Skocz do zawartości

Idź do rozwiązania Problem ogarnięty przez Pura1314,

Recommended Posts

Witajcie. Chciałbym poznać Wasze opinie i doświadczenia w kwestii podkręcania (ogólnie) kart GTX 980 Ti. Prowadzę właśnie badania różnymi benchmarkami, testuję w Wiedźminie 3 i w WOT (specyficzne ma wymagania). Dochodzę do różnych zaskakujących wyników a moja praca jeszcze nie dobiegła końca.

 

Sprzęt a którym (obecnie) testuję: i7 3770K @ 4,3 GHz (chłodzenie radiator SilentiumPC 92 mm plus 2 wiatraki Arctic F9), 16 GB RAM HyperX 1600, SSD 180 GB Intel, MOBO Gigabyte Z77X-UD3H, zasilacz Chieftec 750 W (nie pamiętam modelu, sprawność 85+, modularny), monitor LG 29 cali rozdzielczość 2550x1080 (UHD), podłączony displayportem. Obudowa NZXT z moimi autorskimi przeróbkami (5 wiatraków zasysających, 3 wysysające (plus ten od zasilacza), ale mniejsza o szczegóły, wentylacja jest ok. i grafika: EVGA GTX 980 Ti FTW ACX 2.0 + zasilana 8+8 pin.

 

Do rzeczy.

Po pierwsze. Odradzam korzystanie z PrecisionX - to jest pomyłka a nie narzędzie.

Po drugie. Programy do monitoringu i podkręcania z jakich korzystam: CPU-Z HWMonitor, nVidia Inspector, MSI Afterburner, OCCT, Furmark (najnowszy), testowana rozdzielczość 2550x1080 (UHD)

 

Wstępne wyniki badań (na razie opisowo, co jakiś czas będę dodawał następne).

 

1 test przy OC +50 MHz na rdzeniu i +50 MHz na pamięci, napięcie +7 (+0,007). nVidia inspector pokazuje Core Clock Est. Max 1430 MHz

 

test furmarkiem: dynamic background, burn-in

rezultat: AVG 112 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?)

 

test furmarkiem: dynamic background, burn-in, Xtreme burn-in

rezultat: AVG 57 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?)

 

2 test przy OC +100 MHz na rdzeniu i +100 MHz na pamięci, napięcie +20 (+0,02). nVidia inspector pokazuje Core Clock Est. Max 1506 MHz

 

test furmarkiem: dynamic background, burn-in

rezultat: AVG 112 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?)

 

test furmarkiem: dynamic background, burn-in, Xtreme burn-in

rezultat: AVG 57 FPS, temperatura 70 °C, użycie rdzenia 1000 MHz (?)

 

Co więcej, kiedy gram w Wota na ustawieniach +100 MHz na rdzeniu i pamięci, taktowanie rzeczywiste pokazuje 1498 MHz, wykorzystanie proca 60% i temperaturę ~60 °C.

 

Wiedźmin 3 jest "oporny" na podkręcanie. Nie ma przyrostu klatek za to wywala z gry przy znacznym obciążeniu. Przy lekkim OC (patrz test 1) wszystko działa jak należy, temperatura ~70 °C. 60 fps (z V-sync) wszystko na Uber, nvidia hairworks max, wszystko na max co się da. Podczas nagrywania GeForce Experience (1440p, 60 fps, 50 Mb/s) fps skaczą pomiędzy 35 a 55, w zależności od otoczenia.

 

Jednym słowem, w zależności od tego czym obciążymy kartę, wyniki temperatury, taktowania oraz głośności wiatraków (od 60% faktycznie chodzą jak odkurzacz) są bardzo bardzo odmienne, ale za mało jeszcze się tym bawiłem żeby wyciągać jakieś wnioski. 

 

Chciałbym poznać Wasze doświadczenia w zakresie OC GTX-ów 980 Ti i czy to ma w ogóle sens? Bo z tego co widzę - niewielki.

 

Kolejne badania PCMarkiem i OCCT zamieszę wkrótce, może uda mi się zamieścić kilka screenów.

Edytowane przez TwardyMakowiec
Link to post
Share on other sites

Wiedźmin 3 jest "oporny" na podkręcanie. Nie ma przyrostu klatek za to wywala z gry przy znacznym obciążeniu. Przy lekkim OC (patrz test 1) wszystko działa jak należy, temperatura ~70 °C. 60 fps (z V-sync) wszystko na Uber, nvidia hairworks max, wszystko na max co się da. Podczas nagrywania GeForce Experience (1440p, 60 fps, 50 Mb/s) fps skaczą pomiędzy 35 a 55, w zależności od otoczenia.

Nie pomyślałeś czasem, że to wina niestabilnego OC a nie gry? Jak długo przeprowadzałeś testy na maksymalnym obciążeniu GPU? 

Link to post
Share on other sites

Ano właśnie, tego nie wiedziałem o furmarku, poleciał do kosza, dzięki za radę. Przy przekroczeniu power limit o kilka procent Wiesiek mi się wiesza. Ogólnie podczas grania w Wieśka jak i podczas w ogóle jakichkolwiek obciążeń wskaźnik power usage nie przekracza 80%. Więc jaki jest sens zwiększania? Zauważyłem że mniej stabilnie działa przy zwiększonym limicie, choć nie wiem dlaczego. Ale masz rację, spróbuję mocniej ją pokatować na Wieśku, np. jutro. I dam znać jak poszło. Choć Panowie z CDP Red uprzedzali że overclocking może destabilizować działanie gry. Może coś jest  na rzeczy skoro faktycznie wygląda to tak jakby wyciskał z niej górną granicę... dlatego zastanawiam się czy jest sens. Może gdybym miał monitor 100 Hz lub więcej? Generalnie spadków podczas rozgrywki nie ma żadnych. Najbardziej obciążające są bagna i moczary. Przejeżdżam przez to jak gó...no przez jelita gęsi. Żadnych spadków. Temp max 70 °C. Na sekcji zasilania czujnik mi pokazuje 55 °C a na i7 max 65 stopni.

 

test PCMarkiem (najnowszym)

SCORE5121 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor
Test duration 31 min 49 s
Web Browsing - JunglePin 0.29218 s
Web Browsing - Amazonia 0.12242 s
Writing 3.80008 s
Casual Gaming 115.21 fps
Video Chat playback 1 v2 Accelerated 30.00 fps
Video Chat encoding v2 Accelerated 33.00000 ms
Advanced Photo Editing1 Accelerated 0.13378 s
Link to post
Share on other sites

Bez przesady z tym furmarkiem. Od tak karty nie popsuje jak się go używa z głową i nie pozwala na przekroczenie krytycznej temperatury. Bardzo dobrze pokazuje stabilność OC. Widać, że przesadziłeś z OC skoro Wiedźmin ci wywala a furmark zbija takty.


W przypadku WOTa nic takiego nie ma miejsca bo nie wykorzystuje karty w 100%.

Link to post
Share on other sites

Hmmm... wiecie, ta karta fabrycznie jest podkręcona do 1290 w trybie boost. Uruchamiając MSI Afterburner i minimalnie ją jeszcze podkręcając uzyskuje Est Max 1443 MHz a rzeczywiste taktowanie w Wieśku pokazuje na 1430 MHz (tak samo w Wocie) i działa stabilnie kilka godzin. I ponad tę granicę da radę iść, ale tylko w mniej wymagającym Wocie - co i tak nie ma sensu, bo do wota na full detalach wystarcza lekko podkręcona GTX 680 (u mnie chodziła na 1290 MHz z chłodzeniem arctic accelero twin turbo 3). Przed chwilą podniosłem power limit do 110%. Wszystko zaczęło migać, więc chyba faktycznie dla Wieśka to już za duże OC :) Stąd cały ten post. Czy jest sens podkręcać bardziej i tak już bardzo podkręconą kartę?

