Skocz do zawartości

Kino domowe do komputera podłączone przez S/PDIF


Recommended Posts

Zastanawiam się nad kupnem kina domowego Samsung HT-D330 zamiast głośników komputerowych.Chciałbym go podłączyć kablem optycznym.Komputer posiada wyjście S/PDIF a zestaw kina domowego ma wejście optyczne .Więc powinno wszystko pasować. Myslę że dźwięk z takiego zestawu byłby o wiele lepszy.Nie jestem pewien jednak jak to będzie w praktyce.Czy przez takie optyczne będę miał normalnie dzwięk 5.1 w grach i w filmach?Może ktoś ma tak juz podłączone i mógłby mi coś więcej powiedzieć.Mój model płyty głownej to MSI 970A-G45.

Link to post
Share on other sites

COAXIAL takim kablem powinieneś podłączyć KD do PC, co do dźwięku zależy jakie wbudowane dekodery są w tym KD bo to on będzie dekodował dźwięk nie karta muzyczna na płycie, co do filmów nie powinno być problemu z dźwiękiem 5.1, ogólnie lepszy rozwiązaniem jest amplituner + głosniki drewniane nie plastiki

Link to post
Share on other sites

COAXIAL takim kablem powinieneś podłączyć KD do PC, co do dźwięku zależy jakie wbudowane dekodery są w tym KD bo to on będzie dekodował dźwięk nie karta muzyczna na płycie, co do filmów nie powinno być problemu z dźwiękiem 5.1, ogólnie lepszy rozwiązaniem jest amplituner + głosniki drewniane nie plastiki

 

ale mój pc nie ma wyjścia COAXIAL tylko S/PDIF,a co do głośników to nie jestem jakimś fanem głośności tylko zależy mi na odbiorze dźwięku 5.1
Link to post
Share on other sites

Pierw sobie poczytajcie:

pl.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

 

Dźwięk 5.1 będziesz miał tylko z filmów pod warunkiem, że kino dekoduje dźwięk DTS lub DD oraz źródło dźwięku(film) jest zakodowane w jednym z systemów przestrzennych.

W grach będziesz miał tylko stereo.

Link to post
Share on other sites

Pierw sobie poczytajcie:

pl.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

 

Dźwięk 5.1 będziesz miał tylko z filmów pod warunkiem, że kino dekoduje dźwięk DTS lub DD oraz źródło dźwięku(film) jest zakodowane w jednym z systemów przestrzennych.

W grach będziesz miał tylko stereo.

 

W komputerze mam wyjście chyba typu TOSLINK z migającym czerwonym światełkiem,ale rozumiem że nie ma możliwości zeby z takiego wyjścia uzyskać dzwięk przestrzenny.Zastanawiam sie po co jest te wyjscie,niby nowość,cyfrowe, a do niczego nie przydatne.Zostaje więc mi kupić jakieś plastikowe pudełeczka creative lub logitech.
Link to post
Share on other sites

nie koniecznie a wrecz nie

 

skoro masz wyjscie optyczne to kupic kabel optyczny z kompa do ampltunera

 

i wszysko co jest zapisane jako 5.1 amplituner odtworzy jako 5.1 gra tak samo jak film przesyla dzwiek 5.1 a dekodowaniem zajmuje sie amplituner - grunt aby dane zrodlo bylo nagrane jako wielokanalowy sygnał

 

 

Edytowane przez erazm2
Link to post
Share on other sites

@up

 

Jak się nie znamy to się nie wypowiadamy aby ludzi w błąd nie wprowadzać.

Mam Z-5500 po modyfikacji softu, które odtwarzają wszystkie formaty łącznie z dźwiękiem 7.1.

Podłączam pod płytę optykiem, odpalam jakąkolwiek grę z dźwiękiem 5.1 i co się pojawia na wyświetlaczu? Stereo.

Włączam film z dźwiękiem zapisanym w DTS albo DD i co pojawia sie na wyświetlaczu? Bardzo ładny napis dts bądź DD.

 

Jedyna opcja aby mieć dźwięk po optyku albo coax to instalacja karty firmy creative oraz odpalenie czegoś takiego DTS Connect albo DD Live.

