I7 8700K + Swiftech h240x2

ASrock z370 Taichi

G.SKILL DDR4 16GB (2x8GB) TridentZ 3600MHz CL15-15-15 XMP2

Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming

EVGA Supernova 550W G2

Crucial MX100 256

2xGoodRam Iridium pro 480GB

WDC Green 3TB

CPU bez OC, włączony profil XMP, sprawdzenie stabilności samego CPU w AIDA64 po 15-20 minutach daje crash dokładnie "Warning: Hardware failure detected! Test stopped".

Sprawdzenie stabilności "Stress system memory" wywala po jakiejś minucie.

Natomiast jak nie włączę profilu XMP czyli pamięci idą na 2133 nic nie wywala.

Zrobiłem memtest86 i podobnie do Aida przy włączonym profilu XMP na test 9 wywaliło dwa błędy przy pierwszym przebiegu.

Przy wyłączonym profilu XMP, memtest86 przechodzi bez błędów dwa przebiegi i jest ok.

Jeżeli chodzi o bios to zarówno na najnowszym (P 1.30) jak i na przedostatnim (P 1.20) jest to samo.

Czyżby RAM na gwarancję?

Czy może kontroler w CPU rozkłada ręce?

Wątpię by kości były uszkodzone, takie coś to błędy w obsłudze pamięci ram. Ustaw ręcznie timingi i taktowanie dla kości w bios. Zgłoś do Asrocka problemy z działaniem takiego zestawu pamięci i płyty. Sprawdzą i może poprawią kompatybilność(nowy bios). 

Edytowane przez gepardmak

karta zintegrowana wyłączona. zaraz sprawdze czy ręczne wprowadzenie coś pomoże.

Edit:

niestety, tak jak podejrzewałem to samo, po 2:53 minuty.

więc, albo płyta + ram i xmp się gryzą albo kontroler nie wyrabia.

Edytowane przez lespak

ręczne ustawienie nie pomogło.

sprawdzenie na innych pamięciach standardowy chyba problem, nie mam innych i nie mam dojścia do innego źródła z pamięciami.

gdyby to ram był problemem to czy mie wywalalo by też w memtest na ustawieniach bez profilu?

Właśnie jest to chyba problem z nie poprawną konfiguracją XMP na poziomie modułów RAM. U mnie te Kingstony bez XMP działały prawidłowo- system stabilny. Po włączeniu XMP, jak system się uruchomił to po jakimś czasie bluescreen lub reset systemu. Nagminnym było z kolei przy uruchamianiu wykładanie się procedury POST i monit o zmianę ustawień bios. Tak jak wyżej zmiana na inne RAM-y i zapomniałem o problemie. Uruchom CPU-z zakładka Memory i SPD oczywiście z włączonym XMP. Sprawdź przy jakimś obciążeniu wartości w Memory.

U mnie obecnie na GSkill w SPD profil XMP ma podane zapotrzebowanie na 1.350V, a płyta jednak ustawia je na 1.368V. Przy ręcznym ustawieniu podnieś napięcie dla RAM na 1.600V i sprawdź czy to coś wniesie.

Edytowane przez lonialomax

jak na razie sytuacja wygląda tak:

pamięci i cała reszta idealnie działa gdy profil jest wyłączony czyli 2133, ale i przy 3466 i timingach CL15-15-15-35, ale uwaga działa bezproblemowo na 3733 CL17-17-17-37 przy napięciu 1.350V. Sprawdzę jeszcze czy przypadkiem zadziała przy 3600 CL16-16-16-36.

Edit:

odpowiedź od Asrocka w tej sprawie:

"This is not a BIOS related issue, this is memory related.

XMP is in fact memory overclocking for beginners, it is just a profile that should work with most combinations of motherboard and CPU

The memory controller is integrated in the CPU, and with default settings will run at 2666MHz, any speed above that is overclocking, and cannot be guaranteed, also it does not do anything for the overall system performance, I will explain later.

https://ark.intel.com/products/126684/Intel-Core-i7-8700K-Processor-12M-Cache-up-to-4_70-GHz

The memory controller in the CPU has its own clockgenerator, and if you increase the speed, the CPU will still run at the same speed.

Each memory module has a chip, called SPD, that contains information on voltage and timing (these CL latencies) on different clock speeds, also usually it contains 2 kind of profiles

JEDEC (usually up to 2133MHz) and eXtreme Memory Profile (XMP) for higher speeds, JEDEC profile could use 1.200Volt, but XMP uses 1.350 Volt, which is a 12% increase.

