Skocz do zawartości

V-sync,czas reakcji i ponad 60 FPS przy 60 hz


Recommended Posts

Witam. Ostatnio szukałem w googlach odpowiedzi na temat jak to możliwe że na monitorze 60 hz (zmiana klatki 60 razy na sekundę) można mieć np. 120 FPS w jakiejś grze i co ma z tym wspólnego v-sync (i za co on odpowiada) i czas reakcji lecz nadal "jestem w tym zielony" . Będę bardzo wdzięczny jeśli ktoś pomoże mi to rozjaśnić

Link to post
Share on other sites

Vsync czyli synchronizacja pionowa.Wylaczasz ją w ustawieniach karty graficznej i wtedy masz wiecej niz 60hz ale widoczne sa tak jakby załamania obrazu.Ogolnie v sync ogranicza ci monitor do 60hz,czas reakcji nie ma nic wspolnego z synchronizacja pionową.Wylaczenie tej funkcji pomaga np w counter strike,gdzie przy 100fps gra sie znacznie lepiej.

Link to post
Share on other sites

Można mieć, ale wtedy występuje zjawisko "szarpania obrazu. V-sync (synchronizacja pionowa) służy właśnie temu aby ograniczyć liczbę klatek do max 60 i co za tym idzie, pozbyć się efektu szarpania.

 

Czas reakcji odpowiada za tak zwane smużenie obrazu. Im większy czas reakcji tym bardziej szybkie sceny będą wpływać na pozostawianie po sobie chwilowych śladów na ekranie.

Link to post
Share on other sites

Vsync czyli synchronizacja pionowa.Wylaczasz ją w ustawieniach karty graficznej i wtedy masz wiecej niz 60hz ale widoczne sa tak jakby załamania obrazu.Ogolnie v sync ogranicza ci monitor do 60hz,czas reakcji nie ma nic wspolnego z synchronizacja pionową.Wylaczenie tej funkcji pomaga np w counter strike,gdzie przy 100fps gra sie znacznie lepiej.

Nie ogranicza hz tylko fps. Jak jest włączone V-sync to nie da się grać przy 100fps

Link to post
Share on other sites

Zacznijmy od tego vsync powoduje synchronizacje klatek w grze w odswiezaniem ekranu.

Zjawisko szarpania obrazu jest nie jest spowodowane klatkami tylko natura monitorow lcd.

Jezeli engine danej gry dziala poprawnie tylko w 120 klatkach np. Quake 3 :sciana: to granie na lcd w vsync jest ciezkie, poniewaz ograniczasz naturalne fps gry i wystepuje lag. Na crt jest to nieodczuwalne.

Link to post
Share on other sites

A co jeżeli gramy na starszym sprzęcie (z LCD oczywiście) w nową grę i nagle z tych max. 60 FPS (ograniczonych przez v-sync) podczas jakiejś dynamicznej akcji klatki spadną o ponad połowę do np. 25FPS. A gdybyśmy nie mieli v-sync'a to spadły by nam z np. 120 do 60 bo już by nie było tego "ogranicznika". Czy taki wnionsek jest słuszny żeby z włączonym v-sync'iem grać tylko w tytuły gdzie i tak nie spadną nam FPS poniżej 55-60 FPS czy jednak z nim jest taka różnica że warto grać nawet w gry gdzie FPS spada nam do np. 40?

Link to post
Share on other sites

A co jeżeli gramy na starszym sprzęcie (z LCD oczywiście) w nową grę i nagle z tych max. 60 FPS (ograniczonych przez v-sync) podczas jakiejś dynamicznej akcji klatki spadną o ponad połowę do np. 25FPS.

to samo, co zawsze, gdy następuje spadek fps - normalne z nim związane konsekwencje

 

A gdybyśmy nie mieli v-sync'a to spadły by nam z np. 120 do 60 bo już by nie było tego "ogranicznika".

byłby to spadek o 60fps, efekt jak wyżej

 

Czy taki wnionsek jest słuszny żeby z włączonym v-sync'iem grać tylko w tytuły gdzie i tak nie spadną nam FPS poniżej 55-60 FPS czy jednak z nim jest taka różnica że warto grać nawet w gry gdzie FPS spada nam do np. 40?

generalnie jeżeli podczas nazwijmy to normalnej rozgrywki ma nam fps skakać powyżej 60 to włączamy v-sync to służy temu, by zmniejszyć skoki, np mając słaby proc i dobrą grafę, gra X chodzi jak ta lala nawet po 80-kilka fps, ale gdy na monitorze pojawiają się efekty generowane przez proc np mgła, czy więcej fizyki fps spadają nam nawet do 30, lepiej mieć ten v-sync, żeby spadek nie był aż tak duży, zamiast z 80-kilku do 30 spadnie nam z 60 do 30

Link to post
Share on other sites

Czyli rozumiem że ZAWSZE SIĘ OPŁACA MIEĆ WŁĄCZONY V-SYNC ponieważ ten ogranicza FPS do 60 ale nawet jak nam nagle przy jakiejś akcji spadną to nie aż tak drastycznie jak bez niego, tak? Czy może macie jakieś linki pokazujące jak to wygląda w praktyce (może youtube)?

 

P.S. Wiem że może trochę zbaczam ale słyszałem że przy Full HD praktycznie nie ma różnicy z AA i bez niego. Czy to prawda?

Link to post
Share on other sites

Czyli rozumiem że ZAWSZE SIĘ OPŁACA MIEĆ WŁĄCZONY V-SYNC ponieważ ten ogranicza FPS do 60 ale nawet jak nam nagle przy jakiejś akcji spadną to nie aż tak drastycznie jak bez niego, tak? Czy może macie jakieś linki pokazujące jak to wygląda w praktyce (może youtube)?

nie, jak masz średnią poniżej 60 to nie ma sensu

 

P.S. Wiem że może trochę zbaczam ale słyszałem że przy Full HD praktycznie nie ma różnicy z AA i bez niego. Czy to prawda?

tak i nie, zależy przede wszystkim od trzech parametrów:

- engine'u danej gry

- rozmiaru plamki w monitorze

- indywidualnego podejścia do zagadnienia jakości obrazu

Link to post
Share on other sites
Gość Kotecek

Ja mam włączone Vsync na stałe... Mam kartę taka w miarę więc dużo gier chodzi ponad 60fps... dzięki temu karta nie jest obciążona w 100% a dzięki temu chłodniejsza i cichsza. A mi 60fps starcza do pełni szczęścia. W grach takich w6ymagających, gdzie mam 40-50fps to karta pracuje pod pełnym obciążeniem i pokazuje na co ją stać bo działa poniżej 60fps a doznania hałasu i ciepłości bezcenne :pajac: No ale ta MOC :[ Coś za coś.

Link to post
Share on other sites
Gość Kotecek

A więc:

 

Ja mam wlączone 2 funkcje: Vsync (synchronizacja pionowa) oraz Tripple Buffering (potrójne buforowanie)

 

W obrazie Vsync powoduje to, ze przy uchach obraz mi się nie fragmentuje na takie pasy. Nie robi mi to dużej różnicy ale jest troszkę "ładniej".

 

W płynności... Vsync obcina wszystkie klatki ponad częstotliwość odświeżania monitora... czyli jak mam w monitorze 60Hz to wszystkie klatki ponad 60fps obetnie i tu sa 2 opcje:

 

1 - Vsync + Tripple buffering: Jest u mnie maksymalnie 60fps ale jak gra wcześniej działają 44fps to nadal działa 44fps lub bardzo podobnie , bo ja różnic nie zauważam. Pewnie jakieś +/- 2fps.

 

2. - Vsync + Double Buffering: Obcina wszystkie klatki ponad 60fps a jak jest mniej niż 60fps to obcina do niższego podzielnika przez 2... czyli może być 60fps, lub 30fps lub 15fps bez wartości pośrednich.

 

Ja wybrałem opcje 1 aby nie tracić klatek w grach poniżej 60fps.

 

Co mi daje ta opcja skoro fragmentowanie obrazu mam gdzieś... ??

 

Otóż w grach mniej wymagających, działających normalnie powyżej 60fps teraz mi działa 60fps, czyli jest idealnie płynnie a karta nie jest obciążona w 100% dzięki temu mniej się grzeje i wentylator się kręci z mniejsza prędkością... jest ciszej, chłodniej i mniej prądu je. Wtedy też procesor jest mniej obciążony i skutkuje to tym samym co przy karcie.

 

W grach wymagających bardzo takich jak Crysis mam średnio 44fps i wszystko działa pod pełnym obciążeniem :pajac:

 

Oczywiście gdybym włączył odświeżanie 75Hz to bym miał max 75fps a jak 85Hz to max 85fps itd

 

Przy włączonym Vsync może się pojawić coś takiego, że jak strujesz myszką to tak jak by z minimalnym opóźnieniem się poruszał ekran. Czasem takie mam wrażenie w niektórych grach...

Link to post
Share on other sites

Ja zauważyłem u siebie a propo vsynch, jak jest włączone, to gry działają w pełni płynnie(60fps), a przy wyłączonym karta generuje nawet 200fps lub więcejm które nic nie daja, a karta się grzeje i pewno więcej pradu żre skoro działa na maks obrotach.

I tak nas ogranicza monitor, więc generowanie większej ilości klatek się mija z celem.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...