Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Rękojmia, gwarancja europejska, f-vat marża itp. - Poradnik kupującego

Poradnik

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1 Igoruss

Igoruss
  • 504 gateway timeout

  • 10191 postów

Napisano 03 kwiecień 2015 - 16:19

*
Popularny

Aktualne na czerwiec 2018

 

 

W tym poradniku chciałbym odpowiedzieć na często pojawiające się pytania odnośnie faktur vat-marża, ważności gwarancji oraz praw kupującego czyli w skrócie jak nie dać się oszukać przy zakupach przez internet.

 
Najedź na aby zobaczyć

 

  • Rękojmia

Jest to ustawowo uregulowany tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną towaru konsumpcyjnego. Przy składaniu reklamacji tą drogą, podmiotem odpowiedzialnym za wady jest sprzedawca. Przedsiębiorca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji (jeśli nie wynika to z przepisów). 

Okres trwania rękojmi wynosi 24 miesiące od daty wydania towaru i obejmuje całe urządzenie (a w przypadku używanego sprzętu jest to minimalne 1 rok). W pierwszym roku trwania odpowiedzialności istnieje domniemanie, że wada istniała już podczas sprzedaży i to przedsiębiorca musi udowodnić że wada powstała przez konsumenta. 

Konsument ma 12 miesięcy od dnia zauważenia wady na zgłoszenie sprzedającemu żądań wynikających z rękojmi. Oznacza to również, że z rękojmi można skorzystać nawet po okresie trwania odpowiedzialności sprzedawcy np. gdy wada ujawni się w 22 miesiącu użytkowania, mamy rok - od zauważenia wady - na złożenie sprzedawcy reklamacji - trzeba to jednak odpowiednio wcześnie zgłosić.

 

  • Gwarancja producenta

To pisemne i dobrowolne zobowiązanie gwaranta/producenta do bezpłatnego usunięcia usterki/wady towaru lub wymiany go na sprawny. Warunki, czas trwania oraz sposób realizacji gwarancji ustala sam gwarant/producent. Tu należy pamiętać, że gwarancję realizuje producent urządzenia a nie sprzedawca, więc reklamacje z tego tytułu najlepiej realizować bezpośrednio u producenta lub w jego autoryzowanym serwisie.  Czas trwania gwarancji liczy się od pierwszej sprzedaży urządzenia do klienta końcowego. Nie będzie więc ona przedłużona w momencie odsprzedaży. 

 

  • Faktura VAT marża / 0%

Ustawa o podatku od towarów i usług określa, że faktury VAT marża mogą wystawiać firmy, które świadczą usługi turystyczne bądź sprzedaży towarów używanych i dzieł sztuki. Podstawą opodatkowania sprzedaży jest prowizja sprzedawcy ale na fakturze nie jest wyszczególniona stawka i kwota podatku tak więc kupujący nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. Niestety nierzetelni sprzedawcy często oferują używane produkty odkupione od klientów lub po naprawie serwisowej (czyli we wszystkich przypadkach, z rozpoczętym okresem gwarancji producenta) i sprzedają jako nowe z dokumentem zakupu w w postaci faktury VAT marża  lub informacji na paragonie "marża', "usługa marża"

Jeśli w takim wypadku sprzedawca wystawia nową kartę gwarancyjną wraz z fakturą marża/paragonem marża, to tak naprawdę fałszuje on gwarancję producenta gdyż wydłuża okres w którym producent musi zapewnić bezpłatną naprawę. Reklamując u producenta sprzęt posiadający taki dokument zakupu możemy więc spotkać się z odmową usługi bezpłatnej naprawy. 

  • Gwarancja a Rękojmia

Zasadniczą różnicą pomiędzy gwarancją a rękojmią jest podmiot odpowiedzialny. Jako konsumenci możemy z obu uprawnień korzystać niezależnie. Poniżej małe zestawienie pokazujące różnice pomiędzy nimi:

 

RękojmiaGwarancja producenta
Kto odpowiada za wadySprzedawcaProducent, importer lub dystrybutor
Czas trwania odpowiedzialności2 lata na całe urządzenie, w tym:

- 1 rok ochrony szczególnej (domniemanie, że wada istniała już w momencie sprzedaży, wtedy sprzedawca musi udowodnić, że usterka powstała z winy użytkownika)

Zawarty w warunkach gwarancji.

