Skocz do zawartości

Gwarancja a sprzedaż podzespołów na przykładzie Komputronika


Recommended Posts

Witam,

 

Chciałbym odświeżyć stary temat który znalazłem gdzieś na jednym z forum, dotyczący jakże gorącego i pewnie setki raz wałkowanego tematu gwarancji. 

 

Jako przykład chciałbym pod lupę wziąć sieć Komputronik. Sytuacja wygląda bardzo prosto, kupujemy sprzęt od gościa który kupił go kilka miesięcy temu na fakturę w sklepie stacjonarnym w w/w sieci, na drugim krańcu Polski. Jak wygląda temat pod kątem odsprzedaży i praw gwarancyjnych ? Niektórzy twierdzą że Komputronik nie uznaje czegoś takiego jak przeniesienie praw gwarancyjnych, inni z kolei twierdzą że sklepy w ogóle nie zwracają uwagi na dane nabywcy lub wystarczy im nr fabryczny/seryjny.

 

http://forum.pclab.pl/topic/680182-gwarancja-w-komputroniku-pytanie/

 

Temat z przed kilku lat, przepisy, regulaminy się zmieniają więc wolę zapytać jak to w końcu jest.

Może akurat miał ktoś z was ostatnimi czasy (przykrą) okazję reklamować swój odkupiony sprzęt w salonie Komputronika ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

@jarrino, oczywiście że próbowałem - niestety dopiero po godzinie 18:00 więc infolinia była zamknięta.

Akurat jutro jest niehandlowa więc też się nie dodzwonię.

 

Ze wstawionego wątku wynika również że w niektórych punktach nie realizowali gwarancji w innych, z kolei kompletnie nie zwracali na to uwagi. I jak teraz wierzyć w to co powiedzą mi na infolinii ...

Edytowane przez dxh11
Link to post
Share on other sites

Teoretycznie nie jest to głupie, natomiast mam przeczucie że to za mało, będą się z tego wykręcać na wszystkie sposoby i raczej rozstrzygnięcie takiego sporu miało by miejsce sądzie...  

 

Naprawdę chory system, szczerze mówiąc nigdy nie miałem przekonania do tej sieci, przeważnie zawsze jak czegoś szukałem w Komputroniku można było to faktycznie znaleźć ale zazwyczaj o wiele drożej. Dziwię się że ludzie tam coś kupują.

Link to post
Share on other sites

Obecne przepisy określają, że w przypadku sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za sprzedany towar w okresie 24 m-cy od daty sprzedaży, na podstawie KC i zawartych w nim przepisów o rękojmie. Przy czym należy pamiętać, że wg tych przepisów zakłada się, że wada istniała w momencie wydania tylko przez pierwszych 12 m-cy, w przypadku wystąpienia wady po tym okresie ciężar udowodnienia jej występowania w momencie wydania leży po stronie kupującego. Kwestie te precyzuje Ustawa o prawach konsumenta z dn. 30 maja 2014 roku. Znowelizowała ona artykuły k.c. w zakresie odpowiedzialności sprzedawcy.

Dowodem umowy k-s - a to ona jest podstawą roszczeń - jest kopia pierwotnego dowodu zakupu (paragonu / faktury). Na jej podstawie powstaje roszczenie o naprawę z tytułu rękojmi.

 

Niestety - w przeciwieństwie do sytuacji sprzed 30 maja 2014 roku, kiedy zobowiązania sprzedawcy definiowały osobne przepisy - orzecznictwo SN w sprawie rękojmi, i jej przeniesienia na kolejnych nabywców, nie jest jednolite. Powoduje to częste sytuacje, gdy sprzedawcy odrzucają roszczenia kolejnych właścicieli, choć w praktyce jest to nadinterpretacja orzeczeń SN. Wynika to z faktu, że SN odrzucił możliwość przeniesienia prawa do odstąpienia od umowy i żądania obniżenia ceny, jako że jest to prawo kształtujące umowę, a kolejny nabywca nie jest jej stroną. Natomiast prawa do żądania naprawy rzeczy oraz usunięcia wady są w swojej istocie prawami roszczeniowymi i z zasady mogą być przeniesione na kolejnego nabywcę rzeczy. Warto jednak postarać się o odpowiednią umowę K-S, w której kwestia przeniesienia tych praw zostanie określona (dokument ten będzie ważkim argumentem w sądzie).

Podsumowując nieco długi i zawiły wywód:
- obecnie (od 30 maja 2014 roku) towar może zostać zareklamowany z tytułu rękojmi lub gwarancji,

- gwarantem jest producent / dystrybutor, gwarancja, co do zasady, jest zawsze przenoszona wraz ze sprzętem i gwaran winien naprawić rzecz na podstawie zapisów gwarancji,

- z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca, co do zasady wraz z rzeczą na kolejnego nabywcę umownie może zostać przeniesione prawo do roszczeń z tytułu wady, ale bez prawa żądania obniżenia ceny z tytułu wady lub odstąpienia od umowy i zwrotu ceny,

 

Nie zmienia to faktu, że najprościej reklamować towar na podstawie pierwotnego dowodu zakupu ze wskazaniem adresu korespondencyjnego właściwego dla kolejnego nabywcy. Sprzedawca nie może odmówić roszczeniu naprawy z tytułu rękojmi powołując się na inne dane korespondencyjne, gdyż będzie to zdecydowana nadinterpretacja przepisów oraz ich rażące złamanie. Dla przykładu mogę kupić we Wrocławiu sprzęt i zawieść go do rodziców w Warszawie, po czy oni mogą go reklamować będąc dysponentami sprzętu, podczas gdy ja nadal zostaje jego właścicielem i mam prawo do pełnego zakresu roszczeń.

Podany w pierwszym poście przykład z reklamacją na podstawie nr seryjnych dotyczy gwarancji, a przypominam, że gwarantem jest producent i sposób reklamacji na podstawie gwarancji określa właśnie producent / dystrybutor. Co ważne, sprzedawca może odmówić przyjęcia sprzętu do naprawy z tytułu gwarancji i odesłać nas do gwaranta (wynika to z tego, że sprzedawca nie jest stroną umowy gwarancyjnej). U sprzedawcy obecnie reklamujemy towar z tytułu rękojmi.

Edytowane przez Slepaq
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...