Skocz do zawartości

Wzmocnienie sygnału WiFi w domu (AP, powerline)


Recommended Posts

Witam.
Znajoma ma problem z sygnałem WiFi w swoim domu - router jest na parterze i tam sygnał WiFi jest ok, ale już piętro wyżej WiFi nie ma albo jest bardzo słabe (góra 2 kreski i często rozłącza).  Co polecilibyście w takiej sytuacji przy założeniu, że lokalizacji głównego routera nie można zmienić + niestety nie ma możliwości załatwienia tego przy pomocy kabla?

Czy jedynym wyjściem będzie kupno access pointa na piętro i wzmocnienie go powerline'm (a może jakiśpowerline z wbudowanym AP, po instalacji prądowej)? Jeśli tak to byłbym bardzo wdzięczny za pomóc w wyborze konkretnego sprzętu, który rozwiązałby ten problem. Sprawa niestety dosyć pilna.

Będę wdzięczny za pomoc.

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

@cooger

Sygnał WiFi z routera głównego na parterze jest zbyt słaby aby korzystać z internetu piętro wyżej, więc chodzi jedynie o to aby na piętrze móc swobodnie korzystać z WiFi.

Jakie Twoim zdaniem byłoby najlepsze wyjście z tego co opisałeś? Mógłbyś podesłać linki do 2-3 urządzeń (lub kombinacji), które są warte zakupy i dałyby sobie radę w tej sytuacji?

Z góry dziękuję.

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

Zobacz np. TP-Link TL-WPA8630P KIT. Po sieci elektrycznej do 1300 Mb, a WiFi na końcu to AC 1350 Mb.

 

Sam trochę testowałem tego typu urządzeń ponad rok temu i jak widzę nie ma wielkiego postępu na rynku w tym zakresie. Trochę nawet jakby ubywało tego typu urządzeń w sklepach.

 

Urządzenia mają różne kategorie AV500, AV600, AV1000, AV1200, AV1300, gdzie cyfry tak jak przy WiFi oznaczają nominalną max prędkość sieci po kablu elektrycznym - tak samo jak w przypadku WiFi praktycznie nieosiągalne jest, by mieć takie realne transfery, max co osiągają ludzie to w porywach od 30 do 50% prędkości deklarowanej przez producenta.

Trzeba pamiętać, że AV1000, AV1300 wymagają do osiągnięcia dobrych prędkości kabli 3 żyłowych na całej długości między oboma urządzeniami , bez tego nie warto na nie wydawać pieniędzy nic się nie zyska w stosunku do niższych standardów AV500, AV600.

 

Generalnie połączenie stabilne jak po kablu sieciowym. Z mojego doświadczenia wynika, że mają jednak ważną wadę - niestety realna prędkość szybko spada wraz z każdym metrem kabla, każdą puszką, gniazdem po drodze, myślę, że wpływ ma też niechlujność wykonania instalacji, gdzie nawet w instalacjach wykonanych przez elektryków widziałem wymieszane ze sobą po drodze kable fazy, zera i uziemienia. O ile w tym samym pokoju mając AV1200 osiągnąłem ponad 300 Mb, to w najdalszym końcu mieszkania było to już tylko 45-50 Mb. Więcej osiągnąłem w tym miejscu po WiFi używając dobrych routera i karty sieciowej z antenami zewnętrznymi na kablu.

Kup po prostu przez internet i przetestuj. Nie podpinaj nigdy powerline przez jakikolwiek przedłużacz, bo wtedy prędkości spadają mocno - zawsze oba bezpośrednio do gniazda w ścianie. Np. w X-kom nie robią żadnych problemów jak oddajesz cały komplet z opakowaniem.

Edytowane przez Franz
Link to post
Share on other sites

@Franz

Dzięki wielkie za odpowiedź. A czy byłbyś w stanie polecić jakieś tańsze urządzenie tak do 300-350zł? Patrząc na kilka sklepów widzę, że popularne modele to:

TP-LINK TL-PA4010 (~150zł)
TP-LINK TL-PA8010P (~322zł)
TP-LINK TL-WPA4220 (~188zł)
TP-LINK TL-PA4020P (~235zł)
TP-LINK TL-WPA7510 (~295zł)
TP-LINK TL-WPA4220 Starter Kit (~262zł)

Które z nich byłoby najlepsze (a może jakieś jeszcze inne)? Z tego tylko dwa ostatnie mają wg. specyfikacji obsługę sieci bezprzewodowej  :D znajomej oczywiście zależy aby na piętrze różne urządzenia smarfony/laptopy mogły się łączyć z siecią WiFi, więc zgaduje, że taka możliwość w urządzeniu jest konieczna (żaden komputer stacjonarny nie będzie podłączany do tych urządzeń)

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

Ja testowałem tylko Tp-Linka i Asusa i jakichś specjalnych różnic między nimi nie widziałem - w danym przedziale cenowym działały praktycznie tak samo.

