane 28 Listopada 2015 przez TwardyMakowiec Cytuj Link to post Share on other sites
Fallentine 2 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Wiedźmin 3 jest "oporny" na podkręcanie. Nie ma przyrostu klatek za to wywala z gry przy znacznym obciążeniu. Przy lekkim OC (patrz test 1) wszystko działa jak należy, temperatura ~70 °C. 60 fps (z V-sync) wszystko na Uber, nvidia hairworks max, wszystko na max co się da. Podczas nagrywania GeForce Experience (1440p, 60 fps, 50 Mb/s) fps skaczą pomiędzy 35 a 55, w zależności od otoczenia. Nie pomyślałeś czasem, że to wina niestabilnego OC a nie gry? Jak długo przeprowadzałeś testy na maksymalnym obciążeniu GPU? Cytuj Link to post Share on other sites
huckinCharlie 823 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Po pierwsze nie używaj furmarku bo zabijesz kartę. Spróbuj valley benchmark. Po drugie w msi afterburn musisz ustawić power limit wyższy i aux voltage. Jeśli w ogóle chcesz się zająć podkręcaniem. Cytuj Link to post Share on other sites
DjXbeat 1045 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 W Furmarku przekraczasz limit Power i karta zbija taktowanie i napięcie aż do 1000Mhz i niżej już nie może. Jak chcesz uszkodzić kartę to baw się dalej furmarkiem! Jeżeli chcesz sprawdzić stabilność to pograj w Wiedźmin3, Tomb Raider lub FarCry 4. 1 Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 28 Listopada 2015 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Ano właśnie, tego nie wiedziałem o furmarku, poleciał do kosza, dzięki za radę. Przy przekroczeniu power limit o kilka procent Wiesiek mi się wiesza. Ogólnie podczas grania w Wieśka jak i podczas w ogóle jakichkolwiek obciążeń wskaźnik power usage nie przekracza 80%. Więc jaki jest sens zwiększania? Zauważyłem że mniej stabilnie działa przy zwiększonym limicie, choć nie wiem dlaczego. Ale masz rację, spróbuję mocniej ją pokatować na Wieśku, np. jutro. I dam znać jak poszło. Choć Panowie z CDP Red uprzedzali że overclocking może destabilizować działanie gry. Może coś jest na rzeczy skoro faktycznie wygląda to tak jakby wyciskał z niej górną granicę... dlatego zastanawiam się czy jest sens. Może gdybym miał monitor 100 Hz lub więcej? Generalnie spadków podczas rozgrywki nie ma żadnych. Najbardziej obciążające są bagna i moczary. Przejeżdżam przez to jak gó...no przez jelita gęsi. Żadnych spadków. Temp max 70 °C. Na sekcji zasilania czujnik mi pokazuje 55 °C a na i7 max 65 stopni. test PCMarkiem (najnowszym) SCORE5121 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor Test duration 31 min 49 s Web Browsing - JunglePin 0.29218 s Web Browsing - Amazonia 0.12242 s Writing 3.80008 s Casual Gaming 115.21 fps Video Chat playback 1 v2 Accelerated 30.00 fps Video Chat encoding v2 Accelerated 33.00000 ms Advanced Photo Editing1 Accelerated 0.13378 s Cytuj Link to post Share on other sites
are2k 68 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Bez przesady z tym furmarkiem. Od tak karty nie popsuje jak się go używa z głową i nie pozwala na przekroczenie krytycznej temperatury. Bardzo dobrze pokazuje stabilność OC. Widać, że przesadziłeś z OC skoro Wiedźmin ci wywala a furmark zbija takty. W przypadku WOTa nic takiego nie ma miejsca bo nie wykorzystuje karty w 100%. Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 28 Listopada 2015 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Hmmm... wiecie, ta karta fabrycznie jest podkręcona do 1290 w trybie boost. Uruchamiając MSI Afterburner i minimalnie ją jeszcze podkręcając uzyskuje Est Max 1443 MHz a rzeczywiste taktowanie w Wieśku pokazuje na 1430 MHz (tak samo w Wocie) i działa stabilnie kilka godzin. I ponad tę granicę da radę iść, ale tylko w mniej wymagającym Wocie - co i tak nie ma sensu, bo do wota na full detalach wystarcza lekko podkręcona GTX 680 (u mnie chodziła na 1290 MHz z chłodzeniem arctic accelero twin turbo 3). Przed chwilą podniosłem power limit do 110%. Wszystko zaczęło migać, więc chyba faktycznie dla Wieśka to już za duże OC Stąd cały ten post. Czy jest sens podkręcać bardziej i tak już bardzo podkręconą kartę? Cytuj Link to post Share on other sites
DjXbeat 1045 Napisano 28 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2015 Bez przesady z tym furmarkiem. Od tak karty nie popsuje jak się go używa z głową i nie pozwala na przekroczenie krytycznej temperatury. Bardzo dobrze pokazuje stabilność OC. Gó... prawda. Furmark ponad dwukrotnie mocniej obciąża sekcję zasilania niż najbardziej wymagająca gra na rynku. O temperaturę GPU nie ma się co martwić ale już sekcja zasilania dostaje mocno po du... ! Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 30 Listopada 2015 Autor Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 (edytowane) Dzięki za Valley Benchmark, oto co pokazał: score 3175, FPS (AVG) 75,9 | max 153,9 | temp 69 °C | ustawienia Ultra, blur, 2550x1080, fullscreen, antyaliasing 8xaa. taktowanie w benchmarku 1632 MHz, taktowanie rzeczywiste 1429 MHz. będę próbował dalej. dzięki po 100-kroć Valley Benchmark full screen, ultra, blur, 8xAA, resolution 2550x1080 nie dotarłem do score bo po mniej więcej 3 minutach wywalało... zanim wywaliło (różne napięcia, +30 - tu były artefakty, +25, +20, +15, +10) pokazywał max. 156,5 fps, avg 78,9 fps przy rzeczywistym taktowaniu 1490 MHz... widocznie już dalej nie wykręcę... widocznie taki egzemplarz. ale 1430-1490 (1506 w Wocie) to i tak *****isty wynik na chłodzeniu powietrzem. Może należałoby opracować jakiś inny system chłodzenia, np. ogniwami peltiera...? na wodne mnie nie stać a nawet gdyby to i tak szkoda mi kasy. Chyba że macie jakieś inne pomysły. test 3dMarkiem06 zrobię dziś wieczorem. spróbuję jeszcze docisnąć do 1450-60 MHz, może przejdzie. 3DMark06 pokazuje mi 31430 punktów, to dużo czy mało? Szkoda że już nikt nie pisze... tak naprawdę to nie wiem czy wynik który udało mi się osiągnąć jest średni, dobry czy zły. Zamieszczam zrzut z ostatniego testu jaki robiłem na tej platformie w 3Dmark11, test Fire Strike ustawienia default: SCORE14993 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor Graphics Score 19417 Physics Score 11176 Combined Score 6827 Edytowane 30 Listopada 2015 przez TwardyMakowiec Cytuj Link to post Share on other sites
DjXbeat 1045 Napisano 30 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 Wynik z Fire Strike jest jak najbardziej w porządku. w 3Dmark06 masz mocno zaniżony wynik ze względu na procesor ale ten smark traktuj z dystansem 1430Mhz to dobry wynik. Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 30 Listopada 2015 Autor Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 (edytowane) Wynik z Fire Strike jest jak najbardziej w porządku. w 3Dmark06 masz mocno zaniżony wynik ze względu na procesor ale ten smark traktuj z dystansem 1430Mhz to dobry wynik. Wielkie dzięki za opinię. Szacun. Wkrótce spróbuję powtórzyć testy z pamięcią Trident 2400 MHZ 2x8GB, podobno powinien być nieznaczny ale widoczny skok. No i nie poprzestanę na tym, postaram się uzyskać jak największe stabilne taktowanie w Wieśku i jeszcze zgodnie z Waszymi sugestiami zainstaluję Tomb Raidera i zobaczymy co test pokaże. Jeszcze raz dziękuję. I JESZCZE