Skocz do zawartości


Uwaga, ta strona używa Cookies
Stosujemy je, aby ułatwić Tobie korzystanie z naszego serwisu. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz zmienić ustawienia dotyczące Cookies w ustawieniach swojej przeglądarki internetowej.
Dowiedz się więcej    
Akceptuję
Zdjęcie

Wentylator do szafy rackowej


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
20 odpowiedzi w tym temacie

#1 emigrant

emigrant
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 05 grudzień 2018 - 23:58

Witam,
 
Wkrótce muszę wstawić do pokoju szafę 18U, żeby uwolnić biurko od wszelakiego rodzaju sprzętu sieciowego, rackowego, itp. Wszystko jest póki co fanless, więc spać można w ciszy. Mało już śledzę rynek akcesorów komputerowych odkąd(2008) kupuję tylko makówki, więc wypadłem z wiedzy jako takiej o akcesoriach do komputerów. Sprzęt w szafie nie będzie potrzebował mocnego, aktywnego chłodzenia, ale jakiś wymuszony ruch powietrza musi być.  Szafa ma na górze i na dole po 3 mocowania na 3 wentylatory 120 mm. 
 
Panowie, co tu teraz się kupuje ultra cichego, żeby nie generowało zbyt dużo decybeli a miało w miarę niezłą wydajność m3/h? Na górze planuję dać 2 albo 3 wentylatory a na dole 1 albo 2. Ważniejsze jest wyprowadzanie ciepłego powietrzna na górze niż wtłaczanie zimnego od dołu. De facto górne będą same pobierać powietrze z zewnątrz szafy poprzez otwory wentylacyjne w obudowie  plus odprowadzanie ciepłego ze sprzętu.  Nie widzę też potrzeby, żeby to był wysokoobrotowy wentylator. Wydaje mi się, że max 700-900 obr/min wystarczy. 
 
Na szybko google, allegro i jakie to wszystko drogie... :) Kto by pomyślał, że za kawałek plastiku z łożyskiem można dać 70 złotych - https://allegro.pl/n...173261943.html Czy ten wentylator to jest przepłacanie, czy wstrzeliłem się dość dobrze?
 
Z tego co udało mi się jeszcze zorientować to godny polecenia jest be quiet silent wings 3.
 
Jak to jest z tym tłoczeniem, ciśnieniem, akustyką? Nie drażniące ucha a może wręcz niesłyszalne. Czego szukać, lub co po prostu kupić? Wentylatory będą zasilane zasilaczem 12 V na szynę DIN, ale to mniejsza o to. 
 
StMjEtOTA4Mzk5LVNaTiAwMDQuanBn.jpg?v=494
 
 

  • 0

#2 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 06:58

Szacun, szafa roku, moderzy powinni się wstydzić ;) Sadzę, że te 70-900 RPM będzie mało, ale jak nie będzie zapełniona na full to coś tam pomoże. Masz rację tu wylotowe będą istotniejsze. Generalnie większość wentylatorów w tym przedziale ma bardzo podobną wydajność. Łożyska ślizgowe ciszej pracują, ale jeżeli to mają być wentylatory do pracy non stop, to jednak proponowałbym coś z łożyskiem kulkowym. Szukaj  Thermalrighta TY-141, może jeszcze znajdziesz. To wentylator 140mm, ale z rozstawem jak dla wentylatorów 120mm. Jeszcze coś z Scythe seria Slip Stream DB, czyli z podwójnym łożyskiem kulkowym. To z tańszych jednostek. Wspomniane przez Ciebie BeQuiety są bardzo dobre, czyli ciche i wydajne dadzą sobie radę z pracą w poziomie, chociaż niektórzy koledzy twierdzą, że szybciej się degraduje ich łożysko w pracy poziomej. Ja tego nie zauważyłem, ale też mój PC nie pracuje non stop.

W poziomie niezłe są Noiseblockery Blacknoise, drogie ale warte swojej ceny, z trwałym łożyskiem ślizgowym, ale jak wspomniałem nie wiadomo jak długo wytrzymają pracę w poziomie non stop.


