Skocz do zawartości

Monitor CRT do gier - za jakim się rozglądać


Recommended Posts

W oko wpadł mi Dell P1130 za 50 zł., ale brak mu DVI. Moje pytanie - czy jest jakaś zasadnicza różnica w jakości wyświetlanego obrazu na CRT między DVI i D-SUB ? Natywna rozdziałka tego CRT to 1600x1200 przy 85Hz i nie wiem czy na VGA będzie to dobrze wyglądać w porównaniu do CRT na DVI bo nie mam porównania ? Mam okazję go oczywiście obejrzeć przed zakupem. Myślałem wcześniej o szybkiej TN-ce ale TN-ka ma słabe kąty i gówniane kolory. Nawet te najszybsze i tak mają  smużenie hold and sample, a do lightboosta trzeba mieć min. 100 FPS. PVA i MVA ma dobry czarny ale i tak dalej ma smużenie hold and sample, a bleeding i tak może występować. IPS srebrzy i smuży.

 

Gram oprócz FPS dużo w hack and slashe i potrzebuję czytac napisy przedmiotów w ruchu. W diablo 2 jest cap do 25 FPS więc tam lightboost w ASUS VG248QE nie pomoże. gram też dużo w fifę, a tam smużenie widać gołym okiem. 

 

Niby najważniejsze żeby nie smużył, ale jak grałem w HL2 Episode One to w mroku na ekranie jest masakra. Czarny nie istnieje...

 

CRT to dla mnie kompromis między jakością koloru czarnego + brak smużenia, aczkolwiek na YT widziałem filmiki na których wydawało się, że czarny jest lepszy na TN ? Dodaj obrazek Może to wina wypalonych kineskopów w CRT po latach ?

 

Szukałem oczywiście Sony FW900 ale brak 

Edytowane przez Damian555666777
Link to post
Share on other sites

CRT nie mają natywnej rozdziałki. Nie słyszałem też, by miały gniazdo sygnału cyfrowego.

Wydaje mi się, że wypalony CRT będzie miał gorszą jakość obrazu od średniego LCD.

Z drugiej strony, stawiasz LCD takie wymagania, że bez grubych kilku tys. zł nie podchodź.

Link to post
Share on other sites

Nie wiem jakie ty monitory widziałeś na matrycach TN, ale nawet na zabytkowym Samsungu T220 czy T230 nie uświadczysz żadnego smużenia w grach. W tej kwestii dużo gorzej wypadają wszystkie monitory CRT jakie miałem, a było ich sporo i to były modele różnej klasy. Smużenie luminoforu na tych CRT było o wiele większe niż na tych Samsungach z matrycami TN. Owszem kąty widzenia na nich są gównianie, ale do grania to nie ma żadnego znaczenia bo i tak siedzisz w jednej pozycji.

Zauważ też, że obecnie większość gier ma efekt motion blur, którego często nie da się wyłączyć całkowicie - tutaj żaden CRT ani TN ci nie pomoże, smużenie dostajesz gratis od gry :-D

Link to post
Share on other sites

@Podaj mi przykład gier z wbudowanym motion blur

Obawiam się że nawet nie znam nazw wszystkich z motion blur, efekt ten jest spotykany w grach mniej więcej od czasów kiedy pojawił się directx 9, a mniej więcej w momencie kiedy pojawił się Unreal Enigne 3 jest powszechnie stosowany. Spora część gier ma możliwość wyłączenia motion blur w menu gry, ale niestety nie wszystkie. Nie chce mi się w tym momencie sprawdzać ale z tego co pamiętam to chyba w takich grach jak GOW, Singularity, Bioshock, Area 51, FEAR 3, Lost Planet, FIFA, kilka NFS-ów i wielu innych nie ma możliwości całkowitego wyłączenia tego efektu, w niektórych można co najwyżej zredukować stopień tego efektu z menu, bądź przez grzebanie w plikach *.ini gier. Efekt ten jest tak powszechnie używany bo redukuje stuttering przy źle zoptymalizowanych obszarach w grze. Dla przykładu wystarczy porównać Crysis 1 z Crysis 2 i 3 - w tym pierwszym po wyłączeniu motion blur obraz jest super szybko wyświetlany - absolutnie żadnego smużenia, w dwóch pozostałych nawet po teoretycznym wyłączeniu motion blur w menu - obraz nadal bardzo wyraźnie smuży.