JEDNO!!! Pytanie do DjXbeat. do ilu mogę kręcić szynę (magistralę MOBO) aby nie zjarać karty grafiki? obecnie mam równo 100 MHZ, ale wiem że chodzi stabilnie też na 102 MHz i czy jest w ogóle sens? Pytanie to ma bezpośredni związek z tematem. Czy grafika mi nie wywiesi białej flagi? Pozdrawiam 2. pytanie: RipjawsZ, RipjawsX czy TridentX...? nie mam bladego pojęcia czy różnią się czymś więcej niż tylko kolorem radiatora... chodzi o 2400 MHz. No dobra, chyba sam sobie odpowiedziałem na ostatnie pytanie. RipjawsZ występuja albo jako moduły 4x4 albo 2x8 przy CL11 lub CL12. TridentX występuje jako 2x8 przy CL10 - więc wybór jest oczywisty. Chyba że się mylę? Edytowane 30 Listopada 2015 przez TwardyMakowiec Cytuj Link to post Share on other sites
kokosnh 4162 Napisano 30 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 Gó... prawda. Furmark ponad dwukrotnie mocniej obciąża sekcję zasilania niż najbardziej wymagająca gra na rynku. O temperaturę GPU nie ma się co martwić ale już sekcja zasilania dostaje mocno po du... ! pamiętam jak puszczałem Furmark dla mojej gtx 570, aż kondensatory zaczynały piszczeć ( normalnie podczas gry, się to nie zdarza ) karta "wyła z obciążenia" Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 30 Listopada 2015 Autor Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 (edytowane) Aaaaaaaa, to to mi piszczało przy obciążaniu GTX 560 :) :) a ja się zastanawiałem o co, k...., chodzi? nie mniej jednak moje pytanie do DjXbeat'a pozostaje aktualne, a może ktoś z Was tez będzie wiedział: na ile zwiększenie taktowania szyny MOBO ze standardowego 100 MHz na wyżej, np. 102 lub więcej ma sens i czy Grafika nie wywiesi wtedy białej flagi? Przyznam że podkręcałem szynę na obecnym chłodzeniu proca do 102,00 MHz (przy odpowiednich napięciach) i mnożniku 44 (102*44=4488 MHz na procu, HT włączone) i działał stabilnie, nie wywalało, OCCT przeszedł pozytywnie, tylko temperatury mi się nie podobały bo dochodziły do niemal 90 °C podczas obciążenia. Więc wróciłem do 43x100 przy napięciu 1,25V. Temperatura nie przekracza podczas grania w Wieśka 69 stopni... wygląda na to że 0,05 V robi ogromną różnicę. Nadal wątek ten ma bezpośredni związek z Grafiką. Czy zwyczajnie nie pokaże przez szybkę d...y do całowania? Jaka granica jest bezpieczna i czy w ogóle warto? Edytowane 1 Grudnia 2015 przez TwardyMakowiec Cytuj Link to post Share on other sites
DjXbeat 1045 Napisano 30 Listopada 2015 Udostępnij Napisano 30 Listopada 2015 I JESZCZE JEDNO!!! Pytanie do DjXbeat. do ilu mogę kręcić szynę (magistralę MOBO) aby nie zjarać karty grafiki? obecnie mam równo 100 MHZ, ale wiem że chodzi stabilnie też na 102 MHz i czy jest w ogóle sens? Pytanie to ma bezpośredni związek z tematem. Czy grafika mi nie wywiesi białej flagi? Pozdrawiam Wcale jej nie ruszaj bo nie ma takiej potrzeby! Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 2 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2015 Wcale jej nie ruszaj bo nie ma takiej potrzeby! No, właśnie tak myślałem. Poprzedniego proca musiałem kręcić szyną bo nie miałem odblokowanego mnożnika, ale to stare dzieje dziękuję jeszcze raz. Ostatnie badania zamieszczę jak zainstaluję pamięć G.Skill 2400 CL10, wtedy temat będzie, przynajmniej z mojej strony, wyczerpany. pozdrawiam. Witam ponownie. Po zainstalowaniu G.Skill TridenX 2400 (C10D-GTX XMP) nieznacznie zwiększyła się ilość punktów w 3DMakru11. Ustawienia default, test Fire Strike: SCORE15183 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor Graphics Score 19612 Physics Score 11245 Combined Score 7003 Wynika z tego że nastąpił nieznaczny przyrost punktów. Następne testy przeprowadzę wieczorem i dam znać jak wypadły. 3DMark06 pokazuje 31 475 punktów, czyli też nieznaczny przyrost. Wieczorem pocisnę go na grach, zobaczymy czy jest różnica, choć wątpię. Później założę temat dotyczący OC pamięci RAM więc z góry zapraszam do dyskusji. pozdrawiam. Cytuj Link to post Share on other sites
