Skocz do zawartości

Bezstratna jakość muzyki w streamingu. Kiedy dźwięk cyfrowy jest w pełni cyfrowy?


Recommended Posts

Więc Panowie i Panie wiem, że w wszech obecnym Google można znaleść wszystko, ale nurtuje mnie jedna rzecz.

 

Mamy cyfrowy dźwięk w formacie DLAC, ALAC i tak dalej.

 

W Apple Music mamy do wyboru Hi-Res ALAC czyli 24 bit od 96 khz do 192 khz i to jest cyfrowy dźwięk.

Natomiast 24 bit do 48 khz ALAC czy to też w pełni cyfrowy dźwięk czy jeszcze mimo wszystko analogowy? W internecie co jeden znaleziony jakiś opis tego można ująć, ze jest mądrzejszy od następnego i już nic z tego nie wiem. Mamy sporo w ALAC 24 bit 44,1 khz i 16 bit 44.1 khz.

 

Co decyduje o cyfrowym dźwięku ilośc bitów czy kiloherc?

Link to post
Share on other sites

To wszystko to dźwięk cyfrowy, analogowy to np. Gramofon + wzmacniacz lampowy.

To co opisałeś powyżej to rozdzielczość i częstotliwość próbkowania przesyłanego pliku.

16 bit 44 khz to jakość Audio CD 

24 bit 48khz to już jakość studyjna z tym że jak nagranie jest skopane np. skompresowane to żadna wyższa rozdzielczość bit czy większa częstotliwość próbkowania nic nie dadzą :) 

 

Link to post
Share on other sites

Dźwięk cyfrowy jest nic nie warty;)

Każdy dźwięk, nie ważne jaki ma format wejściowy, żebyś go usłyszał, musi zostać zmieniony na analogowy. Urządzenia końcowe czyli membrany głośników, to dźwięk analogowy. A więc z perspektywy ucha, liczy się tylko dźwięk analogowy.

 

Cyfrowy zapis dźwięku, to tylko sposób rejestracji. Analogowe urządzenia zapisują sinusoidy, a cyfrowe - prostokąty. W cyfrowym świecie nie ma rozgraniczenia, że do takich parametrów dźwięk jest analogowy, a powyżej cyfrowy. W zero jedynkowym świecie dźwięk jest przenoszony tylko cyfrowo.

 

Link to post
Share on other sites

Częstotliwość próbkowania określa, ile razy na sekundę zmienia się dźwięk, a głębia bitowa, ile różnych dźwięków (częstotliwości) może każda z tych próbek w danej sekundzie określać. Obie te wartości wpływają na jakość dźwięku i zawsze jest to dźwięk cyfrowy bez względu na to, jakie one są. Analogia do obrazu rastrowego to wielkość każdego pixela i liczba możliwych kolorów, jakie on może przyjąć.

 

Człowiek słyszy +/- do 20kHz, a wedle twierdzenia Nyquista potrzeba dwuktrotnie wyższego próbkowania, aby ów częstotliwość być w stanie potem bezstratnie odtworzyć na sygnał analogowy. Stąd CD mają nieco ponad 40kHz. Konkretnie 44.1kHz wzięło się stąd, że akurat dla tej wartości łatwiej było pracować z Sony PCM-F1.

 

Jeśli tylko mastering nie jest spartaczony, to wszystko w jakości CD i wyżej jest ok. Tak, na forach audio ludzie będą się przepychać, że ich gęste pliki audio i złote kable działają cuda, ale do tej pory nikomu nie udało się skutecznie odróżnić MP 320 od FLAC w ślepym teście z progiem pewności wyższym od zgadywania w ciemno. W USA chyba już od kilku dekad czeka 1mln zielonych nagrody na osobę, której się to uda.

  • Dzięki 1
Link to post
Share on other sites

OK/ Dzięki panowie :)

 

To teraz inne pytanie.

 

Jak podłączę jakikolwiek komputer kablem jack -> chinch to maksymalnie ile wyciągnę bitów i khz?

 

Jak z komputera dźwięk przez USB wychodzi do Fito z sygnaturki i Fito dalej przez COAXIAL daje cyfrowy nie zmieniony dźwięk do DAC-a amplitunera z sygnaturki i dopiero ten DAC Denon-a obrabia na analog.

