Aktualizacja wpisu, 12 kwietnia 2014
Kwietniowy Windows 8.1 Update 1 uleczył działanie usługi OneDrive. Poprawił ustawianie plików w tryb offline, pojawiła się też możliwość wyłączenia synchronizacji plików. Obiektywnie przyznaje, że usługa OneDrive w Windows 8 teraz działa dobrze.
Po Update 1 wpis częściowo jest już nieaktualny
Microsoft i jego aplikacja Skydrive, obecnie przemianowany na Onedrive, właśnie przekonały mnie, że z usługi przechowywania plików w chmurze trzeba korzystać ostrożnie i z rezerwą. Dla formalności warto dodać, że usługa Skydrive i aplikacja Skydrive zintegrowana w Windows 8 oraz jej ustawienia, to dwa różne tematy.
Daruje sobie opowiadanie całej historii, jako istotne argumenty podam tylko, że używam Skydrive jeszcze zanim pojawił się Windows 8 i miałem w nim 25GB powierzchni. Dlaczego Przed czym ostrzegam jej obecnych oraz przyszłym użytkowników:
Co to oznacza? Jeśli z różnych katalogów na dysku zrobisz sobie kopię ważnych plików i wyślesz ją do chmury, Microsoft za kilkanaście minut przekopiuje je ponownie na twój dysk do katalogu Skydrive. Jeśli pliki które archwizujesz mają, powiedzmy 20GB, Microsoft sprawi, że na Twoim dysku zajmą teraz 40GB + rzecz jasna jeszcze jedna kopia 20GB w jego chmurze. OK, to żaden problem jeśli masz pojemny dysk, ale posiadacz Ultrabooka z dyskiem SSD 128GB zastanawia się gdzie jest sens takiej usługi?
W opcjach usługi Skydrive można doszukać się możliwości wyłączenia przechowywania plików na dysku.
Opis jasno wskazuje, że możemy zwolnić miejsce na dysku i ustawić pliki jako dostępne tylko w trybie on-line. Pobożne życzenia.
Co gorsza, jeśli ktoś skorzysta z tej funkcji i przekonany o jej działaniu usunie pliki, które niepotrzebnie zajmują mu miejsce na dysku loklanym dysku C w katalogu Skydrive, dostanie bardzo niemiłą niespodzianką,
Przez ostatnie cztery miesiące zgromadziłem w chmurze całkiem sporą ilość plików. Gdy postanowiłem ponownie wgrać je do chmury,
Dlaczego tak długo? Bo w tle, równolegle, ten sam plik Microsoft kopiował z chmury z powrotem na dysk lokalny C do katalogu skydrive. Pomimo, że wcześniej zaznaczyłem już wszystkie znane mi opcje "offline", "wyłącz", "nie synchronizuj" "nie chce, nie, spadaj na drzewo".
Dla porównania, wkopiowanie tego samego pliku do Google Drive trwało 16 minut. Nadal bardzo długo, ale o 50% krócej.
Po tej operacji nie mam już ochoty korzystać z aplikacji Skydrive, dochodzić i sprawdzać czy czegoś nie włączyłem, czy gdzieś w systemie są jeszcze jakieś przełączniki do przestawienia. I tu kolejna niespodzianka. Jak usunąć Skydrive z Windows 8?
Co potwierdza sam Microsoft w swoim skydrive-app-faq
Obecnie siedzi sobie w trayu, niezależnie od tego czy chcemy czy nie, sychronizuje się co kilkanaście minut.
Nie da się jej wyłączyć przez usługi, zastopować, usunąć pliku SkyDrive.exe z dysku. Jest "nietykalna", jeśli masz podstawową wersje Windows 8.
Tylko posiadacze Windows 8 Pro, przy użyciu Edytora lokalnych zasad grupy mogą wyłączyć aplikację Skydrive.
- Wciśnij klawisze Win+X, z menu wybierz polecenie "Uruchom".
- W okienku "Uruchamianie" wpisz gpedit.msc
- W edytorze wybierz "Konfiguracja komputera > Szablony administracyjne > Składniki systemu Windows > SkyDrive"
- Kliknij na każdym z ustawień i zaznacz "wyłączone"
W przypadku zwykłego Windows 8, jedynym znanym mi sposobem na zablokowanie łączenia się aplikacji Skydrive z chmurą, jest zablokowanie jej ruchu przy użyciu jakiegoś firewalla.
Piszę ku przestrodze obecnym użytkownikom, polecam zachować umiarkowaną ostrożność, aby pewnego dnia nie zostać bardzo niemile zaskoczonym.
- 11
9 komentarzy
Rekomendowane komentarze