Gdyby luminofor w kineskopie CRT nie miał zwłoki nie widziałbyś obrazu na ekranie, to wynika wprost z zasady działania CRT. Luminofor pobudzony bardzo krótkim impulsem z działa elektronowego świeci przez dłuższy czas (kilka ms) aż do całkowitego wygaśnięcia, gdyby luminofor nie miał zwłoki widziałbyś tylko serię dziwnych rozbłysków na ekranie. Wyraźnie to widać kiedy mamy całą połać czarnego ekranu i jakiś mały obiekt poruszający się na tym czarnym tle.
Efekt ten na tyle mnie drażni że już wolę dobry TN na którym nie ma takich efektów.
Osobiście przegrałem wiele tysięcy godzin w wiele gier na Samsungu T230 i nie zauważyłem na nim żadnego smużenia, a grałem na nim nawet ostro w UT III czy QW Enemy Territory (w nich akurat da się całkowicie wyłączyć motion blur).

 

I owszem zgodzę się że widać smużenie na LCD, ale w przypadku matryc typu IPS, MVA czy PVA efekt ten jest bardzo widoczny, nawet w przypadku dość drogich monitorów, ale w przypadku w miarę dobrego TN zdecydowanie wolę go od CRT. W swoim LG masz prawdopodobnie matrycę IPS, ale generalnie także matryce TN (bliżej im do IPS niż TN) od LG nie należą do najlepszych, a więc tym samym i w monitorach firm które korzystają z ich matryc np. wiele modeli Asus'a, będzie zauważalne smużenie.

Edytowane przez randallandhopkirk
Link to post
Share on other sites

FIFA nie ma żadnego motion blura.

 

Na nowych TN, nawet najtańszych nie będziesz w stanie wyłapać smużenia podczas gry, a jakość kolorów przy patrzeniu na wprost jest bardzo zbliżona do tego co oferują IPS/AMVA.

 

Na 120Hz TN, nawet bez włączonej funkcji LightBoost nie ma szans aby dokuczało smużenie w trakcie grania. 

Obecne TN'ki są na tyle szybkie, że po prostu nie smużą - przynajmniej nie tak aby w grach było to uciążliwe albo rzucało się w oczy.

 

Proponuję po prostu zakup monitora TN przez internet, nawet najtańszego jak np. BenQ  GL2460 i sprawdzenie jak się spisuje. Jak nie będzie pasowało to masz 24 dni na oddanie....

 

 

Miałem kilkuletnią TN'kę od LG i nie smużyła, mam teraz AMVA od BenQ i zauważam niekiedy smużenie. Zapewne nowe TN, z deklarowanym czasem reakcji G2G 2ms(jak w.w. GL2460) są jeszcze lepsze od starych TN. 

Edytowane przez gregotsw
Link to post
Share on other sites

a co z czytelnością napisów w diablo 2, gdzie jest zablokowana liczba klatek do 25 ? Co wtedy da 120Hz TN lub lightboost ? CRT nie byłby lepszy ? Podobnie LA Noire ma cap do 30 fps, niektóre NFS i ogólnie co jak karta wyrabia tylko 30FPS ?

Link to post
Share on other sites

W takiej sytuacji gdy mamy blokadę nałożona na FPS to lepiej się gra na jakimś monitorze typu PVA lub MVA, matryca wtedy jest jakimś substytutem służącym do interpolacji klatek, tutaj zwłoka matrycy jest wręcz zbawieniem. Ja do takiego celu używam monitora Gateway na matrycy PVA, nie widać na nim praktycznie w ogóle stutteringu wywołanego przez sztuczne ograniczenie FPS do niskiego poziomu jak na TN, gdzie obraz bardzo wyraźnie skacze w takiej sytuacji. Podejrzewam że monitor CRT też z powodzeniem by podołał temu zadaniu. Cóż, w sumie najlepiej mieć kilka monitorów (mam 3 różne), bo nie da załatwić kilku nawzajem sprzecznych problemów jednym monitorem.

Link to post
Share on other sites

a co z czytelnością napisów w diablo 2, gdzie jest zablokowana liczba klatek do 25 ? Co wtedy da 120Hz TN lub lightboost ? CRT nie byłby lepszy ? Podobnie LA Noire ma cap do 30 fps, niektóre NFS i ogólnie co jak karta wyrabia tylko 30FPS ?

 

Grałem na swojej starej TN od LG w diablo i napisy były zawsze czytelne. Dwie opcje, tania 60 Hz i droższa 120Hz. Przy 120Hz zyskasz jedynie płynność w dynamicznych grach online, nastawionych na rywalizację - CS, BF, COD. Jeśli po prostu nie chcesz aby Ci przy szybkiej akcji smużyło to bierz np. BenQ GL2460 który na bank nie będzie smużył.

Link to post
Share on other sites

Nowe, stare, TN, IPS.... ja jeszcze nie widziałem monitora LCD oraz telewizora LCD, którego matryca by tak szybko reagowała, żeby nie było widać smużenia. 

 

 

.. nawet na zabytkowym Samsungu T220 czy T230 nie uświadczysz żadnego smużenia w grach. 

 owszem zgodzę się że widać smużenie na LCD,

Wybierz Sobie jedną wersję i się jej trzymaj ;) .

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

 

 

ja jeszcze nie widziałem monitora LCD oraz telewizora LCD, którego matryca by tak szybko reagowała, żeby nie było widać smużenia. 

 

tak gwoli ścisłości, TN z overdrive reaguje szybciej niż CRT, ale CRT jest wyświetlaczem typu impulse type, dlatego nie widać smużenia

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

@up

No właśnie, czyli mówimy tu o dwóch, różnych technologiach, o dwóch różnych sposobach wyświetlania obrazu.

 

drachenfeles, jeszcze pytanie mam do Ciebie - jest jakiś monitor LCD, telewizor LCD, gdzie nie widać smużenia?

 

 

 

@SKEEPER46

nie cytuj głupkowate fragmenty wyrwane z kontekstu...

randallandhopkirk - doceniam Twoją samokrytykę, ale zauważ proszę , że napisałeś dwa sprzeczne twierdzenia:

 

Osobiście przegrałem wiele tysięcy godzin w wiele gier na Samsungu T230 i nie zauważyłem na nim żadnego smużenia, a grałem na nim nawet ostro w UT III czy QW Enemy Territory (w nich akurat da się całkowicie wyłączyć motion blur).

I owszem zgodzę się że widać smużenie na LCD, ale w przypadku matryc typu IPS, MVA czy PVA efekt ten jest bardzo widoczny, nawet w przypadku dość drogich monitorów, ale w przypadku w miarę dobrego TN zdecydowanie wolę go od CRT

 

Ostatnia część zdania zaznaczona kolorem zielonym, jest dla mnie niezrozumiała.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
drachenfeles, jeszcze pytanie mam do Ciebie - jest jakiś monitor LCD, telewizor LCD, gdzie nie widać smużenia?

 

stawiam, że BenQ na TN wyposażony w AMA Z (lub alternatywie innego producenta, która kalkuje zasadę działania AMA Z) będzie ciężko cokolwiek dostrzec nawet jak będziesz się starał

to AMA Z jest metodą na symulację pracy wyświetlacza impulse-type na LCD, który z natury jest hold-type

Link to post
Share on other sites

@SKEEPER46
Po prostu zwyczajnie wolę dobry TN od CRT, bo dobry TN nie smuży, a CRT i tak zawsze "ghostuje" przez zwłokę luminoforu, co bardzo wyraźnie widać na czarnym tle - w dzień może za bardzo tego efektu nie widać, ale w ciemnym pomieszczeniu jest dla mnie strasznie uciążliwe. Należy też pamiętać że z upływem czasem zwłoka luminoforu się zwiększa, a nie zmniejsza.

Link to post
Share on other sites

stawiam, że BenQ na TN wyposażony w AMA Z ...

Ok - dzięki za odp.

Ale przy wyświetlaniu ruchomego obrazu, on też nie utrzyma ostrości na takim poziomie, co CRT. 

Przykładowo: Kursor w ruchu nie będzie ciągnął ogona, ale ostrość zginie.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

akurat ostrość jest lepsza na byle jakim LSD, a żeby CRT osiągną taki poziom trzeba było nie lada sprzętu, tańsze modele utrzymywały ją w centrum a po krawędziach pozmywały aż bolało, to samo z geometrią i szeregiem parametrów obrazu, które należało co chwile kalibrować w CRT, a w LSD po prostu są dobre

Link to post
Share on other sites

IMO taka dyskusja nie ma nawet sensu.... CRT wymarło i tyle w temacie. Po co dyskutować o technologii o której niektórzy nawet nie wiedzą że istniała.

 

Z punktu widzenia gracza, nowe TN nie generują na tyle smużenia aby to w jakikolwiek sposób można było nazwać uciążliwym.

Edytowane przez gregotsw
Link to post
Share on other sites
Gość Kotecek
IMO taka dyskusja nie ma nawet sensu.... CRT wymarło i tyle w temacie. Po co dyskutować o technologii o której niektórzy nawet nie wiedzą że istniała.

Bo widac ktoś oprócz Ciebie tego używa...

 

CRT jest najlesza technologią wyświetlania obrazu i tyle (IMO - aby sięnie czepali). Sam tego użwyam w komputerze do gier i mam dwa zapaswe... jak mi padnie to mam na 10-15 lat spokoju. TV mam CRT. Z innych to drógi telewizor jest PDP. A tela, na którym chce sobie coś oglądnąć zamówiłem z AMOLED'em (mimo przesycocych kolorów), bo to wszystko, mimo woich jakichś tam wad, jest lepsze od LCD, którego zaletą jest to, ze jest to sprzęt ekonomiczny. Zuzywa mało miejsca i mało prądu. No mozna łatwo dużą rozdzielczośc osiągnąc w takich konstrukcjach. No i koniec jegozalet. jak komós to stracza (pewnie 99% populacji) to spoko... ale to nie znaczy, ze dyskusja nie ma sensu skoro sa ludzie, którzy tego używają.

 

 

 

Szukałem oczywiście Sony FW900 ale brak
Bardzo rzadkie cudo. Ze dwa lata temu widziałem to i kosztowalo na Allegro 900PLN. Edytowane przez Kotecek
Link to post
Share on other sites
Na 120Hz TN, nawet bez włączonej funkcji LightBoost nie ma szans aby dokuczało smużenie w trakcie grania. 

Smuży i to widać, jak się skupisz i zwrócisz uwagę smużenie jest bardzo zauważalne.

Mowa o Samsungu 2233Rz.

Czego nie mogę powiedzieć o moim poprzedniku CRT Belinea

http://img04.mercador.ro/images_mercadorro/13586287_1_644x461_monitor-crt-belinea-22-cap-de-serie-bucuresti.jpg

 

Po przesiadce było to na początku bardzo dokuczliwe i wymagało przyzwyczajenia.

 

Zniosłem go ze strychu tydzień temu, aby podłączyć do lapka i poeksperymentować, różnica kolosalna na korzyść CRT, nie ma się co dziwić skoro do laptopów ładują najgorsze odpady.

Rozważanie LCD vs CRT miałoby sens dobre kilka lat temu, obecnie nie ma sensu ponieważ zalety LCD przeważają nad CRT.

Link to post
Share on other sites
Gość
This topic is now closed to further replies.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...