 

Tak,  jak chcesz mieć na końcu WiFi to trzeba kupić zestaw, gdzie jeden transmiter będzie też AP WiFi, czyli te 2 ostatnie z wymienionych - ja bym brał TP-LINK TL-WPA7510 - będzie szybciej, a różnica w cenie jest nieduża. Pytanie jakich prędkości internetu oczekujesz? Zwróć uwagę, że zestawy klasy AV500, AV600 mają Ethernet tylko 100 Mb, a to za jego pomocą podpinasz router do transmitera - oznacza to, że nie osiągniesz większej prędkości internetu niż te 100 Mb (raczej będzie trochę mniej), dopiero urządzenia klasy AV1000 i więcej mają Ethernet 1000 Mb.

 

Jak to będzie działać to niestety trzeba konkretnie u siebie zobaczyć, a nie do końca sugerować się testami - naprawdę wiele zależy od danej instalacji elektrycznej. Czasami zmiana gniazdka nawet w obrębie jednego pokoju może dać zauważalny zysk prędkości. Trzeba popróbować z miejscem podłączenia do prądu obu elementów zestawu.

Zwróć też uwagę, że taki zestaw można rozbudować o kolejne elementy, jak zajdzie potrzeba - najbardziej opłacalne są zestawy, ale można, mając już 2 elementy dokupić kolejne pojedynczo i mieć internet w innych miejscach.

Edytowane przez Franz
Link to post
Share on other sites

Duże prędkości dla znajomej nie są raczej istotne. Grunt to to aby internet na piętrze na WiFi działał bez problemów na smartfonach i laptopach. 

W takim razie wybór najprawdopodobniej padnie na TP-LINK TL-WPA7510. Niestety w x-komie na razie produkt jest niedostępny, więc chyba trzeba będzie wybrać inny sklep (gdzie niestety jest trochę drożej).

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

Dobrze rozumiem, że na transmisji WiFI nie ma kompletnie żadnej różnicy pomiędzy TL-WPA7510 a TL-WPA4220 (300Mb/s vs 300Mb/s) a jedyna różnica dotyczy różnicy prędkości "po kablu" (1000Mb/s vs 500Mb/s)?
 

bo tam właściwie prawdopodobnie ani razu nie będzie do tego PLC podłączany kabel, chodzi jedynie o WiFi, więc może faktycznie lepiej wziąć tańszy zestaw i zaoszczędzić nieco skoro i tak nie będzie żadnej różnicy

Link to post
Share on other sites

To 500 i 1000 dotyczy maksymalnej teoretycznej prędkości po plc a nie podłączenia komputera. Lepiej mieć zapas. Trzeba tylko pamiętać, że realna prędkość zależy od jakości sieci elektrycznej.

Masz rację, ale jest niestety jeszcze gorzej niż na pierwszy rzut oka wygląda, bo co z tego, że teoretyczna max prędkość to 500, 600 Mb po kablu elektrycznym skoro tak jak napisałem praktycznie wszystkie urządzenia klasy AV500 i 600 mają gniazda Ethernetowe 100 Mb, więc nawet z idealną instalacją elektryczną w niewielkiej odległości od siebie max co uzyskasz to 100Mb, bo przecież podłączamy router do transmitera kablem sieciowym do tego gniazda Ethernet. Producenci bezsensownie to rozwiązali w tych urządzeniach..

Edytowane przez Franz
Link to post
Share on other sites

Chodzi bardziej o spadanie z wysokiego konia. Jak w wyniku x połaczeń spadniesz o 60% 500Mbps to masz teoretycznie 200Mps a patrząc już na warstwie danych może nie udać się przepchnąć 100Mbps danych. 

 

Materiał dość stary, ale pokazuje realne pomiary w sieci klasy laboratoryjnej więc w praktyce będzie jeszcze wolniej. Jest też pomiar z wykorzystaniem przewodu PE i bez niego bo trzeba pamiętać, że te wyższe klasy AV wymagają użycia przewodu PE do transmisji:

 

https://www.youtube.com/watch?v=A66wn30jEfw

 

Oczywiście w przypadku jeśli Powerline ma interfejs 100Mbps to do tej prędkości zostanie ścięta transmisja. 300Mbps po radiu w optymalnych warunkach i na dobrych urządzeniach powinno przekroczyć 100Mbps danych. Ten TL-WPA7510 z tego co widzę ma gigabit.

 

Optymalny byłby TL-PA7017 i do tego AP/router jako AP z siecią AC 1200Mbps. 

