Skocz do zawartości

Potrącenie z kwoty zwrotu z powodu zmniejszenia wartości towaru


Recommended Posts

Witam,

Zakupiłem poprzez Allegro pad do gier, jednak po kilku dniach użytkowania zdecydowałem się na odstąpienie od umowy. Jeszcze zanim go odesłałem, otrzymałem od sprzedawcy informację, że jeśli opakowanie będzie uszkodzone, to potrąci mi on kwotę zwrotu argumentując to obniżeniem wartości towaru. Sęk w tym, że opakowaniem był plastikowy blister i aby skorzystać z produktu nie było innego wyjścia jak ów blister przeciąć, a więc z automatu powodowało to uszkodzenie.

Gdy produkt dotarł już do sprzedawcy, otrzymałem od niego wiadomość, że (zgodnie z wcześniejszym ostrzeżeniem) dokona on w stosownym czasie pomniejszonego zwrotu na moje konto.

Na moje pytanie, co spowodowało obniżenie wartości, uzyskałem ponowną odpowiedź o uszkodzonym blistrze oraz (i tu cytat) "nawet niechcialo się go panu wyczyscic bo było poprzyklejane jakies jedzenie".
Zszokowało mnie to, bowiem produkt w żaden sposób nie był zanieczyszczony. Podejrzewam, że sprzedawca dodał ten tekst, aby bardziej unaocznić mi swoją stratną pozycję. W każdym razie tutaj jest to sytuacja słowo przeciwko słowu.

Generalnie otrzymałem zwrot w wysokości 50 zł za produkt, który kosztował mnie prawie 100 zł.

Jeśli dobrze odczytuję ustawę, obniżenie wartości rzeczy z winy kupującego nie może wynikać z uszkodzonego opakowania, a jedynie z niewłaściwego korzystania produktu, co nie miało miejsca. Jak miałem go przetestować, nie przecinając blistru? To raz. A dwa - czy "poprzyklejane jakieś jedzenie" może spowodować obniżenie wartości o połowę? Sprzedający w korespondencji nie miał żadnych zastrzeżeń pod względem sprawności technicznej produktu czy jego funkcjonalności. Skoro dopatrzył się on jakichś zanieczyszczeń, raczej nie było to nic wielkiego, patrząc na styl w jakim to opisał. Cena nowego samochodu w salonie raczej nie będzie obniżona tylko dlatego, że auto jest zakurzone...

W oficjalnej dyskusji z Allegro, mimo że opisałem sprawę najbardziej szczegółowo jak się da, dołączając przy tym screeny z korespondencji mailowej, serwis umywa ręce stwierdzając, że ma do czynienia z przeciwstawnymi stanowiskami i nie jest w stanie wydać "werdyktu". Geniusze. Każdy spór to różnice w zdaniach - gdyby było inaczej, nie byłoby sporu.

 

Podsumowując... Sprzedający potrącił mi zwrot o:

- uszkodzone opakowanie (wg ustawy nie ma tu winy kupującego),

- ubrudzenie jedzeniem (brak wiarygodnych dowodów - czyni mi zarzut, ale nic poza słowami nie ma).

 

Co mam w takiej sytuacji zrobić?

Edytowane przez Sentymentalny
Link to post
Share on other sites

Z samochodem akurat nie trafiłeś , auto które było już używane , choćby przejechało 20km jak Twój pad jest tańsze o grubą kasę . Ogólnie przepis jest mocno chory według mnie , bo taki kupujący jak Ty obniża mocno cenę towaru niszcząc opakowanie i w dodatku czyni towar używanym . Dlaczego więc sklep ma ponosić straty finansowe z tym związane .

 

No ale jest jak jest , chciał byś dochodzić swoich praw przed sądem pewnie byś wygrał .

Link to post
Share on other sites

A teraz ja kupuję nowego pada i przychodzi w rozerwanym opakowaniu. Pytam sprzedawcę:

 

- Ten pad nie jest nowy, bo ma uszkodzone opakowanie.

- Jest nowy, tylko poprzedni kupujący go zwrócił po 5-ciu dniach.

- Ale ja zamawiałem nowy, a nie używany choćby tylko kilka dni - i mam rację.

 

Aby sprzedać taki rozpakowany przedmiot, sprzedawca musi o tym napisać i obniżyć cenę. Tak to wygląda z drugiej strony.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites
A co było przyczyną odstąpienia od umowy ?

 

Przysługuje Tobie prawo odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni BEZ PODAWANIA PRZYCZYNY, jeśli kupiłeś przedmiot przez internet. Ty @jarrino zadajesz takie pytania?

 

 

 

Aby sprzedać taki rozpakowany przedmiot, sprzedawca musi o tym napisać i obniżyć cenę. Tak to wygląda z drugiej strony.

 

Dokładnie, to jest tzw. outlet.

 

 

 

Co mam w takiej sytuacji zrobić?

 

Napisz do sprzedającego, że jeśli nie odda Ci całej kwoty, skierujesz sprawę do Rzecznika praw konsumenta. Wygrasz na 100%.

Edytowane przez Sova30
Link to post
Share on other sites

 

 

A co rzecznik może zrobić - NIC , co najwyżej pomoże od strony prawnej informacyjnie

 

Może pomoże, może nie pomoże, ale taki mail wysłany do NIEUCZCIWEGO sprzedawcy da mu do myślenia, że nie ma do czynienia z "łebkiem" do dojenia. Prawo jest prawem, więc jeśli możesz odesłać rozpakowany przedmiot, bez podawania przyczyny to czemu z tego prawa nie skorzystać? Jak jakiś Janusz postanowi założyć sobie biznes internetowy, to niech najpierw zaznajomi się z przepisami, w przeciwnym razie szybko będzie płakał. Takie jest prawo koniec i kropka, jeśli Januszowi to nie odpowiada, to niech się zajmie czymś innym.

Link to post
Share on other sites

Uszkodzenie (otwarcie zasadniczo) opakowania nie może być powodem obniżenia wartości zwrotu bo mieści się w zakresie zwykłego zarządu - w inny sposób nie mogłeś sprawdzić jak sprzęt działa.


.

A co rzecznik może zrobić - NIC , co najwyżej pomoże od strony prawnej informacyjnie

 

 

Rzecznik z zasady działa jako mediator, ale może nałożyć na sprzedawcę karę.

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...