Skocz do zawartości

Tekknologicznie

  • wpisów
    55
  • odpowiedzi
    267
  • wyświetlenia
    1314668064

Linux i Steam - w co można pograć?


Marcin Jaskólski

37142078 wyświetleń

blog-0989491001391092939.pngPrzyznaję się bez bicia, że w sprawach Linuksa jestem ignorantem. Wiem, że w porównaniu z Windows liczba gier na Linuksa jest skromna. Wiem również, że istnieje coś takiego jak Wine, ale interesowało mnie uruchamianie gier na Linuksie bez żadnych dodatkowych nakładek. Często zdarza mi się natknąć na komentarze użytkowników o niedopracowanych sterownikach układów graficznych dla Linuksa, pamiętam sławetny gest Linusa Torvaldsa w kierunku NVIDII, co o ile dobrze kojarzę, wywołało nawet reakcję ze strony "Zielonych".

 

blogentry-61169-0-33454000-1391168352_thumb.jpg

 

Postanowiłem sprawdzić, jak linuksowy laik (tak, to ja) poradzi sobie z odpaleniem Steama i gier na Ubuntu. Platformą testową był komputer wyposażony w AMD A10-7850K (zintegrowany układ graficzny Radeon R7). Pomimo braku doświadczenia w konfiguracji Ubuntu, wszystko poszło nad podziw sprawnie. System zainstalował się bez problemów, jedynie Steam zasygnalizował brak obsługi direct OpenGL, z czym poradziłem sobie reinstalując ponownie sterowniki AMD Catalyst.

 

 

Obsługa Steam jest identyczna jak w przypadku Windows. Jeśli tylko posiadane przez nas gry występują w wersji na Linuksa, pojawią się w odpowiedniej zakładce. Jeśli więc posiadamy już na koncie Steam na przykład Metro: Last Light, nie musimy kupować jej ponownie.

 

Co dzisiaj oferuje Steam dla użytkowników Linuksa? Tytułów nie jest wiele, ale znajdziemy tu między innymi Europa Universalis IV, Football Manager 2014, Cities in Motion 2, Metro: Last Light, Amnesia, Crusader Kings 2, DOTA 2, Space Hulk, Little Inferno, czy też Shank. Metro, Little Inferno i Shank 2 uruchomiły się bez najmniejszych problemów. Amnesia miała problem z efektem latarki, które można zaobserwować na powyższym filmie, natomiast w przypadku Space Hulk udało mi się uruchomić tylko menu gry (co spowodowane było zapewne brakiem 64-bitowej wersji gry, nad którą producent już pracuje).

 

Macie nadzieję na większą ilość gier na Linuksa? Pokładajcie je w Valve. Mowa oczywiście o Steam Machines pracujących pod kontrolą systemu SteamOS. Tylko taki gigant jak Valve jest w stanie zmienić sytuację z dostępnością gier na "Pingwina".

  • Popieram 5

11 komentarzy


Rekomendowane komentarze

"Amnesia miała problem z efektem latarki, które można zaobserwować na powyższym filmie," Takie rzeczy to tylko na Catalystach. Otwarte, aktualne stery (nieważne czy to AMD czy Intel) nie mają tego problemu, zamkniete Nvidii też nie. Tylko ten Catalyst jest wyjątkowym cudem, które zawsze musi się kaszanić.

Odnośnik do komentarza

ja miałem problem z counter strike source, nie działało mi rozjaśnienie gry i grałem na maxa ciemne ;/

dlatego muszę siedzieć na windzie ;/

Odnośnik do komentarza

w linux masz narzędzia do nagrywania pulpitu! musisz poszukać w centrum oprogramowania ;) A swoją drogą jestem ciekaw jak spisuje się Kaveri pod pingwinem i nie tylko.

Odnośnik do komentarza

Steam In-Home Streaming jest rozwiązaniem poszerzającym ofertę gier na pingwina ale jak zaobserwowałem testując tę opcje jak na razie występuje spory lag.  

Odnośnik do komentarza

Linux ma kilka zalet jedna z nich jest open-gl ktory podobnie jak mantle niezle odciaza procka:

 

Dzieki czemu na srednich kompach mozna calkiem plynnie popykac.

Odnośnik do komentarza

Fajnie że coś się dzieje w związku z LINUX, oby tego więcej może doczekamy czasów jak PINGWIN utrze nosa BILOWI :D

Odnośnik do komentarza

"co spowodowane było zapewne brakiem 64-bitowej wersji gry, nad którą producent już pracuje"

Przecież te gry na Steamie są 32-bitowe (podobnie jak pod Windows). Obstawiam problem ze sterownikami.

 

BTW. Otwarte stery do Radeonów mają niedługo dostać niezłego kopa (właściwie już dostały, tylko domyślnie odpowiednie opcje są wyłączone). Na Phoronix są benchmarki.

Odnośnik do komentarza

Bardzo fajny wpis, zabrakło mi tylko informacji o ilości klatek w Metro na Linuxie oraz na Windzie przy tej samej konfiguracji sprzętowej :)
Jeżeli jeszcze będziesz to w stanie zrobić to WIELKIE DZIĘKI :)

Odnośnik do komentarza

"co spowodowane było zapewne brakiem 64-bitowej wersji gry, nad którą producent już pracuje"

Przecież te gry na Steamie są 32-bitowe (podobnie jak pod Windows). Obstawiam problem ze sterownikami.

 

BTW. Otwarte stery do Radeonów mają niedługo dostać niezłego kopa (właściwie już dostały, tylko domyślnie odpowiednie opcje są wyłączone). Na Phoronix są benchmarki.

Zauważ, że na początku jak debiutował Steam for Linux to binarki gier były podobnie jak na Windows jedynie x86. Z biegiem czasu Steam wprowadził możliwość wgrywania również binarek x86_64 - czyli dla 64-bitowych platform. W końcu coraz większa ilość gier - przynajmniej w Linuksie debiutuje w obu wersjach więc dlaczego by nie skorzystać?

Obecnie jak gra ma binarki x86 i x64 to steam automatycznie uruchamia właściwą dla danej platformy.

 

Możliwe, że problem polegał na tym, że gra x86 była uruchamiana na systemie x64 i zabrakło pewnej biblioteki dlatego te problemy, aczkolwiek właśnie bardziej skłaniałbym się co do problemy ze sterownikami - o zgrozo AMD na Linuksie :D Kwestia bibliotek, a więc też tej "słynnej i problematycznej" fragmentacji Linuksa dziś właściwie załatwia całkowicie otwarta paczka steam-runtime + biblioteka SDL, co owocuje tym, że gra pisana pod ubuntu 12.04 32 bit powinna działać na ubu 13.10, 14.04 64 i np. fedora, arch i innych.

 

Co do tych sterowników AMD Catalyst to sam mam mieszane uczucia. Już nie raz się zdarzyło, że gra działa na układach NV i otwartych sterownikach radeon ale na catalyst albo się nie uruchamia, wysypuje albo jest po prostu niegrywalna :D Ale mam nadzieję, że AMD w końcu połata catalyst for linux, bo właśnie tak jak piszesz otwarte dostają niezłego kopa, ale niestety na starszych generacjach układów jak HD 5000 lub 6000. Na nowych jak seria R są ledwie wykrywalne i działa akceleracja 2D :D Minie jeszcze sporo czasu zanim to się zmieni - ale tak zawsze jest. Dlatego na nowych układach jedyne wyjście to zbugowany Catalyst.

Odnośnik do komentarza
×
×
  • Dodaj nową pozycję...