Tafari 5 Napisano 5 Października 2018 Udostępnij Napisano 5 Października 2018 (edytowane) Witam, Sprawa wygląda tak, padł mi jeden z wentylatorów na MSI GTX 580 TFII https://pl.msi.com/Graphics-card/N580GTX_Twin_Frozr_IIOC/Gallery No i jest drobny problem z temp., w spoczynku 45st., w grach dochodzi do 97st C Wentyle do tego modelu widuje jedynie na aliexpres, ale nie mam przekonania do tych chińczyków. Chciałbym zastosować w miarę proste rozwiązanie i zdemontować padnięty oraz drugi wentylator wraz z osłoną wentylatorów, wymienić pastę termo. oraz zostawić radiator a na to kupić jakiś normalny wentyl i zamocować na śrubki o ile będzie jakaś możliwość ew. nawet i opaskami zaciskowymi, to ma spełniać funkcjonalność a nie ładnie wyglądac:)) co myslicie o takim rozwiązaniu, i jaki wentyl proponujecie? zalezy mi na dobrej wydajnosci oraz nie za glosnej pracy, oraz kolejne pytanie czy jak odepne stare wentyle to czy karta nie bedzie zasypywac mnie jakimis powiadomieniami o braku pracy wentylatorów (wiem ze moge to sam stestowac, ale nie chce niepotrzebnie babrac się skoro ktos od reki moze znac odpowiedz:)) aha co do wentylatora to dodatkowo prosze uwzglednic taki zeby był trwały i przystosowany do pracy w poziomie, bo z tego co sie orientuje to nie kazdy lubi taka prace:) dzieki z gory za porady i wskazówki Edytowane 5 Października 2018 przez Tafari Cytuj Link to post Share on other sites
Zawisz 168 Napisano 5 Października 2018 Udostępnij Napisano 5 Października 2018 (edytowane) Jak najbardziej ma to szansę działać . Karta nie będzie rzucać błędami jak odepniesz wentylatory, wszystko będzie ok. Co do wentylatorów, to jeśli ma być tanio to Pure Wings 2, jeśli drożej to Venturi HP-12, Silent Wings 3 czy Noiseblocker B12-PS. Wentylatory możesz wziąć w wersji PWM, do tego dokupić przelotkę ze złącza 4-pin mini fan, które jest na karcie, na zwykłe 4-pin PWM. Pozwoli to podpiąć nowe wentylatory pod kartę i wyregulować ich obroty w programie typu MSI Afterburner. Rozmiarowo myślę, że wentylatory 120mm będą jak najbardziej ok, bo ten GTX 580 ma PCB standardowej wysokości, więc 140mm wystawałoby już sporo ponad obrys. Edytowane 5 Października 2018 przez Zawisz 1 Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 5 Października 2018 Udostępnij Napisano 5 Października 2018 Inaczej, zamontuj wentylatory 92mm o zbliżonych parametrach do oryginalnych. Dlaczego, ponieważ nie wiadomo jak zachowa się wentylator 120mm na tym konkretnym radiatorze. Możliwe jest, a znam to z autopsji, że 120-ki nie będą miały wystarczającego ciśnienia statycznego, wystarczającego do przepchania powietrza przez finy. Efekt może być taki jak np.spalona sekcja zasilania. 120-ki bardzo dobrze spisują się jeżeli radiator ma w miarę duże odstępy między finami radiatora. Firmy,które są godne polecenia, podpowiedział Ci wcześniej kolega. Do tego radiatora akurat nie polecał bym Noiseblockerów PS chociaż to bardzo dobre wentylatory, już lepiej BeQuiety ale model Shadow. Wspomnę jeszcze o Gelidach Wind. Jedyna ich wada to, że przy pewnych prędkościach potrafią wzbudzać się drgania na łopatkach wirnika, ale też mają małe straty w wydajności na radiatorze. 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 5 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 5 Października 2018 Dzięki za wskazówki. Oryginalne mają 12V, 0,35A 75mm, nie jestem pewny ale chyba oba są podpięte wspólnym, pojedyńczym wtykiem PWM 4pin. hm... jedna sztuka wentyla ale lepszego raczej moze nie ogarniać sprawy, jak myslicie? Cytuj Link to post Share on other sites