Jeśli nie jest określony, są to 2 lata

Przedłużenie terminu odpowiedzialnościW razie wymiany towaru termin odpowiedzialności sprzedawcy biegnie na nowo.
Ponadto okres odpowiedzialności wydłuża o się o okres przez który konsument nie mógł korzystać z towaru
W razie wymiany towaru, termin odpowiedzialności sprzedawcy biegnie na nowo. W przypadku naprawy pojedynczej części (np. wyświetlacza) czas gwarancji biegnie od nowa dla tej części. Ponadto okres odpowiedzialności wydłuża o się o okres przez który konsument nie mógł korzystać z towaru
Terminy - 12 miesięcy od dnia zauważenia wady na zgłoszenie reklamacji 
- 14 dni na ustosunkowanie się sprzedającego do reklamacji, W przypadku niedotrzymania tego terminu uznaje się, że reklamacja jest zasadna. Sprzedawca nie może po wtedy odmówić spełnienia żądania konsumenta, nawet jeśli wada powstała z klienta.

- Wymiana towaru/usunięcie wady musi nastąpić w rozsądnym czasie i bez niedogodności dla konsumenta (nie ma określonego konkretnego terminu). Jeśli sprzedawca tego nie uczyni, konsument może wyznaczyć termin a po jego upływie żądać odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny.

Wskazane w warunkach gwarancji.

Jeśli nie określone - przyjmuje się maksymalne 14 dni na naprawę od dnia dostarczenia towaru przez konsumenta

Potrzebne dokumenty Dowód zakupu (choć niekoniecznie w formie paragonu - może być wydruk z karty płatniczej czy kredytowej, e-maile, potwierdzenie przelew czy świadkowie.Zawarte w warunkach gwarancji.

Najczęściej wymagany jest pierwotny dowód zakupu (faktura/paragon) na którym widnieje kwota 23% VAT.

Uprawnienia kującego- Żądanie bezpłatnej naprawy lub wymiany na nowy,
- Żądanie obniżenia ceny produktu,

- Odstąpienie od umowy i zwrot ceny - jeśli wada jest istotna,

- Żądanie bezpłatnej naprawy lub wymiany na nowy,

- Żądanie obniżenia ceny produktu,
- Odstąpienie od umowy i zwrot ceny - jeśli wada jest istotna,

 

Więcej informacji można znaleźć na stronie:

prawakonsumenta.uokik.gov.pl

 

 

  • Gwarancja na smartfony kupione poza Polską

Większość producentów sprzętu uznaje bezpłatne naprawy gwarancyjne dla sprzętu kupionego poza granicami naszego kraju, choć nie mają takiego obowiązku.

Zazwyczaj są jednak dwa zastrzeżenia: sprzęt musi posiadać pierwotny dowód zakupu. Dodatkowo darmowa naprawa może być obarczona wyjątkami, np. dotyczyć tylko modeli które oficjalnie były oferowane na terenie Polski, ze względu na nieprzygotowanie serwisu do naprawy innych modeli/wersji. Przykład.

 

Poniżej lista:

producent - respektowane kraje/obszary w których sprzęt był zakupiony:

  1. Acer - Unia Europejska + Islandia, Norwegia i Liechtenstein,
  2. Apple - Unia Europejska + Islandia, Norwegia, Liechtenstein i Szwajcaria,
  3. HTC - Unia Europejska**
  4. Huawei - Unia Europejska + Islandia, Norwegia i Szwajcaria,
  5. Lenovo - Unia Europejska + Islandia, Norwegia i Liechtenstein**
  6. LG - Unia Europejska,
  7. Microsoft / Nokia - Unia Europejska,
  8. Motorola - Unia Europejska (12 miesięcy gwarancji),
  9. Samsung - Unia Europejska,
  10. Sony - Unia Europejska + Islandia, Norwegia i Liechtenstein,

** - z pewnymi wyjątkami - po wcześniejszym uzgodnieniu z producentem/serwisem.

 

 

  • Rady dla kupujących na portalach aukcyjnych

Zakup telefonów z portali aukcyjnych i ogłoszeń lokalnych, poza oczywistymi korzyściami w postaci kupna lepszego modelu za tą samą kwotę lub oszczędności pieniędzy w porównaniu do sklepów niesie ze sobą jednak pewne niebezpieczeństwa. Wiążą one się głównie z nieuczciwością sprzedawców. Jednak stosując się do kilku zasad i używając zdrowego rozsądku można zminimalizować to ryzyko.

