Skocz do zawartości

Zulaga pisze, czyli luźno o grach

  • wpisów
    12
  • odpowiedzi
    148
  • wyświetlenia
    103419616

W pogoni za doskonałością - moddujemy GTA IV #1 Na dobry początek


Zulaga

19629549 wyświetleń

Modding GTA IV  

89 użytkowników zagłosowało

  1. 1. Czy chcecie, abym kontynuował cykl o moddingu GTA IV?

    • Tak
      71
    • Nie
      3
    • Obojętnie
      15

blog-0031789001377713990.jpgJak wygląda GTA IV każdy widział, każdy wie. Jak gra się w GTA IV, co denerwuje i co kuleje większość chyba też wie, ale często nic a nic z tym nie robimy. Jednych drażni model jazdy, następnym nie podoba się HUD i ikony broni, a jeszcze innym nie pasuje to, jak wyglądają niektóre postacie. Ci, którym zależy na wygodnym, komfortowym i miłym dla oka graniu już to załatwili, wśród tych osób jestem również ja. Co stoi na przeszkodzie, abyście również i Wy na nowo odkryli "czwórkę"? Absolutnie nic.

 

Sam wiem o moddowaniu już całkiem sporo, wiedzę nabyłem najprostszą drogą- poprzez praktykę. Metoda prób i błędów jest jedyną odpowiednią, tak więc ilość reinstalli jest naprawdę trudna do zliczenia. Bywało, że w ciągu jednego tylko dnia instalowałem grę na nowo kilka razy. Od tamtej pory robię sobie kopie zapasową całego folderu z grą, co też Wam polecam, zawsze szybciej skopiujecie potrzebne pliki czy foldery niż zainstalujecie GTA na nowo. Gigabajty modów zalegają na dysku i czekają, aż je zaaplikuję albo usunę, tyle ich już mam, że często sam się gubię co już było a co nie. Dzisiaj, na początek, zajmiemy się podstawami- konfiguracją gry, przygotowaniem odpowiedniego "podłoża" pod mody oraz załadujemy byczy mod z teksturkami.

 

Od razu po premierze było wiadomo, że optymalizacja leży i kwiczy. GTA oznaczone podtytułem IV zarzynało nie tylko słabe, ale także i mocne pecety, nawet teraz potrafi nieźle "chrupnąć" na zestawach o niemałej wydajności. Zacznijmy zatem od podstaw i jak najlepiej skonfigurujmy naszą grę. Oczywiście jeżeli gra hula i swawoli płynnie przy zachowaniu wysokiej rozdzielczości oraz zadowalającym poziomie szczegółowości grafiki, te porady można pominąć :)

 

Całkiem sporo osób zawdzięcza wzrost FPS'ów tzw. commandline'om, czyli prostym plikom tekstowym, w które wpisuje się odpowiednie komendy, np. na uzyskanie lepszej płynności gry, zmniejszenie jakości tekstur, przekłamanie cd. ilości VRAM czy RAM itd., itp. Ja jednak nie mam do nich zaufania i nie wyglądają na zbytnio wiarygodne- na starszym kompie brata, kiedy zaczynałem z giercowaniem, pykałem właśnie w GTA IV. AMD Athlon 64 X2, GeForce 9600GT (pasywnie chłodzony) i 2 GB pamięci RAM nie były w stanie zapewnić płynnej rozrywki na maksymalnej rozdzielczości (bodajże 1280x1024 pikseli) i wysokich detalach grafiki, tak więc postanowiłem sprawdzić owe magiczne pliki. Zweryfikowałem przeróżne przykładowe komendy, gotowe pliki także, ale jakiegoś piorunującego efektu nie zauważyłem. Dopiero potem skapnąłem się, że istnieje coś takiego jak patch. No to jedziemy z tym koksem! 8-)

 

Uwaga! Nie odpowiadam za jakiekolwiek wyrządzone szkody, przez co rozumiem uszkodzenie gry, moddujesz wyłącznie na własną odpowiedzialność. Przed całą zabawą zalecam zrobienie kopii zapasowej wszystkich plików gry.

 

Wypróbowałem kilka z około siedmiu patchy i mogę powiedzieć, że wg mnie najlepsze są wersje 1.0.4.0 oraz 1.0.7.0, przy czym większość modów jest kompatybilna z tym pierwszym i to właśnie tę wersję polecam zainstalować (http://tiny.pl/hz6wz). Plik jest w formie instalatora, tak więc myślę, że z instalacją nie będzie problemu. Ten patch zajmuje 54MB.

 

Polecam od razu pobrać też pełne spolszczenie, dzięki niemu można wyłapać wiele ciekawych dialogów i lepiej zrozumieć fabułę (http://tiny.pl/hz6cx). Tutaj instalacja przebiega tak samo jak w przypadku patcha. Spolszczenie "waży" 30MB.

 

Dobrze, wszystko mamy już zrobione i gotowe :) Póki co nasza gra wygląda tak samo jak na samym początku, czyli tak jak na poniższych screenach, które zrobiłem dosłownie chwilę temu. Wstawiam do spoilera, bo sporo miejsca zajmują. Przy okazji zapuściłem również wbudowany benchmark, aby pokazać różnice, jakie ujawniają się po kolejnych etapach moddowania.

 

 

 

http://zapisz.net/images/585_gtaiv_2013_08_30_09_57_24_41.jpghttp://images63.fotosik.pl/114/13f4683986286d21.jpg

http://images62.fotosik.pl/114/a8301e546f6bc789.jpg

http://images65.fotosik.pl/114/de1c146631dac443.jpg

http://images61.fotosik.pl/113/e2d5312b6453a43d.jpg

http://images63.fotosik.pl/114/71fa0cf2398c407b.jpg

http://images64.fotosik.pl/114/f1dcecb3fb02c729.jpg

http://zapisz.net/images/168_gtaiv_2013_08_30_09_58_48_50.jpg

 

 

 

Nawet mało wprawne oko wychwyci całkiem sporo uchybień- przede wszystkim widać tekstury słabej jakości- drogi, bandy, drzewa. Samochody są kwadratowe, nie mają prawie żadnych refleksów, nawet jeśli są ciemne. Krawędzie są poszarpane, przez co wyglądają bardzo brzydko i nie estetycznie. Ubranie Niko...też nie wygląda najlepiej moim zdaniem. Również nad cieniami trzeba będzie popracować. Do poprawki pójdzie nie tylko oprawa graficzna, pokażę jak łatwo i szybko podmieniać samochody, jak podmienić dźwięk silnika na całkiem autentyczny, zmienimy handling (sposób, w jaki prowadzą się samochody) i wszystko to, co Was interesuje.

 

GTA IV Ultimate Textures v2.0 Na początek zabawy z modami proponuję jeden, ale za to ogromny- zmieniający wszystkie oryginalne tekstury na takie w wysokiej rozdzielczości. Tutaj link do pobrania moda w 9-ciu partach (http://tiny.pl/hz65h lub http://tiny.pl/h3g9d). W sumie zajmuje on niespełna 4,5GB, więc naprawdę dużo, jednak jest to jedyny tak wielki mod. Mogę go polecić z czystym sumieniem. W paczce znajduje się instrukcja instalacji po PL, więc i tu powinno obyć się bez kłopotu. Należy jedynie uważać, co do jakiego folderu trzeba wkleić i gotowe. Owy mod zawiera tekstury wysokiej jakości dróg i budynków, różnica jest diametralna, spadek FPS jest, ale nie tragiczny, najgorzej jest oczywiście wieczorem i nocą, wtedy Fraps pokazuje około 30-kilku FPS'ów. Screeny nie pokażą wszystkiego, najlepiej sprawdzić samemu, ale to i tak już lepiej aniżeli na początku. W folderze znajduje się plik gtxd.img- są to tekstury dróg. Ja polecam wgrać inne, ładniejsze i ciekawiej wyglądające moim zdaniem. (http://tiny.pl/hzbzq). Zajmują 25MB.

 

Instalacja:

gtxd.img wklejamy do pc/data/cdimages i zgadzamy się na podmianę.

Pięć folderów (east, generic, jersey, manhat i props) wrzucamy do folderu pc/data/maps i podmieniamy wszystko.

 

 

http://zapisz.net/images/220_gtaiv_2013_08_30_10_49_29_61.jpg

http://zapisz.net/images/601_gtaiv_2013_08_30_10_50_14_55.jpg

http://zapisz.net/images/738_gtaiv_2013_08_30_10_53_02_51.jpg

http://zapisz.net/images/341_gtaiv_2013_08_30_22_23_52_53.jpghttp://zapisz.net/images/714_gtaiv_2013_08_30_22_26_00_44.jpghttp://zapisz.net/images/308_gtaiv_2013_08_30_11_04_59_15.jpg

 

 

Jak widać na powyższych screenach, różnica jest- przynajmniej w wyglądzie, bo średni FPS jest praktycznie taki sam. Na to wskazuje owy wbudowany benchmark gry, który nie przedstawia zbyt wymagających scen. Muszę oczywiście zaznaczyć, że ten benchmark to może i nie najlepszy test wydajności, ale jednak jest powtarzalny w 100%. Dla tych, którzy uważają, że grę powinno testować się w praktyce, również coś mam- krótki test.

Polegał on na przejechaniu z punktu A do punktu B, przy okazji zaliczając stłuczki, aby "zmęczyć" komputer, potem krótki marsz, któremu towarzyszyło rozglądanie się na każdą możliwych stron. Oba testy były przeprowadzone w bardzo podobnych warunkach- słoneczny poranek, ustawienia graficzne identyczne (oczywiście maksymalne). Do mierzenia liczby klatek posłużył Fraps.

Wersja bez moda: Min: 31fps, Max: 54fps, Avg: 40fps. Mówiąc szczerze myślałem, że będzie lepiej, mimo to płynność animacji nie podlega dyskusji.

Wersja z modem: Min: 40fps, Max: 61fps, Avg: 49 fps. Zaskoczeni? Bo ja bardzo. Nie dość, że gra wygląda lepiej, to do tego i działa płynniej. Magia!

 

Okej, na dzisiaj wystarczy. Teraz wszystko zależy od Was, to znaczy czy chcecie abym kontynuował ten cykl? Odpowiednia ankieta u góry, zapraszam do głosowania. Komentarze i oceny również bardzo mile widziane.

To co dzisiaj pokazałem to dopiero sam początek, przed nami wszystko to, co najciekawsze- samochody, postacie, modele, skiny, mapy i inne ciekawe mody. Gdyby ktoś miał jakieś problemy z instalacją modów proszę pisać, postaram się pomóc.

 

Czekam na głos ludu, pozdrawiam serdecznie :)

  • Popieram 20

22 komentarzy


Rekomendowane komentarze

Super. Co prawda ogarnąłem ciut modów do GTA IV, ale z pewnością chce się dowiedzieć czegoś więcej :)

  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza

Fajnie, jeśli interesuje Cię coś szczególnego to pisz- jak będę miał możliwość to wszystko sprawdzę. Mam 3 wersje GTA IV na kompie, więc i testy i porównania wchodzą w grę :)

Odnośnik do komentarza
Jednych drażni model jazdy

 

Przecież model jazdy w GTA IV jest dużo lepszy niż w poprzednich częściach, rzekłbym, że jest najlepszy w grach tego typu (Saints Row oraz Sleeping Dog nie ma nawet startu).

  • Popieram 2
Odnośnik do komentarza

Model jazdy w GTA 4 jest zły? Bez kitu, jest 20x bardziej realny niż ten z gta SA i całej reszty. Sam fakt, że można każdy bieg w pojeździe zmodyfikować to świetna sprawa. Dźwięki pojazdów też są ciekawsze niż w takim Sleeping Dogs, gdzie mamy takie coś: http://pobierak.jeja.pl/images/5/f/1/14648_skrzynia-biegow-w-szybcy-i-wsciekli.jpg

 

Nie widziałem lepszego sterowania niż w gta 4. Motocykle mogłyby się trochę inaczej prowadzić.

  • Popieram 2
Odnośnik do komentarza

Panowie, osobiście nie uważam, że ten model jazdy jest zły, napisałem, że niektórym nie pasuje- i taka jest prawda. Jednym się podoba, a innym nie, proste jak zakrzywiony drut :)

Odnośnik do komentarza

Żaden kompromis. Jak widzisz wyżej, Tycha mówi, że jest zły. Nie zamierzam tego negować, tak samo Twojego zdania, ja uważam podobnie, jednak wiadomo, że nie zawsze każdemu się dogodzi.

Odnośnik do komentarza

model jazdy mi tam się nawet podoba. JEst zdecydowanie lepszy niż w san andreas gdzie bardzo łatwo można było się wpakować w ścianę. Jedyne co mnie mierzi podczas jazdy to praca kamery, której nie można regulować strzałkami tak jak w SA, a myszką podczas szybkiej jazdy jest bardzo nie wygodnie :(

Odnośnik do komentarza

Hah, to niezłe, ja myszką kamerą operuję, inaczej bym nie mógł grać chyba. Zaczynam pisać drugą część, może znajdzie się tam miejsce dla FPS Mod ;) 

Odnośnik do komentarza

Mam nadzieję, żę tu jeszcze zaglądasz. Co sądzisz o paczce textur by LordNEophyte w odniesieniu do paczki, którą podałeś?

  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza

Arturro, dzięki, że mówisz, strona padła.

Nowy link: http://tiny.pl/h3g9d

 

Synergia, muszę przyznać, że nigdy nie miałem do czynienia z tym modem, choć o nim już słyszałem. Jeśli chcesz to sprawdzę jak to wygląda, tylko jak byś mógł to zarzuć linka na PW czy tu :) 

Odnośnik do komentarza

Niestety nie jestem w stanie podać linka bo ten z którego ja to ściągałem niestety przestał istnieć. Ktoś wywalił cały upload z gta4-mods z tą paczką. Nazywa się to Lord Neophyte - HD Texturen (All in One) i zajmuje 8,8 GB.

 

Tak btw ostatnio wgniótł mnei w glebe ten filmik ;)

Odnośnik do komentarza

Po południu sprawdzę co i jak z tym :)

Cd. filmiku- taki efekt spokojnie uzyskamy, poszukam odpowiedniego timecyc.dat, sprawdzę ENB (mam dwa na oku) i będzie ok :) 

Tutaj screen z mojej poprzedniej zabawy:

http://tiny.pl/h3t1t

Odnośnik do komentarza

Nowy wpis niedługo powinien się pojawić, a tam już nowy ENB i sporo screenów :) Dzięki za opinię. 

Odnośnik do komentarza

Bardzo fajny cykl artykułów - jeśli można odświeżyć, to właśnie od tygodnia męczę się próbując zmodować GTA i mam pytanie dot. zamiany samochodów: jest jakiś dobry i pewny sposób na "Taxi bug"?

 

Korzystam z Real Traffic Spawner 1.02 ale efekty są u mnie średnie - podstawowy config tego spawnera u mnie nic nie daje nawet przy kilku zamienionych autach (zamieniam przez Open IV)  - tzn. jeżdżą same taksówki, radiowozy i 1-2 inne rodzaje aut. Przy zmienionych wartościach w configu i kilku podmienionych autach jest już lepiej, ale po wrzuceniu jakiegoś car packa Liberty City znów tonie w taksówkach, w dodatku po parunastu minutach gra się wykrzacza. Komp nowy i dość mocny, więc nie w tym problem.

 

Ktoś ma doświadczenia z lepszym sposobem na Taxi bug?

 

EDIT: sorki za bałagan, myślałem że piszę pod #2 o samochodach. Ale problem aktualny.

Odnośnik do komentarza
×
×
  • Dodaj nową pozycję...