Link to post
Share on other sites

nie opowiadamy co mamy i jak mam działa

 

 

normalny wzmacniacz wielokanalowy dziala jak napisalem

dostaje sygnal dowolnie czy po swiatlowodzie czy po cyfrowym elektrycznym bo to nie ma znaczenia po jakim wejsciu dostaje

dostaje poprostu sygnal cyfrowy 5.1 i nie ma opcji by nie potrafil go zdekodowac skoro jest wzmacniaczem z dekoderem

- nie piszemy bajek bo cos "nam " nie dziala albo nie umiemy tego ustawic

 

prosta sprawa to taka ze zrodlo podajace cyfrowy sygnal 5.1 czyli dzwiekowke komputera podlacza sie pod wzmacniacz i dziala jak powinno czyli w tym przypadku 5.1

Edytowane przez erazm2
Link to post
Share on other sites

Nie chcę się kłócić bo widzę, że to bezsens.

 

Żadna gra nie prześle Ci dźwięku 5.1 po optyku i coaxie do amplitunera choćby nie wiem jakie miał dekodery. Głównym powodem jest, ze ten dźwięk nie jest kodowany w żadnym z systemów przestrzennych.

 

Chce mieć dźwięk przestrzenny, musi mieć DTS Connect albo DD Live.

 

Koniec tematu.

 

 

P.S.

Więcej wiem o ustawianiu i sprzęcie niż Ci się wydaje.

Link to post
Share on other sites

dziwnym trafem widzialem i slyszalem jak w kinie domowym jest z gry 5.1

 

i wielu zreszta tego uzywa - malo kto majacy sensowne kino domowe w ustawieniu umozliwiajacym korzystanie z kompa posluguje sie glosniczkami komputerowymi zeby moc grac w gry z dzwiekiem wielokanalowym

na ampli normalnie wykrywa sygnal dts

 

 

dawno zlikwidowalem u siebie dziadowskiej jakosci 5.1 na rzecz stereo ale i ja tego uzywalem po normalnym kablu elektrycznym

 

nie wiem co za dziwacznego sprzetu uzywasz ale chyba tylko tego logitecha

Edytowane przez erazm2
Link to post
Share on other sites

Używałem różnego sprzętu a ten Logitech to przykład spod ręki.

 

Pochwal się jakie to sensowne kino miałeś i jaki tryb dźwięku na nim był włączony, że był dźwięk przestrzenny z gier.

 

Żadna gra na PC nie koduje dźwięku do formatu DTS/DD a tym samym do formatów przestrzennych.

Dźwięk z gry przesyłany jest do API systemu (directsound w XP, xaudio w vista/7) a z niego do sterowników karty i to ona obrabia dźwięk tak, żeby reszta komponentów mogła go przetworzyć.

Jeżeli karta nie jest wyposażona w kodek DTS/DD to będzie tylko i wyłącznie stereo.

Kodek taki posiadały niektóre karty Creative'a oraz płyty główne pod Athlona XP na nForce2 (SoundStorm).

 

Poczytaj o formatach dźwięku przestrzennego, wyposaż się w porządny dekoder tylko nie procesor DSP z trybami pseudo-surround w postaci Dolby ProLogic I/II, który miksuje dźwięk ze stereo i wtedy możemy porozmawiać.

Link to post
Share on other sites

A podłączenie kina domowego kablem HDMI z wejściem HDMI w karcie graficznej?Gdzieś czytalem że ktoś podlączył w ten sposób konsole z amplitunerem.

Moja karta graficzna GTX 460

W panelu sterowania-dźwięk jest opcja:

 

1.NVIDIA HDMI Outport(Port 3)

NVIDIA High Definition Audio

Nie podłączone

 

Jest też Realtek Digital Output i Realtek Digital Output(Optical)

 

 

Znalazłem też we właściwościach karty dzwiękowej Realtek Digital Out,obsługiwane formaty które dobiornik cyfrowy może zdekodować:DTS Audio,Dolby Digital,Microsoft WMA Pro Audio

Edytowane przez pustelnic
Link to post
Share on other sites

Playstation 3 a także niektóre gry na nią mają możliwość wysłania cyfrowego dźwięku przestrzennego (dts) do amplitunera.

