Skocz do zawartości

Rękojmia, gwarancja europejska, f-vat marża itp. - Poradnik kupującego


Recommended Posts

  • 2 tygodnie później...
prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje w przypadku towarów kupionych na firmę

Nie wiem czy się mylę ale gdzieś czytałem że odstąpienie od umowy obowiązuje 12 mies. jeśli przedmiot (telefon) jest brany na firmę.

Bury masz rację,poczytałem i jest tak jak napisałeś.Sorry za zamieszanie.

Edytowane przez chudy131080
Link to post
Share on other sites
  • 8 miesięcy temu...

Nie ma juz czegos takiego jak niezgodnosc towaru z umowa, jest normalna rękojmia. 

Omówienie ciekawe, ale od początku robione w oparciu o stare przepisy... Niestety, ale wprowadzasz użytkowników w błąd pod wieloma względami, choćby czasu trwania rękojmi przy zakupach "na firmę". 

Edytowane przez Jakub Kralka
Link to post
Share on other sites
  • 4 tygodnie później...

Dobry wieczór.

 

Jako nowy, z góry przepraszam, jeżeli powielam wątek. 
Przytoczę zaistniałą sytuację.

 

Za pośrednictwem sklepu internetowego (witryny web) dokonałem zakupu smartfona. 

Jedynym zapisem o gwarancji była:

1. odpowiedź konsultanta zawarta pod opisem produktu o 24-miesięcznej Gwarancji Serwisowej

2. zapis pod opisem produktu (cyt.) "Okres gwarancji na sprzęt wynosi 24 miesięcy od daty sprzedaży. Gwarancja obowiązuje na terytorium całego świata.

Gwarancja obejmuje usuwanie wszelkiego rodzaju usterek technicznych sprzętu, jakie są wynikiem jego normalnej eksploatacji zgodnie z instrukcją obsługi i ujawnia się w okresie jej obowiązywania. Gwarancja nie dotyczy materiałów eskploatacyjnych lub innego wyposażenia dodatkowego."

 

Należność za wybrany produkt przelałem spółce z ogr.odp. (Limited) zarejestrowaną w UK. Otrzymałem przesyłkę z Chin (oczywiście z opisem na potrzeby celne "gift") i fakturę od Sprzedawcy z tegoż samego kraju i nie była to oczywiście ta sama firma, na konto której przelałem należną wartość za telefon.

 

Meritum: telefon posiadam już 1,5 msc. (zakupiony jako prezent) i zgłosiłem jego usterkę sprzedającemu (telefon nie reaguje na dotyk - brak możliwosci obsługi poza włączeniem) za pośrednictwem dostępnego adresu e-mail na witrynie web. Otrzymałem odpowiedź z prośbą o zdjęcia przedstawiające IMEI oraz zgłaszaną usterkę z objaśnieniem (cyt.):

"Po otrzymaniu od Państwa fotografii, zgłosimy reklamację w Chinach i do pięciu dni podamy adres do wysyłki reklamacyjnej. Przesyłkę proszę odesłać najprostszym listem poleconym Poczty Polskiej, koszt nie powinien przekroczyć 20 złotych."

 

Pytanie: w jaki sposób powinna się odbyć naprawa telefonu przez Gwaranta? Jakie żądania mogę wytoczyć Gwarantowi? 

Link to post
Share on other sites

Jak powinna się odbyć to ciężko powiedzieć, ale wiem jak się odbędzie. Jakiś skośnooki Janusz będzie przy tym majstrował w garażu i najprawdopodobniej naprawi poprzez wymianę na najtańsze możliwe zamienniki, a wszystko będzie trwało z miesiąc/dwa.

Jako że to gwarancja serwisowa, to w sumie nie masz żadnych praw i jak Cię skasują 400 zł za naprawę to nic z tym nie zrobisz.

Link to post
Share on other sites
  • 4 tygodnie później...

No  niestety bardzo łątwo jest się naciąć bo wiele sklepów na allegro oferuje taką fakturę vat marża. Ktoś może nie wiedzieć co to jest oraz dla niego faktura to faktura. Różnica jest jednak bardzo duża. Historia z życia wzięta. Mój brat kupił taki telefon i potem miał problemy z gwarancją. Nie uznali mu jej a sprzedawca zwinął się z allegro tak wiec nie było możliwości kontaktu .Musiał naprawiać telefon na własny rachunek

Polecam robić zakupy w większych sklepach. Te nie robią nigdy takich wałków oraz nie ma problemów z gwarancją. Swój telefon kupowałem w rtv Euro agd oraz dostałem normalną fakturę. Mogłem tam rownięż wciąć telefon  na raty. 

Link to post
Share on other sites
  • 4 tygodnie później...

Witam, sorki za mały odkop ale co powiecie na to że lg przyjmuje teraz tel z fv marża? Sprawdzał to ktoś? Żeby nie być gołosłowny:

 

http://static.pokazywarka.pl/bigImages/6403360/17440753.jpg?1457528008

 

 

Nie tylko mi tak odpisali, ponoć pozmieniało się u nich w warunkach gwar.

 

 

@down

 

No było by wspaniale :D tylko ile warte jest słowo napisane w tych mailach, w pytaniu do lg łopatologicznie napisałem że tel jest z dystrybucji europejskiej, fv marża i podbita gwar przez sklep.

Edytowane przez AreoMaxx
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
  • 3 tygodnie później...

Nie wiem. Musialbyś sam sie przekonać ile w tym prawdy niemniej sama nie zdecydowałabym sie na kupno telefonu na fakturę vat marżą.Szczgólnie  w przypadku drogiego sprzętu Usterki w telefonach się zdarzają i lepiej jest miec świadomość,ze telefon zostanie naprawiony.

Swój sprzet również kupowałam w rtv Euro agd.Duża sieć. Mają spory obrót tak wiec mogą sobie pozwolić na dobre ceny. Przy czym nie kombinują tam z fakturami vat marżą ale dają normalne faktury. 

Link to post
Share on other sites

wg mnie wątek VAT nie ma nic wspólnego z kwestią gwarancji.

Vat to kwestia opodatkowania obrotu. 

Gwarancja to gwaracja. Towar może być sprzedawany przez podmiot Vatowski i nie Vatowski, i mieć garancję.

 

Tu bardziej chodzi o kwestię sieci dystrybucji danego towaru, Wielu producentów dzieli rynki świata i  wejście danego modelu urządzania jest związane z całą maszyną marketingową. A ta z koleji wiąże się z pracą i wkładem oraz zarobkami lokalnych autoryzowanych dystrybutorów. I te umowy oraz dbanie producenta o tyłek partnera biznesowego jakim jest sprzedawca, ogranicza kwestię egzekwowania gwaratrncji do jednego kontynentu czy jednego kraju.

 

A pewnie w artykule konkretnie chodzi o to ze wielu zdobywa telefony np w UK i sprzedaje je w PL w cenie jakie utrudniają sprzedaż sieci dystrybucji. Do tego wcześniej.

Fakt w ten sposób jest większy problem z reklamacją bo zazwyczaj należy wysłać telefon do kraju gdzie został sprzedany przez autoryzowanego dystrybutora.  

Link to post
Share on other sites

Nie do końca. Chodzi o to, żeby mieć pierwotny dowód zakupu stwierdzający datę rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. A takim jest tylko faktura vat 23%, tudzież paragon z PTU 23%. Dodatkowo oczywiście dochodzi rynek dystrybucji, jednak nie jest to zawsze wiążące. Dla przykładu LG grzecznościowo może naprawić telefon z nie-polskiej dystrybucji, a Apple ma gwarancję ogólnoświatową i nie ważne skąd urządzenie pochodzi.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Nie do końca. Chodzi o to, żeby mieć pierwotny dowód zakupu stwierdzający datę rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. A takim jest tylko faktura vat 23%, tudzież paragon z PTU 23%. 

 

W UK Vat jest 20% nie wiem jak w innych krajach europy. 

Nie prawda, dokument sprzedaży, faktura. Ale nie musi być VAT. Sprzedawca może nie być płatnikiem vat, bo jest taka możliwość fiskalna. 

 

Apple ma zupełnie inną politykę. 

gdy kupujesz telefon u operatora sieci, od razu wszelkie roszczenia, naprawy wymiany załatwiasz w sklepie apple, nie u dystrybutora. Dystrybutor bierze swoją kase z marży i go nic więcej nie interesuje.

 

Inni w kwocie marży mają zawartą kwestię napraw i obsługi gwarancyjnej. Wszystko zależy od umowy między sprzedawcą a producentem. 

Link to post
Share on other sites

 

 

Nie prawda, dokument sprzedaży, faktura. Ale nie musi być VAT

Pierwszym dowodem sprzedaży jest faktura VAT i od dnia z niej liczy się gwarancja, potem może być fv-marża, która nie jest wiążąca wobec gwarancji. Sprzedawca nie musi być płatnikiem vat i może dawać swoją gwarancję - serwisową. Jednak z jej respektowaniem jest różnie i nigdy nie wiadomo co się w niej zawiera, więc jest g*wno warta. Producenta interesuje dokument z pierwszej sprzedaży urządzenia.

 

Apple ma zupełnie inną politykę.  gdy kupujesz telefon u operatora sieci, od razu wszelkie roszczenia, naprawy wymiany załatwiasz w sklepie apple, nie u dystrybutora.

A z innymi urządzeniami jak jest? Ja nigdy nie oddawałem telefonu do operatora, tylko od razu do serwisu dystrybutora, tak jest szybciej. Niemniej jednak jeżeli nawet iphona bym chciał oddać do salonu, musieli by go przyjąć.
Link to post
Share on other sites

 

Pierwszym dowodem sprzedaży jest faktura VAT i od dnia z niej liczy się gwarancja, potem może być fv-marża, która nie jest wiążąca wobec gwarancji. Sprzedawca nie musi być płatnikiem vat i może dawać swoją gwarancję - serwisową. Jednak z jej respektowaniem jest różnie i nigdy nie wiadomo co się w niej zawiera, więc jest g*wno warta. Producenta interesuje dokument z pierwszej sprzedaży urządzenia.

