Skocz do zawartości

Wentylator do MSI GTX 580 TFII potrzebna alternatywa


Recommended Posts

Witam,

 

Sprawa wygląda tak, padł mi jeden z wentylatorów na MSI GTX 580 TFII

https://pl.msi.com/Graphics-card/N580GTX_Twin_Frozr_IIOC/Gallery

No i jest drobny problem z temp., w spoczynku 45st., w grach dochodzi do 97st C

Wentyle do tego modelu widuje jedynie na aliexpres, ale nie mam przekonania do tych chińczyków.

Chciałbym zastosować w miarę proste rozwiązanie i zdemontować padnięty oraz drugi wentylator wraz z osłoną wentylatorów, wymienić pastę termo. oraz zostawić radiator a na to kupić jakiś normalny wentyl i zamocować na śrubki o ile będzie jakaś możliwość ew. nawet i opaskami zaciskowymi, to ma spełniać funkcjonalność a nie ładnie wyglądac:))

co myslicie o takim rozwiązaniu, i jaki wentyl proponujecie? zalezy mi na dobrej wydajnosci oraz nie za glosnej pracy, oraz kolejne pytanie czy jak odepne stare wentyle to czy karta nie bedzie zasypywac mnie jakimis powiadomieniami o braku pracy wentylatorów (wiem ze moge to sam stestowac, ale nie chce niepotrzebnie babrac się skoro ktos od reki moze znac odpowiedz:)) aha co do wentylatora to dodatkowo prosze uwzglednic taki zeby był trwały i przystosowany do pracy w poziomie, bo z tego co sie orientuje to nie kazdy lubi taka prace:)

 

dzieki z gory za porady i wskazówki :)

Edytowane przez Tafari
Link to post
Share on other sites

Jak najbardziej ma to szansę działać :). Karta nie będzie rzucać błędami jak odepniesz wentylatory, wszystko będzie ok.

 

Co do wentylatorów, to jeśli ma być tanio to Pure Wings 2, jeśli drożej to Venturi HP-12, Silent Wings 3 czy Noiseblocker B12-PS. Wentylatory możesz wziąć w wersji PWM, do tego dokupić przelotkę ze złącza 4-pin mini fan, które jest na karcie, na zwykłe 4-pin PWM. Pozwoli to podpiąć nowe wentylatory pod kartę i wyregulować ich obroty w programie typu MSI Afterburner. Rozmiarowo myślę, że wentylatory 120mm będą jak najbardziej ok, bo ten GTX 580 ma PCB standardowej wysokości, więc 140mm wystawałoby już sporo ponad obrys.

Edytowane przez Zawisz
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Inaczej, zamontuj wentylatory 92mm o zbliżonych parametrach do oryginalnych. Dlaczego, ponieważ nie wiadomo jak zachowa się wentylator 120mm na tym konkretnym radiatorze. Możliwe jest, a znam to z autopsji, że 120-ki nie będą miały wystarczającego ciśnienia statycznego, wystarczającego do przepchania powietrza przez finy. Efekt może być taki jak np.spalona sekcja zasilania. 120-ki bardzo dobrze spisują się jeżeli radiator ma w miarę duże odstępy między finami radiatora. Firmy,które są godne polecenia, podpowiedział Ci wcześniej kolega. Do tego radiatora akurat nie polecał bym Noiseblockerów PS chociaż to bardzo dobre wentylatory, już lepiej BeQuiety ale model Shadow. Wspomnę jeszcze o Gelidach Wind. Jedyna ich wada to, że przy pewnych prędkościach potrafią wzbudzać się drgania na łopatkach wirnika, ale też mają małe straty w wydajności na radiatorze.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Po za aliexperss będzie ciężko dostać takie wentylatory. Czasem zdarza się że ktoś sprzedaje podobne na alegro lub w sklepach internetowych jednak bardzo rzadko. Jeśli zmienić chłodzenie na karcie to w całości inne wentylatory nie będą pasować do obecnego chłodzenia albo nie będzie ich jak podłączyć do karty. 

Link to post
Share on other sites

Na używki bym nie patrzył, bo wentyle pewnie już dojechane i mogą generować oprócz przepływu powietrza dodatkowe jęki, a to jest mega irytujące. Więc raczej będzie wymianka na nowe i trytkowanie, a co z podłączeniem? jak kupie 2 wentyle a tam jest tylko jedno wejscie PWM, to jak to ogarnąć, zeby byla automatyczna kontrola obrótów przez kartę?

co do samych wentyli to chyba te bequiet shadowy wybiore, ale nie jest to ostateczna decyzja.

