W pogoni za doskonałością- moddujemy GTA IV #3 Wizualnie na szóstkę?
Witam w kolejnej części cyklu moddujemy GTA IV! Jest mi niezmiernie miło, że poprzednia odsłona cieszy się taką popularnością (patrząc w perspektywie innych moich wpisów), piszecie o błędach i komentujecie to, co robię. To motywuje do dalszego działania Zapraszam niżej, bo dzisiaj zajmiemy się kilkoma ciekawymi aspektami gry.
ENB Series. Ktoś, kiedyś, gdzieś, coś. Myślę, że wielu z Was już słyszało o czymś takim, a może i nawet bawiliście się z tym w taki czy inny sposób. Krótko i prosto mówiąc- jest to modyfikacja graficzna, dzięki której można zmienić oprawę wizualną GTA nie do poznania. W znaczeniu pozytywnym i negatywnym, różnie bywa. Raz wszystko działa cudownie i pięknie, za jakiś czas instalujesz inną wersję i klapa, widzisz zrypane tekstury, pełno bugów uniemożliwiających przyjemną rozgrywkę. Dlatego też polecam być ostrożnym z tymi modami, mogą wyrządzić wiele szkód, w najgorszym wypadku czeka nas reinstall gry. Moje próby traktujcie jako eksperymenty na króliku doświadczalnym, powiem co działa a co nie, co polecam a co nie.
Przyznaję, że nie będę porównywał dziesięciu konfiguracji ENB, bo po prostu nie mam na to ani chęci, ani czasu (robienie wielu kopii plików o wadze ponad 13GB trochę zajmuje). Wybrałem, wg mnie, najlepszą z setek wersji i dzisiaj ją przedstawię. W sumie przetestowałem z...25 konfigów? Myślę, że to minimum, a więc rozeznanie jako takie mam, choć wszelkie uwagi wezmę pod uwagę Dobrze, zaczynajmy zatem!
Najlepszym ENB jaki do tej pory używałem jest Direct Graphics od Fabriciuza, pobrać paczuszkę możecie stąd http://tiny.pl/h377n. Zajmuje ona 180MB, ni to dużo, ni to mało, lecz w sam raz
W środku mamy pięć folderów (po rozpakowaniu "HD Textures"). Postaram się króciutko opisać każdą z zawartości katalogów, tak, żebyście wiedzieli co instalujecie.
- Direct Graphics- główne pliki modyfikacji, w których zapisane są przeróżne komendy, obrazy czy też informacje o obecnej konfiguracji moda.
- HD Textures (Optional)- jak widnieje w nazwie, są to tekstury HD, które opcjonalnie możemy użyć. Dokładniej są to nowe tekstury dróg oraz roślinności.
- If it doesn't work- sama nazwa wskazuje przeznaczenie folderu- w archiwum zawarte są pliki i foldery, dzięki którym w razie problemów uda nam się odpalić grę/ moda.
- Optional Presets- ustawienia, które sami możemy zdefiniować wklejając tylko odpowiednie pliki do odpowiednich folderów.
- SweetFX- mała, aczkolwiek znacząca modyfikacja, jest to rodzaj filtrowania tekstur, dzięki któremu pozbędziemy się nierównych i brzydkich krawędzi.
Okej, to by było.
Całą zawartość folderu Direct Graphics wklejamy do głównego folderu GTA IV i podmieniamy pliki. Sprawdźmy teraz jak wygląda nasza gra.
http://zapisz.net/images2/20130904/522766ff019cd.jpg
Na starcie pojawił się napis z nazwą modyfikacji.
http://zapisz.net/images2/20130904/52276704124b6.jpg
W willi...nic nie powala, widocznej zmianie uległo oświetlenie i kolorystyka.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227670a2ce34.jpg
W nocy refleksy na karoserii są bardzo dobrze widoczne, a do tego świetnie wyglądające- przynajmniej wg mnie.
http://zapisz.net/images2/20130904/52276717ca4c7.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/5227671dd336a.jpgScreeny z godzin południowych.
http://zapisz.net/images2/20130904/52276724b7650.jpg
Im później, tym lepiej widoczne są odbicia na autach.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227673383c3b.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/5227673d7c6dc.jpg
Kolory są zdecydowanie żywsze, a nie szaro-bure jak w oryginale. Nad cieniami trzeba będzie popracować.
Teraz możemy przejść krok dalej. Tekstury dołączone do moda możemy wgrać, mimo, że drogi już wcześniej podmieniliśmy. Z folderu HD Textures (Optional) kopiujemy folder pc i wklejamy do głównego katalogu gry, zgadzamy się na zamianę.
Przejdźmy do opcji nadobowiązkowych.
Bloom- wydaje mi się, że chodzi tutaj o smugi światła- lens flare. Czemu nie, plik enbbloom.fx wklejamy do głównego folderu GTA IV.
