Skocz do zawartości

Czy od CPU zależy ilość fps w grach przy różnych rozdzielczościach?


Idź do rozwiązania Problem ogarnięty przez Szymon331,

Recommended Posts

generalnie CPU odpowiedzialny jest za fizykę w grach mam pytanko - czy na danym procesorze jest różnica w fps w grze np w rozdzielczości 1024x800 a 1900x1200 ? Czy różnice w fps w różnych rozdzielczościach zależą tylko od karty graficznej a procesorowi nic do tego?

Link to post
Share on other sites

powiem tak, mając np e6750@3.2 ghz i hd6970 pograsz w bf 3 na wysokich na rodziałce 1366/768, a mając np phenom 955 @3.6 ghz pograsz na ultra na 1920/1200. Wydajność procka i karty się mniej więcej "spotyka w połowie" i daje wydajność średnią, ale często procesor może być wąskim gardłem dla karty - karta osiąga np: tylko 70 % swoich możliwości na 2x3.0 ghz a 100 % na 4.3.0 ghz.

 

Ogólnie na wyższych rozdziałkach raczej CPU usage wzrasta ale głównie wzrasta GPU usage i zużycie ram karty graficznej.

Link to post
Share on other sites
Procesor może być wąskim gardłem dla wydajności w grach tak jak grafika. Jak wrzucisz GTX 580 do core 2 duo to karta będzie sobie siedzieć gwizdać i popijać oranżadę. Procesor nie jest tylko od fizyki. Rzecz polega na tym że obecnie można kupić procki które sprostają każdej grze, a pojedynczej grafy która zapchałaby takiego podkręconego SB-E już nie bardzo.
Link to post
Share on other sites
  • Rozwiązanie

A więc tak.

 

Niezależnie od rozdzielczości CPU w grze zawsze musi przekazać do karty taką samą ilość danych o wyświetlanej scenie. Nawet jakbyś uruchomił grę w absurdalnym 200x300 pikseli to CPU musiałby dostarczyć tyle samo danych co do 2048x1600. etc.

Czyli zwiększenie rozdzielczości zwiększa obciążenie tylko i wyłącznie karty graficznej. Jednak nie do końca.

 

 

Po pierwsze w mniejszej rozdzielczości karta potrafi wyświetlić więcej FPS. Skoro tak to potrzebuje więcej danych na sekundę a to zwiększa obciążenie CPU. Dlatego w mniejszych rozdzielczościach testuje się procesory w grach, bo wtedy łatwo zobaczyć do czego dany model jest zdolny.

 

Druga sprawa to fakt że obecne gry potrzebują ponad 1200MB pamięci graficznej. BF 3 w multi średnio potrzebuje 1400MB, Crysis 2 1450MB. To co nie mieści się w pamięci karty (bo ktoś może ma mało np 1GB) zostaje zrzucone do pamięci RAM komputer. To właśnie stamtąd brakujące tekstury są odczytywane i tam zapisywane. We współczesnych platformach kontroler pamięci zawarty jest w CPU więc teoretycznie jakaś tam zależność szybkości kontrolera do rozdzielczości będzie.

 

Im wyższa rozdzielczość tym więcej danych się nie zmieści w karcie i popłynie przez procesor (tak ogólnie rzecz ujmując)

Jeżeli masz kartę z 2GB pamięci to powyższa sytuacja raczej nie będzie miałą znaczenia.

Pozdrawiam.

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...