Skocz do zawartości

Schłodzenie VRM na Asus GTX770


Recommended Posts

Witam,

Zwracam się z prośbą o poradę schłodzenia tego wariata:

 

http://i.imgur.com/QN7sOmb.jpg

 

 

Jak zaznaczone na zdjęciu - interesuje mnie (solidne) schłodzenie VRM karty.
Karta to Asus GTX 770. Domyślnie z DirectCU II ale teraz GPU chłodzi Gelid Icy Vision. Na temperatury rdzenia nie ma co narzekać bo przy 1000-1200obr temperatura GPU sięga 60-65* (w zależności od gry). Pamięci także zadowalają się radiatorami. Problem leży w sekcji zasilania - standardowo jest tam radiator z 2mm termopadem a jej temperatura podczas grania (przy 1000-1200obr wentylatorów) sięga lekko 100*. Przy ustawionych obrotach max (kontroler czyta u mnie 2200obr/min) temperatura zbijana jest do 80* ale okupione to jest dosyć dużym hałasem - czego nie chcę.

Domyślnie jest tam takie małe 'padełko':

 

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_770_Direct_Cu_II_OC/images/cooler3.jpg

 

Chciałbym zmienić na jakiś radiator większy, wyższy = wydajniejszy. Jakieś propozycje ? Może jakiś custom ?

Link to post
Share on other sites

Kiedyś w GTX 460, na sekcji zasilania miałem dwa radiatory - z obu stron PCB, skręcone razem na thermopad'ach. :)

Zrobiłem tak, ponieważ fabrycznego radiatora nie chciałem ruszać, a z drugiej strony sekcji PCB okropnie się nagrzewało.

 

Potem zrobiłem bardziej ambitny projekt :]  - kupiłem za 10 zł oryginalne chłodzenie AMD Phenom, rozlutowałem je, aby odzyskać heat pipe'y.

3 hit pipe'y przylutowałem do wyciętej i nawierconej na wymiar płytki miedzianej o grubości 4mm, a drugie końce ścisnąłem dwoma, dużymi radiatorami aluminiowymi z jakiegoś starego Pentium'a, skręcając je ze sobą tak, aby heat pipe'y się troszkę spłaszczyły. Przy skręconych radiatorach użyłem najtańszej pasty silikonowej, wypełniając całą przestrzeń między radiatorami.

Link to post
Share on other sites

Termopad to pewnie jakieś badziewie tak jak było w przypadku pasty która była oryginalnie nałożona - ilością to na 3 takie rdzenie i dodatkowo twarda że czyściłem to bite pół godziny ;/

 

Nawiew jest jedynie z wentylatorów na chłodzeniu GPU a ten radiator z VRM jest dosyć daleko od radiatora GPU.

 

Spróbuję wymienić sam thermopad - może coś zdziała ;P

Edytowane przez vuodi
Link to post
Share on other sites

Jeżeli na fabrycznym thermopad'zie, oryginalny radiator się bardzo nagrzewa (w okolicach 100*), to wniosek nasuwa się sam - radiator nie wyrabia, ale jak t.luk wspomniał, to maleństwo mimo wysokich temperatur wystarczy.

Zmiana samego thermopad'a lub zwiększenie docisku nie da wymiernych korzyści, to tak, jakby zwiększyć średnicę rury bez wymiany pompy na mocniejszą.

 

W artykule, który wkleił omar, zwiększyli docisk i uzyskali znacznie lepsze wyniki, ponieważ zmniejszyli odległość aż 60% (1mm -> 0,4mm), jaką musi pokonać ciepło. Ściskając thermopad'a, zmienili też jego gęstość, dzięki której ciepło szybciej zdołało przeniknąć do radiatora, który nie miał problemów z oddaniem nadmiaru ciepła.

Edytowane przez SKEEPER46
Link to post
Share on other sites

Zmiana samego thermopad'a lub zwiększenie docisku nie da wymiernych korzyści, to tak, jakby zwiększyć średnicę rury bez wymiany pompy na mocniejszą.

Trzeba czytać ze zrozumieniem ten test, a także sprawdzić jak gruby termopad fabrycznie tam siedzi.

 

"Ko­men­tarz jest krót­ki – do­cisk ma ogrom­ne zna­cze­nie. Lo­ad Te­ster pra­co­wał na 100% mo­cy. Zwięk­sze­nie do­ci­sku do 0,4 mm po­zwo­li­ło na osią­gnię­cie ok. 10 °C niż­szej tem­pe­ra­tu­ry wzglę­dem po­nad dwu­krot­nie więk­szej po­wierzch­ni pa­da przy do­ci­sku 0,8 mm. Oczy­wi­ście na­le­ży uwzględ­nić, iż w obu przy­pad­kach wraz z do­ci­skiem zwięk­sza się po­wierzch­nia ter­mo­pa­da, a co za tym idzie wzra­sta wy­daj­ność."

 

"Wy­ni­ki by­ły dość prze­wi­dy­wal­ne i tyl­ko po­twier­dza­ją teo­rię. Wraz ze wzro­stem od­le­gło­ści mie­dzy ele­men­tem grzej­nym a wy­mien­ni­kiem cie­pła (w tym przy­pad­ku co­oler Phan­teks) wy­two­rzo­na ener­gia ciepl­na ma więk­szą dro­gę do prze­by­cia, co ma od­zwier­cie­dle­nie na fi­nal­nej wy­daj­no­ści. 16,6 °C róż­ni­cy mię­dzy ter­mo­pa­dem o gru­bo­ści 2 mm a 1 mm mó­wi sa­mo za sie­bie."

Edytowane przez omar2033
Link to post
Share on other sites

Omar - test jest ciekawy i go zrozumiałem, ale w teście jest zupełnie inne środowisko.

1). Bolączką karty vuodi'ego jest fabryczny radiator, mały i nie dający sobie rady z nadmierną ilością ciepła - w teście mamy GIGANTYCZNEGO Phanteksa. 

2). Radiator w karcie graficznej jest przyczepiony w dwóch, skrajnych punktach elastycznej PCB. Zwiększenie siły docisku w tych punktach może dać wymierną korzyść, ale tylko w skrajnej partii sekcji zasilania, podczas gdy środkowa partia nie byłaby niczym dociskana, a nadmierne zwiększenie siły docisku w skrajnych punktach, może spowodować skutek odwrotny, czyli zmniejszenie się siły docisku w środkowej partii sekcji zasilania karty (łukowate wygięcie PCB). Aby zapobiec takiemu, niepożądanemu zjawisku, to stosuje się tzw. backplate, pomagający równomiernie rozłożyć siłę dociskową oraz zabezpiecza PCB przed pęknięciem :) .

Natomiast w teście, thermophad jest ściskany między dwoma, GRUBYMI elementami z metalu, do wygięcia których potrzeba ogromnej siły. 

Link to post
Share on other sites

To co piszesz to pewne założenie. Możesz mieć racje, jednak może okazać się, że w przypadku karty Vuodiego wystarczy wymiana termopadu na cieńszy niż zastosował producent (np z 1mm na 0,5mm). Wszystko zależy od tego co tam teraz siedzi.

Link to post
Share on other sites

To co piszesz to pewne założenie. 

Nie inaczej :)

 

Vuodi, z tą wymianą thermopad'a na cieńszy uważaj. Jak wiadomo, thermopad'y stosuje się między innymi po to, aby nie doszło do zwarcia elementów na PCB oraz tam, gdzie elementy mają różną wysokość, a o ile się nie mylę, to elementy zaznaczone przeze mnie czerwonymi kółeczkami (chyba to są jakieś diody), są wyższe od pozostałych obszarów VRM - wtedy zastosowanie przez producenta grubego thermopad'a, byłoby wytłumaczalne - sprawdź to sobie.

http://i.imgur.com/CYmEG7Y.jpg

Nie muszę chyba pisać co się stanie, jak thermopad będzie zbyt cienki :->

Edytowane przez SKEEPER46
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Wychodzi więc na to, że muszę pogodzić się w grach trochę większym hałasem. Nie będę kombinował bo karta nie ma gwarancji a nie mam teraz kasy przeznaczonej na kupno karty w granicach ~1000zł :D

Dzięki za wszelkie rady ;)

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...