 

 

A z innymi urządzeniami jak jest? Ja nigdy nie oddawałem telefonu do operatora, tylko od razu do serwisu dystrybutora, tak jest szybciej. Niemniej jednak jeżeli nawet iphona bym chciał oddać do salonu, musieli by go przyjąć.

 

 

Nie wiem dlaczego się upieracie przy tych fakturach VAT, i co ma sposób rozliczania podatku obrotowego do legalności czy "pierwszej ręki" dystrybutora.

Ja wiem, ciężko jest się utrzymać nie wchodząc na vat z obrotami, ale ludzie, vat nie jest żadnym wskaźnikiem czy dystrybutor jest bezpośrednim czy nie.

Aby rozpocząć rozliczanie vat trzeba albo przekroczyć odpowiednią kwotę obrotu w skali roku, albo zgłosić się dobrowolnie.

Nijak to się ma do obsługi serwisowej czy gwarancyjnej. Tak na prawdę to G. klienta obchodzi jak się sprzedawca rozlicza.

Zobowiązanie handlowe jest takie samo, bez względu na status podatkowy sprzedawcy.

 

podstawy księgowości, a takie dyrdymały że masakra.

 

Co do Iphona, nie wiem jak jest w Polsce, w innych krajach owszem jak sie uprzesz przyjmą ci, ale zajmie naprawa co najmniej 2 dni dłużej, to czas jaki zostanie poświęcony na wysłanie towaru do Apple. A potem Apple się z tobą kontaktuje co dalej. Po prostu Apple ma taką politykę ze tylko oni zajmują sie kwestią naprawy / wymiany czy upgrade telefonu.  To masz w umowie sprzedaży i tyle. 

Edytowane przez krakn
Link to post
Share on other sites

No jak do ściany...
A no upieramy się dlatego, że serwis (z wyjątkiem LG) odrzuci Twoją gwarancję w przypadku posiadania faktury v-m, jako że NIGDY nie będzie to pierwotny dowód zakupu, zatem nieznany jest dokładnie termin, od jakiego czasu gwarancja dany produkt obejmuje. Mnie na prawdę nie obchodzi, kto, jak i z kim się rozlicza za VAT. Mnie interesuje, aby dostać dokument dzięki któremu serwis przyjmie mój sprzęt.

 

Co do Iphona, nie wiem jak jest w Polsce, w innych krajach owszem jak sie uprzesz przyjmą ci, ale zajmie naprawa co najmniej 2 dni dłużej

U nas nie trzeba się upierać, bo jeżeli telefon masz od operatora, to on jest sprzedawcą i to on ma obowiązek wywiązać się z gwarancji. Dotyczy to wszystkich marek. Oczywiście wiadomo że też wyśle dalej do oficjalnego serwisu. Wcześniej pisałem że sam omijam oddawanie do salonów, skoro często od producenta mam gwarancję door-to-door.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

 

 

Nie wiem dlaczego się upieracie przy tych fakturach VAT
Kolega wyżej już 3 razy wyjaśnił Ci że nie chodzi tu o sposób rozliczania podatku czy księgowość. Załóżmy taką sytuację: mietek kupuje używany dwuletni telefon z UK, wymienia obudowę i sprzedaje w Polsce jako nowy, wystawia fakturę marżę i "daje" 24m gwarancji a pierwotny dowód zakupu wyrzuca. Czy producent ma udzielić bezpłatnej naprawy telefonowi któremu gwarancja się już skończyła? Dlatego też producenci mogą (ale nie musza co widać na przykładzie LG) odmówić naprawy telefonu z takim dowodem zakupu. Aby mieć pewność należy kupować sprzęt z dokumentem zakupu 23%.
Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...

Witam, planuję zakup telefonu. Zastanawiała mnie różnica między gwarancją serwisową a gwarancją producenta, dlatego też trafiłam tutaj. Więc przejdę do rzeczy i w ogłoszeniu taka informacja: Telefon jest zupełnie nowy,nie posiada żadnych śladów użytkowania,został rozpakowany wyłącznie do wykonania zdjęć(real foto). Na telefon udzielamy dwa lata gwarancji.Możliwość wystawienia faktury Vat-marża. W zestawie:

  • telefon
  • ładowarka
  • karton
  • słuchawki
  • instrukcja
  • dowód zakupu będący gwarancją

    Rezygnować z zakupu? Z góry dzięki za odpowiedź  :)
Link to post
Share on other sites

Przecież ta różnica jest opisana na pierwszej stronie...

Ja bym zrezygnował, nigdy nie wiadomo czy sklep się nie zwinie, albo ile sobie policzą za naprawę gwarancyjną.

Link to post
Share on other sites
  • 7 miesięcy temu...

Zaktualizowałem temat w oparciu o obowiązujące przepisy oraz dodałem mały poradnik kupującego. Ponadto stworzyłem też listę krajów w których zakup respektowany jest przez serwisy w Polsce. Jeśli macie jakieś sugestie, bardzo proszę o komentarze.

  • Popieram 3
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...