Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję

Hans Olo

Rejestracja: 17 paź 2011
OFFLINE Ostatnio: 27 sty 2018 19:26
*****

Moje posty

W temacie: Zasilacz do komputera

17 luty 2015 - 11:25

A może to ta niesławna pamięć GTXa? Z resztą kto się przejmuje syntetycznymi testami?


W temacie: Badania nad lekami moc obliczeniowa

05 styczeń 2015 - 19:50

Chcesz się uwiarygodnić? Zrób zdjęcie swojego dyplomu naukowego z nickiem forumowym na kartce obok. Pokaż swoje dotychczasowe publikacje itd.


W temacie: Jakie gry na 4 osoby PS3

31 grudzień 2014 - 15:07

http://en.wikipedia....e_PlayStation_3

Raczej nie jest to lista kompletna. Ale to dobry start.


W temacie: [Kolekcja] Minerały Coogera

17 grudzień 2014 - 20:46

Chciałbym sprostować, bo niektórzy błędnie interpretują moje słowa. Pisząc o zwiększaniu rdzenia mam na myśli zwiększanie ilości tranzystorów poprzez powiększanie powierzchni rdzenia. Zwiększenie powierzchni rdzenia nie oznacza w tym wypadku "rozluźnienia", które prowadziłoby normalnie do ochłodzenia.

Wypowiedź dotyczyła głównie procesorów graficznych. Rdzenie CPU rzeczywiście niewiele się powiększyły, ale dzisiejsze GPU to monstra, które obecnie osiągają już granice możliwości większości obudów dla microchipów. Niemożliwe jest ciągłe zwiększanie ich rozmiarów, ponieważ istnieje punkt krytyczny (ilości tranzystorów), w którym dla danego procesu technologicznego niezależnie od zastosowanego chłodzenia (no może poza jakimiś lodówkami azotowymi) obudowa sama w sobie jak i ciepło właściwe rdzenia będzie przeszkodą nie do przeskoczenia, a ciepło będzie się kumulować w rdzeniu. Gdyby procesor rivy TNT miał rozmiary dzisiejszych chipów graficznych, to z pewnością nie byłyby to karty maksymalnie z radiatorkiem wielkości pudełka od zapałek. 

Oczywiście wspomniane wyżej przez niektórych zależności są prawdziwe, ale bardzo uproszczone. Zachowania temperatur są bardzo nieliniowe. Większa powierzchnia pozwala odprowadzać więcej ciepła, ale należy pamiętać, że całą ta powierzchnia się grzeje i im dalej od krawędzi, tym goręcej. Wystarczy spojrzeć na historię rozmiarów chipów. Zamiast maleć, to rosną, ponieważ wzrost ilości tranzystorów jest nieproporcjonalny do spadku rozmiarów tranzystorów, a nie dlatego, że ktoś postanowił obniżyć temperaturę wzgledem poprzedniej generacji.

Dla przykładu

Różnica między GTX280 i następcą GTX 480 to:

28% spadek rozmiaru procesu

43% wzrostu ilości tranzystorów

12% wzrost powierzchni! 

Wielki młyn zrobi więcej mąki, ale potrzebuje większej rzeki. A zbyt duża rzeka rozniesie maszyny w drobny mak.

Dlatego zawsze byłem zwolennikiem zwiększania ilości tranzystorów tylko proporcjonalnie do procesu. Zwiększaniu ilości tranzystorów przez powiększanie rdzenia, to dla mnie droga na skróty po wybojach.

 

PS: Pewnie sam się pogubiłem  we własnych myślach. Ale w skrócie chodzi o nieproporcjonalność rozmiarów do przyrostu ilości tranzystorów.


W temacie: PS4 czy laptop dla gracza?

17 grudzień 2014 - 16:57

Pytanie z du*y. Nie znamy nawet powodów dla których autor rozważa zakup lapka.