Skocz do zawartości

Ustawienia qfan na płycie asusa


Recommended Posts

Witam, 

 

Jakiś czas temu zakupiłem sobie nową budę thermaltake do której dokupiłem od razu wentylatorki. Podłączyłem 2x120 na froncie i 1x120 z tyłu, wszystko było ustawione na auto nic nie zmieniałem. Ostatnie dni z uwagi na to, że karta 1070 dobija do 80-82 C, jest na gwarancji a msi do serwisu i wymiany pasty podczas gwarancji klasyfikuje się dopiero po przekroczeniu 90 stopni (dokładnie jak dobija do 93 ) postanowiłem podkręcić trochę wiatraki w obudowie. 80 C dla tej karty mimo wszystko to nie są temperatury niebezpieczne ale jeżeli jest możliwość to lepiej chłodniej niż cieplej :P

 

Mam płytę ASUSa i w biosie w opcji qfan dla każdego wentyla są tryby auto, standard, turbo, full oraz manual. Mnie interesuje manual. Pytanie brzmi jak to ustawić bo do każdego z w/w trybu są dwie opcji DC i PWN. Ustawić krzywą manualnie w DC czy PWN ?? O co z tym chodzi?

 

Ustawiłem na DC obecnie bo domyślnie chodziły na zaledwie 300 obrotów te wiatraki teraz jest 680 i temperatury na karcie spadły do 74 stopni. Jaka jest różnica w opcji DC a PWN ? Ogólnie przy manualnym ustawieniu na 680 obrotów wentyle są praktycznie dalej nie słyszalne. Na ile procentowo można ustawić obroty, żeby wentyl nie padł po kilku miesiącach? Wiadomo, że 100% stałe to pewnie przegięcie ale np 85% stałe nie skraca jakos mocno ich żywotności? 

 

Wentyle od TT nie pamiętam dokładnie modelu ale nie są to modele za 10 zł więc jakościowo nie najgorsze.

 

A tak odchodząc od tematu to już moja 3 karta od MSI z serii gaming i jakoś zawsze magicznie po około 2 latach tempy rosną nie wiem czy to kwestia pasty, że po około 2 latach traci własciwości bo jest słaba jakościowo czy inne karty też tak mają?? Na procku co 10-12 miesięcy pastę sam zmieniam i nigdy nie ma problemu na karcie się nie da bo gwarancja odleci...

Edytowane przez SupCore
Link to post
Share on other sites

DC i PWM to dwie różne opcje sterowania wentylatorami i zależą one od tego jakie masz wentylatory - czy wtyczka jest 3-pin (wtedy masz DC czyli sterowanie obrotami poprzez zmianę napięcia) czy 4-pin (wtedy masz PWM czyli sterowanie poprzez zmianę szerokości impulsu). Wentylatory 3-pin sterujesz tylko poprzez zmianę napięcia (DC), podczas gdy wentylatorami 4-pin można sterować zarówno DC jak i PWM, ale ta druga metoda jest bardziej optymalna i pozwala na szerszą regulację obrotów w niskim zakresie. Podsumowując - jak masz wentylator 3-pin to sterowanie DC, a jak 4-pin to PWM. Obroty jak uważasz, możesz maskować wentylatory na 100%, jeśli to dobre konstrukcje to nic się im nie stanie.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

@up 

 

Dzięki. To mi wszystko wyjaśnia. 

 

A jeszcze pytanie odnośnie gwarancji u MSI próbował ktoś korzystać z gw w celu wymiany past i padów? Na pomocy technicznej dostałem info, że dopiero powyżej 93 C można im odesłać to wymienią (w zasadzie nie im tylko przez sklep). Chore zboczenie na punkcie temperatur zawsze miałem...

Edytowane przez SupCore
Link to post
Share on other sites

Karta ma plombę na jednej ze śrub? Jeśli nie to rozkręć to sam i wymień pastę, to nic trudnego. 

 

Generalnie zakładam jednak, że to nie problem z pastą i w ogóle nie problem karty, tylko obudowy, co pokazuje spory spadek temperatur ( z 83 do 74) na GPU po podniesieniu RPM na wentylatorach obudowy - 680 RPM to nadal na prawdę mało. Przy takich obrotach wentylatory nadal tłoczą do środka bardzo niewielkie ilości powietrza. O 300 RPM nawet nie ma co mówić, bo taki wentylator kręci się dla samego kręcenia. Ustaw jak nic 1000 RPM na wentylatorach w obudowie i potestuj kartę. Jaką w ogóle masz obudowę?

Link to post
Share on other sites

https://www.morele.net/obudowa-thermaltake-versa-c22-rgb-ca-1g9-00m6wn-00-1053728/

 

Sam bym wymienił ale jest plomba. Podkręcę te wentyle i zobaczymy. Wszystko w budzie mam full profesorka poukładane zero plątaniny kabli wszystko pospinane i tyłem wyprowadzone tak że cyrkulacji nic nie zakłóca. Zrobię jak mówisz podkręcę te wentyle bo wgle się zdziwiłem ze było tam domyślnie 300 rpm ustawione. Wcześniej się tym nie bawiłem i nie zwracałem uwagi bo nie było potrzeby.

Link to post
Share on other sites

No tak to jest jak się kupiło obudowę bez wcześniejszego poczytania o niej :D W każdym razie po ustawieniu na 920 rpm max temp przy 99% obciążenia przez 20 minut to 72 C. To wystarczy w zupełności.

 

A co do obudowy jak by nawiercić kilka mniejszych dziurek na froncie przed wentylami może by jeszcze pomogło?

Link to post
Share on other sites

Czyli z kartą wszystko jest ok, a problemem jest obudowa :).

 

Kilka dziurek tutaj nic nie zmieni. Trzeba by cały panel powiercić, żeby coś to dało. Zniszczysz tylko obudowę, bo zwykłą wiertarką nie zrobisz tego idealnie prosto i będzie kijowo wyglądać. Ustaw wentylatory, żeby pod obciążeniem leciały na 1000 RPM i po sprawie. Ewentualnie w przyszłości wymień obudowę na coś bardziej przewiewnego :).

Edytowane przez Zawisz
  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...