It doesn't look much, but if you wall socket, would supply 258 Volt instead of 230V, you would not be happy, but that would be 12%, so it is a big deal

There is a shortage of memory chips in the world, so manufacturers buy any chip, they can lay their hands on at this moment, so one week you buy a certain partnumber with Samsung chips on it, next week the same partnumber has completely different brand and type of chips on it.

Usually the memory support list contains somewhere between 40 and 60 different modules, for your board we tested 842 different modules already, and we get mail every day, of people telling us, their module is not in the list.

Now to the reason why profiles above 2666 don't help, and how to maybe solve the issue.

Why does overclocking don't give a better overall performance, simply, because of memory access.

In the past, we had a few MB of memory, operating systems were 8 bit, and programs had the size of 10 or 20KB.

Memory access was every 3 clockticks.

Now we have GB's of memory, operating systems are 64 Bit, and programs are hundreds of MB's, memory access has dropped a factor thousand because of this.

So now you have memory access once per every 3000 clockticks at best, so higher memory speeds don't do much for the overall system performance, only synthetic memory benchmarks will show better results, but at higher timing also the latency timing gets higher CL15-15-15-35 against CL17-17-17-37, latency timing is basically the time it takes, before the next command can be accepted, the higher the latency, the slower the system.

Believe me, only CPU's like the AMD FM2 and Ryzen, with integrated graphics will perform better when the memory speed is increased, with Intel, not much happens.

I know on internet you see these benchmarks showing otherwise, but they all make the same mistake, they compare the JEDEC speed (2133) with XMP 3000 or so.
Sure that is much faster, but if you clock the memory controller on 2666, or with other CPU's it's 2400MHz, and compare that with 3000 or so, you will not see much difference.

Now to a solution that maybe helps.

1.       use default BIOS settings (F9) and save settings and exit, and go into the BIOS

2.       Go to OC Tweaker, and select the XMP profile, but don't save yet

3.       Manually set the DRAM speed to 2666, and set the DRAM Voltage from 1.350V back to 1.200Volt

4.       Press f10 to save settings and exit.

Usually this works fine, but keep in mind that speeds above the CPU's standard memory speed, don't do anything for the overall performance of your system.

Please let me know the outcome.
If it works, you can play around with the speed, Voltage, and the timing, to find which speed works for your memory and CPU, and remember, the higher DRAM voltage, also ends up on the memory controller inside the CPU"

Edytowane przez lespak

Ale mi odpowiedź Asrocka o ile dobrze zrozumiałem tekst to winę za Twoje problemy zrzucają na producenta pamięci a później zalecają Ci samemu wypróbowanie innego taktowania kości co też już sprawdziłeś. No pięknie to się serwis postarał jak nic. Kości pamięci łatwiej wymienić ale problem tkwi w płycie nie w ramie to producent płyty podają listę kompatybilnych modułów, więc albo nie testowali takich kości ze swoim sprzętem albo producent pamięci dokonał zmian w swoich modułach a te nie były jeszcze testowane na tej płycie. Jesteś więc pierwszym, który natknął się na ten problem. 

aktualnie w sprawa wyglada tak, że przeslałem im zdjecia naklejek pamięci i zrzuty z Thaiphoon Burner free. Przesłali to dalej do kolegów z tajwanu, może coś się jednak da zrobić.

Aktualizacja:

Asrock przesłał mi info, że nie mają jak przetestować takich pamięci bo zwyczajnie nie mają ich na stanie. Dostałem najnowszy bios od nich, ale jest to samo. Napisałem więc do gskill i dostałem krótką odpowiedź wysyłaj na RMA lub zgłoś sie do sprzedawcy aby wymienić na inne sztuki.

Cóż zakup był ponad 14 dni temu więc raczej będę musiał wysłać do gskill, bo sklep raczej powie spadaj.

no ale pamięci działają nawet na 3866 18-18-18-38 stabilnie. Wyżej nie sprawdzałem.

• 4 tygodnie później...

to chyba mam happyend. Spakowałem RAM, zgłosiłem RMA do G.Skill, wysłałem i po 16 dniach otrzymałem nowy zestaw (oczywiście ten sam model). Wszystko działa sprawnie, zero błedów nawet po podkręceniu CPU.

także, dzieki wielkie za pomoc!