 

Więc jak podłączę jack-clinch z Demonem komputer i chce uzyskać bezstratny dźwięk z Apple Music to ustawienie Hi res do 24 bit 192khz nic nie da bo komputer obrobi do analogu 16 bit 44,1 khz. Jak wybiorę lossles do 24bit 48 khz to dalej komputer przy podłączeniu Jach-chinch obrabia do 16 bit 44,1 khz czy już nie, zostaje maks 24 bit 48khz?

Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Arnold napisał:

Jak podłączę jakikolwiek komputer kablem jack -> chinch to maksymalnie ile wyciągnę bitów i khz?

 

Jack to wyjście analogowe, więc komputer najpierw przerobi cyfrowy zapis muzyki na analogowy przy pomocy układu DAC karty dźwiękowej. W analogu nie ma już żadnych bitów i częstotliwości próbkowania.

 

Godzinę temu, Arnold napisał:

Jak z komputera dźwięk przez USB wychodzi do Fito z sygnaturki i Fito dalej przez COAXIAL daje cyfrowy nie zmieniony dźwięk do DAC-a amplitunera z sygnaturki i dopiero ten DAC Denon-a obrabia na analog.

 

To Fiio robi wtedy tylko za przelotkę sygnału cyfrowego i nic nie wnosi do całego toru. Ma to sens tylko, jeśli chcesz pod FiiO mieć podpięte jeszcze słuchawki.

 

Godzinę temu, Arnold napisał:

Więc jak podłączę jack-clinch z Demonem komputer i chce uzyskać bezstratny dźwięk z Apple Music to ustawienie Hi res do 24 bit 192khz nic nie da bo komputer obrobi do analogu 16 bit 44,1 khz. Jak wybiorę lossles do 24bit 48 khz to dalej komputer przy podłączeniu Jach-chinch obrabia do 16 bit 44,1 khz czy już nie, zostaje maks 24 bit 48khz?

 

To samo, co w pytaniu pierwszym. Skoro wybierasz wyjście analogowe z PC, to nie ma żadnych bitów i próbkowania do wyboru. Zostanie użyty DAC w PC, a amplituner dostanie już sygnał analogowy, który pozostaje mu tylko przepuścić przez wbudowany EQ i wzmocnić.

Edytowane przez Karister
Link to post
Share on other sites
6 minut temu, Karister napisał:

Jack to wyjście analogowe, więc komputer najpierw przerobi cyfrowy zapis muzyki na analogowy przy pomocy układu DAC karty dźwiękowej. W analogu nie ma już żadnych bitów i częstotliwości próbkowania.

Skoro w analogu nie ma bitów i próbkowania to po co w ustawieniach karty dźwiękowej jest wybór?  Nie ten zrzut, a jeszcze Mac mini jack-iem nie podłączałem, sorry. :)

 

Jak lepiej podłączyć przez Fito czy analogowo jack-chich?

Edytowane przez Arnold
Link to post
Share on other sites
26 minut temu, Arnold napisał:

Skoro w analogu nie ma bitów i próbkowania to po co w ustawieniach karty dźwiękowej jest wybór?  

 

Bo karta dźwiękowa pewnie ma też wyjścia cyfrowe S/PDIF.

 

26 minut temu, Arnold napisał:

Jak lepiej podłączyć przez Fito czy analogowo jack-chich?

 

Jeśli chodzi o muzykę stereo, ja bym połączył cyfrowo PC wprost do amplitunera, jeśli się da. Najchętniej optykiem.

 

Edytowane przez Karister
Link to post
Share on other sites
Teraz, Karister napisał:

 

Bo karta dźwiękowa pewnie ma też wyjścia cyfrowe S/PDIF.

 

 

Jeśli chodzi o muzykę stereo, ja bym połączył cyfrowo PC wprost do amplitunera, jeśli się da.

 

Mam Mac mini i on ma tylko wyjście jack. Cyfrowo mogę przez wspomniane Fiio. Nie ma on regulacji głośności w ustawieniach maca gdy jest podłączone USB-C i wyjście COAXIAL. Więc on po prostu przekazuje dźwięk cyfrowy do wzmacniacza Denon tak myślę. W ustawieniach tego Fiio w macOS mam ustawione 32 bit (brak wyboru 24bit) 192 khz. Lepiej tak czy pójść w Analog? Jak głównie słucham bezstratnie z Apple Music gdzie 1181859344_Zrzutekranu2022-11-8o18_59_54.png.07135881e89c504ce1a7870d716316ed.pngmam ustawione ALAC do 24bit 192 khz?

