Skocz do zawartości

Jaki laptop do grafiki 3D i projektowania gier?


Recommended Posts

Cześć wszystkim,

Studiuję informatykę i do tej pory byłem wierny stacjonarkom jak tylko mogłem, ale że udało mi się załapać na Erasmusa na przyszły rok nadszedł czas na kupienie sobie czegoś bardziej przenośnego 15 lub ew. 17 (ale nie powinien przekraczać 3,5 kg - będę codziennie to na plecach nosił)

 

Na laptopie będę robił sporo animacji i modelowania w programach typu 3DS MAX czy Blender

Chciałbym, żebym mógł na nim spokojnie też popracować w Unity3d. Grać sam oczywiście też pewnie będę, ale to jest w tym momencie sprawa drugorzędna.

Zatem zależy mi przede wszystkim na wydajności, waga i czas na baterii też biorę pod uwagę.

Chciałbym się zmieścić ze wszystkim z systemem przed 6500 zł (wiadomo, że zawsze się mówi dozbieraj dwie, trzy stówki, ale to jest ostateczna granica)

 

Patrzyłem na m.in. Clevo 150P, Lenovo Y500/Y580, MSI GE 60 lub 70 ale jestem jak najbardziej otwarty na inne propozycje, bo przyznaję, że dawno żadnego sprzętu nie składałem, a rynek laptopów jeszcze jest dla mnie mało odkryty.

Link to post
Share on other sites

Celujesz w całkowicie nieodpowiedni segment. Do tego kupuje się mobilne stacje robocze, a nie przeciętniackie laptopy do gierek. Zazwyczaj wybiera się z trójki: thinkpad W, dell precision, hp elitebook. W 17,1" nie ma co się pakować, bo to jedynie 1,5" więcej od 15,6", a zamiast zgrabnego lapka ~2,5kg dostajesz 4kg kloca z zasilaczem jak karton mleka. Moim zdaniem, to w ogóle się nie opłaca.

6,5k zł jest rozsądnym minimum na lapka do pracy z prawdziwego zdarzenia. Które wersje 3ds max wchodżą w grę w Twoim przypadku? O czasie pracy na baterii raczej zapomnij w tym segmencie, bo na dowolnym sprzęcie nie posiągniesz długo jakiejkolwiek sesji 3dRT bez zasilacza. Jedynie odpalanie programów na integrze ratuje nieco sytuację i można pozwolić sobie na 2-3h pracy w 3d.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Polecasz 1600 x 900 czy FullHD?

Problemu z baterią jestem jak najbardziej świadom, byle dało się czasami programować z 1-1,5 h bez wyciskania karty graficznej.

 

Zamierzam pracować głównie z Blenderem i Unity, choć na wymianie będą zajecia z 3DS, niestety nie wiem którego. :-(

Mam jeszcze kilka dodatkowych pytań:

Ile RAMu powinno spokojnie wystarczyć 16 czy już 8 ?

Na co przy takim laptopie bardziej wyłożyć kasy na kartę czy na procka?

Czy istnieje gdzieś wersja ThinkPada (nie to że już się na niego zdecydowałem, po prostu znam już tą budowę ze staruszka T43) z numpadem?

Edytowane przez Janusz-kun
Link to post
Share on other sites

FHD to raczej jedyny wybór. Mniejsza rozdziałka to nie tylko mniejsza przestrzeń robocza, ale 1600x900 najczęściej są bardzo kiepskie i typowo budżetowe.

Pracująć na integrze bez większych problemów masz zapewnione 90-120 min pracy w 3d.

RAM - zdecydowanie 16GB. 8GB to absolutne minumum do pracy, a 16GB pozwala już na sensowną wielozadaniowość. 3drt nie jest jakoś szczególnie pamięciożerne, ale nie ma co się ograniczać. Tym bardziej, że pamięć jest bardzo tania i za 400zł można kupić zestaw 2x8GB 1600MHz.

Blok numeryczny to raczej rzadkość w mobilnych stacjach roboczych 15,6". Jeśli jest to koniecznym warunkiem, to raczej będziesz musiał pogodzić się z duzym i ciężkim DTR 17,1".

Unity3d koszmarnie długo kompiluje projekty oraz importuje assety graficzne. Bez i7 lepiej nie podchodzić, ale też bardzo przyda się do wypalania tekstur w 3ds max. W tym przedziale cenowym i7 akurat jest standardem, a nawet najsłbasze modele 3610, 3612, 3630 i 3632 będą sie dobrze spisywały. W z mobilnych GPU większość w lapkach 15,6" bazuje na tym samym układzie z 384sp więc różnice nie są rewolucyjne i jeden z takich układów będzie się dobrze nadawał do takiej pracy.

Jeśli bardziej poważnie myślisz o unity3d i blenderze, to możesz wybrać nawet jeden z laptopów multimedialnych lub dla graczy. To samo w przypadku 3ds max 2012 i nowszych. Do najlepszych edycji klasycznego 3ds max Quadro jest praktycznie jedynym wyborem.

Wersje 3ds max 2009, 2010, 2011 bazują na klasycznym viewporcie, którzy jest bardzo szybki i responsywny, a co najważniejsze - jest stworzony do współpracy z Quadro. Nowsze są już pozbawione wsparcie dla Quadro i zawalone tonami daremnych ficzerów(ukłon w stronę totalnych amatorów). Prywatnie pracuje na 3ds 2010, a w pracy mam 2012 i 2013 na różnych komputerach i jest to podyktowane wyłącznie bardzo niesprzyjającymi warunkami downgrade w licencjach autodesk. Pod względem funkcjonalności jest to totalny regres.

Thinkpkad w530 raczej jest nierealny w tym budżecie, bo zazwyczaj w tej cenie można spotkać tylko używane modele w najbiedniejszej konfiguracji, co totalnie przekreśla sens ewentualnego zakupu. Sensowne kosztują w okolicach 9k, a high-endowe 12-15k zł.

Link to post
Share on other sites

Dzięki za cenne porady, w tym momencie są bezcenne. :D

Jeżeli Quadro przyda się tylko do starszych 3DS Max'ów to podejrzewam, że w moim przypadku pożytek będzie średni. A jak to wygląda z takim Z-Brush lub Sculptrisem?

Co do num pada, jeżeli jego brak będzie naprawdę uciążliwy, to dokupię sobie bezprzewodowego.

 

Najpewniej skończy się na jakimś Clevo, bo w razie czego będzie opcja małego upgrade'u za jakiś czas (np. ram czy większy dysk)

Edytowane przez Janusz-kun
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...