Skocz do zawartości

Pasywne WC - Cleaner_1980


Recommended Posts

  • 3 tygodnie później...

Temperatury z konfigu w opisie (tej po upgrade)

 

załączam screen z domyślnym taktowaniem, temperatury max, pochodzą z około godzinnej gry w WoWa i jakieś pół godziny w Guild Wars 2

http://images34.fotosik.pl/591/ecec7c20486e1b22m.jpg

 

Mój grzejnik to Perfekt 350 produkowany przez polską firmę Perfexim z Poznania

http://www.perfexim.com.pl/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=256&category_id=47&option=com_virtuemart&Itemid=3

 

Kupiłem go w firmie, gdzie nie robili mi problemu ze sprzedażą dowolnej ilości żeberek (różni są sprzedawcy :D)

http://pphugrabowscy.com.pl/kontakt.html

 

Ja szukałem grzejnika o konkretnych wymiarach, miał być niski (350 mm rozstaw otworów, standardowe mają 500mm) i nie za głęboki, bo by mi się we wnękę w biurku nie zmieścił.

Wszystko zaczyna się od obudowy, jak wybierzesz jaka chcesz to wtedy szukasz grzejnika, który będzie pasował do niej wymiarami.

Ja początkowo rozważałem zwykły stalowy, ale były za duże. Jeśli masz miejsce i np. wysoka obudowę możesz spokojnie kupic grzejnik 500 mm, będzie wydajniejszy.

Tutaj widzę, że mają duży wybór m.in. podobne do mojego

http://kociolcenowy.pl/grzejniki-aluminiowe/643-grzejnik-aluminiowy-wulkan-350.html

 

Producentów jest multum, a sprzedawców jeszcze więcej, więc spokojnie znajdziesz coś dla siebie.

 

Wymiary i moce znajdziesz w opisach na stronie producentów

Mój ma rozstaw  otworów 350 mm i 85 mm grubości, ale są różne od 70mm do 135mm nawet,  szerokość żeberek jest raczej zbliżona, około 80mm.

Zwracaj uwagę na pojemność żeberka (moje mają około 300 ml każde) jego masę i wysokość całkowitą. Na moc nie patrz, każdy producent podaje inaczej, dla innej delty i różnych temperatur. Wydajność będzie zależała od wielkości powierzchni i tego w jaki sposób zamontujesz grzejnik.

 

Co do korozji? Bałem się, dlatego użyłem płynu do chłodnic z inhibitorem korozji i już się nie boję :)

W samochodowej instalacji też masz kilka rodzajów metalu i tworzyw, od żeliwa, aluminium, stali, po miedź i mosiądz.

Po to są właśnie odpowiednie płyny do chłodzenia :)

Edytowane przez Cleaner_1980
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Ciekawy projekt do zapewnienia ciszy przy OC, ale z tym pisaniem ze w koncu mozna spac przy wlaczonym kompie to bez przesady ;) O ile komp chodzi w idle bo zarzucasz tylko cos na sciaganie to na powietrzu na pelnym pasywie tez pojdzie i mozna spac, a cisza ta sama. NAturalnie co innego jak sie gra, albo podkreca i zostawia na noc na testowanie ;)

Link to post
Share on other sites

 

O ile komp chodzi w idle bo zarzucasz tylko cos na sciaganie to na powietrzu na pelnym pasywie tez pojdzie i mozna spac,

 

Jak wypiję parę drinków to i  przy odkurzaczu zasnę :)

Mówiąc jednak poważnie, składałem parę cichych konstrukcji AC, pasywne karty, Fera 1224 skręcona na 800 obr/min itp. i uwierz mi, że to nie ta sama cisza :)

Link to post
Share on other sites
  • 1 rok później...