Uważać należy na:

  1. Podejrzanie tanie nowe modele. Prawdziwe okazje zdarzają się dość rzadko. Jeśli w sklepie telefon kosztuje 1200zł, używany 700zł a widzisz aukcje gdzie nowy telefon wystawiony jest za 699zł to powinna Ci zapalić się czerwona lampka w głowie. Bo zazwyczaj oznacza to...
  2. Wysyłkę z za granicy. Sprzedawcy na tych aukcjach działają w oparciu o tzw. dropshipping czyli  sprzedaż towaru, fizycznie go nie posiadając a jedynie pośrednicząc pomiędzy dostawcą a zamawiającym. W uproszczeniu sprzedawca zamawia w Twoim imieniu towar u dostawcy w Chinach/Singapusze/z aliexpress.com. Przesyłka po trafieniu do Polski może zostać sprawdzona przez urząd celny, a kupujący wtedy poniesie koszt podatku VAT (23%) oraz cła (dla wartości powyżej 150€). Warto nadmienić, że czas dostawy może wynosić nawet 60 dni. Największym ryzykiem jest jednak to, że kupiony telefon może nie być ani nowy ani nawet oryginalny. W większości przypadków jest to tzw. refurbished czyli poserwisowy sprzęt, odnowiony do dalszej sprzedaży przez zewnętrzną firmę (np. nowa obudowa/wyświetlacz itp. - często zamienniki gorszej jakości).
  3. Ważność gwarancji oraz dokumenty. Jeśli kupujesz telefon z drugiej ręki, ważne jest aby miał oryginalne pudełko z numerem IMEI zgodnym z IMEI telefonu. Lepiej unikać aukcji typu "telefon + ładowarka", lub "simlock na inną sieć", bo takie telefony mogą pochodzić z kradzieży. Jeśli chodzi o gwarancję, to szczegółowo zostało to omówione wyżej. Aby mieć pewność co do jej ważności, należy sprawdzić, czy sprzedawca dołącza pierwotny dowód zakupu, czyli ten od operatora sieci komórkowej lub autoryzowanego dystrybutora/partnera z wyszczególnioną kwotą VAT 23%. Brak dowodu sprzedaży lub faktura marża = brak gwarancji producenta.

 

 
TL;DR

  • gwarancję producenta realizuje producent
  • gwarancja serwisowa = rękojmia - realizuję ją sprzedawca
  • omijamy szerokim łukiem f-vat marża 
  • kupujemy najlepiej u autoryzowanych partnerów , lub operatora sieci komórkowej a w przypadku używanego sprzętu upewniamy się, że towar posiada pierwotny dowód zakupu
  • unikamy aukcji z wysyłką z zagranicy czy z długim terminem realizacji - to najczęściej marnej jakości podróbki/składaki/poserwisówki z Chin
  • przy przedmiotach kupionych przez internet najważniejszy jest dowód zakupu (f-VAT 23% lub paragon z kwotą VAT 23%), karta gwarancyjna nie musi być wypełniona ale oczywiście lepiej posiadać więcej papierków niż mniej

 

 

Źródło: prawakonsumenta.uokik.gov.pl


Użytkownik Igoruss edytował ten post 16 czerwiec 2018 - 10:27
aktualizacja 2018

  • 31

Jak poprosić o pomoc w dziale "Telefony komórkowe i smartfony"  ////  Zbiór opinii o telefonach  ////  Gwarancje, rękojmia, fvat marża - poradnik  ////  Polecane smartfony (2018)
Wielki test / zestawienie pendrive'ów i kart pamięci 2018  ////  Zestawienie ekspertów forum benchmark.pl


Core i5 3470 @ 4GHz + Noctua NH-D14 ► Gigabyte Z77-D3h ► GSkill DDR3 8GB 2400MHz ► Inno3d GTX1060 6GB ► Crucial BX100 250GB + 1TB WD Black ► Fractal Define R4 ► CM G550m 
► AOC Q3279VWF ► Asus Xonar D1 + Arcus TS40 + Pioneer A450r ► Gigabyte xm300 ► Roccat Ryos TLK pro ► tel Motorola Moto Z Play