 

To, że karta potrafi zdekodować ten dźwięk nie znaczy, że sama go w takiej postaci generuje.

Jeżeli w ustawieniach kodeka audio (tego od filmów np. ffdshow) ustawisz opcje pass-through to karta przekaże dźwięk (dts, dd) do głośników/amplitunera/zewnetrznego dekodera.

Link to post
Share on other sites

..................Dobrze zatem, czas wyjaśnić parę rzeczy, bo niektórzy miotają się jak ryba w mętnej wodzie http://hdtvpolska.com/public/style_emoticons/default/smile.gif. Temat dość stary, ale nadal jak najbardziej na czasie, albo nawet bardziej, jak wtedy gdy powstawał ten wątek.

 

Przede wszystkim należy jasno napisać, że nie należy mieszać dwóch różnych pojęć: "dźwięk dookólny" to nie to samo co "Dolby Digital" (w dalszej części dla uproszczenia będę się posługiwał skrótem DD ).

 

W obecnych czasach każda nowoczesna gra potrafi wygenerować dźwięk dookólny, czyli kilka odrębnych dyskretnych kanałów, zazwyczaj od 4 do 8, najczęściej jest ich 6, a dokładniej 5.1 (5 kanałów + subwoofer). Te 6 kanałów dyskretnych jest podawane na wyjście analogowe karty muzycznej i następnie przesyłane drogą analogową do amplitunera z odpowiednim wejściem analogowym, czy też do głośników komputerowych 5.1 posiadających własny wzmacniacz i wejście analogowe 5.1. I zasadniczo jest po temacie. Samo Dolby Digital nie ma tu żadnego znaczenia, czy też udziału.

 

Przejdźmy do pojęcia "Dolby Digital", cóż to takiego, ano jest to standard kodowania i przesyłu dźwięku wielokanałowego, za pomocą pojedynczego, cyfrowego strumienia danych, do urządzeń zewnętrznych, zdolnych przyjąć i rozkodować sygnał w tym standardzie.

 

Dobrym przykładem kodowania Dolby Digital jest ścieżka filmowa z płyt DVD, przy czym kodowanie dźwięku wielokanałowego do DD, odbywa się już na poziomie studia nagraniowego. Na płycie mamy już gotowy strumień danych w tym standardzie.

 

A jak sprawa wygląda w grach? Jeśli dźwięk przesyłamy do głośników drogą analogową, wtedy kompletnie nas nie interesuje co na tym polu ma do zaoferowania gra, interesuje nas tylko czy potrafi wygenerować dźwięk wielokanałowy.

Gorzej jeśli mamy amplituner nie posiadający wejścia analogowego, wtedy jedyną drogą dostarczenia dźwięku wielokanałowego do naszego sprzętu, jest sygnał w standardzie Dolby Digital. Na szczęście jest dla nas szansa, okazuje się że czasem producenci gier, dla uatrakcyjnienia swojego produktu, kupują od firmy Dolby licencję na algorytm kodowania w locie dźwięku wielokanałowego do standardu Dolby Digital. Wtedy taka gra sama, na poziomie swojego engine, potrafi wygenerować strumień DD ze swojego własnego dźwięku wielokanałowego. Wtedy też gra może korzystać ze znaczka i certyfikatu Dolby Digital, gdyż potrafi wygenerować strumień danych zgodny z tym standardem. Wtedy też nasz amplituner z wejściem cyfrowym rozpozna ten strumień danych i będzie potrafił go zdekodować ponownie do postaci wielokanałowej. W przeciwnym wypadku uzyskamy wyłącznie dźwięk 2.0 czyli dwukanałowy...........

 

 

 

 

Witam, nieznalazłem tutaj takiego tematu, a wydaje mi się że wielka rzesza użytkowników hdtv gra na nich również w gry. Co nam po jakości grafiki w HD jak dźwięk będzie stereo. Proponuje wpisywać tutaj tytuły w które gracie i jesteście w 100% pewni że posiadają dźwięk przestrzenny:

 

1. Medal of Honor Air Borne - DD 5,1 - 100% (kopara opada komp podłączony po optyku do AV YAMAHA RX-V661 7,1)

2. CodeMaster Dirt 2007 - DD 5,1

3. The Orange Box - DD 5,1 lub 7,1

4. ...