  • 0

#3 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 10:41

Śmiejesz się z tej szafy czy jak? Bo chyba nie załapałem. To polski produkt, konstrukcja spawana a nie jakieś skręcane padło. Fajne, duże przeszklenie. Żaden chińczyk. Najlepsze są ZPAS, ale nie mają o głębokości 450 mm. Mają 400 mm, ale 400 mm ma za małą głębokość roboczą. A 600 mm jest dla mnie za dużą. Mniejsza o to. To nie temat o szafie. 

 

Coś takiego zostało mi jeszcze zaproponowane - Noiseblocker BlackSilent Pro PL1 120mm.  Na pewno musi być coś cichego(≦ 10 dB) i wydajnego m3/h. Z tego co widać tanio się nie kupi. Płacenie 70-100 złotych za kawałek plastiku i łożyska jest chore. Widoczenie takie czasy - ceny. Produkcja i tak pewnie w Chinach - koszt produkcji pewnie 3-5 złotych a później sprzedawany za 70-100 złotych. 

 

To mam już do wyboru 4 marki:

- Scythe Slip Stream 120 DB (800 RPM; 10,7 dB; żywotność: 350 000 godz.)

- Be Quiet silent wings 3 (1450 rpm; 16,4 dB; żywotność 300 000 godz.)

- Noiseblocker BlackSilent Pro PL1 ( 900 rpm; 11 dB, żywotność 180 000 godz.)

- Noctua-nf-s12b-redux-700 (700 rpm; 6,8dB; żywotność 150 000 godz.)

 

Thermalright nie da się już chyba kupić, ale z tego co widać jest za głośny. Nie wiem, czy BQ nie jest za głośny biorąc pod uwagę, że w szafie będzie kilka sztuk. Nie wiem czy sie nie ograniczyć do dwóch na górze i dwóch albo jednego(środek) na dole. To byłoby wystarczające imho. 


  • 0

#4 Zawisz

Zawisz
  • Gaduła

  • 257 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 11:03

Nie patrz na głośność podawaną przez producenta i broń boże nie porównuj tych wartości ze sobą, ponieważ każdy stosuje inną metodologię testową, inną aparaturę i testuje w innych warunkach. co z tego, że wentylator ma 10dB jeśli wydaje z siebie piskliwy dźwięk?

 

Inna sprawa, że nie ma czegoś takiego jak ciche i wydajne wentylatory, jest albo cicho, albo wydajnie, wybierz jedno. Jak ma być tanio to weź coś pokroju Pure Wings 2, może nie zaczną terkotać przy dłuższej pracy w poziomie.

 

Różnice w jakości wentylatorów widać, a raczej słychać - tanie wentylatory mają kijowe i głośne łożyska, które terkoczą, piszczą etc. Jak chcesz coś na prawdę dobrego, to trzeba zapłącić, nie ma innej opcji - Noctua NF-A14 PWM, NF-A12x25 PWM czy Noiseblocker serii B12 i B14 to ścisły top.


  • 0

#5 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 11:18

To co polecasz, co jest miłe dla ucha i w miarę ciche, już abstrahując od ceny- jakiś jeden konkretny model? Wybieram cicho, bo tu tylko chodzi o przewietrzenie szafy i wymuszone odprowadzenie ciepłego powietrza na górze. Prawdopodobnie by się obyło bez wiatraków, ale mimo wszystko chcę jakiś wymuszony ruch powietrza w szafie zwłaszcza latem. Prawidłowo powinny siedzieć w szafie, mocne, wydajne wysokoobrotowe wiatraki przemysłowe, które słychać z 50 metrów bez względu co w tej szafie będzie. Warunki domowe, a tym bardziej pokojowe na to nie pozwalają. Tak to by nie było tematu. 


  • 0

#6 ernorator

ernorator
  • Zapaleniec

  • 1315 postów
  • Miejscowość:Grodzisk Mazowiecki

Napisano 06 grudzień 2018 - 12:05

Osobiście do zasalania 12v kupił bym wentylatory noctua NF-P12 i podłączył adapterem 7v albo 9v, w zależności co mi odpowiada akustycznie. Nie maja łożyska kulkowego ale maja 5 lat gwarancji (nie wyrzucaj rachunku).

 

https://proline.pl/w...1300rpm-p918739


  • 0

AMD Ryzen 7 2700x | Asus Strix x470-F Gaming | G.Skill 2x8 b-die 3200Mhz CL14 | MSI GTX 1070 Ti
 

Ekspert działu: Chłodzenie powietrzem, Chłodzenie wodne i inne


 

#7 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 12:18

Czym się różni NF-P od NF-A? Rozumiem NF-A to najwyższa półka u Noctua? Co to są za adaptery napięciowe? Możesz podrzucić jakiegoś linka?


  • 0

#8 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 12:40

Broń Boże, nie śmieje się z Ciebie,to z przymrużeniem oka, bo nie przypominam sobie żeby ktoś tu pisał o obudowach, a raczej szafkach teleinformatycznych ;-) Zawisz proponuje Ci dobre wentylatory Noiseblockery eLoopy. To cała seria, musiałbyś wybrać, który by Ci pasował. Używam 140-tek i są wyśmienite, BeQuiety też mamutowi nie wypadły z pod ogona. BQ są niewiele mniej wydajne. Ja osobiście obawiam się jak naprawdę będą pracowały po pewnym czasie w pracy ciągłej. Mam zbędnego Thermalrighta TY-141, mogę przesłać, zapłacisz tylko za przesyłkę. Thermalright TY-143 też ma łożyska kulkowe, ale musiałbyś zejść z napięciem, bo mają wyższe obroty.
  • 0

#9 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 13:30

Trzymaj tego Thermalrighta, na pewno się przyda kiedyś. Poza tym nic mnie nie ratuje jedna sztuka. Jak już ma być kilka sztuk to niech będą takie same. Może trzeba będzie obniżyć napięcie, może dorzuce termostat, który będzie sterował obrotami, więc wypadałoby, żeby wszystkie wentylatory były jednakowe. 

 

Podkreślę, że to kawał budy 450x600x880 mm. Prawie 90 cm od dołu do góry musi powietrze się przetransportować. Tylko tam nie będzie tak ciasno jak w Waszych PC-tach. Chociaż półki mimo, że są perforowane, to będą znaczenie stwarzać dość duży opór. Ale po bokach szafy są wolne przestrzenie. Tutaj najważniejsza jest wydajność wyciągające powietrze, więc muszą być minimum 2 wentylatory a najlepiej 3. Na dole w sumie nie musi być nic. Rozsądniejsza chyba opcja 3 na górze niż 2 na górze i 1 na dole. 

 

BTW, potrzebny mi ten PWM w wentylatorze? Rozumiem, wentylator ma w sobie termistor? Raczej nie będzie to potrzebne. Jak już to niech mierzy mi temperaturę jakiś zewnętrzny sterownik/termostat z którego będą zasilone wszystkie wentylatory. W wentylatorach i tak będę musiał obciąć koncówki, albo dać jakąś przedłużkę, która ma wyprowadzone gołe kabelki do podłączenia na zaciski. 

To jeszcze do przemyślenia jak to wszystko razem podłączyć i zegrać. 


Użytkownik emigrant edytował ten post 06 grudzień 2018 - 13:35

  • 0

#10 ernorator

ernorator
  • Zapaleniec

  • 1315 postów
  • Miejscowość:Grodzisk Mazowiecki

Napisano 06 grudzień 2018 - 14:17

Czym się różni NF-P od NF-A? Rozumiem NF-A to najwyższa półka u Noctua? Co to są za adaptery napięciowe? Możesz podrzucić jakiegoś linka?

 

A od F czy tam P różnią się konstrukcją. Tak, "A" moim zdaniem są najlepszymi wentylatorami 120 noctuy teraz, do obudowy też. 

 

Tutaj wersja 3pin (bo nie potrzebujesz PWM)

https://noctua.at/en...n/nf-a12x25-uln

 

https://proline.pl/w...-120mm-p1256207

 

Adaptery 7v i 9v

 

https://allegro.pl/k...-n-ele-1-1-1130

 

https://allegro.pl/k...-n-ele-1-1-1130


  • 0

AMD Ryzen 7 2700x | Asus Strix x470-F Gaming | G.Skill 2x8 b-die 3200Mhz CL14 | MSI GTX 1070 Ti
 

Ekspert działu: Chłodzenie powietrzem, Chłodzenie wodne i inne


 

#11 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 18:26

@ernorator

Nie lepiej wziąć wersję PWM, albo Sterrox, które mają zakres obrotowy 450-2000 rpm? Później zabawa potencjometrem napięciowym? Czy tu jednak musi być podany sygnał sterowniczy 5V PWM do wentylatora?

 

ULN z tego co widzę 900-1200 rpm. Ciekawie jakie musi być podane napięcie, żeby zjechać do 900 obrotów, ale pewnie wentylator startuje od 6 V, tylko od razu mamy 900 rpm. Pytanie, czy będą mi potrzebne obroty poniżej 900 rpm. Poziom wydzielanego hałasu wynosi od 7,6dB do 12,1dB. Całkiem przyzwoicie. Co najlepsze jaką ULN ma dużą wydajność - 94 m^3/h. 

 

edit:

Ok, już wiem skąd się bierze to 900 rpm. Po prostu przez adapter ULN, który jest w komplecie razem z wentylatorem, który zmniejsza napięcie. 


To prawda, że produkcja Noctua przeniosła się do Chin i odbiegają jakościowo od wersji wyprodukowanych na Tajwanie? Według Noctua wszystko jest w granicach tolerancji... 


Użytkownik emigrant edytował ten post 06 grudzień 2018 - 16:09

  • 0

#12 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 19:55

Noctua produkowana w CHRL nie różni się jakościowo od tej produkowanej na Tajwanie. Jedyna różnica to nieco inny odcień koloru ramki ;-) Jeżeli decydujesz się na Noctue, to weź pod uwagę wersję Industrial, zredukujesz obroty do około 900-1000RPM, a w razie czego np. upałów nieco zwiększysz obroty.
  • 0

#13 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 06 grudzień 2018 - 20:32

Tak, widziałem już industrialne Noctue. Przy napięciu 12 V cholernie głośne. Pytanie, czy jak obniżymy mu napięcie, czy nie spadnie drastycznie wydajność wentylatora. Może są zaprojektowane do pracy wysokoobrotowej. Poza tym niczym szczególnym się nie wyróżniają poza tym, że mają klasę IP67(można pod ciśnieniem lać wodę na nich) i są wersje 24 voltowe. Nazwanie ich industrialnymi chyba trochę jest przesadzone przez producenta. 

Hehe... już przy 6 V zaczyna się jazda -> 

 

Weź pod uwagę, że będą 3 lub 4 wentylatory. Wszystkie będą pracować 24/dobę. Prawdopodobnie na początku zdecyduję się tylko na 3 sztuki, zamontowane na górze. Jak to będzie za mało to trzeba będzie pomóc wtłaczać powietrze od dołu. 

Na dole to mogę się bawić. Na górze już będzie mniej wygodniej, więc wolałbym na górze zamontować i już tego nie ruszać. Do tego to dość duży wydatek, więc zakup musi być możliwie trafiony. Raczej wentylatora nie można już zwrócić? Produkt powinien być w tzw. stanie niezmienionym. Kto w Polsce nie robi problemów ze zwrotami? 


Użytkownik emigrant edytował ten post 06 grudzień 2018 - 21:43

  • 0

#14 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 19:39

A tak, zapomniałem, że 120-ki Industrial to modele NF-F, najgłośniejsze modele Noctuy między innymi z powodu strumienic w ich konstrukcji. Nadają się tam gdzie potrzebne jest wysokie ciśnienie statyczne np. na radiatorze czy wlocie obudowy zabudowanym klatkami z dyskami. Choć moim zdaniem w tym drugim przypadku nie są tam aż tak konieczne, równie dobrze można dać wentylatory o standardowej konstrukcji. Nie patrząc na testy, a własne doświadczenie, na wylocie najlepiej spisywała się mi się Noctua NF-S12A. Cicha, dobra wydajność. Lepiej radziła sobie z wysysaniem ciepłego powietrza niż BeQuiet Silent Wings czy Noiseblocker PL-PS.

