Skocz do zawartości

Nasze retro zestawy


Recommended Posts

  • 2 tygodnie później...

Witam.

Jakiś czas temu szukałem i kupiłem na alledrogo bardzo ładną obudowę mATX z płytą mATX Super Socket 7 i procesorem AMD K6-2 @500MHz na pokładzie.
Co do tej pory udało mi wymienić lub dodać do tego RetroPeceta?
Dysk Seagate 40 GB (początkowo był Seagate Medalist 4 GB ale trafił do maszynki 486 VLB) podpięty pod kontroler na PCI Ultra-133 ATA IDE (Silicon Image Sil 0680). Kontroler IDE wykrywany przez DOS'a bez żadnych sterowników. Windows 98 opcjonalnie wymaga sterów. Pierwsza partycja z DOS 6.22/Windows 3.11 a na następnej Windows 98SE. Ostatnia to typowy "magazyn" na dane. Wielkość dwóch ostatnich partycji jeszcze będzie zmieniana bo okazało się, że 4 GB to za mało na dysk C dla Win98 :) Grafikę wymieniłem z ATI 3D Rage Pro AGP 2x + dodatkowy moduł 4MB na Nvidia GeForce2 MX400.

Za kompatybilność z grami DOS odpowiedzialny jest Plug & Pray ;) Sound Blaster 16 CT2290. Płyta główna posiada zintegrowany chipset Plug n Play Yamaha YMF715E-S (OPL3-SA3) ale dysklasyfikuje go brak kompatybilności z Sound Blaster Pro.
Na obecną chwilę męczę konfigurowanie autoexec.bat i config.sys. Menu z wyborem opcji jest bardzo pomocne, to czy uruchamiam DOS'a z pamięcią dodatkową EMS i rozszerzoną XMS, tylko samą pamięcią XMS czy bez żadnych programów rezydentnych TSR "czysty DOS" zależy od aplikacji jaką chcę uruchomić. Dużo ciekawych produkcji demoscenowych działa z XMS, zdarzają się wyjątki wymagające EMS (Second Reality czy abort retry fail - to polecam). Pochwalcie się jak u Was wygląda zawartość config.sys i autoexec.bat na DOS 6.22 czy Windows/DOS  7.10. A może założyć osobny wątek o tym temacie?

 

A teraz ...

 

http://i.imgur.com/D9OFifs.jpg

 

http://i.imgur.com/VuLCs7M.jpg

 

Planuję downgrade karty graficznej na Riva TNT albo TNT2 zobaczy się co pierwsze wpadnie do kolekcji. Przygarnę/kupię Riva TNT albo TNT2, AMD k6-2+

 

cdn.

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

@48XMAX

 

Piękny zestaw! Socket 7 i Super Socket 7 to akurat moje klimaty :)

 

1. Myślałeś o Voodoo? Do takiego zestawu to V3 aż się prosi - przynajmniej wg mnie.

2. Co do K6-2+ to pamiętaj że to wersja mobilna i musisz mieć płytę która obsługuje odpowiednie napięcia bo na "zwykłej płycie" mogą być problemy...

3. Czy nie myślałeś o nowszej k. dźwiękowej? SB16 to gdzieś 94rok... Tutaj bliżej by już było AWE64 - bo to 96ty rok... ew. już jakiś Live na PCI (choć dla mnie brak w tym klimatu)...

 

Gratuluję!

Link to post
Share on other sites

 

 

Pochwalcie się jak u Was wygląda zawartość config.sys i autoexec.bat na DOS 6.22 czy Windows/DOS  7.10. A może założyć osobny wątek o tym temacie?

Załóż osobny bo to temat rzeka. Dorzucę tam swoje konfigi z DOS 7.1.

Link to post
Share on other sites

Dostałem ostatnio trochę sprzętu ;)

 

Celeron 333 Mhz 66 FSB , Gigabyte GA-6EA , 64 MB x 2 PC 100

 

http://i63.tinypic.com/n37r0z.jpg

 

Sempron 2200+ 1.5 GHz Asus A7N8X-X ( niestety płyta obsługuje jedynie single channel memory )  2 x 256 MB DDR 400  

 

http://i67.tinypic.com/a15oqt.jpg

 

Riva TNT2 m64/vanta  

 

http://i66.tinypic.com/35lvriv.jpg

 

KYRO 2 (występuje drżenie ekranu  , jakby zakłócenia. Obstawiam jednak wadliwość tego egzemplarza )

 

http://i65.tinypic.com/14ipx50.jpg

 

 

 

 

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

 

 

Działa coś na tym? Brakuje tego teraz, gdzie kiedyś nawet Creative miał własne układu graficzne. A teraz tylko AMD vs nV.  