Link to post
Share on other sites

Myślałem, że masz na karcie wentylatory 90mm, jeżeli są to 75mm, to kup 80mm. Jest szansa, że wystarczą do mocowania śrubki wkręcane między finy radiatora. W razie czego możesz kupić dwie sztuki radiatora z wentylatorem: https://allegro.pl/radiator-wentylator-amd-am2-am3-i7278678717.html

Edytowane przez choleryk65
Link to post
Share on other sites

Myślałem, że masz na karcie wentylatory 90mm, jeżeli są to 75mm, to kup 80mm. Jest szansa, że wystarczą do mocowania śrubki wkręcane między finy radiatora. W razie czego możesz kupić dwie sztuki radiatora z wentylatorem: https://allegro.pl/radiator-wentylator-amd-am2-am3-i7278678717.html

a ta sugestia radiatora z wentylatorem to co dokladnie masz na mysli? podmiane oryginalnego radiatora na to? u mnie caly radiator odprowadza cieplo jedynie z GPU, pech chcial ze padl akurat wentylator bezposrednio nad nim wiec sama pewnie zmiana pozycji wentylatora zbilaby temp podejrzewam o 5 -7 stopni .

Link to post
Share on other sites

W niedzielę mnie poniosło i dla jaj zrobiłem cos takiego:

Wyciąłem fizycznie padnięty wentylator na grafie i zamontowałem to co miałem pod ręką 140mm wentyl z obudowy, wyszło takie monstrum

http://i67.tinypic.com/2vblx6g.jpg

efekt taki, że z nim było gorzej niż bez niego, momentalnie robił sie piekarnik w środku (pewnie przez to, że nie było dostatecznego wyciągu powietrza na zewnątrz obudowy)

http://i63.tinypic.com/wmcsci.jpg

 

Po krótkim dochodzeniu okazało się, że walnięty jest też wentyl na procku (chłodzenie Scythe Mugen 3, wentyl 120mm)

Trochę mnie to zdziwiło, bo to już 2 awaria od 2011(raz był wymieniany w ramach gwarancji), w sumie to nawet nie wiem kiedy mógł paść, to taka chińszczyzna czy też może problem tkwi w czyms innym, bo to już któryś PC, którego mam i w żadnym nigdy wentyl nie padł, może to kwestia zarządzania obrotami wentyla przez mobo?

http://i67.tinypic.com/2s83aj4.jpg

http://i65.tinypic.com/16krjwj.jpg

 

Ale dobra, trzeba sobie jakoś radzić. Wentyl z grafy(140mm) zdemontowałem, ustawiłem aby wyciągał ciepłe powietrze na zewnątrz, szczególnie z okolic procesora. Xonara przesunąłem slot wyżej, aby wentylator z zasilacza miał więcej luzu. Na grafice został tylko jeden sprawny wentyl. Efekt taki, dużo chłodniej, nie czuć piekarnika, temp. CPU idle 36 stopni , w stresie (gra) 51 stopni - praca na samym radiatorze, fizycznie też jak dotknąć radiator jest spoko. Temp. GPU idle 42 stopnie, w stresie 89-92 stopnie (praca na jednym wentylatorze). Tak więc, wentyle obudowy (pomarańczowe na zdjęciu, 140mm(tył) oraz 190(góra)) wyciągają na zewnątrz, wentyl na zasilaczu także wyciąga), ogólnie robi się lekkie podciśnienie (wszystkie wentyle wyciągają), ale jest przyjemnie, obudowa to Revoltec Seventy 2, ma którędy zassysać świeże powietrze(ścianki boczne, dół oraz fron).

http://www.benchmark.pl/mini-recenzje/revoltec-seventy-2-aka-sixty-3-na-bogato.html

 

http://i66.tinypic.com/dg76eg.jpg

http://i63.tinypic.com/21l8nd0.jpg

 

No i dobra, co dalej... ?

Doszedłem do wniosku że nie ma sensu inwestować w drogie rozwiązania, żeby chłodzić grafę, co najwyżej można kupić jakieś 80mm i zamontowac (na trytki) nawet pod molexa ew podpiąć pod SYS FAN na mobo (3pin) i w biosie ustawić % obroty tak zeby było chłodniej i ciszej (na sztywno), bo grafa to może było coś ale w 2011roku, teraz to jedynie dobre do pracy na 2D i za jakiś czas będzie trzeba ją wymienić na lepszy model.