Dawno dawno temu obiecałem sobie, że zmienię kartę graficzną. Starą sprzedałem w styczniu, a nową Gigabyte R9 290 OC Windforce kupiłem w maju i ze względu na moje wyjazdy przeleżała w szafie do października tego roku. W tym czasie uzmysłowiłem sobie jak lubię grać w CS:GO, który jako jeden z nielicznych nie miał problemów z działaniem na zintegrowanej grafice. :P

 

Po krótkim przetestowaniu hałasu i temperatur fabrycznego chłodzenia nowej karty przyszedł czas na jej wodowanie. Swoją drogą powiem Wam, że jeśli niereferent jest tak głośny to nie potrafię sobie wyobrazić hałasu wersji referencyjnej. :D

http://images70.fotosik.pl/420/62fa2ebc6da5a7b6m.jpg

 

http://images70.fotosik.pl/420/4a20c0d45e56b3bfm.jpg

 

Ponieważ starą kartę HD6950 sprzedałem razem z przyklejonymi radiatorami postanowiłem zakupić nowe w postaci AAB Heatsink 1

Po przyklejeniu ich za pomocą zamocowanej taśmy oraz kilku mniejszych na klej przystąpiłem do montażu karty w komputerze

 

http://images69.fotosik.pl/421/adb1c095dd7a3dd9m.jpg

 

http://images69.fotosik.pl/421/9af52168f525e27dm.jpg

 

http://images68.fotosik.pl/420/7787883c2930f707m.jpg

 

 

Niestety, ale tutaj spotkało mnie spore rozczarowanie. Radiatory, które miałem wcześniej były większe, a karta nie tak gorąca. R9 290 OC Gigabyte fabrycznie taktowana jest 1040/1250 MHz.

Efekt?

Temperatura na rdzeniu 65C po krótkiej rozgrywce w Wolfensteina, jednakże temperatura na sekcji zasilania VRM1 osiągała po 10 minutach bez najmniejszego problemu 100C, by w szczytowym momencie jednego z testów skoczyć do 127C  :roll: (odczyt z GPU-Z, którego screen niechcący usunąłem z komputera)

Przez chwilę zastanawiałem się czy to nie jest przekłamanie programu, więc poprzyklejałem czujniki temperatury do wszystkich ważnych miejsc na karcie i wstępne spostrzeżenia potwierdziły się

 

Temperatury radiatorów na sekcji zasilania 90-100C, temperatury radiatorów na kościach pamięci 80-95C

 

Ten problem uzmysłowił mi jak kiepskie są nowe radiatory i jak gorąca jest "dwieście dziewięćdziesiątka"

 

Niestety, radiatory, które miałem wcześniej nie są już sprzedawane.

Przez chwilę rozważałem wymianę radiatorów na inne większe oraz zamontowanie dużego radiatora na sekcję zasilania, ale pomimo, że w sieci jest dużo takich przeróbek, które przyniosły pożądany skutek, ja postanowiłem zastosować nowy blok.

 

Poniżej efekt moich starań

Blok Aplhacool R9 290/X ver M05 w wersji pasującej do mojej niereferencyjnej karty.

http://images70.fotosik.pl/420/3368d156bd092efam.jpg

 

http://images67.fotosik.pl/422/e27e819d1e805c65m.jpg

 

Tutaj po zamontowaniu

 

http://images68.fotosik.pl/420/bfc6ea2ee312b782m.jpg

 

http://images67.fotosik.pl/422/c12f952c5454e4a5m.jpg

 

http://images70.fotosik.pl/420/3dd0a3d0fb3354dbm.jpg

 

http://images69.fotosik.pl/421/0f688ecfab2459c8m.jpg

 

http://images69.fotosik.pl/421/be219b54c68ec1c1m.jpg

 

oraz screeny z temperaturami

http://images70.fotosik.pl/420/52813641c7e72d2bm.jpg

http://images69.fotosik.pl/421/f34eeff699b6575cm.jpg

 

Na koniec kilka uwag:

Po ponad dwóch latach stary płyn zaczął mętnieć więc wymieniłem go na Ergolid A, który jest profesjonalnym produktem stosowanym w chłodnictwie przemysłowym i zawiera więcej inhibitorów korozji pozwalając na dłuższe stosowanie w układach mieszanych, takich jak aluminium/miedź

 

Temperatury w nowej konfiguracji są wyższe, to zasługa zarówno nowej karty jak i wyższego taktowania procesora

Ciecz z reguły oscyluje w okolicy 40C dochodząc nawet do 45-46C (aktualnie w pokoju mam 24-26C), co przekłada się na wyższe temperatury pracy karty i procesora.

Przy OC procka na poziomie 4,5GHz najwyższa odnotowana temperatura w OCCT na jednym z rdzeni osiągnęła 81C, aktualnie procesor pracuje na 4200MHz na każdym rdzeniu nie przekraczając 72C w normalnym użytkowaniu

 

Karta przy OC 1100/1375 pracuje stabilnie na nominalnym napięciu. Załączony screen z GPU-Z został zrobiony po kilkugodzinnej rozgrywce w Total War: Rome 2

 

Chciałbym dodać jeszcze kilka słów o samym bloku Aplhacool R9 290/X ver M05

 

Na początek plusy:

Blok jest hybrydowy, rdzeń karty zakryty jest blokiem wodnym, natomiast reszta karty pokryta jest masywnym radiatorem, który skręcamy z backplatem załączonym do zestawu.

Radiator zamontowany jest w taki sposób, że część ciepła odprowadzana jest do otoczenia, a część do bloku na rdzeniu. Efekt jaki to przynosi w mojej zamkniętej, pasywnej obudowie, możecie ocenić sami na podstawie screenów. Dla mnie jest więcej niż zadowalający.

 

Całość kosztuje w granicach 350 zł, w zestawie jest kompletny blok z backplatem, pasta termoprzewodząca, termalpady, śrubki i klucz oraz skromna instrukcja obrazkowa z opisami w języku angielskim, niemieckim i francuskim.

 

Do tego wszystkiego producent zapowiada, że wraz z nową generacją Radeonów wprowadzi do oferty same radiatory z backplatem pozwalając na zastosowanie starego bloku, który można wykręcić ze starego radiatora i zamontować ponownie. Zapowiada się obiecująco.

 

Niestety są i minusy:

 

Montaż bloku uważam za męczący. Producent nie dostarcza przyciętych termalpadów, w pudełku znajdziecie większe kostki, które musicie poprzycinać i dopasować we własnym zakresie. Niestety ich łączna powierzchnia niemalże dokładnie pokrywa się z całkowitą powierzchnią elementów na które mamy poprzyklejać taśmę termoprzewodzącą. W efekcie nie ma miejsca na błędy, cięcie trzeba dokładnie przemyśleć tym bardziej, że rodzajów tych taśm jest trzy albo cztery (już nie pamiętam)

Oprócz różnic materiału z jakiego są wykonane, różnią się one grubością co uniemożliwia ich dowolne stosowanie. To także utrudnia stosowanie własnych taśm (nie wystarczy kupienie jednej), ja na przykład w ogóle nie wykorzystałem swojej Phobya Ultra.

Dołączonej pasty nie sprawdzałem, oceniłem tylko jej konsystencję (rozprowadza się dobrze).

 

Ostatni minus:

W zestawie producent załącza 15 śrubek, z których 3 musiałem wyrzucić, były tak skrzywione, że nie dało się ich zastosować bez obawy o zerwanie gwintu, dlatego nie obyło się bez wizyty w Castoramie (inne śrubki dobrze widać na zdjęciach)

 

Podsumowując muszę powiedzieć, że pomimo małych wpadek blok oceniam pozytywnie biorąc pod uwagę jego potencjał, cenę i możliwość przyszłego wykorzystania

Edytowane przez Cleaner_1980
  • Upvote 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...