bololabich 1559 Napisano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 (edytowane) No to chyba wiem daj do retro kącika. Na życzenie trochę to zajęło bo 2 dni padało i była lipa no i jeszcze trochę poprawiałem. Więc dla niewtajemniczonych tzw deyellowing polega na czyszczeniu zżółkniętego od słońca (a właściwie światła UV) białego lub szarego plastiku. Cały proces polega na zanurzeniu elementu w wodzie utlenionej o stężeniu 3-15% i naświetlaniu światłem UV (czytaj wystawieniu na słońce ). Zacznijmy od samej wody utlenionej - ludzie na YT rozpowiadają głupoty, mówią, że woda utleniona jest droga, że lepiej kupić krem itd... głupoty, głupoty....Można użyć kremu ale jest drogi i efekty są conajmniej kiepskie - jeśli jest nie równo nałożony powstają plamy itd.. nie polecam. Można kupić wodę utlenioną od 3-12% przeznaczona dla fryzjerów ale znów jest to dość drogie i sprzedają tylko małe butelki. Gdzie więc kupić wodę utlenioną? W sklepie chemicznym najwyższe stężenie jakie wolno kupić bez specjalnych zezwoleń to 35% więc taka też kupiłem i dałem 4 dyszki za 5l z czego połowa starczyła mi na wyczyszczenie Famicoma, Super Famicoma i 2 kontrolerów, a niestety na początku trochę jej zmarnowałem bo zamiast przelać do miski użytą wodę i dolać trochę świeżej wody utlenionej po prostu ją wylewałem.http://i.imgur.com/Bt0ztej.jpg Przed kąpielą w wodzie utlenionej należy sprzęt oczywiście rozebrać i wyczyścić - polecam mydło i szczoteczkę do zębów. Wodę utlenioną rozrabiamy z wodą żeby uzyskać ok 12% - z mojej obserwacji wynika, że ważniejsze od stężenia wody utlenionej jest samo słońce i małe stężenie działa równie dobrze. W miarę jak plastik staje się jaśniejszy stężenie spada wiec można je co jakiś czas na oko uzupełniać. Woda utleniona jest drażniąca dla skóry i niebezpieczna dla oczu wiec rękawiczki są niezbędne i ostrożnie! Do małych elementów używałem worków foliowych - w ten sposób słońce dociera też do boków plastików. Jednak uwaga :3 jeden taki worek wywalił mi na stopy i nie było to zbyt przyjemne. Większe elementy umieszczałem w misce wyłożonej folią aluminiową (żeby docierała więcej światła) i zakrywałem folią (żeby nie parowało). Warto sprawdzać co jakieś 30min - 1h czy np jeden bok się bardziej nie wybielił i obracać element. Jestem troche zaskoczony ale nawet spód obudowy który nie był na słońcu został wybielony i tak samo elementy na które padał cień. No to teraz fotki: Po wybielaniu: http://i.imgur.com/iQi3Ito.jpg http://i.imgur.com/4oPOBSp.jpghttp://i.imgur.com/q9sDsut.jpghttp://i.imgur.com/X3ebeo1.jpgTutaj małe porównanie:Kontroler juz po zabiegu, a konsolka jeszcze przed http://i.imgur.com/87Rkhv2.jpgTen element konsolki jest na stałe przymocowany do płyty głównej: http://i.imgur.com/kwSQAep.jpghttp://i.imgur.com/hV9De0g.jpgNaklejki na Famicoma mam już zamówione ktoś chce też to PW Część 2 tematu AV mod Famicoma Polecam trzymać się tej metody z pewnymi uwagami. http://jpx72.detailne.sk/modd_files/fc/avmod.htm Uwaga mod usunie możliwość używania RF Kondensator na CPU zalecany jest od 1uF do 10uF, kondensator na GPU od 1uF do 120uF dajesz coraz mocniejszy aż do momentu gdzie nie ma poprawy, ja dałem 0,1uF na CPU i 100uF na GPU i jeszcze jeden 120uF jak na foto. Jest jeszcze kilak możliwych miejsc do dodania kondensatorów do poprawienia jakości, usunięcia jailbarów ale jeszcze ich nie próbowałem moja konfiguracja daje dość dobry obraz ale jeszcze idealnie nie jest. Przecinanie ścieżek pina 21 w moim przypadku nic nie dało i musiałem uciąć nóżkę GPU. Przewód video robił ogromną różnicę - musiałem dać dość krótki (~1m) przyzwoitej jakości, ekranowany i dałem go bezpośrednio z konsoli (bez gniazd) poprawiło to jakość w moim przypadku, nawet głupia super tandetna (bo taką akurat miałem) wtyczka RCA sprawiała problemy. Taśmę miedzianą można bez problemu przykleić pod GPU bez odlutowywania układu więc nie wiem co wymyślają wystarczy użyć szpilki lub czegoś takiego Video na najprostszym AV modzie który miałem wcześniej: http://i.imgur.com/IUjQLqo.jpgVideo teraz: http://i.imgur.com/W5mJMRA.jpgFinalny mod: http://i.imgur.com/nHm5er2.jpg PS sprawdź czy mechanizm wyjmowania cartów nie będzie haczył Tutaj ten dodatkowy kondensator: Zalecany 47uF ale mi nie wystarczył http://i.imgur.com/ESqZLwY.jpg Edytowane 26 Sierpnia 2016 przez bololabich 4 Cytuj Link to post Share on other sites
batyra 3 Napisano 26 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 Cześć, Fajny post! Kilka moich spostrzeżeń odn "deyellowingu" Ja korzystałem z wody utlenionej w kremie 18% (Marki LEO - dla fryzjerów). Za litr płacilem około 15zł. Wydajność bardzo ok - wyczyściłem już m. in. cały zestaw Cambridge Soundworks 4+1 z subem do tego front jednej obudowy, wyszstkie kable itd. i jak narazie dopiero pół butelki - więc wydaje mi się, że nie jest taka droga. Też zauważyłem, że reakcja jest jakby aktywowana promieniami uf i znaczenie ma pokrycie kremem a nie to, z której strony pada światło. Zdarzało się że sprzęt testowo dwukronie wystawiłem (na 10h) ale różnicy nie ma. Metoda bardzo łądnie wybiela jasne kable, które robią się żółte. Uwaga na meta... zauważyłem, że tam gdzie jest choć najmniejsza ilość rdzy tam procesu utleniania (czyli rdzewienia) zachodzi o wiele wiele szybciej... Bardzo przydaje się folia stretchowa - nakładam na sią pędzelkiem krem i zawijam element... dzięki temu nie paruje. Nie zauważyłem aby kolor jakoś wracał szybko czy tworzywo stawało się bardziej kruche. Nadruki na elementach nie wyblakły - wręcz przeciwnie, dzięki jaśniejszemu tłu mam wrażenie dużo lepszych nadruków... UWAGA NA PALCE - zostają białe plamy... 1 Cytuj Link to post Share on other sites
bololabich 1559 Napisano 26 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 26 Sierpnia 2016 Kremu nawet nie brałem pod uwagę jak zobaczyłem, że niektórym robiły się plamy itd może zależy też od rodzaju plastiku itd no nie wiem Co do kruszenia to mało tego, że nie staje się bardziej kruche a niby chemicy twierdzą, że wręcz przeciwnie - światło UV osłabia plastik a to przywraca ma pierwotną trwałość. To też zauważyłem, że do pewnego momentu jest coraz lepiej i dalej juz "nie idzie". Z tyłu Famicoma gdzie wychodzą kable i są uszczelki jest nadal delikatnie jaśniejsze pod nimi pomimo, że zostawiłem go jeszcze tą strona w stronę słońca w dość silnym roztworze a pół dnia.Co do metalu właśnie mi to przypomniało.... watro trochę ciężkich śrób przykleić taśmą lub lepiej klejem na gorąco od sporu bo inaczej plastik wypłynie i rzeczywiście dość mocno skorodowały . Drobne elementy od kontrolerów przykleiłem do szaszłykowych patyków klejem na gorąco. Nie wiem dlaczego ale nie wkleiłem tej fotki wcześniej... http://i.imgur.com/OkoKj6V.jpg Cytuj Link to post Share on other sites
cooger 2074 Napisano 27 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 27 Sierpnia 2016 Sprytne to rozwiązanie z tym workiem! 1 Cytuj Link to post Share on other sites
roberto231 34 Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 U mnie dziś dwie klawiatury od PC się wybielają. Wczoraj jedną wybieliłem i dziś rano ją już skręciłem. Niedługo w domu plastiku do wybielenia zabraknie. Cytuj Link to post Share on other sites
batyra 3 Napisano 28 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 28 Sierpnia 2016 Przy kremie plamy mogą pojawić się gdy nie jest zabezpieczony folią stretchową i w niektórych miejscach zaschinie - tam nie zachodzi proces i są plamy. Jeśli całość zawinie się w folię woda nie odparuje i jest OK. Cytuj Link to post Share on other sites
RetroManiak 7 Napisano 29 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2016 Zdjęć nie ma. Cytuj Link to post Share on other sites
bololabich 1559 Napisano 29 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 29 Sierpnia 2016 Adblocka wyłącz xD a tak serio może jeśli z fona przeglądasz to nie ładuje bo mają po kilka MB (jeśli host ich nie skompresował) Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.