gepardmak 697 Napisano 6 Października 2018 Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Po za aliexperss będzie ciężko dostać takie wentylatory. Czasem zdarza się że ktoś sprzedaje podobne na alegro lub w sklepach internetowych jednak bardzo rzadko. Jeśli zmienić chłodzenie na karcie to w całości inne wentylatory nie będą pasować do obecnego chłodzenia albo nie będzie ich jak podłączyć do karty. Cytuj Link to post Share on other sites
Zawisz 168 Napisano 6 Października 2018 Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Jeden wentylator nie da rady. Zmierz rozmiar coolera i wybierz odpowiedni wentylator, który będzie pasował - albo 92mm albo 120mm. Całość zamocować na trytytkach i będzie ok jeśli ma działać, a nie wyglądać. Cytuj Link to post Share on other sites
RalfNwn 95 Napisano 6 Października 2018 Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Druga opcja to poszukać uszkodzonych kart graficznych na alledrogo czy nawet olx - takie karty chodzą często w rozsądnych kwotach i może warto wśród nich poszukać "oryginalnego" wentyla. Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 6 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Na używki bym nie patrzył, bo wentyle pewnie już dojechane i mogą generować oprócz przepływu powietrza dodatkowe jęki, a to jest mega irytujące. Więc raczej będzie wymianka na nowe i trytkowanie, a co z podłączeniem? jak kupie 2 wentyle a tam jest tylko jedno wejscie PWM, to jak to ogarnąć, zeby byla automatyczna kontrola obrótów przez kartę? co do samych wentyli to chyba te bequiet shadowy wybiore, ale nie jest to ostateczna decyzja. Cytuj Link to post Share on other sites
Zawisz 168 Napisano 6 Października 2018 Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Potrzebujesz to czyli przejściówkę z wtyczki jaką masz na karcie na zwykłe 4-pin PWM, a do tego zwykły rozgałęziacz typu Y dla złącz 4-pin. Możesz wtedy spokojnie podłączyć dwa wentylatory z wtyczką 4-pin. Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 6 Października 2018 Udostępnij Napisano 6 Października 2018 (edytowane) Myślałem, że masz na karcie wentylatory 90mm, jeżeli są to 75mm, to kup 80mm. Jest szansa, że wystarczą do mocowania śrubki wkręcane między finy radiatora. W razie czego możesz kupić dwie sztuki radiatora z wentylatorem: https://allegro.pl/radiator-wentylator-amd-am2-am3-i7278678717.html Edytowane 6 Października 2018 przez choleryk65 Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 6 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 6 Października 2018 Myślałem, że masz na karcie wentylatory 90mm, jeżeli są to 75mm, to kup 80mm. Jest szansa, że wystarczą do mocowania śrubki wkręcane między finy radiatora. W razie czego możesz kupić dwie sztuki radiatora z wentylatorem: https://allegro.pl/radiator-wentylator-amd-am2-am3-i7278678717.html a ta sugestia radiatora z wentylatorem to co dokladnie masz na mysli? podmiane oryginalnego radiatora na to? u mnie caly radiator odprowadza cieplo jedynie z GPU, pech chcial ze padl akurat wentylator bezposrednio nad nim wiec sama pewnie zmiana pozycji wentylatora zbilaby temp podejrzewam o 5 -7 stopni . Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 7 Października 2018 Udostępnij Napisano 7 Października 2018 Nie, tylko sam wentylator z radiatora, niektóre z nich mają dokładnie 75mm. Ostatecznie można wymienić cały radiator na inny niezależnej firmy, dedykowany do tej karty, ale to już raczej nieopłacalny manewr. Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 9 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 9 Października 2018 W niedzielę mnie poniosło i dla jaj zrobiłem cos takiego: Wyciąłem fizycznie padnięty wentylator na grafie i zamontowałem to co miałem pod ręką 140mm wentyl z obudowy, wyszło takie monstrum http://i67.tinypic.com/2vblx6g.jpg efekt taki, że z nim było gorzej niż bez niego, momentalnie robił sie piekarnik w środku (pewnie przez to, że nie było dostatecznego wyciągu powietrza na zewnątrz obudowy) http://i63.tinypic.com/wmcsci.jpg Po krótkim dochodzeniu okazało się, że walnięty jest też wentyl na procku (chłodzenie Scythe Mugen 3, wentyl 120mm) Trochę mnie to zdziwiło, bo to już 2 awaria od 2011(raz był wymieniany w ramach gwarancji), w sumie to nawet nie wiem kiedy mógł paść, to taka chińszczyzna czy też może problem tkwi w czyms innym, bo to już któryś PC, którego mam i w żadnym nigdy wentyl nie padł, może to kwestia zarządzania obrotami wentyla przez mobo? http://i67.tinypic.com/2s83aj4.jpg http://i65.tinypic.com/16krjwj.jpg Ale dobra, trzeba sobie jakoś radzić. Wentyl z grafy(140mm) zdemontowałem, ustawiłem aby wyciągał ciepłe powietrze na zewnątrz, szczególnie z okolic procesora. Xonara przesunąłem slot wyżej, aby wentylator z zasilacza miał więcej luzu. Na grafice został tylko jeden sprawny wentyl. Efekt taki, dużo chłodniej, nie czuć piekarnika, temp. CPU idle 36 stopni , w stresie (gra) 51 stopni - praca na samym radiatorze, fizycznie też jak dotknąć radiator jest spoko. Temp. GPU idle 42 stopnie, w stresie 89-92 stopnie (praca na jednym wentylatorze). Tak więc, wentyle obudowy (pomarańczowe na zdjęciu, 140mm(tył) oraz 190(góra)) wyciągają na zewnątrz, wentyl na zasilaczu także wyciąga), ogólnie robi się lekkie podciśnienie (wszystkie wentyle wyciągają), ale jest przyjemnie, obudowa to Revoltec Seventy 2, ma którędy zassysać świeże powietrze(ścianki boczne, dół oraz fron). http://www.benchmark.pl/mini-recenzje/revoltec-seventy-2-aka-sixty-3-na-bogato.html http://i66.tinypic.com/dg76eg.jpg http://i63.tinypic.com/21l8nd0.jpg No i dobra, co dalej... ? Doszedłem do wniosku że nie ma sensu inwestować w drogie rozwiązania, żeby chłodzić grafę, co najwyżej można kupić jakieś 80mm i zamontowac (na trytki) nawet pod molexa ew podpiąć pod SYS FAN na mobo (3pin) i w biosie ustawić % obroty tak zeby było chłodniej i ciszej (na sztywno), bo grafa to może było coś ale w 2011roku, teraz to jedynie dobre do pracy na 2D i za jakiś czas będzie trzeba ją wymienić na lepszy model. Niewiem co z wentylem na proca, bo 2 padnięte wentyle jakoś zle mi sie kojarza, albo słaba jakość mi się trafiła, albo coś mi tu nie gra. ważne ze sam radiator (na chwilę obecną) ogarnia sprawę. No i czy z dodatkowych wentyli obudowy coś dorzucać waszym zdaniem? ogolnie wczesniej nie czulem takiej potrzeby, sama praca jednej sztuki 140mm(fabrycznego obudowy) byla wystarczająca, ten 190mm co jest na gorze to raczej generuje placebo niz ma jakis znaczacy wplyw, ale nie chodzi glosno wiec narazie pracuje. Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 9 Października 2018 Udostępnij Napisano 9 Października 2018 (edytowane) Zrób porządek z kablami i odkurz obudowę, to na początek Jeżeli temperatury są teraz w normie, nie trzeba dodawać następnych wentylatorów. Jako zamiennik możesz użyć wentylatora Enermax 80mm VR. Ma niezależną regulację za pomocą potencjometru. Swego czasu używałem ich na radiatorze karty graficznej. Jeszcze coś napiszę ale muszę znaleźć, chyba mam jeszcze te wentylatory i radiator od Arctica ale nie wiem czy pasuje do Twojej karty. Same wentylatory są sprawne, ale w radiatorze zerwały się śrubki i trzeba je rozwiertać, oraz malutkim gwintownikem poprawić gwint. Jeżeli taka operacja dla Ciebie to nie problem, to wyślę za free, pokryjesz tylko koszty wysyłki. Wentylator na procka kup od Coolermastera, Masterfan pro 120mm air pressure, satysfakcja gwarantowana Znalazłem jeden wentylator Enermaxa, o który wspomniałem, ale niestety w specyfikacji radiatora od Arcitca Accelero S1 plus, nie ma wsparcia dla Twojej karty. Wentylatorem służe, jakby co to pisz na PW. Edytowane 9 Października 2018 przez choleryk65 1 Cytuj Link to post Share on other sites