#2 Rica1

Rica1
  • Uczę się

  • 2055 postów
  • Miejscowość:Pruszków
  • 3DMark 06:17924

Napisano 03 kwiecień 2015 - 22:25

Wreszcie informacja w pigułce dla czarnej masy! :3


  • 0

CPU: Intel i5 6400 @ 4.3 GHz Cooler: SPC HE1225 Fortis  GPU: Asus Expedition GTX 1050Ti 4GB  RAM: Kingston HyperX Fury Black 2400 MHz DDR4  MOBO: MSI Z170A-G43 Plus  SSD: Crucial m500 120 Gb  HDD: Maxtor stm3250 250 GB PSU: OCZ StealthXstream 2 500W  Case: Zalman Z3 Plus White  Mouse: Roccat Kone Pure Optical Mousepad: Roccat Taito  Keyboard: Razer Lycosa Headset: AKG GHS1  Monitors: LG M2262DP + Philips 170A  Phone: Xiaomi 4X 3/32 Global Edition


#3 BuryZenek

BuryZenek
  • Maniak

  • 2436 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 06 kwiecień 2015 - 20:26

Super, w końcu ktoś to dodał :)

Fajnie byłoby jeszcze dodać informację na temat kupnie telefonów z zagranicy ze sklepów z fakturą vat 23% (np Niemcy, UK) i respektowaniu gwarancji przez nich w Polsce.


  • 1

#4 chudy131080

chudy131080
  • obłąkany

  • 6731 postów

Napisano 15 kwiecień 2015 - 18:17

prawo odstąpienia od umowy nie obowiązuje w przypadku towarów kupionych na firmę

Nie wiem czy się mylę ale gdzieś czytałem że odstąpienie od umowy obowiązuje 12 mies. jeśli przedmiot (telefon) jest brany na firmę.

Bury masz rację,poczytałem i jest tak jak napisałeś.Sorry za zamieszanie.


Użytkownik chudy131080 edytował ten post 15 kwiecień 2015 - 18:40

  • 0

Spoiler

#5 BuryZenek

BuryZenek
  • Maniak

  • 2436 postów
  • Miejscowość:Kraków

Napisano 15 kwiecień 2015 - 18:19

Z tego co mi wiadomo nie możesz, bo nie masz statusu konsumenta.

 

@chudy

Spoko :)

Zawsze warto się dopytać.


Użytkownik BuryZenek edytował ten post 15 kwiecień 2015 - 18:57

  • 1

#6 Ravir

Ravir
  • Nowa jednostka chorobowa : Zespół Maciarewicza

  • 3290 postów

Napisano 15 kwiecień 2015 - 18:49

Firma jest traktowana jako tzw. "mocna" strona - i Ustawa o Prawach Konsumenta nie chroni firm.


  • 1

Dell Venue 11 Pro 7130 - Nokia Lumia 920 - Nokia Lumia 720


#7 Jakub Kralka

Jakub Kralka
  • Redaktor

  • 148 postów
  • Miejscowość:Warszawa

Napisano 26 grudzień 2015 - 21:24

Nie ma juz czegos takiego jak niezgodnosc towaru z umowa, jest normalna rękojmia. 

Omówienie ciekawe, ale od początku robione w oparciu o stare przepisy... Niestety, ale wprowadzasz użytkowników w błąd pod wieloma względami, choćby czasu trwania rękojmi przy zakupach "na firmę". 


Użytkownik Jakub Kralka edytował ten post 26 grudzień 2015 - 21:28

  • 0

#8 boomer86

boomer86
  • Nowicjusz

  • 2 postów

Napisano 19 styczeń 2016 - 19:24

Dobry wieczór.

 

Jako nowy, z góry przepraszam, jeżeli powielam wątek. 
Przytoczę zaistniałą sytuację.

 

Za pośrednictwem sklepu internetowego (witryny web) dokonałem zakupu smartfona. 

Jedynym zapisem o gwarancji była:

1. odpowiedź konsultanta zawarta pod opisem produktu o 24-miesięcznej Gwarancji Serwisowej

2. zapis pod opisem produktu (cyt.) "Okres gwarancji na sprzęt wynosi 24 miesięcy od daty sprzedaży. Gwarancja obowiązuje na terytorium całego świata.

Gwarancja obejmuje usuwanie wszelkiego rodzaju usterek technicznych sprzętu, jakie są wynikiem jego normalnej eksploatacji zgodnie z instrukcją obsługi i ujawnia się w okresie jej obowiązywania. Gwarancja nie dotyczy materiałów eskploatacyjnych lub innego wyposażenia dodatkowego."