Tak jak pisałeś, skup się na wentylatorach wylotowych, w pracy nie zauważyłem żebyśmy stosowali wentylatory wlotowe, a szafy mamy ze SPAS-a do 48U. W większości wystarczają panele na górze obudowy.


Użytkownik choleryk65 edytował ten post 07 grudzień 2018 - 19:44

  • 0

#15 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 19:51

na wylocie najlepiej spisywała się mi się Noctua NF-S12A. Cicha, dobra wydajność. Lepiej radziła sobie z wysysaniem ciepłego powietrza niż BeQuiet Silent Wings czy Noiseblocker PL-PS.

 

Ten wentyl(Noctua NF-S12A) to mój główny faworyt, ale wersja ULN 800 rpm. Nie wspominałem o nim tutaj. Montując 3 sztuki nie widzę potrzeby wchodzenia w wysokie obroty innymi modelami. Poprzez adpater można zjechać do 600 rpm. Normalnie przy 12 V jest 800 rpm. Niestety to 800 rpm jest troszkę słyszalne. W każdym razie słychać trochę na tym filmiku:


  • 0

#16 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 20:10

Ja osobiście skupiłbym się na wersji FLX. Poprzez dołączone redukcje masz odpowiednio 900 i 700 RPM, no i 1300 RPM bez przejściówki, czyli zapas na wszelki wypadek. Realnie w obudowie przy 900 RPM jest ledwo słyszalna. Może inaczej słyszysz nie sam wentylator, a raczej szum przepychanego powietrza na kratkach wylotowych obudowy.


  • 0

#17 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 21:03

Masz rację. Sądząc po tych danych z tabelek to przy tym samym rpm np. 700 to ULN i FLX mają zbliżone parametry, więc zakup ULN jest trochę bez sensu. 

 

Screen%20Shot%202018-12-07%20at%2020.29.

Screen%20Shot%202018-12-07%20at%2020.29.


Ok, możesz mi powiedzieć, albo kto śledzi ten temat w jaki sposób mam się wpiąć do zasilacza 12V, który posiada zaciski śrubowe? Kupić jakąś przedłużkę np. molexową i wypiąć(wyrwać) przewody z molexa?

 

Zasilacz będzie pewnie ten:

 

b5a8055d43ed8b6b37e6df2e5a96.jpeg


Użytkownik emigrant edytował ten post 07 grudzień 2018 - 20:41

  • 0

#18 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 21:18

Kup coś takiego: https://www.komputro...AiABEgKK2vD_BwE

Pewnie znajdziesz taniej, bo to tylko przykład, ale tu masz z Molexa na cztery wentylatory. Wtyczkę czy gniazdo Molex znajdziesz za grosze.

Tu masz taniej, ale to powyżej jest bardziej estetyczne, jeżeli ma to dla Ciebie jakieś znaczenie: https://www.euro.com...wE&gclsrc=aw.ds

Wiadomo w molexie podpinasz żółty 12V i czarny masa.


Użytkownik choleryk65 edytował ten post 07 grudzień 2018 - 21:21

  • 0

#19 emigrant

emigrant
  • Autor tematu
  • Nowicjusz

  • 11 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 21:26

O fajnie to, tylko krótkie. Zasilacz będzie na szynie DIN na samym dole a wiatraki na górze, więc dystans pewnie jakieś 80 cm. Przewód jeszcze trzeba ładnie ułożyć, to dystans przewodu pewnie się wydłuży. To nie problem - obcinam molexa i można dolutować przedłużenie. Dzięki. 


  • 0

#20 choleryk65

choleryk65
  • Nałogowiec

  • 1910 postów

Napisano 07 grudzień 2018 - 21:33

Jeszcze tylko dodatkowo 20-30 cm  ;)https://www.morele.n...0100005-729051/


  • 0




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych