Katowanie CPU
Przeglądając różne fora o tematyce komputerowej nie raz natrafimy na pojęcie temperatury procesora pod tzw. „obciążeniem”. Najczęściej spotykamy się z tym terminem w tematach poświęconych podkręcaniu czy chłodzeniu centralnej jednostki obliczeniowej. Niestety jest to szerokie pojęcie, niejednokrotnie błędnie interpretowane. Niektórzy mogą niewłaściwie zakładać, że maksymalne wykorzystanie procesora może występować w grze, będąc nieświadomymi istnienia specjalnych programów do tego przeznaczonych.
Aby wyjaśnić niektóre nieścisłości, postanowiłem przekornie przetestować programy testujące. Eksperyment oparłem na maksymalnych wartościach uzyskanej temperatury na procesorze/rdzeniu, co dla uproszczenia można traktować jako maksymalne wykorzystanie.
Specyfikacja:
- i5 3570K @ 4.5GHz ~ 1.2V
- chłodzenie Zalman Performa
- pasta MX-4
Założenia testu:
- wyższa temperatura odpowiada większemu obciążeniu
- temp. zewnętrzna 26 C
- wstępne wygrzanie programem Prime95
- testowanie przez 10 min
- wszystkie zbędne procesy pozamykane
Wykorzystane programy:
- HWMonitor
- LinX – AVX (intel burn test, OCCT linpack)
- Prime95
- 3DMark 11 (test fizyki)
- Metro Last Light - benchmark
Wykres przedstawia maksymalne temperatury procesora (package), które są w przybliżeniu równe temperaturze najcieplejszego rdzenia. Jak łatwo można zauważyć LinX wygenerował największą temperaturę wybijając się daleko poza P95. Podobną i najniższą temperaturę uzyskały 3DMark i Metro.
Wykres przedstawia maksymalne temperatury na poszczególnych rdzeniach procesora. Tutaj sytuacja ma się analogicznie jak przypadek odnotowany wyżej.
Opierając się na założeniu, że LinX generuje 100% obciążenia według odnotowanej temperatury (temp.~obciążenie), porównałem go z innymi programami użytymi w teście. Tabelka przedstawia procentowy udział obciążenia dla poszczególnych rdzeni.
Oczywiście wygrzewanie programem P95 w zupełności wystarczy przeciętnemu użytkownikowi. Programy oparte na linpack'u (LinX, IBT, OCCT) są zarezerwowane dla testerów i maniaków stabilności. Jak wynika z tabelki gra i 3DMark generują mniejsze obciążenie niż programy. Dodatkowo te pierwsze najwięcej obciążając jedynie pierwszy rdzeń. Oczywiście istnieją różne typy gier o odmiennym wykorzystaniu dostępnych rdzeni. Ale to temat na inny wpis
- 10
4 komentarze
Rekomendowane komentarze