Skocz do zawartości

Realna liczba FPS zapewniająca płynną animację - dyskusja


Recommended Posts

Jako że na forum rozgorzała dyskusja na temat ilości klatek na sekundę, która zapewnia płynność animacji, postanowiłem założyć oddzielny temat żeby o tym pogadać.

 

Powszechnie dość przyjmuje się, że od 30fps animacja już jest dość płynna (zresztą filmy tyle mają), a całkowicie płynną animację mamy od 60 fps. Ze swojego doświadczenia wiem, że płynność animacji zależy od typu gry. Grając w Crysisa 30fps dawałoby mi płynną zabawę, ale w przypadku PESa2009 to byłoby zdecydowanie za mało. W PESie bowiem wyraźnie widziałem różnicę między średnio 45 (jak włączałem frapsa) a 60fps w normalnej grze. Tyle właśnie było potrzebne by bawić się na wysokim poziomie.

 

Warto też się zastanowić czy warto dokładać 500zł do karty graficznej żeby zyskać 10 klatek :lol:

 

Ciekawą i odmienną sprawą jest bardzo wysoka liczba klatek na sekundę w grach. Do dziś uważałem że powyżej 60fps oko nie zauważy różnicy. Jakież było moje zdziwienie, gdy za namową kolegi ustawiłem limit klatek na sekundę w Quake Live. Zazwyczaj miałem średnio 90 klatek na sekundę, a po sztucznym ograniczeniu do 60 animacja bardzo wyraźnie zwolniła. Gdy zmieniłem ustawienia i zdjąłem blokadę fps i ich liczna skoczyła do poziomu 125 klatek/s, gra przyjemnie skoczyła do przodu i odczułem większy komfort z gry.

 

Zapraszam do dyskusji i dzielenia się swoimi uwagami, opiniami na ten temat. :lol:

Link to post
Share on other sites

granica płynności animacji zależy samej gry oraz poziomu detali jakie ustawimy (tak mi jest wiadomo)

np. dla Cienia Czarnobyla na max detalach przy rozdziałce 1680x1050 (czy jakoś tak) gra jest komfortowo grywalna przy 30 klatkach, dla takich samych ustawień w CoD4 - jest to już 35fps'ów

generalnie gra wyświetlająca obraz z prędkością powyżej 30 klatek na sek. uchodzi za grę działającą płynnie jednak biorąc pod uwagę tzw. framedropy - "bezpieczną" granicą jest jakieś 60 fps (czyli tak jak mówił Daro)

co do dokładania 500zł do karty dla 10 klatek - zależy oczywiście od budżetu

jeśli nie zrobi nam w portfelu większej różnicy te 5 stówek - jak najbardziej jest sens kupić lepszą grafę, gdyż 10 klatek / sek. to sporo

jeżeli budżet jest ograniczony - raczej wiadomo; ja bym inwestował w dobrego proca / pamięci / płytę coby O/C jakieś zrobić i w przyszłości dopiero jakąś ładną grafę wstawić (mam nadzieję, że rozumiecie co mam na myśli)

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Zgadzam się, że minimalna liczba FPS potrzebna do komfortowej gry zależy od konkretnej gry a technicznie od zastosowanego enginu.

 

Według mnie na przykład do GTA4 potrzeba minimalnie 35 FPS i jeśli nie spada poniżej tej wartości to jest to gra komfortowa w 100% i nie potrzebuje 60. Zresztą jak pisali engine to pewnie wiedzieli jak będzie to chodzić stad ten próg:)

 

60 FPS jest np. niewystarczające do komfortowej gry w CS 1.6 (goldsrc) ale już w CS source (source) jest idealnie przy 50 jest dobrze a poniżej tej wartości jest tragicznie.

30-40 FPS jest totalnie niepłynnie.

 

W grach opartych na Unreal Engine pamiętam, że od 40 FPS już się dobrze grało.

 

Można by było zrobić subiektywny ranking i wyciągnąć jakieś średnie, tudzież mediany aby potwierdzić lub obalić mit 30FPS/60FPS

 

Jeżeli ktoś wie jak ograniczyć FPS w danych grach niech napisze, ze swojej strony dodaje:

 

Gry na silniku Q3 Arena

 

Wpisać w konsoli wywoływanej ~

 

com_maxfps 30

 

W miejsce 30 wpisać żądaną wartość klatek

 

Gry na silniku Source i GoldSrc

 

Wpisać w konsoli wywoływanej ~

 

fps_max 30

 

W miejsce 30 wpisać żądaną wartość klatek

 

Gry na silniku unreala V3/3.5?

