Skocz do zawartości

Wymiana wentylatora w zasilaczu


Recommended Posts

Witam forumowiczów i przechodzę do tematu: chodzi o budę CoolerMastera RC-100-KKP1-GP.

http://img801.imageshack.us/img801/2206/p10fo.jpg

Buda sprzedawana z zasilaczem, który w moim przypadku po włączeniu kompa najczęściej wydaje bardzo głośne brzęczenie, czasem ustaje po kilku minutach, czasem po dłuższym czasie...a potem znowu zaczyna hałasować. Long story short: chcę go wymienić. Zakupiłem polecany do podmiany Scythe Mini Kaze Ultra SY124020L, licząc, że wentyl w zasilaczu podłączony jest przez 2 lub 3 pinową kostkę. Niestety 2 przewody są przylutowane do pcb a ja nie mam lutownicy ani nigdy nie bawiłem się w lutowanie. Ergo mam pytanie: czy mogę odciąć wentyl i nowy podłączyć do mobo?

Link to post
Share on other sites

Jak najbardziej tak, jeśli w zasilaczu wentylator podłączony był tylko dwoma żyłami (bez czujnika obrotów). Jeśli jednak prędkość wentylatora była sterowana przez zasilacz, lepiej podłączyć go do zasilacza, jeśli nie masz możliwości przylutować, to utnij stary wentylator, zostawiając wystarczająco dużo przewodu, i połącz "na skrętkę" z nowym, zaklej taśmą izolacyjną i gotowe, tak wiem, to taka prowizorka, ale jak wiadomo prowizorka najtrwalszym rozwiązaniem :D

Pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites

@maciek396: wentyl jest podłączony 2 kabelkami, ale jego prędkość obrotowa jest zmienna i zależy od wskazań czujnika temperatury w zasilaczu, ale tu http://www.xbitlabs.com/articles/cases/display/mini-itx-cases-roundup_6.html#sect0 twierdzą, że można spokojnie wymienić na Mini Kaze o stałej prędkości obrotowej (ino nie opisują wymiany szczegółowo, więc nie wiem, czy nowego wlutowali w pcb zasiłki czy podłączyli do mobo).

@drachenfeles: ano nie mam i nie będę się zabierał za coś, na czym się nie znam (tym bardziej, że komp starszego mego a nie mój). A co sądzisz o prowizorce zaproponowanej przez maćka wyżej albo odcięciu, zaizolowaniu przewodów taśmą i podłączeniu nowego wentyla do mobo?

Link to post
Share on other sites

Jeżeli nowy wentylator będzie wyższej klasy niż poprzedni, zamontowany fabrycznie, to nie ma przeszkód aby podłączyć go na stałę do płyty głównej na np. 9V. Wysokiej klasy wentylator będzie na 9V praktycznie bezgłośny a wydajność będzie stała na poziomie poprzedniego wentylatora na maksymalnych obrotach.

Proponuję:

Aerocool Shark Black Edition 120mm (najtańsza opcja)

Be Quiet Silent Wings Pure 120mm (zalecane raczej 10V)

BitFenix Spectre Pro 120mm (optymalna opcja)

Enermax UCTB12 (bardzo cichy, nawet na 12V)

Enermax Magma 12 (dobry i cichy na 9V)

NoiseBlocker PL1 (bardzo cichy nawet na 12V)

NoiseBlocker PL2 (cichy i zachowujący dobry przewiew powietrza 9V)

Edytowane przez IThardware_pl
Link to post
Share on other sites

Ten nowy wentylator jest nieco grubszy niż oryginalny, więc wytworzy większe ciśnienie, Faktycznie, rozwiązanie z podłączeniem do płyty głównej będzie dobre, ale tak czy inaczej będzie trzeba uciąć przewody starego wentylatora i zaizolować, tym samym możesz tam połączyć przewody z zasilacza z tymi od nowego wentylatora. Ten wiatraczek ma w zestawie taką przejściówkę(o ile dobrze się orientuję :)) , którą możesz "podłączyć" na stałe z zasilaczem, dzięki temu nie będzie trzeba ucinać lub niszczyć wtyczki nowego wentylatorka.

Link to post
Share on other sites

@IThardware: jeśli nie chce ci się zapoznawać z tematem, to lepiej nie pisz nic w temacie, zamiast proponować wentyle 120 mm do zasilacza, w którym zmieści się wyłącznie 40x40.

@up: powinien być grubszy, ale w proline wcisnęli mi inny model (choć zamawiałem SY124020L), ten który mam wygląda tak: http://www.scythe-usa.com/product/acc/016/sy124010l_detail.html no i tak jak piszesz, jest tam przejściówka na 3-pinowe złącze, ale jak miałbym ją wykorzystać, żeby podłączyć "na stałe z zasilaczem"?

Link to post
Share on other sites
Gość usunięty

40mm wentylator to naprawdę maleństwo i obawiam się ze może nie dać rady schłodzić zasilacza o ile nie będzie przynajmniej generował takiego przepływu, jak aktualny. No i im szybciej taki wentylatorek się kręci tym bardziej go słychać - nie zapominaj o tym.

 

Skoro nie chcesz się bawić w modding i lutowanie a zasilacz nie ma 2pin wtyczki (na rynku są dostępne odpowiednie przejściówki z 3pin na 2pin np http://aab.com.pl/aab-cooling-aab-c18.html) to najlepiej podłączyć go pod 12V z zasilacza (molex) lub pod płytę - o ile oczywiście płyta nie będzie automatycznie próbowała regulować obrotów i ich nie będzie obniżała. Podłączenie na stałe z zasilaczem to użycie dodatkowo tego http://aab.com.pl/aab-cooling-aab-c16.html albo tego http://aab.com.pl/aab-cooling-aab-c6.html

Link to post
Share on other sites

Ten filmik może okazać się pomocny, (wiem nie jest to najlepszy przykład, ale nie znalazłem na szybko lepszego, jeśli znajdę, to podam)

(od 7:40) w tym filmiku gościu ma odłączany wentylator od laminatu, ale nowy wiatrak nie ma takiego złącza, więc robi podobnie, obcina ze starego wiatraczka przewód z wtykiem, i "przykleja" go "na skrentke" do przewodów w nowym wentylatorze, po czym izoluje przewody, każdy osobno.
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...