5. ...

 

 

 

Dźwięk w formacie HD: True HD i DTS HD

Wraz z wprowadzeniem płyt DVD o dużych pojemnościami oraz nośników Blu-ray, weszły na rynek audio-video technologie High Definition. Stało się oczywiste, że tradycyjne systemy kodowania dźwięku przestrzennego już nie wystarczą. Możliwości, jakie nośniki o dużych pojemnościach dały producentom technologii, wykorzystały dwie znane firmy - DTS oraz Dolby Laboratories. Ich najnowsze systemy Dolby TrueHD i DTS-HD Master Audio to swego rodzaju odpowiedź na zapotrzebowanie wywołane obecnie powszechnym obrazem HD. Aby w pełni oddać nowości i usprawnienia tych technologii opiszemy pokrótce przeszłe generacje Dolby Digital i DTS.

Dolby Digital

Dla niewtajemniczonych - technologie Dolby Digital oraz DTS to systemy kodowania i dekodowania dźwięku przestrzennego w postaci cyfrowej. Podczas tych procesów za pomocą informacji zawartych w słowach bitowych określane są sygnały przynależące do odpowiednich kanałów (lewy, prawy itd.). Z racji, że kilka lat temu dostępne były płyty DVD z mniejszymi pojemnościami, koniecznością było kompresowanie danych.

http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_01.jpg

Rodzina Dolby Digital obejmuje kilka technologii: podstawową Dolby Digital, Dolby Digital EX, Dolby Digital Live, Dolby Digital Surround EX, Dolby Digital Plus oraz najnowszą Dolby TrueHD.

Standardowe Dolby Digital (inaczej zwane AC-3) zadebiutowało w 1992 roku. Technologia ta obsługuje system 5.1 - pięć szerokopasmowych głośników (teoretycznie 20-20000 Hz, w praktyce stosowany jest filtr górnoprzepustowy) oraz subwoofer (20-120 Hz). AC-3 akceptuje częstotliwości próbkowania do 48 kHz, stąd wniosek, że nie przepuści on sygnału o częstotliwości powyżej 24 kHz. Przepustowość danych, zależna od nośnika, przedstawia się następująco: dla DVD wynosi ona 448 kb/s, dla HD DVD 504 kb/s, natomiast dla Blu-ray 640 kb/s. Dla porównania - standardowe MP3 ma 128 lub 192 kb/s.

http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_02.jpg

Poprawne ułożenie głośników 5.1 dla gracza w systemie Dolby Digital

System Dolby Digital EX, dzięki technologii matrycowej, pozwolił na dodanie kanału tylnego i centralnego do ścieżek stereofonicznych. Dodatkowo umożliwił on rozszerzenie systemu 5.1 do 7.1 poprzez odpowiednie przekształcenie sygnału kierowanego na głośniki tylne. Nie jest to jednak prawdziwe 7.1. Dolby Digital Surround EX, współtworzony przez firmę THX dodał rzeczywisty szósty, centralny kanał surround zakodowany macierzowo w sygnale Left Surround i Right Surround, dzięki czemu całość materiału nie zajmowała więcej miejsca na nośniku. System Dolby Digital Plus, znany tez jako E-AC-3, oferuje zwiększoną przepustowość danych (do 6 Mb/s) i w pełni obsługuje 7.1.

http://nvision.pl/img/art/technologie/dzwiek_w_hd/technologie_kodowania_dzwieku_03.jpg

Call of Duty 4: Modern Warfare to jedna z wielu gier wykorzystujących technologię Dolby Digital

 

 

 

skoro zrodlo ma znacznik systemowy i jest certyfikowane to nie ma bata by wzmacniacz dekodujacy DD nie umial odtworzyc tego co zrodlo podaje

nie mam na mysli eaxow i wszelkich ubarwien ale gry certyfikowane jako zrodla wielokanalowe z wielkim napisem na pudelku dolby digital

w menu gry sie wybiera sygnal ac3 i to jest wysylane przez gre do wyjscia cyfrowego

kiedy sie wybierze albo pozostawi domyslne d3d czy eax czy cos innego to i nic dziwnego ze niczego poza 2 kanalami nie dostaniemy bo zrodlo nie jest wielokanalowe i nie ma co uzywac tego argumentu do zachecania do zakupow gownianych glosniczklow (w domysle najlepiej logitecha) jako czegos niezbednego

 

ps

a nawet jak nie mamy gry wielokanalowej zgodnej z systemem kinowym i chcemy grac w gre pod eax/d3

to zakup dodatkowych glosniczkow nedznych jest najgorszą propozycją

juz predzej zamiast nich kupic dzwiekowkę robiącą dd na zywo czyli te ddLive- nie dosc ze mniej zaplacimy to zyskamyy na jakosci dziwkówki a nie stracimy na zaprzestaniu uzywania porzadych glosników opd kina zastepujac je "pierdziawkami"

Edytowane przez erazm2
Link to post
Share on other sites

Rozpisałeś się, rozpisałeś a i tak nic Ci to nie da... ehhhh. Niektórzy są naprawdę odporni na wiedzę.

 

2. CodeMaster Dirt 2007 - DD 5,1

 

Call of Duty 4: Modern Warfare to jedna z wielu gier wykorzystujących technologię Dolby Digital

 

w menu gry sie wybiera sygnal ac3 i to jest wysylane przez gre do wyjscia cyfrowego

 

Znajdź mi tą opcję choćby w COD4 o DIRT nie wspomnę:

 

http://images.hardwarecanucks.com/image/robscix/Snd_Cards/Xonar%20DX/Large/COD4.jpg

 

Jak już wspomniałem.

Dźwięk z gry przesyłany jest do API systemu (directsound w XP, xaudio w vista/7) a z niego do sterowników karty i to ona obrabia dźwięk tak, żeby reszta komponentów mogła go przetworzyć.

Karta muzyczna musi więc w locie ENKODOWAĆ dźwięk przestrzenny generowany przez grę aby w postaci znowu cyfrowej trafił do głośników/amplitunera/wzmacniacza a ogólnie DEKODERA.

 

Na koniec przeczytaj sobie to: LINK

 

I przestań się pogrążać bo piszesz, piszesz i nie wiesz o czym piszesz :P

Link to post
Share on other sites

w locie musi kiedy gra nie jest DD

bo w takim przypadku kazda obsluzy 5.1 przez kino

 

kiedy jest DD to nie musi

niczego nie bede wyszukiwal idz do sklepu i sprawdzaj ktora jest ktora nie jest

 

GRA KTORA JEST OPLACONA JAKO DOLBY DIGITAL NIE WYMAGA ZADNEJ KARTY DO PRZERABIANIA SYFGNALU - PO TO SIE DO WAFLA OPLACA I PLACI ZA TE FUNKCJE BY DZIALALA

INACZEJ NAPISY DOLBY BYLY BY BEZ SENSU CALKOWICIE

 

jesli trzeba bylo by je robic na wlasnym sprzecie to po h.. bylo by je umieszczac w silniku gry s

ddlive jest tylko tam potrzebne gdzie chcemy zrobic dd z tego co DD nie posiada a jesli posiada to nic nie musimy robic bo bez sensu jest robic cos co juz jest zrobione- chyba logiczne

jak odpalanie gry dd pod eaxem i zmuszanie dziwkowki by z eaxa zrobila dd

Edytowane przez erazm2
Link to post
Share on other sites

Nie muszę iść do sklepu bo wymienione przez Ciebie gry mam zainstalowane to raz.

 

Dwa to że ma znaczek DD nie znaczy, że taki dźwięk generuje.

 

Człowieku czy do Ciebie nie dociera, czy nie potrafisz czytać ze zrozumieniem?

Podałem Ci link gdzie jest wszystko opisane ale jak widać nawet nie chciało Ci się zajrzeć i przeczytać, dlatego więc:

 

I got Deus Ex: Human Revolution PC edition. It has the logo “Dolby Digital”, but no matter how I tried it, I couldn’t get the game audio output through the Toslink (Digital Fiber Optic Cable) output from my pc. Having said that, playback of a Dolby Digital encoded movie has no problem at all. On the other hand, my PS3 connecting to my AV receiver has not problem outputting striking real-time Dolby Digital game-play audio effect.

 

After some research, I found following seems to hold true.

