Skocz do zawartości

Spalanie / technika jazdy


Gość Kotecek

Recommended Posts

Dużo jeżdżę po polskich drogach i powiem szczerze, że niewielu jeździ w taki typowo ekonomiczny sposób. I nie mam tutaj na myśli kierowców typu zawalidrogi. Chodzi bardziej o odpowiednie ruszanie spod świateł, hamowanie silnikiem, utrzymywanie jednostajnego tempa i inne tego typu kwestie które zostały np tutaj opisane: https://nocar.pl/blog/ekonomiczna-jazda-samochodem-na-czym-polega/

 

A przecież w perspektywie tysięcy km które robimy w ciągu roku, oszczędności mogą iść w setki zł. Podobnie zresztą jak wolniejsze zużywanie się silnika.

Link to post
Share on other sites
  • 2 tygodnie później...

BMW E36 Touring z silnikiem m44b19 1.9L 140kucyków - spalanie od 8L do 15L(stare świece i termostat do wymiany). Średnio pali około 10L na odcinkach do 10km . Na trasie to już bajka bo potrafi zejść poniżej 7L przy rozsądnej jeździe do 120km/h. 

Link to post
Share on other sites

Renault Megane II 1.4 16V 98KM + LPG

Spalanie zazwyczaj ~10l LPG/100km, minimalne ~8l LPG/100km, maksymalne (autostrada) ~13,5l LPG/100km.

Technika jazdy raczej normalna, ale ciężko mi to określić, prędkości z jakimi jeżdżę to to co na znakach +10, ew +20 na wioskach, przyśpieszanie ze startu zatrzymanego zawsze z butem w podłodze by jak najszybciej osiągnąć docelową prędkość, biegi zmieniam tak by po wbiciu wyższego było minimum 2k rpm, przy czym bardzo rzadko zdarza się bym ciągnął wyżej niż 3,5k rpm. Auto mam od 5 lat, a przejechany dystans to około 60 000km.

Edytowane przez kootlett
Link to post
Share on other sites

Audi A3 1,4 tfsi 122KM. Średnie spalanie z tankowania pod korek 6,5l. Z komputera wychodzi 6/100. Trasa/miasto pół na pół. Spokojna jazda do 100km/h.

 

W trasie jadąc spokojnie i równo do 100km/h można spokojnie uzyskać wynik 5l/100km.

 

Przy agresywniejszej jeździe ok 8l.

 

Zawsze wyjeżdżam paliwo do rezerwy i tankuję pod korek.

 

Myślę że gdyby były węższe opony to byłoby trochę lepiej, ale mam i zimowe i letnie o szerokości 225.

Edytowane przez dario83
Link to post
Share on other sites

Dupowóz: Jeep Grand Cherokee WG 99' z silnikiem od kutra, czyli 3.1TD 138KM (spokojnie, ciągnie te 2 tony, wyjaśnienie poniżej na końcu) produkcji włoskiej od VM Motori, wtrysk pośredni ze wstępną komorą spalania, elektronicznie sterowana pompa wtryskowa i pięć niezależnych głowic :D Mechanik jak Cię widzi, zamyka przed Tobą warsztat... I tu powiem, że może to i prawda, ale w grubej większości przypadków, awarie tego silnika są spowodowane niewłaściwą eksploatacją, niedbałością o oleje i np. katowanie tego silnika, czego on cholernie nie znosi. Grand ma przejechane 235 tys. (niestety sterownik silnika jest odporny na wszelkie zabiegi "korekty" licznika, a i tak skrzynia biegów i jej sterownik prawdę Ci powie), w rodzinie od 6 lat i awarii związanej stricte z silnikiem brak. Tak więc mity i bajki na półkę, przechodzimy do meritum.

 

Kółka: Są cztery uzbrojone w Maxxisy Bravo AT771 245/70/R16

 

Gdzie i po co: Praktycznie 100% jazdy to jazda po mieście, głównie poza godzinami szczytu, ale i także w nich się zdarzy, w szczególności na powrocie z pracy. Jak jadę do roboty to zazwyczaj pustki.

 

Styl jazdy: Ty możesz szybciej, ja mogę wszędzie.

