c4mp3r 0 Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Czy większa szyna daje jakieś zauważalne korzyści jeśli chodzi o rozgrywkę w 1080p zakładając, że porównujemy tutaj karty o podobnej wydajności? Będą w ogóle jakieś rożnice? Np. że na szynie 128bit gra ma ścinki, a na 256bit już nie? Zastanawia mnie to, bo czytając opinie o danych kartach często widzę komentarze w stylu Cytat 128bit Tego nawet nie warto kupować, bo się zapcha momentalnie Cytuj Link to post Share on other sites
Genghis Khan 117 Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Pytanie troche wyrwane z kontekstu, o jaka karte dokladnie chodzi? Generalnie np taki 1060 bardzo zestarzaly i malo wydajny ma szyne 192bit, natomiast taki 3060 ma takze 192 bit smialo pozwala na pogranie w fhd, ciezko porownywac te dwie karty mimo ze maja taka sama szyne. 128 bit to juz wyogule stare uklady ale nie patrz tylko na szyne danych ale takze na inne podzespoly. Istotny jest procesor zeby nie bylo bottlenecka, pamiec, grafika, ale takze dysk ssd bo uzywanie w tym czasie hdd to masochizm chyba ze do backupu. 1 Cytuj Link to post Share on other sites
grzech1991 174 Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 to zależy od generacji, nvidia stosuje dodatkowe kompresje w kartach, więc 128bit w jednej serii (np. 1060) będzie inne od serii np. 3060 (teoretycznie pisze, nie wiem czy obie karty mają 128bit). Ale na pewno w tej samej serii (np. 40XX) będzie to miało znaczenie. 1 Cytuj Link to post Share on other sites
c4mp3r 0 Napisano 4 Maja 2023 Autor Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 Dokładniej to chodzi mi o karty tj. powiedzmy 4060Ti, który ma mieć dopiero premierę i kartę ze starszej generacji RTX 3070, która wydajnościowo będzie pewnie zbliżona, ale ma szynę 256bit, zamiast 128. Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 4 Maja 2023 Udostępnij Napisano 4 Maja 2023 8 godzin temu, Genghis Khan napisał: 128 bit to juz wyogule stare uklady ale nie patrz tylko na szyne danych ale takze na inne podzespoly. Jakie stare układy jak wciąż wychodzą karty 128bit a nawet z węższą szyną? Jest to bezpośrednio powiązane z ilością pamięci na karcie, każda kostka to 32bit. Obecnie montowane są zazwyczaj kości po 2GB, więc 8GB = 4x32bit = 128bit. W rtx3070 były 1GB kości, 8x32bit = 256GB. Taki rx6600xt 8GB 128bit np. średnio w grach 1080p jest szybszy niż rtx3060 12GB 192bit, więc tylko na ten jeden parametr nie ma co patrzeć. Nvidia w obecnej generacji też daje węższe szyny ale za to dużo więcej pamięci cache, czyli dokładnie to samo co AMD zrobiło już w RDNA2 i jako tako się sprawdziło. Ważniejsza niż sama szerokość szyny jest przepustowość, która zależy też od częstotliwości. Pamięć cache mimo że jest jest niedużo ma bardzo dużą przepustowość i to niweluje wolniejszą pamięć ogólną. 1 3 Cytuj Link to post Share on other sites
wrobel_krk 2135 Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 Trend jest teraz taki ze dają mniejsze szyny bo wychodzi an ta że dają radę, cache też nie jest taki ważny jak rdzeń:np 3070 ma o 30% mniejszą przepustowość niż 2080Ti (256 bitów vs 352 bity) i mniej pamięci podręcznej L2 (4 MB vs 5,5 MB), a mimo to osiąga podobną wydajność do 2080Ti (dopóki 3070 nie wyczerpie się pamięci VRAM przy 4K+RT). Z nowszych to 4070 ma 192bit, a 3070 256bit. Mimo to jest dużo lepszy. Nvidia i AMD coraz bardziej obniżają szynę pamięci by produkować jak najtaniej. Patrząc na VRAM i 8gb np w 3070ti to te konfiguracje są na granicy i pewnie trafiło by się parę gier gdzie szyna dałaby parę fps więcej ale koszty się liczą, a dopóki nie będzie kart z takim samym rdzeniem a rożną szyna to się raczej nie dowiemyu tego 1 Cytuj Link to post Share on other sites
janek20 1264 Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 Wydajność GPU mierzy się w FPS a nie bitach 1 Cytuj Link to post Share on other sites
zbiku90 3655 Napisano 5 Maja 2023 Udostępnij Napisano 5 Maja 2023 6 godzin temu, wrobel_krk napisał: 3070 ma o 30% mniejszą przepustowość niż 2080Ti (256 bitów vs 352 bity) Nie do końca Panie Wróbel, przepustowość pamięci = szerokość szyny * efektywne taktowanie pamięci / 8. Parę przykładów: Titan V HBM2: 3072bit * 1,696Gbps / 8 = 651,3 GB/s 2080ti GDDR6: 352bit * 14Gbps / 8 = 616 GB/s 3070ti GDDR6X: 256bit * 19Gbps / 8 = 608,3GB/s Jak widać szybsza pamięć z węższą szyną może dorównać wolniejszej na szerokiej szynie i na odwrót. No i jak wyżej nie samą pamięcią GPU żyje, więc dla sumarycznej wydajności ważna jest też liczba shaderów, ich taktowanie i wiele innych rzeczy. 1 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Rebelmind 3604 Napisano 7 Maja 2023 Udostępnij Napisano 7 Maja 2023 @Up dokładnie tak. W związku z tym wracając do wyjściowego pytania: W dniu 4.05.2023 o 11:21, c4mp3r napisał: Czy większa szyna daje jakieś zauważalne korzyści jeśli chodzi o rozgrywkę w 1080p zakładając, że porównujemy tutaj karty o podobnej wydajności? O ile karta nie ma jakoś wyjątkowo mało tego VRam (przypadek GTX 960 2GB) to użyta szyna ma drugorzędne znaczenie. Patrzysz najpierw na ogólną wydajność w interesującej Cię rozdzielczości (->1080p), następnie patrzysz co się dzieje z wynikami w danej grze gdy przechodzisz na 1440p, bo są też przegięcia w drugą stronę (taki RX 470 8GB). Słowem końcówym: jeśli przymierzasz się powoli do wymiany karty za niedługo i jesteś na 100% pewien, że za jej życia nie przeskoczysz z tego FhD na wyższą rozdzielczość to 8GB powinno być dla Ciebie wystarczające (no chyba, że zastanawiasz się nad zabytkiem klasy R9 290X :p ) i wtedy przepustowość tejże pamięci będzie mieć już totalnie marginale znaczenie. Kupując kartę nową w 2023 roku nie patrzyłbym w związku z tym na żadne nowe (~fabrycznie) wynalazki z 4 czy 6 GB VRAM, bo karty z taką ilością pamięci zazwyczaj nie są wystarczające do ogarnięcia najnowszych gier nawet w FHD. Są też totalne padła typu RTX 3050, które pomimo 8GB VRam potrafią negatywnie zaskoczyć wydajnością (<30 fps w Hogwarts Legacy, bez RT @1080p). 1 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.