Skocz do zawartości

gregotsw Pisze Jak Jest!

  • wpisów
    16
  • odpowiedzi
    167
  • wyświetlenia
    540542705

Karty graficzne - czy warto podkręcać 384 bitowe pamięci?


gregotsw

8002972 wyświetleń

blog-0819366001385505511.pngW czeluściach internetu spotkałem się z opinią, że podkręcanie pamięci w kartach HD79XX oraz R9 280X nie przekłada się na wyraźny wzrost wydajności. Dzieje się tak(podobno) ponieważ 384 bitowa magistrala zapewnia pamięciom na tyle wysoką przepustowość, że dalsze jej zwiększanie nie ma sensu. Nie zagłębiając się w techniczne detale zabrałem się do testów. Zapraszam do czytania i analizowania.

 

Platforma testowa

 

blogentry-10287-0-12145900-1385504402.png

 

Karta graficzna:

Gigabyte HD7950 WF3X 3GB GDDR5 384-bit (rev. 2.0 / vCore 1,25v / Power Limit 120%)

blogentry-10287-0-94892300-1385546178_thumb.jpg

 

Standardowe taktowania(rdzeń/pamięci):

1000/1250 MHz

 

Taktowania testowe(rdzeń/pamięci):

1000/1250 MHz

1000/1595 MHz (+0,0% / +27,6%)

1180/1250 MHz (+18,0% / +0,0%)

1180/1595 MHz (+18,0% / +27,6%)

 

Taktowania pamięci --> Przepustowość:

1250 MHz --> 240,0 GB/s

1595 MHz --> 306,2 GB/s (+27,6%)

 

Jak widać powyżej pamięci udało się podkręcić o ponad 1/4, co jest całkiem niezłym wynikiem. Rdzeń też jak widać miał sporo zapasu, a dodatkowe 18% powinno zaowocować sporym przyrostem wydajności.

 

 

Wyniki testów

 

Jak czytać wyniki:

Zamieszczone w tabelce wyniki podane są w kl/s(więcej = lepiej). Przyrost kl/s zamieniłem także na procenty, aby ułatwić porównanie. Przyrost % należy rozumieć jako procentowe zwiększenie liczby kl/s w porównaniu do wyniku osiągniętego przy standardowych taktowaniach.

Testy przeprowadzałem w benchmarkach, oraz benchmarkach wbudowanych w gry.

 

blogentry-10287-0-84153900-1385549774.png

 

 

Podsumowanie

 

Wyraźnie widać, że warto podkręcać także pamięci i to pomimo 384 bitowej szyny. Oczywiście podkręcanie pamięci nie daje takiego przyrostu wydajności jak OC rdzenia.

 

Warto podkreślić, że to standardowo taktowany zegar rdzenia(1 GHz) ogranicza wpływ podkręcania pamięci na wydajność. Widać to bardzo dobrze po tym, że przyrost wydajności po podkręceniu pamięci jest większy właśnie na wyższym (1180 MHz) taktowaniu rdzenia.

 

Poniżej tabelka ukazująca przyrost wydajności po OC pamięci, dla standardowego taktowania rdzenia(zielony) i podwyższonego taktowania rdzenia(czerwony).

 

blogentry-10287-0-27757000-1385550987.png

 

 

Zapraszam do dyskusji w komentarzach.

  • Popieram 17

3 komentarze


Rekomendowane komentarze

To są po prostu dostępne opcje wygładzania krawędzi. AA to wygładzanie krawędzi - wiem o tym i właśnie dlatego umieściłem w tabelce porównanie wydajności przy różnych trybach wygładzania krawędzi.

 

AAA(Analytical AA) - jest to  alternatywna metoda wygładzania krawędzi(dla MSAA 4x) dostępna w opcjach benchmarka Metro 2033. Tutaj podobnie jak powyżej umieściłem w tabelce, aby porównać jak poszczególne tryby wygładzania krawędzi mają się framerate'u.

 

 

Myślałem, że przy wyższych trybach AA wzrost wydajności po OC pamięci będzie większy aniżeli przy niższych trybach. Okazało się, że różnice są minimalne.

  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza
×
×
  • Dodaj nową pozycję...