 

Należność za wybrany produkt przelałem spółce z ogr.odp. (Limited) zarejestrowaną w UK. Otrzymałem przesyłkę z Chin (oczywiście z opisem na potrzeby celne "gift") i fakturę od Sprzedawcy z tegoż samego kraju i nie była to oczywiście ta sama firma, na konto której przelałem należną wartość za telefon.

 

Meritum: telefon posiadam już 1,5 msc. (zakupiony jako prezent) i zgłosiłem jego usterkę sprzedającemu (telefon nie reaguje na dotyk - brak możliwosci obsługi poza włączeniem) za pośrednictwem dostępnego adresu e-mail na witrynie web. Otrzymałem odpowiedź z prośbą o zdjęcia przedstawiające IMEI oraz zgłaszaną usterkę z objaśnieniem (cyt.):

"Po otrzymaniu od Państwa fotografii, zgłosimy reklamację w Chinach i do pięciu dni podamy adres do wysyłki reklamacyjnej. Przesyłkę proszę odesłać najprostszym listem poleconym Poczty Polskiej, koszt nie powinien przekroczyć 20 złotych."

 

Pytanie: w jaki sposób powinna się odbyć naprawa telefonu przez Gwaranta? Jakie żądania mogę wytoczyć Gwarantowi? 


  • 0

#9 Rica1

Rica1
  • Uczę się

  • 2055 postów
  • Miejscowość:Pruszków
  • 3DMark 06:17924

Napisano 20 styczeń 2016 - 00:39

Jak powinna się odbyć to ciężko powiedzieć, ale wiem jak się odbędzie. Jakiś skośnooki Janusz będzie przy tym majstrował w garażu i najprawdopodobniej naprawi poprzez wymianę na najtańsze możliwe zamienniki, a wszystko będzie trwało z miesiąc/dwa.

Jako że to gwarancja serwisowa, to w sumie nie masz żadnych praw i jak Cię skasują 400 zł za naprawę to nic z tym nie zrobisz.


  • 0

CPU: Intel i5 6400 @ 4.3 GHz Cooler: SPC HE1225 Fortis  GPU: Asus Expedition GTX 1050Ti 4GB  RAM: Kingston HyperX Fury Black 2400 MHz DDR4  MOBO: MSI Z170A-G43 Plus  SSD: Crucial m500 120 Gb  HDD: Maxtor stm3250 250 GB PSU: OCZ StealthXstream 2 500W  Case: Zalman Z3 Plus White  Mouse: Roccat Kone Pure Optical Mousepad: Roccat Taito  Keyboard: Razer Lycosa Headset: AKG GHS1  Monitors: LG M2262DP + Philips 170A  Phone: Xiaomi 4X 3/32 Global Edition


#10 sekond

sekond
  • Nowicjusz

  • 16 postów

Napisano 16 luty 2016 - 07:01

No  niestety bardzo łątwo jest się naciąć bo wiele sklepów na allegro oferuje taką fakturę vat marża. Ktoś może nie wiedzieć co to jest oraz dla niego faktura to faktura. Różnica jest jednak bardzo duża. Historia z życia wzięta. Mój brat kupił taki telefon i potem miał problemy z gwarancją. Nie uznali mu jej a sprzedawca zwinął się z allegro tak wiec nie było możliwości kontaktu .Musiał naprawiać telefon na własny rachunek

Polecam robić zakupy w większych sklepach. Te nie robią nigdy takich wałków oraz nie ma problemów z gwarancją. Swój telefon kupowałem w rtv Euro agd oraz dostałem normalną fakturę. Mogłem tam rownięż wciąć telefon  na raty. 


  • 0

#11 AreoMaxx

AreoMaxx
  • Trust me, I'm an engineer.

  • 233 postów
  • Miejscowość:Małopolska

Napisano 09 marzec 2016 - 18:57

Witam, sorki za mały odkop ale co powiecie na to że lg przyjmuje teraz tel z fv marża? Sprawdzał to ktoś? Żeby nie być gołosłowny:

Spoiler

 

Nie tylko mi tak odpisali, ponoć pozmieniało się u nich w warunkach gwar.

 

 

@down

 

No było by wspaniale :D tylko ile warte jest słowo napisane w tych mailach, w pytaniu do lg łopatologicznie napisałem że tel jest z dystrybucji europejskiej, fv marża i podbita gwar przez sklep.


