dxh11 18 Napisano 13 Października 2018 Udostępnij Napisano 13 Października 2018 Witam, Chciałbym odświeżyć stary temat który znalazłem gdzieś na jednym z forum, dotyczący jakże gorącego i pewnie setki raz wałkowanego tematu gwarancji. Jako przykład chciałbym pod lupę wziąć sieć Komputronik. Sytuacja wygląda bardzo prosto, kupujemy sprzęt od gościa który kupił go kilka miesięcy temu na fakturę w sklepie stacjonarnym w w/w sieci, na drugim krańcu Polski. Jak wygląda temat pod kątem odsprzedaży i praw gwarancyjnych ? Niektórzy twierdzą że Komputronik nie uznaje czegoś takiego jak przeniesienie praw gwarancyjnych, inni z kolei twierdzą że sklepy w ogóle nie zwracają uwagi na dane nabywcy lub wystarczy im nr fabryczny/seryjny. http://forum.pclab.pl/topic/680182-gwarancja-w-komputroniku-pytanie/ Temat z przed kilku lat, przepisy, regulaminy się zmieniają więc wolę zapytać jak to w końcu jest. Może akurat miał ktoś z was ostatnimi czasy (przykrą) okazję reklamować swój odkupiony sprzęt w salonie Komputronika ? Cytuj Link to post Share on other sites
jarrino 3908 Napisano 13 Października 2018 Udostępnij Napisano 13 Października 2018 A nie możesz do nich zadzwonić i zapytać o taką sytuację ? Potem,jak odpowiedzą,że nie ,to powiem ci co zrobić... Cytuj Link to post Share on other sites
dxh11 18 Napisano 13 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 13 Października 2018 (edytowane) @jarrino, oczywiście że próbowałem - niestety dopiero po godzinie 18:00 więc infolinia była zamknięta. Akurat jutro jest niehandlowa więc też się nie dodzwonię. Ze wstawionego wątku wynika również że w niektórych punktach nie realizowali gwarancji w innych, z kolei kompletnie nie zwracali na to uwagi. I jak teraz wierzyć w to co powiedzą mi na infolinii ... Edytowane 13 Października 2018 przez dxh11 Cytuj Link to post Share on other sites
jarrino 3908 Napisano 13 Października 2018 Udostępnij Napisano 13 Października 2018 Możesz zrobić inaczej. Napisz do nich maila z zapytaniem. Jeśli odpowiedź będzie ci na rękę,to ją wydrukuj i masz dowód w razie problemu. Moim zdaniem nie powinni stawiać żadnych warunków... Cytuj Link to post Share on other sites
dxh11 18 Napisano 13 Października 2018 Autor Udostępnij Napisano 13 Października 2018 Teoretycznie nie jest to głupie, natomiast mam przeczucie że to za mało, będą się z tego wykręcać na wszystkie sposoby i raczej rozstrzygnięcie takiego sporu miało by miejsce sądzie... Naprawdę chory system, szczerze mówiąc nigdy nie miałem przekonania do tej sieci, przeważnie zawsze jak czegoś szukałem w Komputroniku można było to faktycznie znaleźć ale zazwyczaj o wiele drożej. Dziwię się że ludzie tam coś kupują. Cytuj Link to post Share on other sites
Melman1980 363 Napisano 14 Października 2018 Udostępnij Napisano 14 Października 2018 Trzeba spróbować zaznajomić się z regulaminem sklepu ale moim zdaniem do realizacji gwarancji jest potrzebny tylko dowód zakupu. Cytuj Link to post Share on other sites
