vuodi 1382 Napisano 28 Marca 2014 Udostępnij Napisano 28 Marca 2014 Witam, Zwracam się z prośbą o poradę schłodzenia tego wariata: http://i.imgur.com/QN7sOmb.jpg Jak zaznaczone na zdjęciu - interesuje mnie (solidne) schłodzenie VRM karty.Karta to Asus GTX 770. Domyślnie z DirectCU II ale teraz GPU chłodzi Gelid Icy Vision. Na temperatury rdzenia nie ma co narzekać bo przy 1000-1200obr temperatura GPU sięga 60-65* (w zależności od gry). Pamięci także zadowalają się radiatorami. Problem leży w sekcji zasilania - standardowo jest tam radiator z 2mm termopadem a jej temperatura podczas grania (przy 1000-1200obr wentylatorów) sięga lekko 100*. Przy ustawionych obrotach max (kontroler czyta u mnie 2200obr/min) temperatura zbijana jest do 80* ale okupione to jest dosyć dużym hałasem - czego nie chcę.Domyślnie jest tam takie małe 'padełko': http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_770_Direct_Cu_II_OC/images/cooler3.jpg Chciałbym zmienić na jakiś radiator większy, wyższy = wydajniejszy. Jakieś propozycje ? Może jakiś custom ? Cytuj Link to post Share on other sites
SKEEPER 16089 Napisano 28 Marca 2014 Udostępnij Napisano 28 Marca 2014 Kiedyś w GTX 460, na sekcji zasilania miałem dwa radiatory - z obu stron PCB, skręcone razem na thermopad'ach. Zrobiłem tak, ponieważ fabrycznego radiatora nie chciałem ruszać, a z drugiej strony sekcji PCB okropnie się nagrzewało. Potem zrobiłem bardziej ambitny projekt - kupiłem za 10 zł oryginalne chłodzenie AMD Phenom, rozlutowałem je, aby odzyskać heat pipe'y. 3 hit pipe'y przylutowałem do wyciętej i nawierconej na wymiar płytki miedzianej o grubości 4mm, a drugie końce ścisnąłem dwoma, dużymi radiatorami aluminiowymi z jakiegoś starego Pentium'a, skręcając je ze sobą tak, aby heat pipe'y się troszkę spłaszczyły. Przy skręconych radiatorach użyłem najtańszej pasty silikonowej, wypełniając całą przestrzeń między radiatorami. Cytuj Link to post Share on other sites
Gość t.luk Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 To fabryczne "padełko" to powinna być odpowiednia rzecz byleby tylko thermopad był odpowiednio wydajny i był jakiś nawiew w okolice radiatora... 1 Cytuj Link to post Share on other sites
vuodi 1382 Napisano 30 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 (edytowane) Termopad to pewnie jakieś badziewie tak jak było w przypadku pasty która była oryginalnie nałożona - ilością to na 3 takie rdzenie i dodatkowo twarda że czyściłem to bite pół godziny ;/ Nawiew jest jedynie z wentylatorów na chłodzeniu GPU a ten radiator z VRM jest dosyć daleko od radiatora GPU. Spróbuję wymienić sam thermopad - może coś zdziała ;P Edytowane 30 Marca 2014 przez vuodi Cytuj Link to post Share on other sites
shiftanc 327 Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 U mnie wymiana thermopada dużo nie pomogła, oddaje dużo ciepła to wiadomo, że radiator dalej parzy, co zrobić. Cytuj Link to post Share on other sites
omar2033 593 Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 Vuodi może ta recenzja w czymś Cię zainspiruje. http://www.overclock.pl/articles/show/id/598,8,11,docisk-oraz-grubosc-termopada-a-wydajnosc Pamiętaj "docisk is King". 3 Cytuj Link to post Share on other sites
SKEEPER 16089 Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 (edytowane) Jeżeli na fabrycznym thermopad'zie, oryginalny radiator się bardzo nagrzewa (w okolicach 100*), to wniosek nasuwa się sam - radiator nie wyrabia, ale jak t.luk wspomniał, to maleństwo mimo wysokich temperatur wystarczy. Zmiana samego thermopad'a lub zwiększenie docisku nie da wymiernych korzyści, to tak, jakby zwiększyć średnicę rury bez wymiany pompy na mocniejszą. W artykule, który wkleił omar, zwiększyli docisk i uzyskali znacznie lepsze wyniki, ponieważ zmniejszyli odległość aż 60% (1mm -> 0,4mm), jaką musi pokonać ciepło. Ściskając thermopad'a, zmienili też jego gęstość, dzięki której ciepło szybciej zdołało przeniknąć do radiatora, który nie miał problemów z oddaniem nadmiaru ciepła. Edytowane 30 Marca 2014 przez SKEEPER46 Cytuj Link to post Share on other sites
omar2033 593 Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 (edytowane) Zmiana samego thermopad'a lub zwiększenie docisku nie da wymiernych korzyści, to tak, jakby zwiększyć średnicę rury bez wymiany pompy na mocniejszą. Trzeba czytać ze zrozumieniem ten test, a także sprawdzić jak gruby termopad fabrycznie tam siedzi. "Komentarz jest krótki – docisk ma ogromne znaczenie. Load Tester pracował na 100% mocy. Zwiększenie docisku do 0,4 mm pozwoliło na osiągnięcie ok. 10 °C niższej temperatury względem ponad dwukrotnie większej powierzchni pada przy docisku 0,8 mm. Oczywiście należy uwzględnić, iż w obu przypadkach wraz z dociskiem zwiększa się powierzchnia termopada, a co za tym idzie wzrasta wydajność." "Wyniki były dość przewidywalne i tylko potwierdzają teorię. Wraz ze wzrostem odległości miedzy elementem grzejnym a wymiennikiem ciepła (w tym przypadku cooler Phanteks) wytworzona energia cieplna ma większą drogę do przebycia, co ma odzwierciedlenie na finalnej wydajności. 16,6 °C różnicy między termopadem o grubości 2 mm a 1 mm mówi samo za siebie." Edytowane 30 Marca 2014 przez omar2033 Cytuj Link to post Share on other sites
SKEEPER 16089 Napisano 30 Marca 2014 Udostępnij Napisano 30 Marca 2014 Omar - test jest ciekawy i go zrozumiałem, ale w teście jest zupełnie inne środowisko. 1). Bolączką karty vuodi'ego jest fabryczny radiator, mały i nie dający sobie rady z nadmierną ilością ciepła - w teście mamy GIGANTYCZNEGO Phanteksa. 2). Radiator w karcie graficznej jest przyczepiony w dwóch, skrajnych punktach elastycznej PCB. Zwiększenie siły docisku w tych punktach może dać wymierną korzyść, ale tylko w skrajnej partii sekcji zasilania, podczas gdy środkowa partia nie byłaby niczym dociskana, a nadmierne zwiększenie siły docisku w skrajnych punktach, może spowodować skutek odwrotny, czyli zmniejszenie się siły docisku w środkowej partii sekcji zasilania karty (łukowate wygięcie PCB). Aby zapobiec takiemu, niepożądanemu zjawisku, to stosuje się tzw. backplate, pomagający równomiernie rozłożyć siłę dociskową oraz zabezpiecza PCB przed pęknięciem . Natomiast w teście, thermophad jest ściskany między dwoma, GRUBYMI elementami z metalu, do wygięcia których potrzeba ogromnej siły. Cytuj Link to post Share on other sites
omar2033 593 Napisano 31 Marca 2014 Udostępnij Napisano 31 Marca 2014 To co piszesz to pewne założenie. Możesz mieć racje, jednak może okazać się, że w przypadku karty Vuodiego wystarczy wymiana termopadu na cieńszy niż zastosował producent (np z 1mm na 0,5mm). Wszystko zależy od tego co tam teraz siedzi. Cytuj Link to post Share on other sites
vuodi 1382 Napisano 31 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 31 Marca 2014 Na moje oko to tam jest termopad grubości 2mm. Gdzieś mialem termopad od Phobya 1mm... Cytuj Link to post Share on other sites
SKEEPER 16089 Napisano 31 Marca 2014 Udostępnij Napisano 31 Marca 2014 (edytowane) To co piszesz to pewne założenie. Nie inaczej Vuodi, z tą wymianą thermopad'a na cieńszy uważaj. Jak wiadomo, thermopad'y stosuje się między innymi po to, aby nie doszło do zwarcia elementów na PCB oraz tam, gdzie elementy mają różną wysokość, a o ile się nie mylę, to elementy zaznaczone przeze mnie czerwonymi kółeczkami (chyba to są jakieś diody), są wyższe od pozostałych obszarów VRM - wtedy zastosowanie przez producenta grubego thermopad'a, byłoby wytłumaczalne - sprawdź to sobie. http://i.imgur.com/CYmEG7Y.jpg Nie muszę chyba pisać co się stanie, jak thermopad będzie zbyt cienki Edytowane 31 Marca 2014 przez SKEEPER46 1 Cytuj Link to post Share on other sites
vuodi 1382 Napisano 31 Marca 2014 Autor Udostępnij Napisano 31 Marca 2014 Wychodzi więc na to, że muszę pogodzić się w grach trochę większym hałasem. Nie będę kombinował bo karta nie ma gwarancji a nie mam teraz kasy przeznaczonej na kupno karty w granicach ~1000zł Dzięki za wszelkie rady Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.