Depth of Field- tu jak mniemam rozchodzi się o rozmycie pewnego obszaru obrazu, do wyboru mamy dwie opcje- daleki (far) i bliski (close). Do normalnego grania zalecany jest ten pierwszy, do zdjęć i filmików drugi. Wybrałem opcję drugą, plik wklejamy tam gdzie zwykle- do głównego folderu gry.
Effects- efekty kamery, pomijam.
More or less bloom- to co na początku z tym, że mamy do wyboru dwie opcje- mniej lub więcej owych smug światła. Wybieram opcję more
Motion Blur- tutaj do wyboru jest aż 5 opcji. Jest to efekt znany z choćby Crysisa- przy szybkim ruchu myszką otoczenia się rozmywa, podobnie przy jeździe samochodem. Ja wybrałem opcję Heavy MB.
Settings- opcje graficzne zależnie od naszego komputera, ja szalony człowiek i wybieram wersje Ultra-End Config! Którą też wklejam do gł. folderu gry.
Również SweetFX w całości wrzucam tam gdzie poprzednio resztę. Wydaje się, że z moda wycisnąłem maksimum możliwości. Zobaczymy co teraz pokaże nam GTA.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227757db8e49.jpg
Jak na środek nocy droga oświetlana jedynie neonami reklam i wątłych świateł wygląda całkiem nieźle.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227758a4345c.jpg
Żółte pasy na jezdni wyglądają mega.
http://zapisz.net/images2/20130904/52277592e941f.jpg
Motion blur jest, ale nie zachwyca. Różnica z nim a bez niego zbyt duża nie jest, ale to i tak nie jest najważniejsza sprawa. Za dnia smugi światła odchodzące od szyb auta są zbyt mocne i rażą w oczy. Trzeba zmniejszyć bloom.
Bałem się, że komp nie da sobie rady z takim zadaniem. Postanowiłem znowuż sprawdzić płynność i przejechałem tę samą trasę w tych samych warunkach. Wyniki? Tym razem mnie nie zaskoczyły.
Min fps: 23
Max fps: 35
Avg fps: 28
Mimo to troszkę się zdziwiłem, ponieważ gra się przyjemnie, jasne, czuć dropy, ale jest ok. Zalecam jednak troszkę zejść ze szczegółowością dla uzyskania kilku dodatkowych fps'ów. Wbudowany benchmark również nie skłamał pokazując średnią ilość klatek/s w granicach 30.
Po zmianie opcji bloom na less jest o niebo lepiej, bardziej realistycznie do tego.
Jednak to nie wszystko co dziś dla Was mam
Autor moda w wielu kwestiach zostawił nam wolną rękę, dzięki czemu dowolnie możemy modyfikować ten dokładnie ENB Series. Jak? Podczas gry kliknijcie równocześnie Shift+Enter, a wyskoczy Wam tabelka z wieloma opcjami do zmiany. Bawić się można do woli, ja pokażę swoje rezultaty i co można w ten sposób osiągnąć.
Wyłączyć i włączyć można wiele opcji, ja polecam wyłączyć przede wszystkim SkyLighting oraz...Bloom. Nie, nie żartuję sobie. Teraz cienie są dużo ciemniejsze i wyraźniejsze, ogólne środowisko gry również mocniej kontrastowe, przez co znacznie ładniejsze. Opcji zmiennych jest naprawdę dużo, tak więc konfiguracja wedle własnego widzimisię jest jak najbardziej możliwa. Zobaczcie jak teraz wygląda moja gra.
http://zapisz.net/images2/20130904/522782eb539be.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/522782f4795d3.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/522782fc882fa.jpg
Takie małe porównanie "z" i "bez" bloomu oraz skylightingu.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227830d3d337.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/522783148bdc3.jpg
Ulewa w Liberty City- niecodzienny widok wart upamiętnienia.
http://zapisz.net/images2/20130904/5227831edf63a.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/52278327110ec.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/52278330bc915.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/5227833b5a461.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/5227834b798c6.jpg
http://zapisz.net/images2/20130904/52278352a61ee.jpg
I co, jak Wam się podoba? Ponownie wykonałem mój teścik. Zobaczcie na to, co wyszło.
Min fps: 30
Max fps: 42
Avg fps: 36
Jak widać powyżej, warto poświęcić chwilkę czasu na skonfigurowanie niektórych opcji po swojemu. Nie dość, że gra może na tym tylko zyskać, to do tego działa płynniej. Nie będę musiał zatem wcale zmniejszać jakości detali czy wrzucać innych ustawień- przy 35 klatkach/s gra się naprawdę miło (przynajmniej mnie).
Piszcie, komentujcie, pytajcie, dyskutujcie, dzięki za każdą opinię i komentarz
Pozdrawiam gorąco.
- 11
11 komentarzy
Rekomendowane komentarze