 

 

Link to post
Share on other sites

Masz włączone ustawienia FiiO, który ma wyjście cyfrowe, więc widzisz opcje próbkowania i głębi bitowej - wszystko się zgadza. Jeśly włączysz ustawienia wyjścia j analogowe jack, to zapewne nic takiego się nie pojawi.

 

4 minuty temu, Arnold napisał:

Lepiej tak czy pójść w Analog? Jak głównie słucham bezstratnie z Apple Music gdzie

 

Jeśli Mac nie ma wyjścia S/PDIF, to chyba bym wolał połączenie cyfrowe przez FiiO i wykorzystać DAC z Denona.

  • Dzięki 1
Link to post
Share on other sites
8 godzin temu, Karister napisał:

Częstotliwość próbkowania określa, ile razy na sekundę zmienia się dźwięk

Nie. Dam przykład z termometrem. Możesz odczytywać temperaturę raz na godzinę, a możesz co 10s. W tym drugim przypadku masz dużo więcej informacji o tym jak zmieniała się temperatura. A przecież w tej godzinie mogłeś lutownicę używać lub kostkę lodu położyć. Odczytując co godzinę nawet tego nie zauważysz.

 

Wiem, że wiesz o co chodzi, tylko źle napisałeś. Wytłumaczyłem dla innych.

Link to post
Share on other sites
2 godziny temu, Arnold napisał:

Nie podłączałem Fiio analogowo do maca :) 

 

Wiem. Nie da się go podłączyć analogowo do PC. To było na temat tego, czemu widzisz w ustawieniach próbkowanie i głębokość bitową. Bo wyświetlasz wyjście cyfrowe dla cyfrowego audio. Nie będzie ich obecnych w ustawieniach wyjścia cyfrowego. Mac tak ma, że wyświetla DAC podłączony po USB jako własny interfejs audio z próbkowaniem i głębią bitową. Wyświetlane parametry dotyczą tego, co Mac wysyła z portu USB do FiiO.

 

2 godziny temu, wodego napisał:

Nie. Dam przykład z termometrem. Możesz odczytywać temperaturę raz na godzinę, a możesz co 10s. W tym drugim przypadku masz dużo więcej informacji o tym jak zmieniała się temperatura. A przecież w tej godzinie mogłeś lutownicę używać lub kostkę lodu położyć. Odczytując co godzinę nawet tego nie zauważysz.

 

Wiem, że wiesz o co chodzi, tylko źle napisałeś. Wytłumaczyłem dla innych.

 

Raz na godzinę, a co 10s to są dwie różne częstotliwości, więc wiadomo, że masz więcej informacji w drugim przypadku. Tak samo w próbkowaniu audio 44.1 kHz masz więcej informacji niż przy 1 kHz. Masło maślane. Doprecyzowując, częstotliwość próbkowania oznacza liczbę próbek dźwięku pobieranych przez godzinę w równych odstępach czasu. Stwierdzenie, że dźwięki się zmienia x razy na sekundę było nieprecyzyjnym skrótem myślowym.

Edytowane przez Karister
Link to post
Share on other sites
5 godzin temu, Karister napisał:

być może zobaczysz na wyświetlaczu Denona, jeśli pokazuje info o sygnale, który odbiera. 

Nie pomyślał przy tym modelu o tym Denon :D 

Dalej nie rozumiem jednej rzeczy. Na Mac mini nie podłączałem nic jack-iem, ale pamietam jak PC z windows 10 podłączałem do innego wzmacniacza jack-clinch i w ustawieniach karty dźwiękowej / kodeka z płyty głównej było tez do wyboru bity i khz. Więc po co to skoro po analogu tego nie ma? Chodzi o to, że ten kodek na płycie głównej czy karta dźwiękową bo w sumie nie wiem jak jest prawidłowo, ma DAC, który odbiera muzykę cyfrową, konwertuje do analogu i puszcza sam sygnał analogowy do wzmacniacza, który też już nie konwertuje?

 

Jak puszczam przez Fiio to konwertuje tylko DAC Demona, Fiio jest tylko przesyłaczem cyfrowego sygnału? Ale skoro Fiio ma 32 bit na 192 khz z USB, a na COAXIAL 24 bit/192 khz to chyba musi z 32 bitów przerobić na 24 bity? Nie za dużo tego konwertowania wtedy?

 

jack-iem jest jedna konwersja, a wzmacniacz tylko wzmacnia sygnał więc nie lepiej?

Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Arnold napisał:

Dalej nie rozumiem jednej rzeczy. Na Mac mini nie podłączałem nic jack-iem, ale pamietam jak PC z windows 10 podłączałem do innego wzmacniacza jack-clinch i w ustawieniach karty dźwiękowej / kodeka z płyty głównej było tez do wyboru bity i khz.

 

Pewnie patrzyłeś na parametry innego złącza - cyfrowego. Dla S/PDIF jest to wyświetlane w Win 10, a dla analogu nie jest.

 

7 godzin temu, Arnold napisał:

karta dźwiękową (...) ma DAC, który odbiera muzykę cyfrową, konwertuje do analogu i puszcza sam sygnał analogowy do wzmacniacza, który też już nie konwertuje?

 

To jest prawidłowa wersja.

 

7 godzin temu, Arnold napisał:

Jak puszczam przez Fiio to konwertuje tylko DAC Demona, Fiio jest tylko przesyłaczem cyfrowego sygnału? Ale skoro Fiio ma 32 bit na 192 khz z USB, a na COAXIAL 24 bit/192 khz to chyba musi z 32 bitów przerobić na 24 bity? Nie za dużo tego konwertowania wtedy?

 

Zapewne będzie konwersja do parametrów wyjścia coax. W praktyce żadna strata, bo to i tak są wysokie parametry. Nie ma obecnie za wiele źródeł audio 32bit/192kHz i może w ogóle nie być, bo jest to znacznie ponad możliwości percepcji ludzkich zmysłów. 

 

7 godzin temu, Arnold napisał:

jack-iem jest jedna konwersja, a wzmacniacz tylko wzmacnia sygnał więc nie lepiej?

 

To zależy do tego, gdzie jest lepszy DAC - w Denonie czy w Macu. Tu również uważam, że w praktyce może nie być żadnej różnicy, bo pewnie jedno i drugie jest wystarczająco dobre.

Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Karister napisał:

 

Pewnie patrzyłeś na parametry innego złącza - cyfrowego. Dla S/PDIF jest to wyświetlane w Win 10, a dla analogu nie jest

Wybierałem wyjście liniowe w Windows 10 i mogłem wybrać 24/192. Standardowo było często 16/48. Przy zmianie była chwilowa przerwa w dźwięku. 

Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, Karister napisał:

Nie ma to sensu, aby coś takiego się wyświetlało. Wg mnie źle coś zapamiętałeś. Mam Win 10 i nic takiego się nie wyświetla dla wyjścia liniowego. Musiałbym zobaczyć.

To zobacz, tam gdzie wejdziesz w zaawansowane ustawienia wyjścia liniowego co można zmienić nazwę wyjścia, co się ustawia Balance wysokie, niskie tony etc. Tam będziesz miał takie opcje. Zawsze tak mialem od windows XP. Nie ważne czy Integra czy np karta dźwiękową Creative-a.

W googlu znalazłem. O to mi chodzi.

 

ext.jpeg.add9414d8a28eb5b11253055ac23ea54.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dokładnie taki widok mam dla każdego wyjścia cyfrowego. Dla analogowych nie mam żadnych ustawień. Myślę, że widok, o którym piszesz, pojawia się w zależności od zainstalowanych sterowników (Realtek?). Trzeba by szukać w ich dokumentacji, czemu takie cuda wyświetlają.

 

Jeśli miałbym zgadywać, pozwala to na upsampling materiału źródłowego, zanim dotrze on z dysku do DAC wbudowanego w układ dźwiękowy PC. Może to mieć sens, jeśli filtry wbudowane w układ dźwiękowy lepiej funkcjonują dla takich wartości.

Link to post
Share on other sites
9 minut temu, Karister napisał:

Dokładnie taki widok mam dla każdego wyjścia cyfrowego. Dla analogowych nie mam żadnych ustawień. Myślę, że widok, o którym piszesz, pojawia się w zależności od zainstalowanych sterowników (Realtek?). Trzeba by szukać w ich dokumentacji, czemu takie cuda wyświetlają.

 

Jeśli miałbym zgadywać, pozwala to na upsampling materiału źródłowego, zanim dotrze on z dysku do DAC wbudowanego w układ dźwiękowy PC. Może to mieć sens, jeśli filtry wbudowane w układ dźwiękowy lepiej funkcjonują dla takich wartości.

Windows chyba od wersji 7 Wyjście liniowe nazywa właśnie Głośniki, czyli wyjście w 99% przypadków jack. SPDiF nie zmienia domyślnie Windows.