Link to post
Share on other sites

Hmm panowie im więcej czytam tym mniej wiem :D tak ostatecznie co byłoby najbardziej optymalnym wyborem do 300zł pod względem sygnału WiFi? TL-WPA4220, TL-WPA7510 a może coś jeszcze innego? Różnica w cenie to ok. 70-80zł, a niedługo coś trzeba będzie zamówić.

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

Dziś przyszedł TL-WPA7510 i niestety jest kiepsko... Z tego co pisała mi znajoma to w każdym gniazdku (nawet w tym samym pomieszczeniu) dioda powerline świeci na czerwono, a internet na piętrze potrafi być przez jakiś czas po czym pada i tyle z WiFi..

W dodatku coś nie do końca dobrze klonuje to WiFi, bo pokazuje 2 nowe sieci: zwykłą i 5GHz.

Link to post
Share on other sites

Głównie chodzi o to, że internet czasami działa na piętrze, ale po jakimś czasie pada (jakby wchodził w stan uśpienia, bądź coś go wyrzucało) i mimo wszystkich kresek przy dostępnej sieci TP-Link_XXXX pojawia się komunikat "Brak internetu, zabezpieczone". Wciśnięcie "WiFi" na wzmacniaczu będącym na piętrze ponownie włącza ten internet, po czym problem się tak zapętla co jakiś czas..

 

Został sparowany według instrukcji, ustawienia w TPLink defaultowo. Do ustawień routera głównego (dotychczasowego) niestety znajoma nie ma dostępu, bo dostawca zmienił domyślne dane - jest to Huawei HG8245H. Będzie się komunikowała telefonicznie w celu uzyskania tych danych aby móc zalogować się do ustawień routera (być może on jakoś ogranicza ilość urządzeń / źle je przypisuje?).

Dodam, że kiedyś jeszcze przed zakupem bywało tak, że przy większej ilości urządzeń nie można było się podłączyć z np. laptopa (podczas gdy na innych urządzeniach internet na WiFi ciągle był) i dopiero po restarcie tego Huaweia bądź po upływie jakiegoś czasu można było się podłączyć. Na ogół wyskakiwał w prawym dolnym rogu żółty wykrzyknik "Brak internetu, zabezpieczone". Najczęściej bywało tak właśnie na piętrze, gdzie siła sygnału była niska (1-2 kreski max).

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

Tak jak mówi @cooger - za mało danych, by ustalić przyczynę. 

To, że pojawiły się 2 nowe sieci to jest ok. - inaczej być nie może to nie jest system Mesh WiFi, gdzie każdy kolejny podłączony AP ma dokładnie tą samą sieć (nazwa, ustawienia, hasła) i gdy korzystasz z takiego systemu, nie zauważasz, że zmieniasz AP do którego się podłączasz, bo dzieje się to płynnie.

W tym wypadku transmiter TP-Linka utworzył 2 nowe sieci (2,4 i 5 GHz), a klonowanie polega na przeniesieniu ustawień i haseł z sieci, którą klonujesz - ale to odrębne sieci i trzeba się odrębnie do nich zalogować i zapisać ich ustawienia w urządzeniu, które się łączy z tym transmiterem.

Link to post
Share on other sites

Jakie dane dostarczyć aby łatwiej było stwierdzić co może być przyczyną tak częstego rozłączania tej nowej sieci na piętrze? Postaram się dostarczyć co będzie trzeba, gdyż znajoma zastanawia się również nad zwrotem urządzeń.

Edytowane przez roninq6
Link to post
Share on other sites

1. Adresacja IP + ustawienia DHCP na wszystkich urządzeniach w tym klientach. Jeden DHCP na całą sieć.

2. Ustawienia WiFi - należy ustawić odrębne SSID dla każdej sieci bo inaczej nie wiadomo z czym się łączysz.

3. Sprawdzenie poprawności zestawienia powerline, w tym test przepustowości przy połączeniu LAN.

4. Efekty testu po LANie w momencie gdy jest problem z WiFi.

 

Generalnie najlepiej gdyby przy tym usiał ktoś kto ma pojęcie o sieciach.

Link to post
Share on other sites

To co napisał @cooger

A przede wszystkim, jeżeli może to nich sprawdzi w różnych miejscach domu (oraz w innych mieszkaniach, czy domach jeżeli ma taką możliwość) podłączając transmitery w tym samym pokoju, czy cały czas dioda Powerline jest czerwona - ten kolor wskazuje, że jakość połączenia jest zła.

Jeżeli jest tak, gdy oba transmitery podłączone w jednym pokoju, a dioda czerwona to instalacja elektryczna musi być w fatalnym stanie, albo (co mało prawdopodobne, ale możliwe) transmitery są uszkodzone.

 

Jakość połączenia między transmiterami jest odrębną sprawą i nie ma na nią wpływu dostawca internetu, czy ustawienia routera.

Edytowane przez Franz
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...