kokosnh 4162 Napisano 2 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 2 Grudnia 2015 powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. Cytuj Link to post Share on other sites
TwardyMakowiec 13 Napisano 3 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2015 powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. Aha, no to miałem kondensatory w kosmosie dzięki za info. Jeśli zaś chodzi o gry, będę dziś testował. Na razie PCMark pokazał to (kilka punktów więcej w porównaniu do poprzedniego testu): SCORE5140 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor Test duration 31 min 49 s Web Browsing - JunglePin 0.29024 s Web Browsing - Amazonia 0.12227 s Writing 3.79988 s Casual Gaming 115.52 fps Video Chat playback 1 v2 Accelerated 30.00 fps Video Chat encoding v2 Accelerated 33.00000 ms Advanced Photo Editing1 Accelerated 0.13219 s No i tak. Po zainstalowaniu G.Skill w Wieśku różnicy albo nie ma albo nie zaobserwowałem. Być może dlatego że lwia część danych graficznych leci do pamięci na karcie graficznej (ok 3 GB +/- 500 MB), a może powód jest inny, nie wiem. Z kolei zupełnie inaczej działa WOT. Część danych takich jak np. mody informujące o statystykach graczy w czasie rzeczywistym oraz jeszcze kilka elementów otoczenia w trakcie rozgrywki "rozkminia" bezpośrednio procesor główny, czyli i7 w moim przypadku, czym więcej tych danych jest tym bardziej jest obciążony. Do tej pory miałem zauważalne spadki FPSów na mapach zimowych (oprócz Winterbergu) i na Stalingradzie. Na G.Skillach spadków prawie nie ma czyli ewidentnie widać, że nie wystarczy szybka karta graficzna, musi być ona uzupełniona odpowiednio prockiem i szybkim RAMem. I tak jak powiedział kokosnh, w zależności od gry przyrost FPSów może być znikomy albo odczuwalny, zależy jak skonstruowana jest dana gra. Reasumując, dziękuję za udział w dyskusji, dowiedziałem się kilku interesujących rzeczy od Was. Zapraszam do moich następnych tematów już wkrótce. pozdrawiam. Cytuj Link to post Share on other sites
are2k 68 Napisano 18 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2015 powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. Kondensatory nie piszczą, tylko cewki... Cytuj Link to post Share on other sites
Rozwiązanie Pura1314 9 Napisano 19 Grudnia 2015 Rozwiązanie Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2015 (edytowane) Ja to rozumiem tak: Przesunięcie fazowe wynika z samej istoty działania cewki czy też kondensatora. Przez naładowany kondensator prąd nie płynie ale za to napięcie jakie panuje na kondensatorze jest maksymalne. Podobnie gdy kondensator jest pusty(rozładowany), wtedy płynie duży prąd ładowania a napięcie na kondensatorze jest małe. Wiec możemy powiedzieć ze napięcie na kondensatorze opóźnia się w stosunku do prądu. Podobnie jest z cewką. Włączenie cewki do obwodu powoduje ze indukuje się w niej napięcie a prąd jeszcze nie płynie. A gdy przez cewkę płynie maksymalny prąd to napięcia na niej jest praktycznie równe zeru. Więc znowu możemy powiedzieć ze to prąd opóźnia się względem napięcia w cewce. PS: to piszczą cewki a nie żadne "kondensatory" Edytowane 19 Grudnia 2015 przez Pura1314 Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.