1. The support of Dolby Digital is solely the responsibility of the sound processing component of a machine, i.e. sound card in terms of PC. Hence not every computer support it.

As quoted from here:

If you want Dolby Digital encoded content in games then you need to be using a nForce/nForce 2 motherboard which supports that feature – that can then encode audio into that format in real-time – which basically means that instead of needing to use 3 (analog) line-outs you can instead use 1 S/PDIF cable to connect to a Dolby Digital decoder instead.

The nForce motherboards that include this feature can do this with all audio (though obviously it’s not needed if you’re playing something thats encoded in that format, i.e. most DVDs).

The “advantages” to this encoding are that you’ll only need to use 1 cable instead of 3 & your receiver may well feature better DACs than the nForce (likely). On the downside dolby digital is alossy audio format.

Note we are talking about Dolby Digital Encoding, not decoding.

2. The movies/video files that has already shipped with DTS audio is an exception as in that case, the sound card simply pass through the audio stream and no actual processing is required.

3. Both XBox360 and PS3 has the necessary hardware to encode audio to Dolby Digital on the fly hence the games for those console can claim they fully support Dolby Digital.

So to be able to hook up your pc to a Dolby decoder (A/V receiver) using one cable (be it HDMI or S/PDIF or Toslink (Digital Fiber Optic Cable)), you need a machine capable to do the DTS encoding on the fly. For that,

1. either you ditch the on-board audio and get a separate sound card such as Creative Sound Blaster X-Fi Titanium or Asus Xonar DX who supports Dolby Digital Live;

2. or you get a mobo with an on-board audio chip that bears Dolby Digital Live or

Dolby Home Theaterlogo such as this GA-MA78GPM-DS2H.

http://www.asus.com/websites/global/products/R3E8hhLCEgwyAOt9/dolby_digitallive.jpg

http://www.gigabyte.com/fileupload/features/2/overview/445.jpg

Dolby Home Theater explained from here:

The Home Theater designation includes the following features as part of its specifications:

Sound Space Expander is a sound stage enhancer that produces a wide stereo image and in the process improves the separation of instruments without diminishing the center of the mix.

Natural Bass is a bass enhancement system for speaker and headphones that provides up to an octave of downward extension in the bass response of most speakers.

Dolby Pro Logic® IIx creates a vivid 7.1-channel surround sound experience from any stereo (two-channel), 5.1, or 6.1 movie, music, TV, or game audio source.

Dolby Digital Live converts any audio signal from a PC or game console into Dolby Digital for easy connection to home theater systems through a single digital cable.

Dolby Headphone technology creates a personal surround sound experience using any set of headphones and makes listeners feel like the action is happening all around them.

W ogólnym skrócie:

 

Aby dźwięk był 5.1/6.1/7.1 na dekoderze musi zostać do takiej postaci zakodowany. Kodowaniem zajmuje się karta muzyczna i jej oprogramowanie a nie gra.

 

Temat jest wyczerpany.

Link to post
Share on other sites

Znasz angielski?

 

1. The support of Dolby Digital is solely the responsibility of the sound processing component of a machine, i.e. sound card in terms of PC. Hence not every computer support it.

Jak nie to masz na polski:

1.Wsparcie Dolby Digital jest wyłącznie obowiązkiem należytego składnika przetwarzania maszyny, karta dźwiękowa, tj. w kategoriach PC. Stąd nie każdy komputer obsługuje.

Nie wiem ile razy jeszcze trzeba będzie Ci napisać, że gra nie wyśle sygnału 5.1 bezpośrednio do dekodera z pominięciem dźwiękówki.

Edytowane przez lukson
Link to post
Share on other sites

Moje rozwiązanie.

 

Kupić amplituner z kilkoma wejściami HDMI. Podpinasz pod PC i masz obraz razem z dźwiękiem (o ile grafika potrafi przesłać dźwięk)

Do tego samego amplitunera podłączasz PS3 przez HDMI i masz dźwięk w DTS albo DD bo konsola jest wyposażona w enkoder a także gry na nią są inaczej robione.

 

Co do wcześniejszych wypowiedzi, to owszem gry mają znaczek DD albo DTS ale funkcje te odnoszą się do konsol.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...