 

Zmodyfikować plik:

 

UTEngine.ini

 

bSmoothFrameRate=True (musi być true) oraz

 

MinSmoothedFrameRate=30

 

MaxSmoothedFrameRate=30

 

W miejsce 30 wpisać żądaną wartość klatek

Link to post
Share on other sites

po co ograniczać fps do 30 klatek? 60fps to max po włączeniu opcji v sync na monitorach lcd 60hz i tylko to chyba jest potrzrebne jeśli komus obraz "pływa". Generalnie im wiecej klatek tym lepiej, Jest idealnie jak gra nie schodzi z 60fps. Faktycznie sporo też zalezy od silnika gry, zastosowanych filtrów, rozmyć itp. W takim nfs shift sporo osób (w ty ja) odczuwa już dyskomfort przy spadkach z 60 do 55fps (nie mówiąc juz o większych).

Link to post
Share on other sites

Według mnie na przykład do GTA4 potrzeba minimalnie 35 FPS i jeśli nie spada poniżej tej wartości to jest to gra komfortowa w 100% i nie potrzebuje 60. Zresztą jak pisali engine to pewnie wiedzieli jak będzie to chodzić stad ten próg:)

właśnie o to chodzi, że wypadało by mieć 60 fps'ów żeby przy framedropie nie spadło poniżej tych 35

tzn taka jest ogólna poniekąd zasada

tak czy inaczej ja się nie wypowiem na temat płynności przy max detalach itp. w grach bardziej wymagających niż FarCry, którego ze 100% komfortem przy rozdziałce 1280x1024 puściłem na max z AA i innymi v-syncami na moim obecnym sprzęcie ze starą grafą w postaci radka X800

nie mierzyłem prędkości, ale cięło się dopiero w jednej misji jak mi się grafika zaczęła "smażyć" (nic jej się nie stało, ale ciepło było u niej na rdzeniu), ale to już trochę inna historia jest, więc przepraszam za lekki OffTop

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Wy tu o 60 FPSach, które ja mam tylko w starszych tytułach :lol: Dla mnie wystarczy 25 klatek na sekundę w Crysisie. W NFS minimum 30 - chociaż lepiej ponad 30 :lol: 25 FPS to całkiem dobry wynik, a jak wyłączę niektóre ustawienia to mam i ~30 (spada przy wybuchach - procek za słaby)

Link to post
Share on other sites

@y0ddh4

starsze tytuły :lol: to co ja mam powiedzieć :lol:

u mnie właściwie do tej pory nie poszły tylko 2 gry: Wheelman (demo), zwiecha przy ładowaniu i Shift (od kumpla pożyczone) zwiecha po 1-2 zakręcie na okrążeniu testowym

poza tym na minimalnych albo nie całkiem minimalnych wszystko mi pięknie biega(ło)

tak jak mówiłem - FarCry na max ze wszystkimi udogodnieniami

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Wiadomo że wszystko zależy od gry, a w zasadzie od enginu gry.

Ale z kolegą rdx666 się nie zgodzę:

60 FPS jest np. niewystarczające do komfortowej gry w CS 1.6 (goldsrc) ale już w CS source (source) jest idealnie przy 50 jest dobrze a poniżej tej wartości jest tragicznie.

30-40 FPS jest totalnie niepłynnie.

W CS:Source gram przy FSP miedzy 25-50 i gra mi sie wystarczająco komfortowo. Dodam ze gram w CSa juz dość długo i raczej nie plasuje sie w dolnych granicach rankingów :o Ale ponizej tych 30FPS to już niestety czasem braknie płynności, wystarczy mały framedrop i gra już 'skacze'. Nie pamiętam ile FSPów osiągałem w L4D, ktore jest na tym samym silniku co CS:S, ale na oo to tak samo jak w CS:S.

Link to post
Share on other sites

ja w crysisie nie umiem grać normalnie poniżej 25Fpsow... mowie o multiplayerze gdzie wpadam na plac gdzie i granaty wybuchaja i z 7-10 ludzi strzela do tego samoloty itp. nie da sie po prostu... Co do tego ze powyzej 60FPS nie widac roznicy tak to prawda jesli ekran nie przekracza 60Hz ja np. widze roznice pomiedzy 60FPS a 100FPS jesli mam do czynienia z ekranem 100Hz wtedy sie to przeklada 100fps/100hz :)

Link to post
Share on other sites

W RPGach wystarczy mi 20-25fps do dobrej gry (nawet jak spadnie chwilami do 15 to tragedii nie ma).

Do wyścigówek fpsów natomiast 25-30 klatek na sekundę do dobrej rozgrywki.

 

 

Więcej niż 30fps mi nie potrzeba (a jak spadnie czasami do 20 to aż tak mocno tego nie widać).

 

 

Podobno na GF spadek poniżej 25FPS jest bardziej widoczny niż na Radkach.

 

--

 

Acha i filmy mają 25fps, a w kinie 24 fps i co nie jest płynnie?

Link to post
Share on other sites

Acha i filmy mają 25fps, a w kinie 24 fps i co nie jest płynnie?

Jak dla mnie nie. :)

Ale dokładając do tematu:

Jeśli do gry wymagana jest bardzo duża precyzja to większa ilość klatek jest nie do przecenienia. W przypadku gdy mamy powyżej 30FPS nie chodzi nawet o to co jest wyświetlane, bo faktycznie ciężko zauważyć znaczącą różnicę. Bardziej chodzi o szybkość reakcji sprzętu na nasze działania.

W grach typu RTS(to miałeś na myśli _nick_ ? :) ) wystarczy nawet stałe 15klatek, jedynym efektem ubocznym może być szybsze zmęczenie oczu.

Link to post
Share on other sites

IMO najwięcej klatek trzeba do dynamicznych FPS'ów robionych głównie na multi (nie wiem jak nazwać dokładniej tą kategorię, ale chodzi mi o gry pokroju Quake 3 / Unreal Tournament)

tam generalnie im więcej klatek tym lepiej

do wolniejszych gier to i 25 klatek pojedzie się płynnie (jakiś RPG czy też inny RTS)

a w Simsy to i nawet przy 10 fps'ach można grać :)

pozdrawiam

Link to post
Share on other sites

Podobno na GF spadek poniżej 25FPS jest bardziej widoczny niż na Radkach.

To tak jak z tymi gorszymy kolorami na Radeonach? :)

 

Przecież to jest nie realne, co jak co, ale klatki są takie same zawsze.

 

edit.

 

Idąc dalej tym tropem dochodzimy do wniosku, że do gry Radeonem wystarczy 25 klatek, a dla GF wypada mieć 30 klatek, tak więc co... poprawka na wszystkie testy kart graficznych ?? :)

Link to post
Share on other sites

Podobno ludzkie oko nie rejestruje więcej niż 24 klatki/s, więc prawdopodobnie tyle wystarczy do tego, aby uznać działanie gry za płynne.

Ja jakoś zdecydowanie mogę odróżnić powiedzmy 24kl/s od 40kl/s. Już nawet podczas oglądania filmu w kinie widać że nie jest on całkowicie płynny. IMO takie bajki można sobie "włożyć". :)
Link to post
Share on other sites

Ja jakoś zdecydowanie mogę odróżnić powiedzmy 24kl/s od 40kl/s.0

Jesteś wyjątkowy, :) :)

 

To nie jest tak, że ludzkie oko może zarejestrować 24 klatki na sekundę, tylko wartość ta stanowi granicę pomiędzy pokazem slajdów, a płynna animacją. Im wyżej tym lepiej taka prawda. Podobnie jest z procesorami - "dwujajowiec" taktowany na 3GHz zapewni dobre osiągi, ale Quad jest w stanie zapewnić jeszcze lepsze.

Link to post
Share on other sites

różnie to bywa z tym fps :] potwierdzam że w np crysisie 30fps to luz i jest płynnie, w demo risena grałem i jest średnio 35-40fps na sprzęcie z profilu w rozdzielczości 1680 x 1050, zależy oczywiście od miejsca :P i w tej grze tyle fps to przyjemna i płynna animacja bez cięć i dziwnych skoków, ale np. w wiedźminie dopiero od około 50fps widziałem dobrą "płynność" gry poniżej doświadczałem dziwnych skoków i przycięć może niezbyt przeszkadzających w grze ale jednak widocznych. Sporo zależy od optymalizacji, jak dla mnie taka grafika jak na dzień dzisiejszy, chociażby ta z Risena, Grida, CoD4, FarCry2, czy Call of Juarez: Więzy Krwi jest spoko i dobrze zoptymalizowana do tego co zapewnia przyjemną gre, wiem że technika idzie do przodu ale niech optymalizują gry też pod gorsze karty, bo tak to trzeba co chwile zmieniać sprzęt a nie każdego na to stać :/

Link to post
Share on other sites
Gość
This topic is now closed to further replies.
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...