Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Samoczynne, natychmiastowe wyłączanie się PC - pada płyta, zasilacz...?


Najlepsza odpowiedź krzychu392, 09 listopad 2019 - 15:01

Ostatecznie okazało się, że padła płyta. Kupiłem nową i żadnych problemów.

Przejdź do postu


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1 krzychu392

krzychu392
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 10:09

Wczoraj podczas grania spotkała mnie niemiła niespodzianka, komputer sam się wyłączył, natychmiastowo, jakby nie dostał prądu - żadnych błędów. Myślałem, że jakiś chwilowy brak prądu, więc włączyłem go ponownie, ale znowu się wyłączył, już na początkowym ekranie ładowania systemu. Kolejne wciśnięcie przycisku i kolejny raz wyłączenie w tym samym momencie.

 

Najpierw podociskałem kable zasilające, niestety nic to nie dało. Próbowałem różnych metod, ale pomogło dopiero odpięcie głównego kabla zasilającego ATX i ponowne jego podłączenie. Komputer uruchomił się normalnie, grałem jakieś 2 godziny, wyszedłem z gry, później trochę na pulpicie + internet i to samo - samoczynnie się wyłączył. Tym razem znowu pomogło odpięcie kabla ATX od płyty głównej i ponowne wpięcie go. Nie ma opcji, żeby uszkodzony był kabel lub styki, bo komputer długo bezproblemowo działał i nie był ruszany, nic nie było odpinane. Najprawdopodobniej wina leży po stronie elektroniki, pierwsze co przychodzi na myśl to oczywiście płyta główna lub zasilacz. Teraz jak ustalić, czy pada płyta czy zasilacz? Po odpięciu kabla ATX od płyty głównej i ponownym podłączeniu komputer dość długo działa bezproblemowo, aż do całkowitego, natychmiastowego wyłączenia się. Nie wiem, czy nagle zasilacz przestaje przewodzić prąd, czy jakiś element na płycie głównej wysiada.


  • 0

#2 DcX82

DcX82
  • Gaduła

  • 403 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 10:28

Jaka konfiguracja? Zasilacz, mobo… Masz możliwość podpięcia innego zasilacza? Zauważyłeś coś niepokojącego na płycie?


Użytkownik DcX82 edytował ten post 04 wrzesień 2019 - 10:31

  • 0

#3 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 10:39

Zasilacz be quiet! System Power 9 500W Plus Bronze, a płyta główna MSI MAG Z390 Tomahawk. Niestety innego zasilacza nie mam. Nawet w tej chwili piszę z tego komputera, siedzę już jakieś 1,5h i jeszcze się nie wyłączył, ale też nie był obciążany grami przez ten czas. Raczej nie jest to kwestia temperatur, bo monitorowałem i nie zauważyłem, żeby coś się przegrzewało. Zresztą, tak jak napisałem, pomaga dopiero odpięcie i ponowne wpięcie kabla ATX, samo pozostawienie komputera do jego schłodzenia niczego nie zmienia - nie reaguje na próby uruchomienia.


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 04 wrzesień 2019 - 10:46

  • 0

#4 DcX82

DcX82
  • Gaduła

  • 403 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 10:44

Sprawdź zdarzenia windows...


  • 0

#5 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 10:57

Nic mi nie powiedzą, to ewidentnie problem sprzętowy, skoro po wszystkim komputera nie da się w ogóle uruchomić.


  • 0

#6 DcX82

DcX82
  • Gaduła

  • 403 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 11:05

Moim zdaniem (mogę się mylić) system antyprzepięciowy / przeciążeniowy odcina zasilanie w zasilaczu. Teraz trzeba by znaleźć przyczynę. Czy płyta, czy zasilacz? Bez innego zasilacza będzie ciężko.

 

Próbowałeś rozłączyć wszystko, przeczyścić i podpiąć jeszcze raz? 


Użytkownik DcX82 edytował ten post 04 wrzesień 2019 - 11:09

  • 0

#7 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 11:40

Tak, wszystko było odłączane i sprawdzane na tyle, na ile się dało. Wczoraj dla pewności wgrałem pierwszą wersję BIOS-u, a po niej najnowszą żeby wszystko się nadpisało, choć niewielka szansa, że tutaj leży przyczyna, bo przed pierwszy takim epizodem dość długo korzystałem z komputera bez żadnych problemów, nie grzebiąc nic w tym czasie w podzespołach i BIOS-ie. Ale spróbować warto. To o czym piszesz jak najbardziej wydaje się mieć sens, ale wciąż jest to tylko gdybanie i chyba będę musiał skombinować zasilacz, jeśli problem się powtórzy i będę chciał mieć pewność. I tak miałem kupić lepszy zasilacz, więc zrobię to wcześniej, a jeśli winna okaże się płyta, obecny zasilacz sprzedam. Zmienię też listwę zasilającą na nową.


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 04 wrzesień 2019 - 11:43

  • 0

#8 DcX82

DcX82
  • Gaduła

  • 403 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 11:50

Zmienię też listwę zasilającą na nową.

 

Nie pisałeś wcześniej o listwie... Może to właśnie ona jest przyczyną problemu. Jeśli listwa przerywa, a w biosie masz ustawione shutdown w razie utraty zasilania, to może być to.


  • 1

#9 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 04 wrzesień 2019 - 12:11

Podmieniłem listwę na inną. Zobaczymy.


  • 0

#10 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 18 październik 2019 - 17:42

Dłuższy czas wszystko było OK, ale wczoraj problem znowu się pojawił (po czym dzisiaj działa). Zamówiłem nowy, lepszy zasilacz, chociaż nie jestem w 100% pewny, czy to jego wina, bo równie dobrze może to być wina płyty głównej, a dokładniej kondensatorów na niej. Niestety/stety nie są one widocznie i jednozancznie spuchnięte, żebym mógł na 100% powiedzieć, czy wszystko jest z nimi w porządku. 


Aktualizacja: Wymieniłem zasilacz, trochę potestowałem w idle oraz pod obciążeniem i póki co nic się nie dzieje, więc wychodzi na to, że faktyczne zasilacz padł. Wytrzymał około 3 miesiące, raczej nie była to wada fabryczna, bo do tego czasu działał poprawnie. Tak więc nie mogę polecić zasilacza be quiet! System Power 9 500W Plus Bronze.


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 18 październik 2019 - 17:42

  • 0

#11 DcX82

DcX82
  • Gaduła

  • 403 postów

Napisano 18 październik 2019 - 21:11

Jeśli wytrzymał 3 miesiące, to raczej była wada fabryczna. Mogły to być też wadliwe kable od zasilacza.


Użytkownik DcX82 edytował ten post 18 październik 2019 - 21:11

  • 0

#12 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 28 październik 2019 - 14:14

No i kolejny twist - to chyba nie zasilacz. :P Raczej nikłe prawdopodobieństwo, że oba - stary i nowy - mają jakąś awarię. Oba tej samej firmy, ale dlaczego oba miałyby odcinać prąd? Jakieś felerne zabezpieczenia antyprzepięciowe? Cholera wie. Tak czy inaczej, przy próbie uruchomienia powinny chodzić chociaż wentylatory. Objawy dokładnie takie jak przy pierwszym zasilaczu. Czyli chyba jednak płyta główna, a mam teraz dylemat, co zamawiać: zasilacz od Seasonica, bo może be quiet! nie chce współpracować z resztą mojego PC, czy od razu nową płytę główną. No i czy ten pierwszy zasilacz jest sprawny, a może to właśnie on spowodował awarię płyty głównej i ten nowy po prostu nie miał już tutaj nic do gadania?


  • 0

#13 lonialomax

lonialomax
  • Maniak

  • 4187 postów

Napisano 28 październik 2019 - 14:59

Możliwy jest też problem z połączeniem przycisku Start/Stop na Front Panelu obudowy z płytą gł. Odepnij kabelki od Power Switch na płycie i spróbuj uruchomić PC poprzez zwarcie pinów np. śrubokręcikiem (ostrożnie!)


  • 0

Mobo:  Z370 Aorus Gaming 7 - CPU: i5 9600k@4.8GHz - RAM:16GB  G Skill SniperX F4-3600 C19-8GSXKB - Grafika: GTX 1070 Extreme - Zasilacz: Corsair RM550x - Obudowa Zalman Z3 Plus


#14 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 28 październik 2019 - 16:45

Możliwy jest też problem z połączeniem przycisku Start/Stop na Front Panelu obudowy z płytą gł. Odepnij kabelki od Power Switch na płycie i spróbuj uruchomić PC poprzez zwarcie pinów np. śrubokręcikiem (ostrożnie!)

Nie o to chodzi. Komputer nie włącza się po tym, jak już się wyłączy podczas grania.


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 28 październik 2019 - 16:45

  • 0

#15 lonialomax

lonialomax
  • Maniak

  • 4187 postów

Napisano 28 październik 2019 - 17:08

W metodzie, którą podałem chodzi o wyeliminowanie wpływu na pracę PC błędów powodowanych przez usterkę połączenia Front Panelu z płytą. Jeżeli na dwóch różnych zasilaczach występuje problem to wina płyty lub błąd inicjacji uruchomienia jak również problem z połączeniem przycisku Reset.