 

Więc sumując nasza dyskusje. Słuchając muzyki cyfrowej z streamingu audio w jakości bezstratnej (nie będziemy dyskutować w tym temacie czy bezstratne 24 bit/96 khz, a stratne mp3 320 kbps się słyszy czy nie bo Ja słyszę więcej szczegółów w bezstratnym niż w mp3 i czystrzy dźwięk) lepiej przez Fiio i tylko Denon u mnie DAC-uje, a Fiio tylko przepuszcza bez konwersji?

Z jakiego źródła warto podłączać dźwięk analogowe do wzmacniacza? CD, telewizja stereo tylko? Co jeśli DAC mimo tego, ze jest podłączony z komputerem przez USB, a na wyjściu cyfrowym Coaxial z komputera ma opcje regulacji głośności to wtedy taki DAC nie jest tylko przepychaczem sygnału z USB na wyjście cyfrowe tylko sam DAC konwertuje jeszcze?

Link to post
Share on other sites
5 minut temu, Arnold napisał:

Windows chyba od wersji 7 Wyjście liniowe nazywa właśnie Głośniki, czyli wyjście w 99% przypadków jack. SPDiF nie zmienia domyślnie Windows.

 

 

Goły windows bez 3rd party sterowników nie wyświetla głębi bitowej i próbkowania dla wyjścia liniowego. Pojawia się one dopiero po zainstalowaniu sterowników Realtek i jak dla mnie nie ma to sensu.

 

7 minut temu, Arnold napisał:

Z jakiego źródła warto podłączać dźwięk analogowe do wzmacniacza? CD, telewizja stereo tylko?

 

Te źródła, z których chcesz mieć audio na stereo.

 

9 minut temu, Arnold napisał:

Co jeśli DAC mimo tego, ze jest podłączony z komputerem przez USB, a na wyjściu cyfrowym Coaxial z komputera ma opcje regulacji głośności to wtedy taki DAC nie jest tylko przepychaczem sygnału z USB na wyjście cyfrowe tylko sam DAC konwertuje jeszcze?

 

IMO FiiO powinno tylko przepychać sygnał cyfrowy z USB na Coax, a kontrola głośności powinna być pominięta.

 

11 minut temu, Arnold napisał:

stratne mp3 320 kbps się słyszy czy nie bo Ja słyszę więcej szczegółów w bezstratnym niż w mp3 i czystrzy dźwięk

 

To jest bardzo złożony temat. Przede wszystkim trzeba mieć pewność, że bezstratny plik i MP3 pochodzą z tego samego źródła. Mastering czyni cuda. Jeśli ma się bezstratny oryginał i dobrze go przekonwertuje do MP3 320, nie powinno to być słyszalne. Fakt, tam jest dużo dźwięku ucięte, ale w praktyce te różnice się gubią. Zwłaszcza w muzie typu rock, gdzie dużo się dzieje. Jak ktoś słucha klasyki i ma złote ucho, to da się to wyłapać przy mocnej koncentracji. Tu jest dobry test na wychwytywanie kompresji: https://www.klippel.de/listeningtest/.

Link to post
Share on other sites
3 minuty temu, Karister napisał:

Te źródła, z których chcesz mieć audio na stereo.

Deczko bez sensu odpowiedz bo podłączając cyfrowo muzykę do wzmacniacza stereo też jest stereo?

 

Mnie chodzi o to jakie źródło warto podłączyć bardziej analogowo niż cyfrowo ze względu na jakość dźwięku?

Link to post
Share on other sites

Połączenie analogowe albo cyfrowe samo w sobie nie definiuje jakości audio. Jeśli źródło ma lepszy DAC od ampli, to bym łączył analogowo. Jeśli ampli ma lepszy DAC, to po cyfrze. Cyfra po optyku może być lepsza od czegokolwiek innego, jeśli PC sieje zakłóceniami z PSU. Z kolei TV może mieć tylko wyjście analogowe i wtedy nie ma nawet jak łączyć cyfrowo.

 

Zatem poprawna odpowiedź brzmi "to zależy". Ja bym zawsze* dążył do jak najmniejszej liczby urządzeń w torze audio i korzystania z najlepszego DAC. Jeśli gdzieś ma być długi kabel, wolałbym mieć 5m kabla cyfrowego niż analogowego ze względu na odporność na zakłócenia.

 

* o ile komuś nie zależy na jakimś konkretnym urządzeniu z jakichś powodów.

Edytowane przez Karister
  • Dzięki 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...