 

Niewiem co z wentylem na proca, bo 2 padnięte wentyle jakoś zle mi sie kojarza, albo słaba jakość mi się trafiła, albo coś mi tu nie gra. ważne ze sam radiator (na chwilę obecną) ogarnia sprawę.

 

No i czy z dodatkowych wentyli obudowy coś dorzucać waszym zdaniem? ogolnie wczesniej nie czulem takiej potrzeby, sama praca jednej sztuki 140mm(fabrycznego obudowy) byla wystarczająca, ten 190mm co jest na gorze to raczej generuje placebo niz ma jakis znaczacy wplyw, ale nie chodzi glosno wiec narazie pracuje.

Link to post
Share on other sites

Zrób porządek z kablami i odkurz obudowę, to na początek  ;)  Jeżeli temperatury są teraz w normie, nie trzeba dodawać następnych wentylatorów. Jako zamiennik możesz użyć wentylatora Enermax 80mm VR. Ma niezależną regulację za pomocą potencjometru. Swego czasu używałem ich na radiatorze karty graficznej. Jeszcze coś napiszę ale muszę znaleźć, chyba mam jeszcze te wentylatory i radiator od Arctica ale nie wiem czy pasuje do Twojej karty. Same wentylatory są sprawne, ale w radiatorze zerwały się śrubki i trzeba je rozwiertać, oraz malutkim gwintownikem poprawić gwint. Jeżeli taka operacja dla Ciebie to nie problem, to wyślę za free, pokryjesz tylko koszty wysyłki. Wentylator na procka kup od Coolermastera, Masterfan pro 120mm air pressure, satysfakcja gwarantowana ;)

 

Znalazłem jeden wentylator Enermaxa, o który wspomniałem, ale niestety w specyfikacji radiatora od Arcitca Accelero S1 plus, nie ma wsparcia dla Twojej karty. Wentylatorem służe, jakby co to pisz na PW.

Edytowane przez choleryk65
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Obudowa czyszczona regularnie, a na kratki z boku(obie strony) i dołu poprzyklejałem pończochy jako dodatkowe zabezpieczenie na drobne kudłaki :), wiec w środku jezeli cos sie zbiera to delikatny pyłek. Jedynie teraz na potrzeby testów zerwałem ponczochę z jednej strony obudowy, aby zmniejszyc opory zassysu powietrza od strony karty graficznej. Ja bym sie tutaj chyba bardziej upatrywal slabej jakosci wentyla lub tez blednego ustawienia kontroli pracy wentylatora - mialem ustawione aktywacje wentyla przy 60stopniach na procku i min obroty 50%. Wentylator jezeli nie byla osiągnieta deklarowana temp. nie pracowal. Mozliwe ze byla taka sytuacja ze temp. skakała w okolicach 60stopni, sprawiajac ze bardzo czesto wlaczal/wylaczal sie, powodujac szybsze zuzycie. Cos podobnego jak np. zarowki ledowe, maja okreslona ilosc cykli właczenia. Wniosek jeden, bezpieczniej niech sie kreci ciagle, ale z min. obrotami. Takie jest moje zdanie.

Link to post
Share on other sites

Dobra, tak to wygląda po montazu enermaxa 80mm z reczna kontrola obrotów (zdjecie 3, wygodnie wyciagniętym kontrolerem na zewnątrz)

 

pewnie byloby lepiej, ale Xonar ST troche sie zgrzeje, a wentyl na grafie jest blisko karty i sciaga znad niej cieple powietrze, z kolei zasilacz pod xonarem, Gelid 140mm, wsadzony na front, zeby zaciagac powietrze

 

otwor biegu powietrza enermaxa idealnie pokrywa sie z otworem na oslonie radiatora

 

http://i67.tinypic.com/kf16wx.jpg

 

pod maksymalnym obciazeniem, max obroty enermaxa 2830RPM plus gelid wciagający na froncie max temperatura 94 stopnie (wcześniej bez zamontowanych wentyli 98 stopni), temperatura średnia 83 stopnie.

Myslalem ze moze brakuje powietrza, wiec zdjalem bok obudowy, zyskalem na tym 2 stopnie, roznice na temp średniej 5 stopni

Przy zalozonej osłonie ale wylaczony gelid, tez zysk 2 stopnie, roznice na temp. srednich 5 stopni

Zbijanie temp. bo zmniejszeniu obciazenia grafy jest zdecydowanie szybsze, problemem ciagle jest w miare wysoka temp. pod max obciazeniem.