  • 0

Mobo:  Z370 Aorus Gaming 7 - CPU: i5 9600k@4.8GHz - RAM:16GB  G Skill SniperX F4-3600 C19-8GSXKB - Grafika: GTX 1070 Extreme - Zasilacz: Corsair RM550x - Obudowa Zalman Z3 Plus


#16 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 29 październik 2019 - 19:33

Jestem już właściwie pewien, że płyta główna nie wyrabia lub ma jakąś trwałą awarię. Testowałem dwa zasilacze, domyślny i całkiem nowy i na obu  występował ten sam problem. To jeszcze nie wykluczało winy zasilacza, bo oba były od be quiet'a!, więc myślałem, że może te zasilacze "nie lubią" się z resztą podzespołów mojego PC. Temperatury procesora i karty graficznej monitorowałem pod max obciążeniem i wyniosły one maksymalnie kolejno 69 stopni i 72 stopnie, więc te podzespoły na pewno się nie przegrzewają. Grzebałem w komputerze i później nie zamknąłem lewej i prawej pokrywy obudowy, po czym trochę - dość długo - pograłem i... komputer po prostu działa, nie wyłączył się. Czyli "coś" na płycie głównej się przegrzewa. Dużo jest tam tej elektroniki, a nie znam się za bardzo i nie wiem, z czym może być problem, a to może być cokolwiek. Na samej płycie głównej (Z390 Tomahawk) są dwa główne radiatory, więc może są fabrycznie źle nałożone? Co pod nimi jest i czy może się przegrzewać coś zupełnie innego?


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 29 październik 2019 - 19:39

  • 0

#17 gepardmak

gepardmak
  • Maniak

  • 4091 postów

Napisano 29 październik 2019 - 19:58

Jeśli zasilacz bez obciążenie chodzi dobrze i nic się nie dzieje ale podczas gier następuje jego wyłączenie to sprawcą jest na 100% zasilacz. Tak działają zabezpieczenia przeciw-przeciążeniowe w starszych i tańszych konstrukcjach zasilaczy. Dobry zasilacz gdy nie wyrabia ogranicza moc wyjściową co powoduje spadek FPS ale zasilacz się nie wyłączy. Twój PSU po prostu gaśnie żeby się nie spalić. Brakuje mu mocy. Daj pełną specyfikację zestawu CPU, grafika, Dyski itd. bo coś tu nie gra. 


  • 0

#18 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 29 październik 2019 - 20:10

Pierwszym zasilaczem na którym występował ten problem był be quiet! System Power 9, więc niska półka, fakt, ale kupiłem niedawno nowy, be quiet! Straight Power 11 i skutek jest ten sam, a to już chyba lepszy zasilacz. 550W do 9600K i 1660 Ti to z tego co wiem wystarczająca moc, a nawet jej zapas.


Użytkownik krzychu392 edytował ten post 29 październik 2019 - 20:15

  • 0

#19 gepardmak

gepardmak
  • Maniak

  • 4091 postów

Napisano 29 październik 2019 - 20:47

Ok to rozjaśnia sytuację. Teraz wiemy więcej. Oba zasilacze powinny spokojnie pociągnąć konfigurację. Coś jeszcze jest nie tak. Zresetuj bios w następujący sposób. Odłącz zasilanie 230V od peceta. Wyciągnij z płyty głównej baterię CR2032 na jakieś 2 minuty. Bez zasilania i baterii kilka razy naciśnij przycisk Power na obudowie. Potem zamontuj ponownie baterię, podłącz zasilanie i odpal zestaw. Wejdź do bios ustaw godzinę, datę i włącz profile X.M.P pamięci. Ustaw bootowanie z właściwego urządzenia i włącz w UEFI opcje które są Ci potrzebne. Następnie przetestuj czy sprzęt dalej się wyłącza w grach. 


Użytkownik gepardmak edytował ten post 29 październik 2019 - 20:49

  • 0

#20 krzychu392

krzychu392
  • Autor tematu
  • Amator

  • 67 postów

Napisano 30 październik 2019 - 19:32

OK, spróbuję jutro, dzisiaj to już za dużo zabawy, bo niestety w przypadku tej płyty głównej jakiś geniusz inżynier uznał, że bateria znajdująca się za kartą graficzną to OK rozwiązanie i najpierw trzeba zdemontować właśnie grafikę. Dzięki za pomoc.


Ok to rozjaśnia sytuację. Teraz wiemy więcej. Oba zasilacze powinny spokojnie pociągnąć konfigurację. Coś jeszcze jest nie tak. Zresetuj bios w następujący sposób. Odłącz zasilanie 230V od peceta. Wyciągnij z płyty głównej baterię CR2032 na jakieś 2 minuty. Bez zasilania i baterii kilka razy naciśnij przycisk Power na obudowie. Potem zamontuj ponownie baterię, podłącz zasilanie i odpal zestaw. Wejdź do bios ustaw godzinę, datę i włącz profile X.M.P pamięci. Ustaw bootowanie z właściwego urządzenia i włącz w UEFI opcje które są Ci potrzebne. Następnie przetestuj czy sprzęt dalej się wyłącza w grach. 

Niestety nie pomogło. Jestem już nastawiony na zakup nowej płyty głównej i jeśli to pomoże, tak czy inaczej się ucieszę. Zepsutą płytę odeślę wtedy na gwarancję i sprzedam. Gorzej, jeśli kupię nową, a okaże się, że to wcale nie płyta powoduje problem, a procesor, RAM lub grafika...


  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych