Skocz do zawartości

Siliconia

  • wpisów
    3
  • odpowiedzi
    6
  • wyświetlenia
    9909096

szatkus

5509901 wyświetleń

blog-0897951001406753216.jpg

Sprawa jest prosta, o ile w przypadku procesorów ogólnego użytku Intelowy dwurdzeniowiec czasem jest lepszym wyborem niż czteromodułowiec AMD, a Apple A7 zwykle sprawdza się lepiej niż wielordzeniowi konkurenci to procesory graficzne rządzą się innymi prawami. Zadania wykonywane przy renderowaniu grafiki 3D zazwyczaj bardzo dobrze się skalują i decydująca dla wydajności GPU jest ilość tranzystorów. To jak te tranzystory rozstaną wykorzystane oczywiście też ma wpływ na wydajność, ale nawet najbardziej dopieszczona architektura nie ma szans z układem, który posiada np. 2 razy więcej tranzystorów.

 

Dlatego właśnie najważniejszą rzeczą dla rozwoju GPU jest prawo Moore'a. Od lat schemat jest podobny, producenci robią shrinka, wrzucają więcej zasobów, podnoszą zegary, czasem zmieniają architekturę i rodzaj pamięci. Często też wraz z poprawiającą się jakością procesu technologicznego wypuszczają kolejną generację o jeszcze większej ilości zasobów. Dlatego wszyscy entuzjaści wyczekują 20nm, żeby po raz kolejny wydarzyło się to, co dzieje się od prawie 20 lat.

 

Ale to się nie wydarzy.

 

blogentry-64277-0-28400000-1406747018.png

 

Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się dlaczego Nvidia i AMD zamiast wypuszczać układy w 20nm dalej żyłują 28nm ten obrazek pokazuje odpowiedź. Oczywiście koszt tranzystora to tylko jeden z czynników wpływający na koszt produkcji układu, ale raczej nie zanosi się, żeby pozostałe w najbliższym czasie dorównały tym przy 28nm. Ej, wspominałem, że

?

 

No dobra, ale poza tym z każdym shrinkiem wzrasta energooszczędność i można podnieść zegary, więc chyba da się pokonać tą drobną niedogodność związaną z kosztem pojedyńczego tranzystora, prawda? Jak najbardziej, ale to tylko jedna z dostępnych możliwości.

 

Inną jest użycie FD-SOI. Aktualnie licencję na tę technologię mają GlobalFoundries i Samsung, masowa produkcja powinna być możliwa w przyszłym roku. Co to daje? Poprawę w zużyciu energii porównywalną z normalnym shrinkiem. Koszty produkcji są podobne co przy zwykłym bulku, a przeportowanie istniejących układów dość proste. Niektórzy proponują nawet całkowite pominięcie 20nm.

 

Jak wcześniej wspomniałem GlobalFoundries ma licencję na ten proces, więc naturalnie bliżej tego jest AMD, który obecne układy przeportował na proces 28nm z TSMC na GF przy okazji Kaveri. Nvidia oczywiście nie jest uwiązana do TSMC i mogą zrobić to samo tylko będą potrzebować czasu, żeby zapoznać się z innym procesem. Czy z tego skorzystają? Pewnie dowiemy się w przyszłości...

  • Popieram 15

6 komentarzy


Rekomendowane komentarze

"To jak te tranzystory rozstaną wykorzystane " tu się wkładł błąd, poza tym art mimo, że wydaje się dobry to niezrozumiały dla większości.

Odnośnik do komentarza

"To jak te tranzystory rozstaną wykorzystane " tu się wkładł błąd, poza tym art mimo, że wydaje się dobry to niezrozumiały dla większości.

Sorry, ostatni raz, gdy próbowałem edytować wpis to zniknął na kilka dni. Dlatego odpuszczam sobie poprawianie literówek. Postaram się bardziej uważać w przyszłości.

  • Popieram 1
Odnośnik do komentarza

 

 

Sorry, ostatni raz, gdy próbowałem edytować wpis to zniknął na kilka dni.
 

 

Dzieje się tak ponieważ wpis musi być ponownie zaakceptowany przez moderatora... IMO to powinno dotyczyć tylko konkursowych wpisów(np. miniRecenzje), ale zwykłe wpisy powinny być puszczane bez zatwierdzania.

Odnośnik do komentarza
×
×
  • Dodaj nową pozycję...