Slepaq 1 Napisano 14 Października 2018 Udostępnij Napisano 14 Października 2018 (edytowane) Obecne przepisy określają, że w przypadku sprzedaży konsumenckiej sprzedawca odpowiada za sprzedany towar w okresie 24 m-cy od daty sprzedaży, na podstawie KC i zawartych w nim przepisów o rękojmie. Przy czym należy pamiętać, że wg tych przepisów zakłada się, że wada istniała w momencie wydania tylko przez pierwszych 12 m-cy, w przypadku wystąpienia wady po tym okresie ciężar udowodnienia jej występowania w momencie wydania leży po stronie kupującego. Kwestie te precyzuje Ustawa o prawach konsumenta z dn. 30 maja 2014 roku. Znowelizowała ona artykuły k.c. w zakresie odpowiedzialności sprzedawcy. Dowodem umowy k-s - a to ona jest podstawą roszczeń - jest kopia pierwotnego dowodu zakupu (paragonu / faktury). Na jej podstawie powstaje roszczenie o naprawę z tytułu rękojmi. Niestety - w przeciwieństwie do sytuacji sprzed 30 maja 2014 roku, kiedy zobowiązania sprzedawcy definiowały osobne przepisy - orzecznictwo SN w sprawie rękojmi, i jej przeniesienia na kolejnych nabywców, nie jest jednolite. Powoduje to częste sytuacje, gdy sprzedawcy odrzucają roszczenia kolejnych właścicieli, choć w praktyce jest to nadinterpretacja orzeczeń SN. Wynika to z faktu, że SN odrzucił możliwość przeniesienia prawa do odstąpienia od umowy i żądania obniżenia ceny, jako że jest to prawo kształtujące umowę, a kolejny nabywca nie jest jej stroną. Natomiast prawa do żądania naprawy rzeczy oraz usunięcia wady są w swojej istocie prawami roszczeniowymi i z zasady mogą być przeniesione na kolejnego nabywcę rzeczy. Warto jednak postarać się o odpowiednią umowę K-S, w której kwestia przeniesienia tych praw zostanie określona (dokument ten będzie ważkim argumentem w sądzie).Podsumowując nieco długi i zawiły wywód:- obecnie (od 30 maja 2014 roku) towar może zostać zareklamowany z tytułu rękojmi lub gwarancji, - gwarantem jest producent / dystrybutor, gwarancja, co do zasady, jest zawsze przenoszona wraz ze sprzętem i gwaran winien naprawić rzecz na podstawie zapisów gwarancji, - z tytułu rękojmi odpowiada sprzedawca, co do zasady wraz z rzeczą na kolejnego nabywcę umownie może zostać przeniesione prawo do roszczeń z tytułu wady, ale bez prawa żądania obniżenia ceny z tytułu wady lub odstąpienia od umowy i zwrotu ceny, Nie zmienia to faktu, że najprościej reklamować towar na podstawie pierwotnego dowodu zakupu ze wskazaniem adresu korespondencyjnego właściwego dla kolejnego nabywcy. Sprzedawca nie może odmówić roszczeniu naprawy z tytułu rękojmi powołując się na inne dane korespondencyjne, gdyż będzie to zdecydowana nadinterpretacja przepisów oraz ich rażące złamanie. Dla przykładu mogę kupić we Wrocławiu sprzęt i zawieść go do rodziców w Warszawie, po czy oni mogą go reklamować będąc dysponentami sprzętu, podczas gdy ja nadal zostaje jego właścicielem i mam prawo do pełnego zakresu roszczeń.Podany w pierwszym poście przykład z reklamacją na podstawie nr seryjnych dotyczy gwarancji, a przypominam, że gwarantem jest producent i sposób reklamacji na podstawie gwarancji określa właśnie producent / dystrybutor. Co ważne, sprzedawca może odmówić przyjęcia sprzętu do naprawy z tytułu gwarancji i odesłać nas do gwaranta (wynika to z tego, że sprzedawca nie jest stroną umowy gwarancyjnej). U sprzedawcy obecnie reklamujemy towar z tytułu rękojmi. Edytowane 14 Października 2018 przez Slepaq 1 Cytuj Link to post Share on other sites
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.