 

Z uwagi na to, iż to 2 tonowe bydle posiada 4 biegowy (3+OD) automat, a dokładniej Chrysler TorqueFlite A500 44RE, to jak się jeździ wynika jedynie z tego "jak mocno cholero ciśniesz tego pedała". Zazwyczaj przy jeździe bardzo spokojnej, wręcz emeryckiej, zmiana biegów następuje przy:

 

1->2 20KPH

2->3 35KPH

3->4 (OD) 60KPH

 

Dodajmy, że zmianę biegów jak ma szarpać, czy przedłużać, czy skracać możemy sobie wyregulować linką TVC (Throttle Valve Cable). Obecnie mam ją tak wyregulowaną, że ładnie zmienia biegi w całym zakresie docisku pedału gazu.

 

Teraz że niby...

 

Spalanie:

Zależy gdzie i jak długo.

 

!Sugerując się wskazaniami komputera pokładowego!

 

Utrzymywanie stałej prędkości 70KPH przy ok 1,5k obrotów odciąży zbiornik z 6-7L na 100km (tzw. spalanie bieżące/chwilowe).

W trasie tak koło 100-110KPH, już nie patrzyłem na obrotomierz, ale brał jakieś 9-10L na 100km.

W mieście, sezon letni... yyy... wróć... wiosenno-letnio-jesienny: spalanie średnie w granicach rozsądku 12,6-12,8L na 100km.

 

T06QdkFl.jpg

 

 

Sezon zimowy, coś czego nikt nie lubi, bo trzeba grzać, a ten bydlasty silnik przede wszystkim w zimie potrzebuje się kilka minut pogrzać, aby było dobre smarowanie i aby nie narzekać potem na pękające głowice albo wydmuchane uszczelki pod głowicami.

Spalanie rośnie... ale bez przesady, zazwyczaj jest to różnica 1,5-2L na 100km.

Czyli obecnie u mnie klaruje się coś w okolicach 14,2-14,5L na 100km

 

 

 

 

Wyjaśnienie (tam z początku):

Dla niewtajemniczonych: Jak wiemy moc to nie wszystko, bo ważny jest również moment obrotowy, a tego mu nie brakuje. Przy 1500 obrotów jest już do dyspozycji 350Nm. Maksymalny moment obrotowy to 384 przy ok. 1800rpm.

Teraz trochę matmy. Po drodze do kół ta siła musi przez coś przejść, więc efektywny moment obrotowy na kołach tylnej osi będzie z lekka inny. Dlaczego tylnej osi? Gdyż posiadam tam mosty z LSD sparowane z Quadra-Trac II, który podczas normalnej jazdy 100% momentu obrotowego przekazuje na tylną oś. Dopiero w momencie, gdy tylna oś oraz jej wał napędowy zaczyna się obracać szybciej - wniosek, traci trakcję, załączany jest przód, przekazując nawet do 100% momentu obrotowego. Oczywiście do jazdy w terenie albo 4fun na szutrze mamy przełożenie 4Lo czyli zapinamy reduktor i do 40KPH ciśniemy po garach ile fabryka dała.

 

Policzmy teraz moment obrotowy dla ruszania z postoju, czyli dla 1-go biegu, z całą drogą do pokonania tj. Silnik -> Skrzynia biegów -> (reduktor) -> tylni most.

Na razie bez reduktora:

Silnik * Przełożenie skrzyni * przełożenie mostu

350Nm * 2,74 * 3,91 = 3749,69 Nm momentu obrotowego idącego na tylną oś.

 

A co z reduktorem? W tym momencie mamy moment obrotowy rozłożony na obie zapięte osie.

Silnik * Przełożenie skrzyni * reduktor * przełożenie mostu (przód i tył ma takie samo przełożenie)

350Nm * 2,74 * 2,72 * 3,91 = 10199,1568 Nm idącego na obie osie, czyli koło 5100Nm na jedną oś co daje 2550Nm na jedno koło.

 

To tak w skrócie... a miało być o spalaniu :D

Edytowane przez LuziQ
  • Popieram 2
Link to post
Share on other sites
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie później...

