Skocz do zawartości

Częstotliwość odświeżania ekranu, a ilość fps


Recommended Posts

Jeśli mój monitor ma częstotliwość odświeżania 60Hz to ten monitor będzie wyświetlał maksymalnie 60 fps? Może w liczniku fps w grze pisać że jest 120 fps a monitor i tak wyświetli 60 fps. Poza tym, jeśli kartę graficzną podłączyłbym do monitora kablem HDMI w wersji 1.4, który może przesyłać obraz w 1080p w maksymalnie 60Hz i wtedy nawet chyba w liczniku fps będzie pisało maksymalnie 60 fps bo po prostu kabel HDMI nie przepuści więcej. Więc do osiągnięcia stabilnych 60 fps nie potrzeba włączać V-Sync. Tak to działa?

Edytowane przez rokit
Link to post
Share on other sites

 

 

Może w liczniku fps w grze pisać że jest 120 fps a monitor i tak wyświetli 60 fps.

 

Dokładnie. Jedyne co zyskasz to teoretycznie szybszy czas reakcji myszki.  

 

 

 

Więc do osiągnięcia stabilnych 60 fps nie potrzeba włączać V-Sync. Tak to działa?
 

 

Nie. Nie ważne jak zablokujesz klatki aby osiągnąć 60fps. V-synch i tak je musi wyrównać do odświeżania monitora. Inaczej będą przesunięte w fazie i obraz będzie poszarpany. 

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dokładnie. Jedyne co zyskasz to teoretycznie szybszy czas reakcji myszki.

 

 

Nie. Nie ważne jak zablokujesz klatki aby osiągnąć 60fps. V-synch i tak je musi wyrównać do odświeżania monitora. Inaczej będą przesunięte w fazie i obraz będzie poszarpany.

Nie wiem co ludzie dzisiaj ciągle mają z tym poszarpanym ekranem bez V-Sync ostatni raz spokałem się z tym efektem w WoWie i to tylko ok 5 lat temu - od tamtej pory nie uświadczyłem czegoś takiego w żadnej grze

 

Nie teoretycznie tylko w peaktycznie każdej grze znacznie spada RESPONSYWNOŚĆ przez wszelkie blokady fps (w niektórych grach mniej, w innych bardziej jak np CS GO

Edytowane przez crossek
Link to post
Share on other sites

 

 

Nie wiem co ludzie dzisiaj ciągle mają z tym poszarpanym ekranem

 

Część ludzi nie widzi więcej niż 30 fps, więcej niż FHD lub nie widzi rozgrywki dłuższej niż 6 godzin. Teraz doszło jeszcze do tego poszarpanie ekranu. Ja niestety widzę wszystko.  

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Część ludzi nie widzi więcej niż 30 fps, więcej niż FHD lub nie widzi rozgrywki dłuższej niż 6 godzin. Teraz doszło jeszcze do tego poszarpanie ekranu. Ja niestety widzę wszystko.  

uwierz mi ja też widzę "wszystko" i potrafię zauważyć czy mam poszarpania ekranu związane z brakiem V-syncu czy nie mam - podobnie jak widzę ogromną różnicę między 30 a 60 fps - i z moich obserwacji wynika że V-Sync niewiele daje a kosztuje naprawdę wiele (często powoduje duży input lag)

Link to post
Share on other sites

Część ludzi nie widzi więcej niż 30 fps, więcej niż FHD lub nie widzi rozgrywki dłuższej niż 6 godzin. Teraz doszło jeszcze do tego poszarpanie ekranu. Ja niestety widzę wszystko.  

 

To prawda, nie ma co mitologizować. Granie w TES czy Fallout przy 30-40 fps było dla mnie męczące. Przy kilkudziesieciu fps widać juz przyjemne :Płynięcie: ekranu w miejsce "skakania", i gra stawała się analogicznie mniej męcząca.

 

Poza tym, nie potafię czytać z ekranów LCD (stałych), dekoncentruję się, robię się apatyczny. Teraz na CRT siedzę, ustawiłem 100 Hz, troszkę lepiej, ale nadal to nie papier. No, pół strony i tak nie przeczytam :)

Link to post
Share on other sites

Owszem kiedyś na monitorach CRT nie było tak widać, ładnie rozmywały brak synchronizacji, ale na obecnych szybkich LCD osobiście nie jestem w stanie grać bez synchronizacji - obraz jest cały poszarpany, drgający, płynący i bardzo szybko męczy mi wzrok. Nie mówiąc o tym że po włączeniu Vsynca zużycie energii spada często nawet o połowę.

Link to post
Share on other sites

Najlepsza opcja dla mnie to stałe 60Hz+ 60fps + v-synch. Nie wspominam tu o entuzjastach strzelanek online. Bo to nie moja bajka. 

Jak to stałe 60Hz? To znaczy że bez V-Sync częstotliwość odświeżania nie będzie cały czas na poziomie 60Hz tylko będzie skakać?

Link to post
Share on other sites

Źle się wyraziłem. Stałe 60FPS(lub 30 gdy sprzęt i detale nie wyrabiają) przy odświeżaniu ustawionym na 60Hz. Wtedy jedna (lub 1/2 klatka, czyli 30-60) klatka przypada na jedno odświeżenie. 

Edytowane przez MiK86
Link to post
Share on other sites

Źle się wyraziłem. Stałe 60FPS(lub 30 gdy sprzęt i detale nie wyrabiają) przy odświeżaniu ustawionym na 60Hz. Wtedy jedna (lub 1/2 klatka, czyli 30-60) klatka przypada na jedno odświeżenie. 

To że jedna klatka przypada na jedno odświeżenie to dobrze czy źle? A to że 1/2 klatki przypada na jedno odświeżenie to dobrze czy źle?

Link to post
Share on other sites

Sytuacja w której mamy jedną wygenerowaną klatkę na jedną klatkę wyświetlaną w monitorze to sytuacja idealna - wtedy obraz jest płynny bez szarpnięć i falowań (vsync włączony).
Gorzej gdy te wartości się od siebie różnią : 
1) jeżeli karta generuje więcej klatek niż monitor może wyświetlić mamy zrywający falujący obraz (vsync wyłączony)
2) gdy karta generuje mniej klatek niż wyświetla monitor mamy skaczący obraz (vsync włączony) lub jednocześnie skaczący i falujący (gdy wyłączymy vsync).

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...