 

generalnie wydaje mi sie ze cos jest nie tak z obiegiem powietrza bezposrednio w okolicach i samej karcie, dzis sprobuje zamontowac enermaxa z tylu obudowy w miejscu gdzie jest sledz z wydechem powietrza karty, tak zeby na zewnatrz wyciagal powietrze jak najlepiej z karty, troche to nieefektywne rozwiazanie, bo wysokosc sledzia ma sie nijak do wys. wentylatora, ew. zrobic tak zeby wyjac 2 sledzie pod grafa i niech wentyl dmucha swieze powietrze pod kartę, lepiej by tam pasowal gelid (moze szerzej zaciagac powietrze) ale przez karte dzwiekowa nie ma tam dla niego miejsca.

 

ew mam pomysl, zostawić jak jest enermax na grafie jak byl, a gelida dac na bok obudowy zeby wial swiezym powietrzem prostopadle na grafę i zobaczyc czy cos to da. I wtedy (zasilacz, tyl, gora) wyciagaja powietrze, a gelid dostarcza.

 

przypomnę tylko ze na procku nie ma wentyla, ale on w stresie to max 51 stopni osiaga, a na pracy pulpitowej 36, wiec narazie lata tak jak jest.

 

Link to post
Share on other sites

Z rok temu karta miała rebailling czy jak to sie tam nazywa, wtedy była wymieniona pasta.

W sumie nie wiem jak z ta pasta, ale ogolnie jak zdejmuję obciążenie na grafie to temp. momentalnie spada z 94  do ok 60 (średnie obciążenie) powiedzmy 3-4 stopnie/ sek wiec raczej pasta jest ok.

Zeby zdjąć osłonę musze zdemontować cały radiator, inaczej się do tego nie dostanę.

Od ręki w sklepie mam jedynie takie pasty:

 

Revoltec thermal grease

https://www.komputronik.pl/product/110811/revoltec-thermal-grease.html

4.5 W/mK

 

Cooler Master Thermal Grease (HTK-002) - Thermal Grease (HTK-002)

http://www.coolermaster.com/service/support/model/HTK-002/

0.8 watts/meter-C

Edytowane przez Tafari
Link to post
Share on other sites

Oprócz tych , które masz, dołóż np. Gelida na bok na wysokości karty grafiki, być może coś to da. Kiedyś w obudowie Silverstona KB03 miałem dwa wentylatory ułożone w poziomie na wysokości karty, prawdę mówiąc nie zauważyłem dużej różnicy, ale być może u Ciebie gra  będzie warta świeczki ;)

Link to post
Share on other sites

Znalazłem sprawcę całego zamieszania:)

HWinfo64 - program, którego używałem do monitorowania temp. i na podstawie, którego sprawdzałem max temp. (sam zapisuje wartość obecną, minimalną, maksymalną, średnią), w dziwny sposób wyłapywał maks temp. która patrząc na pomiary afterburnerem MSI, była ok 8-10 stopni wyższa (pomiar temp. obecnej jest w obu programach identyczny),

Jeżeli chodzi o osłonę radiatora to nie demontowałem, pasty nie wymieniałem, demontaż osłony by mi nic nie dał, wylot wentylatora pokrywa się dokładnie z otworem na osłonie, jest łatwiejszy montaż, natomiast sam radiator ma wgłebienie w miejscu oryginalnego wentyla, takie ze musiałbym mieć 75mm ramkę żeby go tam wsadzić.

 

także na karcie siedzi enermax 80mm VR z reczną kontrolą obrotów (potencjometr wyprowadzony zgrabnie na zewnątrz)

Wentylator (wyciągający powietrze)140mm Gelida dałem na tył obudowy, akurat ładnie się zgrywa z linią radiatora CPU (na ktorym obecnie nie mam zadnego wentyla)

na górze wyciąg fabrycznym wentylem bodajże 190mm

fabryczne 140m, dałem na boku obudowy zeby cisnął świeże powietrze prostopadle na grafę (testowalem tez w tym miejscu Gelida, ale lepiej wychodzi jak mocniejsza 140mm wyciaga powietrze niż tłoczy)

xonara przełożyłem slot niżej tak zeby enermax mial wiecej luzu

Ostatecznie na pracy pulpitowej mam jakieś 36 stopni, pod obciążeniem dochodzi do 75-80 stopni przy maks pracy enermaxa 2830RPM, przy 1900RPM jest ciszej, ale tracę ok 5-6 stopni.