Link to post
Share on other sites

Bez przesady z tym furmarkiem. Od tak karty nie popsuje jak się go używa z głową i nie pozwala na przekroczenie krytycznej temperatury. Bardzo dobrze pokazuje stabilność OC.

Gó... prawda.

Furmark ponad dwukrotnie mocniej obciąża sekcję zasilania niż najbardziej wymagająca gra na rynku. O temperaturę GPU nie ma się co martwić ale już sekcja zasilania dostaje mocno po du... !

Link to post
Share on other sites

Dzięki za Valley Benchmark, oto co pokazał:

score 3175, FPS (AVG) 75,9 | max 153,9 | temp 69 °C | ustawienia Ultra, blur, 2550x1080, fullscreen, antyaliasing 8xaa. taktowanie w benchmarku 1632 MHz, taktowanie rzeczywiste 1429 MHz. będę próbował dalej. dzięki po 100-kroć


Valley Benchmark full screen, ultra, blur, 8xAA, resolution 2550x1080

 

nie dotarłem do score bo po mniej więcej 3 minutach wywalało... zanim wywaliło (różne napięcia, +30 - tu były artefakty, +25, +20, +15, +10) pokazywał max. 156,5 fps, avg 78,9 fps przy rzeczywistym taktowaniu 1490 MHz... widocznie już dalej nie wykręcę... widocznie taki egzemplarz. ale 1430-1490 (1506 w Wocie) to i tak *****isty wynik na chłodzeniu powietrzem. Może należałoby opracować jakiś inny system chłodzenia, np. ogniwami peltiera...? na wodne mnie nie stać a nawet gdyby to i tak szkoda mi kasy. Chyba że macie jakieś inne pomysły. test 3dMarkiem06 zrobię dziś wieczorem. spróbuję jeszcze docisnąć do 1450-60 MHz, może przejdzie.


3DMark06 pokazuje mi 31430 punktów, to dużo czy mało?


Szkoda że już nikt nie pisze... tak naprawdę to nie wiem czy wynik który udało mi się osiągnąć jest średni, dobry czy zły. Zamieszczam zrzut z ostatniego testu jaki robiłem na tej platformie w 3Dmark11, test Fire Strike ustawienia default:

 

SCORE14993 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor
Graphics Score 19417
Physics Score 11176
Combined Score 6827
Edytowane przez TwardyMakowiec
Link to post
Share on other sites

Wynik z Fire Strike jest jak najbardziej w porządku. w 3Dmark06 masz mocno zaniżony wynik ze względu na procesor ale ten smark traktuj z dystansem ;)

1430Mhz to dobry wynik.

Wielkie dzięki za opinię. Szacun. Wkrótce spróbuję powtórzyć testy z pamięcią Trident 2400 MHZ 2x8GB, podobno powinien być nieznaczny ale widoczny skok. No i nie poprzestanę na tym, postaram się uzyskać jak największe stabilne taktowanie w Wieśku i jeszcze zgodnie z Waszymi sugestiami zainstaluję Tomb Raidera i zobaczymy co test pokaże. Jeszcze raz dziękuję. :)

 

I JESZCZE JEDNO!!!

Pytanie do DjXbeat. do ilu mogę kręcić szynę (magistralę MOBO) aby nie zjarać karty grafiki? obecnie mam równo 100 MHZ, ale wiem że chodzi stabilnie też na 102 MHz i czy jest w ogóle sens? Pytanie to ma bezpośredni związek z tematem. Czy grafika mi nie wywiesi białej flagi? Pozdrawiam

 

2. pytanie: RipjawsZ, RipjawsX czy TridentX...? nie mam bladego pojęcia czy różnią się czymś więcej niż tylko kolorem radiatora... chodzi o 2400 MHz.

No dobra, chyba sam sobie odpowiedziałem na ostatnie pytanie. RipjawsZ występuja albo jako moduły 4x4 albo 2x8 przy CL11 lub CL12. TridentX występuje jako 2x8 przy CL10 - więc wybór jest oczywisty. Chyba że się mylę?

Edytowane przez TwardyMakowiec
Link to post
Share on other sites

 

 

Gó... prawda. Furmark ponad dwukrotnie mocniej obciąża sekcję zasilania niż najbardziej wymagająca gra na rynku. O temperaturę GPU nie ma się co martwić ale już sekcja zasilania dostaje mocno po du... !
 pamiętam jak puszczałem Furmark dla mojej gtx 570, aż kondensatory zaczynały piszczeć ( normalnie podczas gry, się to nie zdarza ) karta "wyła z obciążenia"  :D 
Link to post
Share on other sites

Aaaaaaaa, to to mi piszczało przy obciążaniu GTX 560 :):) :):) a ja się zastanawiałem o co, k...., chodzi? :) nie mniej jednak moje pytanie do DjXbeat'a pozostaje aktualne, a może ktoś z Was tez będzie wiedział: na ile zwiększenie taktowania szyny MOBO ze standardowego 100 MHz na wyżej, np. 102 lub więcej ma sens i czy Grafika nie wywiesi wtedy białej flagi? Przyznam że podkręcałem szynę na obecnym chłodzeniu proca do 102,00 MHz (przy odpowiednich napięciach) i mnożniku 44 (102*44=4488 MHz na procu, HT włączone) i działał stabilnie, nie wywalało, OCCT przeszedł pozytywnie, tylko temperatury mi się nie podobały bo dochodziły do niemal 90 °C podczas obciążenia. Więc wróciłem do 43x100 przy napięciu 1,25V. Temperatura nie przekracza podczas grania w Wieśka 69 stopni... wygląda na to że 0,05 V robi ogromną różnicę. Nadal wątek ten ma bezpośredni związek z Grafiką. Czy zwyczajnie nie pokaże przez szybkę d...y do całowania? Jaka granica jest bezpieczna i czy w ogóle warto?

Edytowane przez TwardyMakowiec
Link to post
Share on other sites

I JESZCZE JEDNO!!!

Pytanie do DjXbeat. do ilu mogę kręcić szynę (magistralę MOBO) aby nie zjarać karty grafiki? obecnie mam równo 100 MHZ, ale wiem że chodzi stabilnie też na 102 MHz i czy jest w ogóle sens? Pytanie to ma bezpośredni związek z tematem. Czy grafika mi nie wywiesi białej flagi? Pozdrawiam

Wcale jej nie ruszaj bo nie ma takiej potrzeby!

Link to post
Share on other sites

Wcale jej nie ruszaj bo nie ma takiej potrzeby!

No, właśnie tak myślałem. Poprzedniego proca musiałem kręcić szyną bo nie miałem odblokowanego mnożnika, ale to stare dzieje :) dziękuję jeszcze raz.

Ostatnie badania zamieszczę jak zainstaluję pamięć G.Skill 2400 CL10, wtedy temat będzie, przynajmniej z mojej strony, wyczerpany. pozdrawiam.

Witam ponownie. Po zainstalowaniu G.Skill TridenX 2400 (C10D-GTX XMP) nieznacznie zwiększyła się ilość punktów w 3DMakru11. Ustawienia default, test Fire Strike:

 

SCORE15183 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor
Graphics Score 19612
Physics Score 11245
Combined Score 7003

Wynika z tego że nastąpił nieznaczny przyrost punktów. Następne testy przeprowadzę wieczorem i dam znać jak wypadły.

3DMark06 pokazuje 31 475 punktów, czyli też nieznaczny przyrost. Wieczorem pocisnę go na grach, zobaczymy czy jest różnica, choć wątpię. Później założę temat dotyczący OC pamięci RAM więc z góry zapraszam do dyskusji. pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites

powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi 

ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) 


z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. 

Link to post
Share on other sites

powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi 

 

ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) 

z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. 

Aha, no to miałem kondensatory w kosmosie :) dzięki za info. Jeśli zaś chodzi o gry, będę dziś testował. Na razie PCMark pokazał to (kilka punktów więcej w porównaniu do poprzedniego testu):

 

SCORE5140 with NVIDIA GeForce GTX 980 Ti(1x) and Intel Core i7-3770K Processor
Test duration 31 min 49 s
Web Browsing - JunglePin 0.29024 s
Web Browsing - Amazonia 0.12227 s
Writing 3.79988 s
Casual Gaming 115.52 fps
Video Chat playback 1 v2 Accelerated 30.00 fps
Video Chat encoding v2 Accelerated 33.00000 ms
Advanced Photo Editing1 Accelerated 0.13219 s

No i tak. Po zainstalowaniu G.Skill w Wieśku różnicy albo nie ma albo nie zaobserwowałem. Być może dlatego że lwia część danych graficznych leci do pamięci na karcie graficznej (ok 3 GB +/- 500 MB), a może powód jest inny, nie wiem. Z kolei zupełnie inaczej działa WOT. Część danych takich jak np. mody informujące o statystykach graczy w czasie rzeczywistym oraz jeszcze kilka elementów otoczenia w trakcie rozgrywki "rozkminia" bezpośrednio procesor główny, czyli i7 w moim przypadku, czym więcej tych danych jest tym bardziej jest obciążony. Do tej pory miałem zauważalne spadki FPSów na mapach zimowych (oprócz Winterbergu) i na Stalingradzie. Na G.Skillach spadków prawie nie ma :) czyli ewidentnie widać, że nie wystarczy szybka karta graficzna, musi być ona uzupełniona odpowiednio prockiem i szybkim RAMem. I tak jak powiedział kokosnh, w zależności od gry przyrost FPSów może być znikomy albo odczuwalny, zależy jak skonstruowana jest dana gra. 

 

Reasumując, dziękuję za udział w dyskusji, dowiedziałem się kilku interesujących rzeczy od Was. Zapraszam do moich następnych tematów już wkrótce.

pozdrawiam.

Link to post
Share on other sites
  • 3 tygodnie później...

powinieneś mieć od 0 do 7% więcej FPS ( zależnie od gry ) między niekręconymi 1600MHz a obecnymi 

 

ps. na karcie piszczą albo cewki ( dławiki ), albo kondensatory, jedno jest obok drugiego na sekcji, więc trudno rozróżnić skąd pisk ( tak się chciałem poprawić ) 

z tego co się oriętuję cewki wydają odgłos jak przejechanie mokrym palcem po szybie, a kondensatory ledwo słyszalne ( zależnie od skali słuchu słyszącego ), denerwujące wysokiej częstotliwości pisk. 

Kondensatory nie piszczą, tylko cewki... 

Link to post
Share on other sites
  • Rozwiązanie
Ja to rozumiem tak: 
Przesunięcie fazowe wynika z samej istoty działania cewki czy też kondensatora. 
Przez naładowany kondensator prąd nie płynie ale za to napięcie jakie panuje na kondensatorze jest maksymalne. 
Podobnie gdy kondensator jest pusty(rozładowany), wtedy płynie duży prąd ładowania a napięcie na kondensatorze jest małe. 
Wiec możemy powiedzieć ze napięcie na kondensatorze opóźnia się w stosunku do prądu. 
Podobnie jest z cewką. 
Włączenie cewki do obwodu powoduje ze indukuje się w niej napięcie a prąd jeszcze nie płynie. 
A gdy przez cewkę płynie maksymalny prąd to napięcia na niej jest praktycznie równe zeru. 
Więc znowu możemy powiedzieć ze to prąd opóźnia się względem napięcia w cewce.

PS: to piszczą  cewki a nie żadne "kondensatory"

Edytowane przez Pura1314
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...