gepardmak 697 Napisano 10 Października 2018 Udostępnij Napisano 10 Października 2018 Wentylatory nie są wieczne. Producenci dają gwarancja na określoną liczbę godzin niezawodnej pracy. Najczęściej jest to 50000-100000 h. Warunki w jakich wiatraki pracują też mają znaczenie. Nieczyszczone regularnie znacznie wcześniej skończą swój żywot. Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 10 Października 2018 Udostępnij Napisano 10 Października 2018 Wentylatory nie są wieczne. Nieczyszczone regularnie znacznie wcześniej skończą swój żywot. Amen Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 10 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 10 Października 2018 Obudowa czyszczona regularnie, a na kratki z boku(obie strony) i dołu poprzyklejałem pończochy jako dodatkowe zabezpieczenie na drobne kudłaki , wiec w środku jezeli cos sie zbiera to delikatny pyłek. Jedynie teraz na potrzeby testów zerwałem ponczochę z jednej strony obudowy, aby zmniejszyc opory zassysu powietrza od strony karty graficznej. Ja bym sie tutaj chyba bardziej upatrywal slabej jakosci wentyla lub tez blednego ustawienia kontroli pracy wentylatora - mialem ustawione aktywacje wentyla przy 60stopniach na procku i min obroty 50%. Wentylator jezeli nie byla osiągnieta deklarowana temp. nie pracowal. Mozliwe ze byla taka sytuacja ze temp. skakała w okolicach 60stopni, sprawiajac ze bardzo czesto wlaczal/wylaczal sie, powodujac szybsze zuzycie. Cos podobnego jak np. zarowki ledowe, maja okreslona ilosc cykli właczenia. Wniosek jeden, bezpieczniej niech sie kreci ciagle, ale z min. obrotami. Takie jest moje zdanie. Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 18 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Dobra, tak to wygląda po montazu enermaxa 80mm z reczna kontrola obrotów (zdjecie 3, wygodnie wyciagniętym kontrolerem na zewnątrz) pewnie byloby lepiej, ale Xonar ST troche sie zgrzeje, a wentyl na grafie jest blisko karty i sciaga znad niej cieple powietrze, z kolei zasilacz pod xonarem, Gelid 140mm, wsadzony na front, zeby zaciagac powietrze otwor biegu powietrza enermaxa idealnie pokrywa sie z otworem na oslonie radiatora http://i67.tinypic.com/kf16wx.jpg pod maksymalnym obciazeniem, max obroty enermaxa 2830RPM plus gelid wciagający na froncie max temperatura 94 stopnie (wcześniej bez zamontowanych wentyli 98 stopni), temperatura średnia 83 stopnie. Myslalem ze moze brakuje powietrza, wiec zdjalem bok obudowy, zyskalem na tym 2 stopnie, roznice na temp średniej 5 stopni Przy zalozonej osłonie ale wylaczony gelid, tez zysk 2 stopnie, roznice na temp. srednich 5 stopni Zbijanie temp. bo zmniejszeniu obciazenia grafy jest zdecydowanie szybsze, problemem ciagle jest w miare wysoka temp. pod max obciazeniem. generalnie wydaje mi sie ze cos jest nie tak z obiegiem powietrza bezposrednio w okolicach i samej karcie, dzis sprobuje zamontowac enermaxa z tylu obudowy w miejscu gdzie jest sledz z wydechem powietrza karty, tak zeby na zewnatrz wyciagal powietrze jak najlepiej z karty, troche to nieefektywne rozwiazanie, bo wysokosc sledzia ma sie nijak do wys. wentylatora, ew. zrobic tak zeby wyjac 2 sledzie pod grafa i niech wentyl dmucha swieze powietrze pod kartę, lepiej by tam pasowal gelid (moze szerzej zaciagac powietrze) ale przez karte dzwiekowa nie ma tam dla niego miejsca. ew mam pomysl, zostawić jak jest enermax na grafie jak byl, a gelida dac na bok obudowy zeby wial swiezym powietrzem prostopadle na grafę i zobaczyc czy cos to da. I wtedy (zasilacz, tyl, gora) wyciagaja powietrze, a gelid dostarcza. przypomnę tylko ze na procku nie ma wentyla, ale on w stresie to max 51 stopni osiaga, a na pracy pulpitowej 36, wiec narazie lata tak jak jest. Cytuj Link to post Share on other sites
Zawisz 168 Napisano 18 Października 2018 Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Zdemontuj osłonę karty i zamontuj wentylatory bezpośrednio na niej, na pewno będzie lepiej. Inna sprawa - to stara karta, wymieniałeś w końcu na niej pastę termoprzewodzącą? Fabryczna pewnie zamieniła się w kamień i zamiast przewodzić ciepło zaczęła izolować. Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 18 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 18 Października 2018 (edytowane) Z rok temu karta miała rebailling czy jak to sie tam nazywa, wtedy była wymieniona pasta. W sumie nie wiem jak z ta pasta, ale ogolnie jak zdejmuję obciążenie na grafie to temp. momentalnie spada z 94 do ok 60 (średnie obciążenie) powiedzmy 3-4 stopnie/ sek wiec raczej pasta jest ok. Zeby zdjąć osłonę musze zdemontować cały radiator, inaczej się do tego nie dostanę. Od ręki w sklepie mam jedynie takie pasty: Revoltec thermal grease https://www.komputronik.pl/product/110811/revoltec-thermal-grease.html 4.5 W/mK Cooler Master Thermal Grease (HTK-002) - Thermal Grease (HTK-002) http://www.coolermaster.com/service/support/model/HTK-002/ 0.8 watts/meter-C Edytowane 18 Października 2018 przez Tafari Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 18 Października 2018 Udostępnij Napisano 18 Października 2018 Oprócz tych , które masz, dołóż np. Gelida na bok na wysokości karty grafiki, być może coś to da. Kiedyś w obudowie Silverstona KB03 miałem dwa wentylatory ułożone w poziomie na wysokości karty, prawdę mówiąc nie zauważyłem dużej różnicy, ale być może u Ciebie gra będzie warta świeczki Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 19 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 19 Października 2018 Znalazłem sprawcę całego zamieszania:) HWinfo64 - program, którego używałem do monitorowania temp. i na podstawie, którego sprawdzałem max temp. (sam zapisuje wartość obecną, minimalną, maksymalną, średnią), w dziwny sposób wyłapywał maks temp. która patrząc na pomiary afterburnerem MSI, była ok 8-10 stopni wyższa (pomiar temp. obecnej jest w obu programach identyczny), Jeżeli chodzi o osłonę radiatora to nie demontowałem, pasty nie wymieniałem, demontaż osłony by mi nic nie dał, wylot wentylatora pokrywa się dokładnie z otworem na osłonie, jest łatwiejszy montaż, natomiast sam radiator ma wgłebienie w miejscu oryginalnego wentyla, takie ze musiałbym mieć 75mm ramkę żeby go tam wsadzić. także na karcie siedzi enermax 80mm VR z reczną kontrolą obrotów (potencjometr wyprowadzony zgrabnie na zewnątrz) Wentylator (wyciągający powietrze)140mm Gelida dałem na tył obudowy, akurat ładnie się zgrywa z linią radiatora CPU (na ktorym obecnie nie mam zadnego wentyla) na górze wyciąg fabrycznym wentylem bodajże 190mm fabryczne 140m, dałem na boku obudowy zeby cisnął świeże powietrze prostopadle na grafę (testowalem tez w tym miejscu Gelida, ale lepiej wychodzi jak mocniejsza 140mm wyciaga powietrze niż tłoczy) xonara przełożyłem slot niżej tak zeby enermax mial wiecej luzu Ostatecznie na pracy pulpitowej mam jakieś 36 stopni, pod obciążeniem dochodzi do 75-80 stopni przy maks pracy enermaxa 2830RPM, przy 1900RPM jest ciszej, ale tracę ok 5-6 stopni. Gelid bardzo ładnie dmucha, prądowo jest podobny do 140mm fabrycznej revolteca, ale dmucha praktycznie 2x lepiej, jedyny minus to ze jest takze głośniejszy, i z tego co widzę duzo ciszej pracuje jak służy jako wyciąg niż zassys, mam jeszcze przejsciówkę do niego redukującą obroty, ale nie testowałem w takim układzie. Mam jeszcze pytanko, jeżeli nie kręcę proca i temp. maks siegaja na chwilę obecną ok 51 (o ile za nim pracuje 140mm wyciąg z obudowy) to czy zalozenie wentyla jest wskazane? jezeli tak to przydalby sie tutaj jakis kompromis ciszy i wydajnosci, 120mm koniecznie, wiekszy nie wejdzie (radiator od scythe mugen 3, kostki ram zeby pracowac w dual channel uniemozliwiają za bardzo montaż wiekszego chociaz jest to mozliwe) No i w sumie niewiem co dać na ten bok obudowy, bo dziurki w obudowe i ped powietrza zassysanego generuja nieprzyjemny dzwiek, ostatecznie moglbym tam nic nie dawac i tez byloby dobrze, bo bawic sie w wycinanie blachy to mi sie nie chce;) jest jeszcze opcja zeby dac wentylator na dole i zobaczyc jak to bedzie pracowac. Gelid 140mm, ktory mam na tył, jest obecnie pożyczony, fajny wentyl, bardzo wydajny, ale nieco glosny na standardowym ustawieniu, przejsciowka nieco lagodzi sprawę, ale wyraznie spada wydajnosc, macie pomysl na jakas alternatywe? jakis dobry wyciagajacy wentyl 140mm, cichy dobrze by bylo. Oogolnie wentylator wyciagajacy na tył ma najwiekszy wplyw na to co sie dzieje w środku. Ten na gorze 190mm fabryczny to sam niewiem, jakos nie mam do niego przekonania a w testach jak robilem raczej mial maly wplyw, podejrzewam ze ta 140 wyciagajaca zaraz pod nim odwala cala robote za niego. Cytuj Link to post Share on other sites
Zawisz 168 Napisano 19 Października 2018 Udostępnij Napisano 19 Października 2018 Nawiew na procku nie zaszkodzi, można tam wsadzić tani wentylator typu Sigma Pro PWM, ustawić mu obroty na 400-500 RPM, żeby zapewnić tylko lekki przewiew i procek będzie zadowolony. Co do świstu/gwizdu wentylatorów na boku, to znany problem. Najprościej to rozwiązać montując wentylator 3-5mm od bocznego panelu. W tym celu możesz dać jakieś podkładki na śrubkach przed wentylatorem lub kupić coś takiego (ewentualnie dwie takiej, jedna na drugiej). Cytuj Link to post Share on other sites
choleryk65 406 Napisano 19 Października 2018 Udostępnij Napisano 19 Października 2018 (edytowane) Na radiator taki jak Mugen proponuje skupić się na wentylatorach ze stosunkowo wysokim ciśnieniem statycznym. Modeli jest sporo, od tańszych, przez wyżej wspomnianego SPC Sigma Pro, CoolerMaster Silencio FP PWM, po już droższe BeQuiet Schadow/Silent PWM, Noctua NF-P12-1300 redux PWM, NF-F12 PWM. BQ Shadow i CoolerMaster będą dobrym kompromisem wydajności i ciszy i kosztów. Teraz wentylator na bocznej ściance, jak kolega wyżej wspomniał można zastosować dystanse, i to powinno trochę pomóc. Jest jeszcze jedna alternatywa, ale wiąże się to z kupnem dosyć specyficznego wentylatora, mam na mysli Silverstone Air Penetrator 120 lub 140mm. Stosując 140-kę na froncie obudowy udało się obniżyć temperaturę karty graficznej i po trosze CPU. Sam wentylator w obu wersjach jest dobrze wykonany, odrobinę głośniejszy od standardowych wentylatorów, ale generuje skoncentrowany strumień powietrza. Dzięki temu nierozproszone, chłodniejsze powietrze dociera do interesujących nas stref komputera. Na tył miałem między innymi Noctue NF A14, koszt niemały, ale spokojnie można uznać, że to jeden z najwydajniejszych a zarazem cichych, patrząc na porównanie RPM w RPM, wentylatorów. Przypomniał mi się jeszcze wentylator od Coraira AF 140, też wydajny ale głośniejszy od Noctuy ciszej pracujący niż Gelid, niestety łożysko zdecydowanie już nie tak dobre, wybijające się ponad szum powietrza. Ponoć to zależy od egzemplarza. Edytowane 19 Października 2018 przez choleryk65 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Tafari 5 Napisano 20 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 20 Października 2018 A jak z terkotaniem ktores z w/w sa mniej lub bardziej odporne na to? Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.