 

Testowałem kilka gier i np :  Return to Castle Wolfenstein (max ustawienia 1024x768) , Colin 2 (średnie 1024x768) ,  American McGees Alice (max 1024x768) , Max Payne 1 (1280x1024 średnie detale) Quake 2 1024x768 max detale.. Tak to wyglądało na Win XP i najnowszych dostępnych sterownikach ..

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

@ batyra
 
1. Szkoda mi Voodoo pakować do tej maszynki. Marnowałoby się gdyż w większości odpalam demoscenę! :) Dla 3dfx'a szykuję PIII @1000.
2. Najniższą wartość napięcia jaką mogę ustawić jumperem to 2.1V. K6-2 z plusem napięcie rdzenia ma 2.0V ± 0.1V z tym, że na CPU-World nie przy wszystkich CPU jest to podane. Ciekawe czy BIOS obsłużyłby taki procesor?
3. Jak wspomniałem P3 jest w fazie "pajęczej" :) tam bardziej widzę AWKę. Blaster 16 posiada OPL3 :) Możliwe jak się zmobilizuję to PCI Live! i SB16 ISA "zamieszkają" obok na płycie ATX Socket 7.
 
file_4760_t1yly19e_full_size.jpg
 

Slot 1 AT - larytas ;)

 

Też mam, nie pamiętam co konkretnie :)

Edytowane przez 48XMAX
Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

@tomek11

Co to dokładnie za Celeron? Celeron A ? Czy wcześniejszy, bez "A" i bez pamięci L2?

Ja wciąż posiadam swojego Celerona 300 MHz (bez "A") i płytę pod Slot 1 od PCPartner ;).

Tak przy okazji, ostatnio znalazłem coś czego nie pamiętałem i się nie spodziewałem znaleźć u siebie, ELSA Gladiac MX AGP 32MB, a prezentuje się mniej więcej tak (zdjęcia z neta):

 

http://www.ixbt.com/video/images/elsa-mx/elsa-511-front.jpg

 

http://www.vgamuseum.info/images/palcal/nvidia/426_elsa_gladiac_mx_top_hq.jpg

Link to post
Share on other sites

Co to dokładnie za Celeron? Celeron A ? Czy wcześniejszy, bez "A" i bez pamięci L2? Ja wciąż posiadam swojego Celerona 300 MHz (bez "A") i płytę pod Slot 1 od PCPartner .

 

 

Oznaczenia ma takie..

 

http://i63.tinypic.com/2mc9esj.jpg

 

Wygląda więc że ma 128 KB pamięci L2..

Link to post
Share on other sites

333 były tylko z cachem. 266 i 300 praktycznie wszystkie szły jak złe na szynie 100MHz a nawet wyżej. 300A w wielu przypadkach szedł na 100MHz, czasami z podniesionym napięciem. Niestety skuteczność to już nie 100% ale pewnie 60-70% egzemplarzy było stabilne na 450MHz. W przypadku 333 niestety już szyna 100MHz była praktycznie nie osiągalna. Królem podwórka jeśli chodzi o płyty był wtedy Abit BH6 i MSI 6163/6163Pro/BX Master oraz droższy Asus P2B. Niedawno u mnie w okolicy był cały komp na BX Masterze do kupienia za 100pln... ale niestety nie mam gdzie trzymać więcej złomków.

Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 miesiące temu...

Hejka. Mam pytanie do starszych wyjadaczy. Nazbierałem trochę starego sprzętu i chciałbym zrobić taki mega test procków. Zaczynając od Intel Pentium 100MHz kończąc na Core2Duo i AMD K5 PR100 kończąc na Athlonie64 X2.

Mam praktycznie wszystkie generacje CPU (dwa pełne pudła po zasilaczu) Lista wygląda następująco:

Intel:

  1. Pentium 100, 166MHz
  2. Pentium MMX 200, 233MHz
  3. Pentium II Slot 1
  4. Celeron Slot 1
  5. Pentium III Slot 1
  6. Celeron Socket 370
  7. Pentium III Socket 370
  8. Celeron s. 478
  9. Pentium 4 s. 478
  10. Celeron D s.775
  11. Pentium D s.775
  12. Pentium DC s. 775
  13. Core2Duo s. 775

AMD:

 

  1. AMD K5 PR100
  2. AMD K6 II
  3. AMD K6 II+
  4. AMD Athlon Slot A
  5. AMD Duron Socket A
  6. AMD Athlon Socket A
  7. AMD Athlon XP Socket A
  8. AMD Sempron Socket A
  9. AMD Athlon64 s.754
  10. AMD Sempron64 s.754
  11. AMD Athlon64 s.939
  12. AMD Athlon64 X2 s.939
  13. AMD Athlon64 X2 s. AM2

Oczywiście do wszystkich CPU posiadam płyty główne.

 

A teraz pytanie, jak to wszystko przetestować, jaki system, jakie programy, jakie gry?

 

Z kart graficznych do wyboru mam:

ATI Radeon 7xxx 64MB na PCI

S3 Trio 3D/2X 4MB AGP + 2x VooDoo 2 12MB

Nvidia GF 6800XT 128MB AGP (pasuje do AGP 1,2,4,8)

ATI Radeon HD3650 512MBDDR? wersje na AGP i PCI-E

 

Pamięć RAM mam całe pudło ale z tego wszystkiego do najstarszej płyty jestem w stanie zainstalować max 512MB SDRAMu. Więcej nie widzi :( Także tyle chciałbym żeby było na wszystkich platformach.

 

Do pełni szczęścia brakuje jeszcze AMD K6 i Intel Pentium 4 na s. 423. O ile tego pierwszego można jeszcze znaleźć to z tym drugim jest większy problem.

 

Zapraszam do dyskusji jak wy byście to przeprowadzili.

 

 

PS. Jeśli zły dział to proszę o przeniesienie.

Edytowane przez Mariusz-19
  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Jeśli ma to być porównanie wydajności CPU to należy wyeliminować różnice wynikające z różnych kart graficznych. Tylko karty na PCI jest możliwość używać w każdym z tych sprzętów od P100 po Core2Duo. Testy proponuje przeprowadzić bez akceleracji aby wyeliminować ograniczenia wydajności karty graficznej co byłoby problemem przy wydajniejszych CPU.

 

Z propozycji testów na pewno Quake 2. 640x480x32, bez dźwięku, software rendering.

Z testów syntetycznych 7-Zip i jego wbudowany benchmark kompresji i dekompresji. Działa nawet na procesorach bez MMX.

Procesorów dwurdzeniowych nie będzie łatwo przetestować tak aby było bezpośrednie odniesienie do zabytków pod Socket 7, Slot 1, Slot A. Starsze gry nie obsługują więcej niż 1 wątku procesora, Windows 98SE również nie wykorzysta więcej niż jeden rdzeń i jeden wątek. Druga opcja to Windows XP lub 2000 ale tu przydałoby się minimum 128MB ramu żeby to jakoś działało.

  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites

Trochę siedzę już w temacie, próbuje, kombinuje i wyszło mi to tak:

 

Mam kartę którą da się zaadoptować do każdej platformy oprócz AM2 (GF6800XT)

Ramu tak jak napisałem mam do dyspozycji 512MB na każdą platformę.

Z Windowsem XP mam problem na procesorze AMD K5 - uruchamia się tylko w trybie awaryjnym :( coś trzeba pogrzebać...

 

Może podzielić test na dwie części. Np. CPU do 500MHz i od 500 w zwyż

Ewentualnie wywalić z listy procesory dwu rdzeniowe.

 

Lista programów/gier do testów:

1. 7-zip

2. Quake II

Edytowane przez Mariusz-19
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Jeśli wywalisz z testu dwurdzeniowe i AM2 tak aby zastosować GF6800XT do wszystkich procesorów to polecam dorzucić 3DMarka 2001 i PC Mark 2002. Ewentualnie jeszcze game test z 3DMark 05 aby pokazać jak powolne są najwolniejsze z procesorów. Wszystko dostępne w pełnej wersji za darmo http://www.futuremark.com/benchmarks/legacy

Z gier do testów to popularne były w tamtych latach Unreal, Unreal Tournament i Quake 3 ale użycie wszystkich trzech według mnie mija się z celem, wyniki będą się powielać. Obstawiam Unreal Tournament.

Link to post
Share on other sites

Tak zrobię. Dwurdzeniowe CPU wypadają. Nie wiem jakie wymagania ma 3DMark05 co do procesora (jakieś instrukcje typu MMX lub SSE) ale to sobie sprawdzę. Im więcej testów tym lepiej. Więc Unreal, Quake 3 znajdą się na liście. Znalazłem jeszcze w domu jedną grę Dark Colony i nawet fraps w niej działa więc też dorzucę ją do listy.

 

No i zostaje sprawa systemu operacyjnego, Najlepszym systemem byłby Win98 do tego typu testów, ale z drugiej strony XP ma większą kompatybilność z nowszymi programami. Np. SuperPI nie działa na Win98 tak samo z fritz chess benchmark. W dalszym ciągu nie udało mi się odpalić poprawnie Windowsa XP na AMD K5-PR100 (spróbuje jeszcze wersji bez SP i będę po kolei dogrywał updaty). Chciałbym jeszcze dodać czas kompresji pliku załóżmy 50MB

Link to post
Share on other sites

Jeśli im więcej tym lepiej to dodaj MDK który ma wbudowany benchmark. Z syntetyków SiSoft Sandra 2013 (ostatnia wersja pod XP/2000) i Crystalmark 2004.

Na forum Vogons znalazłem warty uwagi benchmark oparty na engine Insanity 3D, używany między innymi w grze Hidden&Dangers https://web.archive.org/web/20030409230828/http://insanity3d.com/files/i3ddemo.exe

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...