Użytkownik AreoMaxx edytował ten post 09 marzec 2016 - 19:02

  • 1

#12 chudy131080

chudy131080
  • obłąkany

  • 6731 postów

Napisano 09 marzec 2016 - 18:58

O,więc jeszcze lepiej dla nas.
  • 0

#13 kajametro

kajametro
  • Bywalec

  • 147 postów

Napisano 25 marzec 2016 - 07:53

Nie wiem. Musialbyś sam sie przekonać ile w tym prawdy niemniej sama nie zdecydowałabym sie na kupno telefonu na fakturę vat marżą.Szczgólnie  w przypadku drogiego sprzętu Usterki w telefonach się zdarzają i lepiej jest miec świadomość,ze telefon zostanie naprawiony.

Swój sprzet również kupowałam w rtv Euro agd.Duża sieć. Mają spory obrót tak wiec mogą sobie pozwolić na dobre ceny. Przy czym nie kombinują tam z fakturami vat marżą ale dają normalne faktury. 


  • 0

jupi


#14 krakn

krakn
  • Dyskutant

  • 180 postów

Napisano 26 marzec 2016 - 14:48

wg mnie wątek VAT nie ma nic wspólnego z kwestią gwarancji.

Vat to kwestia opodatkowania obrotu. 

Gwarancja to gwaracja. Towar może być sprzedawany przez podmiot Vatowski i nie Vatowski, i mieć garancję.

 

Tu bardziej chodzi o kwestię sieci dystrybucji danego towaru, Wielu producentów dzieli rynki świata i  wejście danego modelu urządzania jest związane z całą maszyną marketingową. A ta z koleji wiąże się z pracą i wkładem oraz zarobkami lokalnych autoryzowanych dystrybutorów. I te umowy oraz dbanie producenta o tyłek partnera biznesowego jakim jest sprzedawca, ogranicza kwestię egzekwowania gwaratrncji do jednego kontynentu czy jednego kraju.

 

A pewnie w artykule konkretnie chodzi o to ze wielu zdobywa telefony np w UK i sprzedaje je w PL w cenie jakie utrudniają sprzedaż sieci dystrybucji. Do tego wcześniej.

Fakt w ten sposób jest większy problem z reklamacją bo zazwyczaj należy wysłać telefon do kraju gdzie został sprzedany przez autoryzowanego dystrybutora.  


  • 0

#15 Rica1

Rica1
  • Uczę się

  • 2055 postów
  • Miejscowość:Pruszków
  • 3DMark 06:17924

Napisano 26 marzec 2016 - 14:59

Nie do końca. Chodzi o to, żeby mieć pierwotny dowód zakupu stwierdzający datę rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. A takim jest tylko faktura vat 23%, tudzież paragon z PTU 23%. Dodatkowo oczywiście dochodzi rynek dystrybucji, jednak nie jest to zawsze wiążące. Dla przykładu LG grzecznościowo może naprawić telefon z nie-polskiej dystrybucji, a Apple ma gwarancję ogólnoświatową i nie ważne skąd urządzenie pochodzi.


  • 1

CPU: Intel i5 6400 @ 4.3 GHz Cooler: SPC HE1225 Fortis  GPU: Asus Expedition GTX 1050Ti 4GB  RAM: Kingston HyperX Fury Black 2400 MHz DDR4  MOBO: MSI Z170A-G43 Plus  SSD: Crucial m500 120 Gb  HDD: Maxtor stm3250 250 GB PSU: OCZ StealthXstream 2 500W  Case: Zalman Z3 Plus White  Mouse: Roccat Kone Pure Optical Mousepad: Roccat Taito  Keyboard: Razer Lycosa Headset: AKG GHS1  Monitors: LG M2262DP + Philips 170A  Phone: Xiaomi 4X 3/32 Global Edition


#16 krakn

krakn
  • Dyskutant

  • 180 postów

Napisano 26 marzec 2016 - 15:31

Nie do końca. Chodzi o to, żeby mieć pierwotny dowód zakupu stwierdzający datę rozpoczęcia okresu gwarancyjnego. A takim jest tylko faktura vat 23%, tudzież paragon z PTU 23%. 

 

W UK Vat jest 20% nie wiem jak w innych krajach europy. 

Nie prawda, dokument sprzedaży, faktura. Ale nie musi być VAT. Sprzedawca może nie być płatnikiem vat, bo jest taka możliwość fiskalna. 

