qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 (edytowane) Cześć, od pewnego czasu mierzę się z problemem przycięć w grach, które objawiają się w następujący sposób: gra raz na jakiś czas freezuje na ułamek sekundy, po czym normalnie mogę grać dalej. Problem pojawia się w każdej z gier, którą odpalam, z różną częstotliwością, ale ścinki są jak najbardziej reprodukowalne. Odpaliłem w trakcie grania LatencyMon i według danych zebranych przez ten program problemem może być sterownik graficzny - dxgkrnl.sys. Dodam, że problem ten występował również na mojej poprzedniej karcie graficznej i dotyczył tego samego sterownika, jednak dpc raportowane przez LatencyMon nie osiągało tak dużych wartości (na nowej te wartości też były mniejsze, jednak ostatnio drastycznie się zwiększyły). Mój config to: AMD Ryzen 5 3600 4.3@1.225V MSI B450 Tomahawk MAX G. Skill Aegis 4x8GB 3200/CL16 Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC (Wcześniej Gigabyte GeForce GTX 970) - aktualna wersja sterowników 20.11.2 Seasonic Focus GX-650 Crucial MX500 1TB + Patriot P200 2TB Na samym dole dorzucam screenshot z LatencyMon, a pod spodem raport: Spoiler _________________________________________________________________________________________________________ CONCLUSION _________________________________________________________________________________________________________ Your system appears to be having trouble handling real-time audio and other tasks. You are likely to experience buffer underruns appearing as drop outs, clicks or pops. One or more DPC routines that belong to a driver running in your system appear to be executing for too long. One problem may be related to power management, disable CPU throttling settings in Control Panel and BIOS setup. Check for BIOS updates. LatencyMon has been analyzing your system for 0:03:13 (h:mm:ss) on all processors. _________________________________________________________________________________________________________ SYSTEM INFORMATION _________________________________________________________________________________________________________ Computer name: DESKTOP-BUT2A7B OS version: Windows 10, 10.0, version 2009, build: 19042 (x64) Hardware: MS-7C02, Micro-Star International Co., Ltd CPU: AuthenticAMD AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor Logical processors: 12 Processor groups: 1 RAM: 32721 MB total _________________________________________________________________________________________________________ CPU SPEED _________________________________________________________________________________________________________ Reported CPU speed: 430 MHz Note: reported execution times may be calculated based on a fixed reported CPU speed. Disable variable speed settings like Intel Speed Step and AMD Cool N Quiet in the BIOS setup for more accurate results. _________________________________________________________________________________________________________ MEASURED INTERRUPT TO USER PROCESS LATENCIES _________________________________________________________________________________________________________ The interrupt to process latency reflects the measured interval that a usermode process needed to respond to a hardware request from the moment the interrupt service routine started execution. This includes the scheduling and execution of a DPC routine, the signaling of an event and the waking up of a usermode thread from an idle wait state in response to that event. Highest measured interrupt to process latency (µs): 27929.10 Average measured interrupt to process latency (µs): 7.397537 Highest measured interrupt to DPC latency (µs): 27926.10 Average measured interrupt to DPC latency (µs): 4.581114 _________________________________________________________________________________________________________ REPORTED ISRs _________________________________________________________________________________________________________ Interrupt service routines are routines installed by the OS and device drivers that execute in response to a hardware interrupt signal. Highest ISR routine execution time (µs): 46.440 Driver with highest ISR routine execution time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework Runtime, Microsoft Corporation Highest reported total ISR routine time (%): 0.001539 Driver with highest ISR total time: Wdf01000.sys - Kernel