Gelid bardzo ładnie dmucha, prądowo jest podobny do 140mm fabrycznej revolteca, ale dmucha praktycznie 2x lepiej, jedyny minus to ze jest takze głośniejszy, i z tego co widzę duzo ciszej pracuje jak służy jako wyciąg niż zassys, mam jeszcze przejsciówkę do niego redukującą obroty, ale nie testowałem w takim układzie.

 

Mam jeszcze pytanko, jeżeli nie kręcę proca i temp. maks siegaja na chwilę obecną ok 51 (o ile za nim pracuje 140mm wyciąg z obudowy) to czy zalozenie wentyla jest wskazane? jezeli tak to przydalby sie tutaj jakis kompromis ciszy i wydajnosci, 120mm koniecznie, wiekszy nie wejdzie (radiator od scythe mugen 3, kostki ram zeby pracowac w dual channel uniemozliwiają za bardzo montaż wiekszego chociaz jest to mozliwe)

 

No i w sumie niewiem co dać na ten bok obudowy, bo dziurki w obudowe i ped powietrza zassysanego generuja nieprzyjemny dzwiek, ostatecznie moglbym tam nic nie dawac i tez byloby dobrze, bo bawic sie w wycinanie blachy to mi sie nie chce;)

jest jeszcze opcja zeby dac wentylator na dole i zobaczyc jak to bedzie pracowac.

 

Gelid 140mm, ktory mam na tył, jest obecnie pożyczony, fajny wentyl, bardzo wydajny, ale nieco glosny na standardowym ustawieniu, przejsciowka nieco lagodzi sprawę, ale wyraznie spada wydajnosc, macie pomysl na jakas alternatywe? jakis dobry wyciagajacy wentyl 140mm, cichy dobrze by bylo.

Oogolnie wentylator wyciagajacy na tył ma najwiekszy wplyw na to co sie dzieje w środku.

Ten na gorze 190mm fabryczny to sam niewiem, jakos nie mam do niego przekonania a w testach jak robilem raczej mial maly wplyw, podejrzewam ze ta 140 wyciagajaca zaraz pod nim odwala cala robote za niego.

Link to post
Share on other sites

Nawiew na procku nie zaszkodzi, można tam wsadzić tani wentylator typu Sigma Pro PWM, ustawić mu obroty na 400-500 RPM, żeby zapewnić tylko lekki przewiew i procek będzie zadowolony.

 

Co do świstu/gwizdu wentylatorów na boku, to znany problem. Najprościej to rozwiązać montując wentylator 3-5mm od bocznego panelu. W tym celu możesz dać jakieś podkładki na śrubkach przed wentylatorem lub kupić coś takiego (ewentualnie dwie takiej, jedna na drugiej).

Link to post
Share on other sites

Na radiator taki jak Mugen proponuje skupić się na wentylatorach ze stosunkowo wysokim ciśnieniem statycznym. Modeli jest sporo, od tańszych,  przez wyżej wspomnianego SPC Sigma Pro, CoolerMaster Silencio FP PWM, po już droższe  BeQuiet Schadow/Silent PWM, Noctua NF-P12-1300 redux PWM, NF-F12 PWM. BQ Shadow i CoolerMaster będą dobrym kompromisem wydajności i ciszy i kosztów.

Teraz wentylator na bocznej ściance, jak kolega wyżej wspomniał można zastosować dystanse, i to powinno trochę pomóc. Jest jeszcze jedna alternatywa, ale wiąże się to z kupnem dosyć specyficznego wentylatora, mam na mysli Silverstone Air Penetrator 120 lub 140mm. Stosując 140-kę na froncie obudowy udało się obniżyć temperaturę karty graficznej i po trosze CPU. Sam wentylator w obu wersjach jest dobrze wykonany, odrobinę głośniejszy od standardowych wentylatorów, ale generuje skoncentrowany strumień powietrza. Dzięki temu nierozproszone, chłodniejsze powietrze dociera do interesujących nas stref komputera.

Na tył miałem między innymi Noctue NF A14, koszt niemały, ale spokojnie można uznać, że to jeden z najwydajniejszych a zarazem cichych, patrząc na porównanie RPM w RPM, wentylatorów. Przypomniał mi się jeszcze wentylator od Coraira AF 140, też wydajny ale  głośniejszy od Noctuy ciszej pracujący niż Gelid, niestety łożysko zdecydowanie już nie tak dobre, wybijające się ponad szum powietrza. Ponoć to zależy od egzemplarza.

Edytowane przez choleryk65
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...