 

Apple ma zupełnie inną politykę. 

gdy kupujesz telefon u operatora sieci, od razu wszelkie roszczenia, naprawy wymiany załatwiasz w sklepie apple, nie u dystrybutora. Dystrybutor bierze swoją kase z marży i go nic więcej nie interesuje.

 

Inni w kwocie marży mają zawartą kwestię napraw i obsługi gwarancyjnej. Wszystko zależy od umowy między sprzedawcą a producentem. 


  • 0

#17 Rica1

Rica1
  • Uczę się

  • 2055 postów
  • Miejscowość:Pruszków
  • 3DMark 06:17924

Napisano 26 marzec 2016 - 16:49

Nie prawda, dokument sprzedaży, faktura. Ale nie musi być VAT

Pierwszym dowodem sprzedaży jest faktura VAT i od dnia z niej liczy się gwarancja, potem może być fv-marża, która nie jest wiążąca wobec gwarancji. Sprzedawca nie musi być płatnikiem vat i może dawać swoją gwarancję - serwisową. Jednak z jej respektowaniem jest różnie i nigdy nie wiadomo co się w niej zawiera, więc jest g*wno warta. Producenta interesuje dokument z pierwszej sprzedaży urządzenia.

Apple ma zupełnie inną politykę.  gdy kupujesz telefon u operatora sieci, od razu wszelkie roszczenia, naprawy wymiany załatwiasz w sklepie apple, nie u dystrybutora.

A z innymi urządzeniami jak jest? Ja nigdy nie oddawałem telefonu do operatora, tylko od razu do serwisu dystrybutora, tak jest szybciej. Niemniej jednak jeżeli nawet iphona bym chciał oddać do salonu, musieli by go przyjąć.
  • 0

CPU: Intel i5 6400 @ 4.3 GHz Cooler: SPC HE1225 Fortis  GPU: Asus Expedition GTX 1050Ti 4GB  RAM: Kingston HyperX Fury Black 2400 MHz DDR4  MOBO: MSI Z170A-G43 Plus  SSD: Crucial m500 120 Gb  HDD: Maxtor stm3250 250 GB PSU: OCZ StealthXstream 2 500W  Case: Zalman Z3 Plus White  Mouse: Roccat Kone Pure Optical Mousepad: Roccat Taito  Keyboard: Razer Lycosa Headset: AKG GHS1  Monitors: LG M2262DP + Philips 170A  Phone: Xiaomi 4X 3/32 Global Edition


#18 krakn

krakn
  • Dyskutant

  • 180 postów

Napisano 26 marzec 2016 - 18:22

 

Pierwszym dowodem sprzedaży jest faktura VAT i od dnia z niej liczy się gwarancja, potem może być fv-marża, która nie jest wiążąca wobec gwarancji. Sprzedawca nie musi być płatnikiem vat i może dawać swoją gwarancję - serwisową. Jednak z jej respektowaniem jest różnie i nigdy nie wiadomo co się w niej zawiera, więc jest g*wno warta. Producenta interesuje dokument z pierwszej sprzedaży urządzenia.
 

 


A z innymi urządzeniami jak jest? Ja nigdy nie oddawałem telefonu do operatora, tylko od razu do serwisu dystrybutora, tak jest szybciej. Niemniej jednak jeżeli nawet iphona bym chciał oddać do salonu, musieli by go przyjąć.

 

 


Nie wiem dlaczego się upieracie przy tych fakturach VAT, i co ma sposób rozliczania podatku obrotowego do legalności czy "pierwszej ręki" dystrybutora.

Ja wiem, ciężko jest się utrzymać nie wchodząc na vat z obrotami, ale ludzie, vat nie jest żadnym wskaźnikiem czy dystrybutor jest bezpośrednim czy nie.

Aby rozpocząć rozliczanie vat trzeba albo przekroczyć odpowiednią kwotę obrotu w skali roku, albo zgłosić się dobrowolnie.

Nijak to się ma do obsługi serwisowej czy gwarancyjnej. Tak na prawdę to G. klienta obchodzi jak się sprzedawca rozlicza.

Zobowiązanie handlowe jest takie samo, bez względu na status podatkowy sprzedawcy.

 

podstawy księgowości, a takie dyrdymały że masakra.