Mode Driver Framework Runtime, Microsoft Corporation Total time spent in ISRs (%) 0.002188 ISR count (execution time <250 µs): 38719 ISR count (execution time 250-500 µs): 0 ISR count (execution time 500-1000 µs): 0 ISR count (execution time 1000-2000 µs): 0 ISR count (execution time 2000-4000 µs): 0 ISR count (execution time >=4000 µs): 0 _________________________________________________________________________________________________________ REPORTED DPCs _________________________________________________________________________________________________________ DPC routines are part of the interrupt servicing dispatch mechanism and disable the possibility for a process to utilize the CPU while it is interrupted until the DPC has finished execution. Highest DPC routine execution time (µs): 27940.180 Driver with highest DPC routine execution time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation Highest reported total DPC routine time (%): 0.152112 Driver with highest DPC total execution time: dxgkrnl.sys - DirectX Graphics Kernel, Microsoft Corporation Total time spent in DPCs (%) 0.188532 DPC count (execution time <250 µs): 496994 DPC count (execution time 250-500 µs): 0 DPC count (execution time 500-10000 µs): 5 DPC count (execution time 1000-2000 µs): 0 DPC count (execution time 2000-4000 µs): 0 DPC count (execution time >=4000 µs): 2 _________________________________________________________________________________________________________ REPORTED HARD PAGEFAULTS _________________________________________________________________________________________________________ Hard pagefaults are events that get triggered by making use of virtual memory that is not resident in RAM but backed by a memory mapped file on disk. The process of resolving the hard pagefault requires reading in the memory from disk while the process is interrupted and blocked from execution. NOTE: some processes were hit by hard pagefaults. If these were programs producing audio, they are likely to interrupt the audio stream resulting in dropouts, clicks and pops. Check the Processes tab to see which programs were hit. Process with highest pagefault count: svchost.exe Total number of hard pagefaults 6619 Hard pagefault count of hardest hit process: 2669 Number of processes hit: 23 _________________________________________________________________________________________________________ PER CPU DATA _________________________________________________________________________________________________________ CPU 0 Interrupt cycle time (s): 9.443318 CPU 0 ISR highest execution time (µs): 46.440 CPU 0 ISR total execution time (s): 0.039966 CPU 0 ISR count: 23407 CPU 0 DPC highest execution time (µs): 27940.180 CPU 0 DPC total execution time (s): 4.127227 CPU 0 DPC count: 440662 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 1 Interrupt cycle time (s): 0.592373 CPU 1 ISR highest execution time (µs): 10.440 CPU 1 ISR total execution time (s): 0.001658 CPU 1 ISR count: 1171 CPU 1 DPC highest execution time (µs): 107.250 CPU 1 DPC total execution time (s): 0.033815 CPU 1 DPC count: 4230 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 2 Interrupt cycle time (s): 0.513166 CPU 2 ISR highest execution time (µs): 11.440 CPU 2 ISR total execution time (s): 0.001268 CPU 2 ISR count: 519 CPU 2 DPC highest execution time (µs): 101.780 CPU 2 DPC total execution time (s): 0.030510 CPU 2 DPC count: 8144 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 3 Interrupt cycle time (s): 0.468341 CPU 3 ISR highest execution time (µs): 8.770 CPU 3 ISR total execution time (s): 0.000086 CPU 3 ISR count: 25 CPU 3 DPC highest execution time (µs): 50.670 CPU 3 DPC total execution time (s): 0.010363 CPU 3 DPC count: 3584 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 4 Interrupt cycle time (s): 0.523844 CPU 4 ISR highest execution time (µs): 0.0 CPU 4 ISR total execution time (s): 0.0 CPU 4 ISR count: 0 CPU 4 DPC highest execution time (µs): 78.030 CPU 4 DPC total execution time (s): 0.024441 CPU 4 DPC count: 7878 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 5 Interrupt cycle time (s): 0.452738 CPU 5 ISR highest execution time (µs): 0.0 CPU 5 ISR total execution time (s): 0.0 CPU 5 ISR count: 0 CPU 5 DPC highest execution time (µs): 43.280 CPU 5 DPC total execution time (s): 0.018263 CPU 5 DPC count: 5103 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 6 Interrupt cycle time (s): 0.516643 CPU 6 ISR highest execution time (µs): 0.0 CPU 6 ISR total execution time (s): 0.0 CPU 6 ISR count: 0 CPU 6 DPC highest execution time (µs): 89.370 CPU 6 DPC total execution time (s): 0.020048 CPU 6 DPC count: 5676 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 7 Interrupt cycle time (s): 0.380720 CPU 7 ISR highest execution time (µs): 0.0 CPU 7 ISR total execution time (s): 0.0 CPU 7 ISR count: 0 CPU 7 DPC highest execution time (µs): 36.390 CPU 7 DPC total execution time (s): 0.007491 CPU 7 DPC count: 2100 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 8 Interrupt cycle time (s): 0.627385 CPU 8 ISR highest execution time (µs): 3.780 CPU 8 ISR total execution time (s): 0.00520 CPU 8 ISR count: 9447 CPU 8 DPC highest execution time (µs): 50.350 CPU 8 DPC total execution time (s): 0.027616 CPU 8 DPC count: 7353 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 9 Interrupt cycle time (s): 0.408114 CPU 9 ISR highest execution time (µs): 2.470 CPU 9 ISR total execution time (s): 0.000160 CPU 9 ISR count: 265 CPU 9 DPC highest execution time (µs): 152.420 CPU 9 DPC total execution time (s): 0.008521 CPU 9 DPC count: 1718 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 10 Interrupt cycle time (s): 0.54740 CPU 10 ISR highest execution time (µs): 2.570 CPU 10 ISR total execution time (s): 0.000497 CPU 10 ISR count: 748 CPU 10 DPC highest execution time (µs): 53.50 CPU 10 DPC total execution time (s): 0.029575 CPU 10 DPC count: 5722 _________________________________________________________________________________________________________ CPU 11 Interrupt cycle time (s): 0.487113 CPU 11 ISR highest execution time (µs): 5.010 CPU 11 ISR total execution time (s): 0.001879 CPU 11 ISR count: 3137 CPU 11 DPC highest execution time (µs): 51.640 CPU 11 DPC total execution time (s): 0.032423 CPU 11 DPC count: 4831 _________________________________________________________________________________________________________ Po długim poszukiwaniu internecie, w celu rozwiązania problemu, podjąłem następujące działania: Wyłączenie HPET (wydawało mi się, że to pomogło, bo przez jakiś czas nie doświadczałem tych przycinek, ale temat powrócił - możliwe, że to wcale nie pomogło, tylko freezy z jakiegoś losowego powodu przestały się reprodukować) Zmiana/wyłączenie profilu XMP Zmiana planu zasilania Reinstall driverów a następnie systemu (ze starą kartą oraz po przejściu na nową kartę) Wyłączenie pliku stronicowania/ustawienie jego customowego rozmiaru Aktualizacja BIOS-u płyty głównej Próby przenoszenia gier z jednego dysku na drugi (mam wrażenie, że na crucialu ten problem jest występuje rzadziej, ale może to być tylko moje mylne odczucie - jest to dysk systemowy) Automatyczne czyszczenie cache ramu co kilka minut (zauważyłem, że windows bardzo niechętnie go zwalnia) Przejechałem ramy memtestem, w celu znalezienia ewentualnych błedów (nic nie wykrył) Powrót do stockowych zegarów procesora (dzięki za zwrócenie uwagi, że o tym nie napisałem - dopisane w edicie) Niestety, żadna z powyższych czynności nie pomogła. Dodatkowo, moment skoku DPC w LatencyMon nie zawsze pokrywał się z przycięciem w grze (w drugą stronę dokładnie tak samo). Same wysokie DPC, pomijając faktyczne przycięcią, zdarzają sie zarówno w trakcie samej gry jak i podczas ładownia. Czy ktoś ma jakiś pomysł czym może być spowodowany mój problem (a może i problemy, bo możliwe, ze wysokie dpc sterownika graficznego i te przycinki są ze sobą niepowiązane, a przynajmniej nie bezpośrednio)? Z góry dzięki za wszelkie odpowiedzi i pomysły. Edytowane 18 Grudnia 2020 przez qwertaj Cytuj Link to post Share on other sites
janek20 1264 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 9 minut temu, qwertaj napisał: Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC (Wcześniej Gigabyte GeForce GTX 970) - aktualna wersja sterowników 20.11.2 A wtedy były przycięcia? Ten program latency jest przereklamowyany Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 Teraz, qwertaj napisał: Dodam, że problem ten występował również na mojej poprzedniej karcie graficznej tak, na 970 też były przycięcia. Cytuj Link to post Share on other sites
BlackCoffe 13657 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 Pokaż screen z HWInfo64 po ok 15 min gry. Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 @BlackCoffez którejś konkretnej zakładki? Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 zakładka sensors, wszystkie odczyty, będzie tego 3-4 screeny 1 Cytuj Link to post Share on other sites
BlackCoffe 13657 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 Z tej co napisał @zbiku90 Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 Wyłącz może na początek OC procka, tyle zrobiłeś rzeczy co wypisałeś w pierwszym poście a nie wpadło ci do głowy że może oc jest niestabilne. Default biosa, ewentualnie xmp i testuj. Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 OC nie jest problemem, ustawialem wszystko na stock i przyciecia tak czy tak wystepowaly. Zapomnialem o tym napisac, ale dzieki za zwrocenie uwagi. Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 18 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 To są gry single czy multi? Może internet szwankuje a nie sprzęt? Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 18 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 18 Grudnia 2020 (edytowane) Problem wystepuje w obu typach gier. // EDIT: Pogralem sobie troche w Cyberpunka, probujac skupic sie dokladnie na momencie tych przyciec, zeby wylapac mniej wiecej w jakich okolicznosciach sie pojawiaja i mam wrazenie, ze najczesciej (ale nie zawsze) wystepuja one w momencie, jak gra probuje sobie cos doczytac "w locie" - mogloby to wskazywac jakis problem z dyskiem. Ale z drugiej strony byloby to dosc dziwne, bo na obu dyskach, o ktorych pisalem w 1 poscie ten problem wystepuje, a dwa, relatywnie nowe SSD padajace w tym samym momencie sa raczej malo prawdopodobne. Edytowane 19 Grudnia 2020 przez qwertaj Cytuj Link to post Share on other sites
BlackCoffe 13657 Napisano 19 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 Te dyski są na SATA3? Pokaż screen z CrystalDiskInfo dla nich. Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 19 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 (edytowane) @BlackCoffetak, oba SSD są na SATA3 Edytowane 19 Grudnia 2020 przez qwertaj Cytuj Link to post Share on other sites
BlackCoffe 13657 Napisano 19 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 Ten dysk Patriot to zużyty coś, niepokojące ma parametry A8 i A9. Dużo razy też tracił zasilanie. Patrząc na parametry to on wygląda jakby już dosyć długo był używany, jak długo go masz? Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 19 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 Program źle zinterpretował wyniki pewnie, to niemożliwe żeby miał taki przebieg. No ale ten A8 PHY error może martwić, niech ktoś obcykany ww SSD rzuci okiem. Kupowany ze sklepu czy używany? Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 19 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 (edytowane) Ten Patriot był/jest nowy, pochodzi ze sklepu, mam go jakieś 5 miesięcy. Przeżył parę cykli instalacji i deinstalacji gierek (dosłownie kilka-kilkanaście, co w żaden sposób raczej nie powinno wpłynąć na jego kondycje). Teraz na części stoi Ubuntu, a reszta jest przeznaczona na partycje podmontowaną pod Windowsem, która jest pusta. Wszystkie gry/programy aktualnie trzymam na Crucialu. // EDIT: wrzuciłem krótki film z rozgrywki w Cyberpunk na yt, w którym jadę sobie samochodem i te przycinki są dość dobrze widoczne - ich czas to okolice 0:03, 1:18 i 2:23. Link znajduje się tutaj. Edytowane 19 Grudnia 2020 przez qwertaj Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 19 Grudnia 2020 Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 Tak jak podejrzewałem zacina się tragicznie. Jak tak w ogóle można grać? Może i9 10900K i rtx 3090 rozwiążą problem ale dla pewności dołożyłbym jeszcze ramu do 128GB. Cytuj Link to post Share on other sites
qwertaj 37 Napisano 19 Grudnia 2020 Autor Udostępnij Napisano 19 Grudnia 2020 (edytowane) pamiętaj, że to nie jest problem samego cyberpunka (chociaż nie mówię, ze nie dodaje on sporo od siebie), bo w innych grach ten problem też występuje. //EDIT: z ciekawości zainstalowałem jedną z gier, w której ten problem występuje już na samym początku, zaraz po załadowaniu, na Ubuntu i tam nie występują w niej żadne przycięcia. Wygląda na to, że jest to jakiś problem bezpośrednio związany z systemem operacyjnym. Edytowane 19 Grudnia 2020 przez qwertaj Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.