Suzuki Swift 2001 1.0 53KM Benzynka (95) - 5,6 L/100km trasa mieszana 60% trasa 40 % miasto, jak na zimę myślę że jest ok prędkość 110-130 km/h

 

Renault Megane 2010 Coupe 2.0 RS 250KM Benzynka (98) - 9.1L/100km, w miarę spokojna jazda większość miasto, trochę drogi krajowe (do 180km/h) brak autostrad jak na tą moc nie jest najgorzej

 

Renault Espace 2003 2.0T 170KM Benzynka + LPG - 11.5L/100km 50/50 autostrada i miasto jak na takie gabaryty spalanie w porządku przy LPG, w trasie można zejść do 9 jak nie przekracza się 160 km/h

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Honda Civic IMA6,8 L/100km. Trasa 100% miasto (parę razy obwodnica), sporo czasu w korkach i trasy ok. 10 km, gdzie przy mrozach na poziomie -5 do -10 oznaczało jazdę praktycznie cały czas na nierozgrzanym silniku + zawsze włączona klimatyzacja.

 

2023b4fde0645.jpg

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Suzuki Swift 2001 1.0 53KM Benzynka (95) - 5,6 L/100km trasa mieszana 60% trasa 40 % miasto, jak na zimę myślę że jest ok prędkość 110-130 km/h

 

Renault Megane 2010 Coupe 2.0 RS 250KM Benzynka (98) - 9.1L/100km, w miarę spokojna jazda większość miasto, trochę drogi krajowe (do 180km/h) brak autostrad jak na tą moc nie jest najgorzej

 

Renault Espace 2003 2.0T 170KM Benzynka + LPG - 11.5L/100km 50/50 autostrada i miasto jak na takie gabaryty spalanie w porządku przy LPG, w trasie można zejść do 9 jak nie przekracza się 160 km/h

 

180km/h na krajówkach?! Będę niegrzeczny ale...umrzyj zanim kogoś zabijesz.

Link to post
Share on other sites

Honda Civic IMA - 6,8 L/100km. Trasa 100% miasto (parę razy obwodnica), sporo czasu w korkach i trasy ok. 10 km, gdzie przy mrozach na poziomie -5 do -10 oznaczało jazdę praktycznie cały czas na nierozgrzanym silniku + zawsze włączona klimatyzacja.

 

2023b4fde0645.jpg

a ten Civic to za dużo Ci nie pali? Silnik słabiusienki i do tego hybryda. Może ten check engine na desce ma wpływ na takie spalanie, w korku i tak chyba silnik nie działa?

Jak już jestem to i ja powiem aktualne spalanie cykl mieszany A3 1.6 lpg 9.5-10.5

Mercedes c180 kompressor na Pb 8 jak żona jeździ i 12 jak ja, w sumie niedużo jak na 0-1 czasem styl jazdy . Na LPG jeszcze dokładnie nie wiem, ale pewnie plus 20 %

Poprzednie auto e39 528 automat LPG od 12 do 22 i największy paliwocholik jaki miałem vel satis 3.5 LPG 14-26. Średnio było to 22 głównie miasto.

Link to post
Share on other sites

Podczas mrozu start-stop nie działa, więc silnik pracuje cały czas. Do tego dochodzi bardzo niska temperatura (i -15 u nas było), jazda na dystansach 2-10 km i fakt, że Trójmiasto jest wyjątkowo nieprzyjaznym dla zużycia paliwa obszarem (korki, duże różnice wysokości oraz wszędobylskie progi zwalniające). Na dniach sprawdzę jeszcze ciśnienie w oponach.

 

Check engine związany jest z grzałką sondy. :)

Link to post
Share on other sites

Sonda ma duży wpływ na spalanie , ale fakt jak silnik działa cały czas to raczej spalanie ok . Zapomniałem że to nie toytoja która na aku też potrafi kawałek jechać i w sumie w mieście mniej pali jak w trasie .

Edytowane przez jakub1t
Link to post
Share on other sites

Zespół napędowy w Toyotach działa inaczej niż w Civicu (silniki połączone są równolegle, w Hondzie szeregowo), dlatego u mnie nie ma możliwości jazdy na samym prądzie (ale za to jest manualna skrzynia). Osobiście jestem bardzo ciekawy, jak moja sprawuje się w trasie (na 3500 pokonanych kilometrów ani razu nie wyjechałem z miasta), a doniesienia innych użytników nastrajają mnie bardzo optymistycznie. 

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...