Skocz do zawartości

gregotsw Pisze Jak Jest!

  • wpisów
    16
  • odpowiedzi
    167
  • wyświetlenia
    540531282

Supersampling - niwelowanie "schodków" czy coś więcej?


gregotsw

34100550 wyświetleń

blog-0471295001391285096.jpgJak trochę odświeżyć starsze gry, albo dodać "błysku" niezbyt wymagającym graficznie tytułom? Supersampling w niektórych przypadkach daje bardzo dobre rezultaty i to nie tylko niwelując "schodki" na krawędziach. Dzisiaj sprawdzimy jak wygląda to w grze FIFA 13.

 

 

AA - antyaliasing - wygładzanie krawędzi

 

||| FIFA 13 - brak AA

 

http://i57.tinypic.com/ekmhxs.jpg

 

 

||| FIFA 13 - Antyaliasing adaptacyjny (8x)

 

http://i58.tinypic.com/mk93r.jpg

 

 

||| Supersampling

 

Najpierw zacznę od tego co to jest supersampling.(lub też nadpróbkowanie - występują różne nazwy). Posłużę się tutaj cytatem z wikipedii(link):

Supersampling

 

Innym rodzajem antyaliasingu jest supersampling (nadpróbkowanie). Jest to rozwiązanie polegające na użyciu tzw. brute force do rozwiązania problemu aliasingu. W tej technice obraz jest renderowany w rozdzielczości odpowiadającej wielokrotności rozdzielczości docelowej, a uzyskany tym sposobem dużo większy obraz jest dyskretyzowany do właściwej, niższej rozdzielczości. W używanych współcześnie układach graficznych technika ta nosi nazwę antyaliasingu pełnoekranowego (FSAA – ang. Full-Screen Anti-Aliasing), obsługiwanego przez wszystkie nowoczesne karty graficzne.

 

Na chłopski rozum - obraz jest generowany w wyższej rozdzielczości, a następnie wyświetlany w natywnej monitora.

 

 

||| Catalyst Control Center - wymuszamy supersampling

 

Po uruchomieniu CCC, wchodzimy w zakładkę "Gry", a następnie klikamy na "Ustawienia aplikacji 3D". Ukazuje nam się okno z opcjami. Polecam dla każdej gry założyć osobny profil - wtedy każda gra będzie korzystała z odpowiednich dla siebie ustawień. Poniżej przykładowy profil, który wykorzystałem do zobrazowania supersamplingu w FIFIE 13:

 

blogentry-10287-0-95747300-1391282825_thumb.png

 

 

||| FIFA 13 - Nadpróbkowanie (8x)

 

http://i61.tinypic.com/4hqsdi.jpg

 

 

||| Podsumowanie

 

Oprócz wygładzenia krawędzi, sporo wizualnie zyskała trawa. Ma więcej detali, zyskuje głębię i wygląda po prostu bardziej realistycznie.

Jak wygląda framerate na tych ustawieniach, w konfiguracji z HD7950? Podczas meczu cały czas płynne 60 kl/s. Spadki(30-40 kl/s) - sporadyczne występują tylko na zbliżeniach np. przy rozpoczęciu meczu.

 

Przykład z FIFY pokazuje, że odpowiednie ustawienia supersamplingu w sterownikach potrafią dać grze coś na co standardowe ustawienia nie pozwalają.(w FIFA 13 jest to tylko AA 4x)

 

Znacie jakieś inne gry, które także tak wyraźnie zyskują na "odpaleniu" supersamplingu? Zapraszam do komentowania i wymieniania gier.

  • Popieram 8

2 komentarze


Rekomendowane komentarze

Trochę niefortunnie dobrane fotki. Najlepiej AA widać na jasno ciemnych przejściach. 

 

http://i.stack.imgur.com/pA7uy.png

Odnośnik do komentarza

Tzn. wiem gdzie najlepiej widać, ale w tym wpisie chciałem pokazać że supersampling nie tylko wpływa na wygładzenie krawędzi. Wpływa także na jakość detali(w przypadku FIFY istotna różnica w wyglądzie trawy). 

 

Jeśli zaś chodzi o samo wygładzanie krawędzi to preferuję zazwyczaj Adaptive AA x4 + FXAA(ultra) + SMAA(ultra), gdyż nie w każdej grze można skorzystać z supersamplingu bez drastycznego spadku framerate'u. 

Odnośnik do komentarza
×
×
  • Dodaj nową pozycję...