 

Co do Iphona, nie wiem jak jest w Polsce, w innych krajach owszem jak sie uprzesz przyjmą ci, ale zajmie naprawa co najmniej 2 dni dłużej, to czas jaki zostanie poświęcony na wysłanie towaru do Apple. A potem Apple się z tobą kontaktuje co dalej. Po prostu Apple ma taką politykę ze tylko oni zajmują sie kwestią naprawy / wymiany czy upgrade telefonu.  To masz w umowie sprzedaży i tyle. 


Użytkownik krakn edytował ten post 26 marzec 2016 - 18:26

  • 0

#19 Rica1

Rica1
  • Uczę się

  • 2055 postów
  • Miejscowość:Pruszków
  • 3DMark 06:17924

Napisano 26 marzec 2016 - 21:00

No jak do ściany...
A no upieramy się dlatego, że serwis (z wyjątkiem LG) odrzuci Twoją gwarancję w przypadku posiadania faktury v-m, jako że NIGDY nie będzie to pierwotny dowód zakupu, zatem nieznany jest dokładnie termin, od jakiego czasu gwarancja dany produkt obejmuje. Mnie na prawdę nie obchodzi, kto, jak i z kim się rozlicza za VAT. Mnie interesuje, aby dostać dokument dzięki któremu serwis przyjmie mój sprzęt.

Co do Iphona, nie wiem jak jest w Polsce, w innych krajach owszem jak sie uprzesz przyjmą ci, ale zajmie naprawa co najmniej 2 dni dłużej

U nas nie trzeba się upierać, bo jeżeli telefon masz od operatora, to on jest sprzedawcą i to on ma obowiązek wywiązać się z gwarancji. Dotyczy to wszystkich marek. Oczywiście wiadomo że też wyśle dalej do oficjalnego serwisu. Wcześniej pisałem że sam omijam oddawanie do salonów, skoro często od producenta mam gwarancję door-to-door.


  • 1

CPU: Intel i5 6400 @ 4.3 GHz Cooler: SPC HE1225 Fortis  GPU: Asus Expedition GTX 1050Ti 4GB  RAM: Kingston HyperX Fury Black 2400 MHz DDR4  MOBO: MSI Z170A-G43 Plus  SSD: Crucial m500 120 Gb  HDD: Maxtor stm3250 250 GB PSU: OCZ StealthXstream 2 500W  Case: Zalman Z3 Plus White  Mouse: Roccat Kone Pure Optical Mousepad: Roccat Taito  Keyboard: Razer Lycosa Headset: AKG GHS1  Monitors: LG M2262DP + Philips 170A  Phone: Xiaomi 4X 3/32 Global Edition


#20 Igoruss

Igoruss
  • Autor tematu
  • 504 gateway timeout

  • 10191 postów

Napisano 28 marzec 2016 - 11:26

Nie wiem dlaczego się upieracie przy tych fakturach VAT
Kolega wyżej już 3 razy wyjaśnił Ci że nie chodzi tu o sposób rozliczania podatku czy księgowość. Załóżmy taką sytuację: mietek kupuje używany dwuletni telefon z UK, wymienia obudowę i sprzedaje w Polsce jako nowy, wystawia fakturę marżę i "daje" 24m gwarancji a pierwotny dowód zakupu wyrzuca. Czy producent ma udzielić bezpłatnej naprawy telefonowi któremu gwarancja się już skończyła? Dlatego też producenci mogą (ale nie musza co widać na przykładzie LG) odmówić naprawy telefonu z takim dowodem zakupu. Aby mieć pewność należy kupować sprzęt z dokumentem zakupu 23%.
  • 0

Jak poprosić o pomoc w dziale "Telefony komórkowe i smartfony"  ////  Zbiór opinii o telefonach  ////  Gwarancje, rękojmia, fvat marża - poradnik  ////  Polecane smartfony (2018)
Wielki test / zestawienie pendrive'ów i kart pamięci 2018  ////  Zestawienie ekspertów forum benchmark.pl


Core i5 3470 @ 4GHz + Noctua NH-D14 ► Gigabyte Z77-D3h ► GSkill DDR3 8GB 2400MHz ► Inno3d GTX1060 6GB ► Crucial BX100 250GB + 1TB WD Black ► Fractal Define R4 ► CM G550m 
► AOC Q3279VWF ► Asus Xonar D1 + Arcus TS40 + Pioneer A450r ► Gigabyte xm300 ► Roccat Ryos TLK pro ► tel Motorola Moto Z Play






Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: Poradnik

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych