Skocz do zawartości

Czy mój RTX 2070S nie działa poprawnie w API Vulkan?


Recommended Posts

Zaczęło się od uruchomienia No Man's Sky po kupieniu go w przecenie. Zauważyłem że mam niskie FPS, w okolicach 60-ciu paru na planetach. Mniej niż inni z podobną konfiguracją. Moje GPU było wykorzystywane w około 65%. Pomyślałem - kiepska optymalizacja, mam pecha.

 

Dzisiaj zainstalowałem Wolfenstein: Youngblood. Znowu niskie FPS. Inni posiadacze RTX 2070 Super wyciągają blisko 100 FPS z RTX+DLSS, ja wyciągam w tych miejscówkach 70. Wykorzystanie GPU około 60-70%.

 

Przypadek? Spadek wydajności wynosi właśnie około 30-40%. Przetestowałem grafikę w grach DirectX, wykorzystanie bliskie 100% jak być powinno, benchmarki jak 3DMark i UserBenchmark wychodzą poprawnie.

 

Po przemyśleniu sprawy zdałem sobie sprawę że te gry łączy API Vulkan. Tylko w tych dwóch grach moja karta graficzna nie jest wykorzystywana poprawnie. I można byłoby to zrzucić na gry, gdyby nie to że innym działa wyraźnie lepiej, a mają np Ryzeny 3600 albo Intele 4 generacji.

 

Specyfikacja:

Ryzen 7 3700X

Gigabyte X570 Aorus Elite

Gigabyte RTX 2070S Gaming OC

16GB RAM @ 3600MHz

Rozdzielczość 1440p

 

Co może być przyczyną? Sterowniki graficzne reinstalowałem najnowsze.

Link to post
Share on other sites

Daj w Bios płyty głównej SMT na off (wirtualne rdzenie) i wtedy zobacz czy wydajność podskoczy.

Sprawdź jeszcze w sterowniku Nvidia czy masz wydajność ustawioną na maksymalną wydajność bo może masz na optymalna moc.

Edytowane przez MariuszB35PL
Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Nic to nie dało ale dochodzę do wniosku że to normalne zachowanie karty, chociaż WYSOCE podejrzane. Każdy by nabrał podejrzeń widząc wykorzystanie karty w okolicach 70%, gdy podczas wideotestów na YT jest to 99% i przy okazji +30% liczby klatek. Po prostu muszę wierzyć że to normalne bo nie wiem czy to możliwe żeby karta miała problemy tylko z jednym API, gdy sterowniki są na pewno poprawnie zainstalowane.

 

Być może jakimś zbiegiem okoliczności jest tu na forum właściciel RTX 2070S i którejś z tych dwóch gier, czyli No Man's Sky lub Wonfenstein: Youngblood który mógłby po prostu puścić wbudowany w Wolfa benchmark i pokazał wyniki? Albo z dowolnej planety w NMS.

Link to post
Share on other sites

Ok to nawet bardzo dobry pomysł. To mój pełny benchmark w Wolfie:

 

https://www.youtube.com/watch?v=aVqRg4HKF2w

 

Poniżej natomiast ten sam benchmark u kogoś innego. Zauważcie że gdy ja mam 60 klatek, on ma 80-90. W obu przypadkach są ustawienia ultra, DLSS na Jakość i RTX, rozdzielczość 1440p.

 

https://youtu.be/5uZO0Gcv8v8?t=55

 

Poniżej natomiast wyniki z dwóch moich niedawnych runów 3DMarka:

https://www.3dmark.com/spy/10833474

https://www.3dmark.com/spy/10806220

 

To chyba pełen zestaw informacji który mogę dać. Czy ktoś mi powie o ci tu chodzi? Wszystko jest OK?

Link to post
Share on other sites

wynik 3 d marka w normie. duall chanel ram masz prawidlowo obsadzone, ram w xmp?

Właśnie wiem że w normie. Może po prostu te dwie gry są... zj***ne :D Pardon za wyrażenie.

 

RAM w Dual Channel ale nie w XMP bo podkręcałem ręcznie. Nie umiem tu wstawić załącznika bez hostowania screena, ale widzę teraz w CPU-Z Dual Channel, DRAM Frequency 1800Mhz CL16.

Link to post
Share on other sites
  • 3 tygodnie później...

Miałem zostawić ten wątek aby umarł śmiercią naturalną, ale no nie mogę.

 

Tym razem Red Dead Redemption 2. Bardzo fajny przykład, bo można się przełączać między DX12 a Vulkanem. Absolutnie KAŻDY test wydajności w sieci daje wynik lepszy dla API Vulkan, w najgorszym razie taki sam. Gracze również polecają Vulkan.

 

Oczywiście u mnie musi być inaczej. uruchomiłem wbudowany benchmark i otrzymałem w DX12 wynik klatek:

MIN: 25,5 MAX: 112,7 AVG: 73,1

W VUlkan:

MIN: 43,2 MAX 85,8 AVG 61,7

 

Przewaga ponad 10 klatek dla DX12 znowu wpisuje się idealnie w moje pytanie w tytule - czy moja karta jest zepsuta w Vulkanie? Przypominam że sterowniki reinstalowane na czysto używając DDU.

 

PS. Sprawdziłem też użycie GPU. W DX12 tak jak być powinno czyli blisko 100%. W Vulkanie zawsze około 80%.

Edytowane przez rebornnarsil
Link to post
Share on other sites

Robię nagrania video (powyżej), wiele benchmarków liczonych już chyba w godzinach oraz research w sieci. I kolega mówi że mi "nie zależy"? Aha.

 

Ustawienia max AAx2 średnia ilość klatek wyszła mi 41 w Vulkanie.

IMG-20200331-182734.jpg

 

Nadal proszę Ciebie albo kogokolwiek innego o sprawdzenie czy macie więcej klatek w DX12 czy Vulkanie na tej grafice. To jest kluczowe. Bo wg wszelkich norm i profesjonalnych testów powinniście mieć na Vulkanie tyle samo lub więcej.

Link to post
Share on other sites

Po co w ogóle ma testować kartę jak działa.

 

Napisałem koledze (edytowałem post) po co i jaki błąd chcę wyeliminować bo miałem taką kartę która zaniżała wydajność i chciałem sprawdzić,pomóc ale widzę,że z takim odzewem nie warto.

 

paczka winrar z wynikiem poszła do kosza rebornnarsil może zmienisz następnym razem podejście jak ktoś chce pomóc.

Link to post
Share on other sites

Po co w ogóle ma testować kartę jak działa

On nie ma problemów z kartą a z samym softem, sterownikami API.

RDR2 na Vulkanie działa lepiej na Turingach niż DX12 a on notuję odwrotnie lepsze wyniki więc winny jest soft pod Vulkana.

Link to post
Share on other sites

Właśnie wszystko na to wskazuje że to coś z softem. Tak to wygląda. Testy karty wychodzą poprawnie, ale to dlatego bo są pod różne wersje DirectX.


Ok jeszcze ostatnia wiadomość z ważnym odkryciem, a raczej potwierdzeniem moich obaw. Przeprowadziłem test API Overhead w 3DMarku. Najpierw typowy rezultat, jeden z wielu dostępnych w internecie:

 

1.jpg

 

Jak widać wynik dla DX12 i Vulkana jest podobny. Zależnie od użytkownika są lekkie wahania. To było akurat dla innej karty graficznej, ale niezależnie od modelu wyniki są zawsze podobne. A teraz pora na mój wynik:

 

2.jpg

 

Różnica jest wprost powalająca.

Oprócz sterowników graficznych, również ręcznie osobno zainstalowałem najnowszy Vulkan Runtime Environment, puściłem sfc /scannow. Całkiem wywaliłem antywirusa. Zero poprawy. No to jest wprost niesamowite. Pierwszy taki przypadek w historii internetu.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Mając dość szukania rozwiązania, zakończyłem tę przygodę reinstalacją systemu. Pomogło. Problem naprawdę istniał i nikt go nigdy nie zgłosił w całym internecie.

 

Po reinstalacji systemu w grach na API Vulkan dostałem duży zastrzyk wydajności. W RDR2 zyskałem około 15 klatek, ale w No Man's Sky poprawa jest ogromna. Na planetach skoczyło z 70FPS do 100, a na stacji kosmicznej z 70 do 144. Użycie grafiki czasami dobija do 100%, co wcześniej się nie zdarzało. W grach na DirectX oczywiście bez zmian, bo one działały dobrze cały czas.

 

Podsumowując, niestety po poszukiwaniach przyczyny nie znalazłem jej, a spędziłem nad tym dwucyfrową liczbę godzin. Pewnie zbyt długo. Rozwiązaniem jest tylko reinstalacja systemu. Wątek uważam za zamknięty, dziękuję za próbę pomocy, ale tylko tym którzy byli mili i wyrozumiali. Historia którą będę opowiadał w przyszłości jako ciekawostkę dla informatyków ;)

Edytowane przez rebornnarsil
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...