Skocz do zawartości

Jaki obiektyw lub nowy aparat?


Recommended Posts

Witam :)
 
Posiadam aparat Sony A5000 z obiektywem 16-50 mm f/3.5-5.6, zdążyłem się z nim zaznajomić i poznać jego wady. Wadą zdecydowanie jest jakość zdjęć w słabszym świetle oraz sama jakość nagrywania, filmy to porażka. Na filmach wychodzą jakieś "przeploty", nie ma tej ostrości. Powiedźmy, że nie tego spodziewałem się po aparacie za 1500zł jak mój telefon za 800zł robi lepsze filmy... Zdecydowanie jest to wina obiektywu lub też jeśli chodzi o filmy wina aparatu. 

Teraz proszę o pomoc rekinów fotografii! :D 

Jaki obiektyw polecilibyście mi by był lepszy od obecnego z wyparciem jego wad?

Wiem, że jaśniejszy, ale chciałbym poznać konkretnie Wasze zdania i różne modele, kto co preferuje. Nie chcę sprzętu dla profesjonalistów za 5k zł. Chcę tylko poprawić jakość zdjęć w słabym świetle jak i samych filmów. 
Czy może polecacie sprzedać aparat i kupić jakiś lepszy? Jeśli tak to co proponujecie?
Aparatu używam w domowym zaciszu do robienia zdjęć swoim pracom artystycznym z minimalnej odległości 30-40cm. Aparat ma matrycę APS C i bagnet E.

Serdecznie dziękuję za pomoc! 
Link to post
Share on other sites

Kup statyw.

Statyw mam. Minimalna odległość jak podałem to 30-40cm, w zależności jak robię zdjęcie. Maks nawet metr odległości i to nie wina tego, że robię zdjęcia z ręki, bo na statywie w słabym świetle takie same wychodzą. 

Wyczytałem, że do ciemniejszych pomieszczeń lepsze są obiektywy stałoogoniskowe, prawda to? Poleci ktoś coś? 

 

Edytowane przez bajanoski
Link to post
Share on other sites

Jaja sobie robisz czy na automacie jedziesz?

Nie robię i nie jadę na auto. Sprawdzałem na jakich ustawieniach najlepiej będą zdjęcia wychodzić. Wszystko mam ustawione pod siebie. Jak świeci słońce to jest dobrze, ale jak jest pochmurno to zdjęcia a w szczególności filmy już nie są takie dobre, a przy lampce to nie to samo co przy dziennym świetle. 

Link to post
Share on other sites

Kasza bieze się z isk wiec je obniz i wydłuża czas. Na jakich przysłona chcesz pracować i jaka GO uzyskać?

Kasz to tam mały szczegół. Głównie chodzi mi o to, że jak jest słabe światło to nie dość, że długo będę siedział nad zdjęciem i je edytował to nigdy nie wyjdzie takie jak zdjęcie zrobione przy lepszym świetle, ale to chyba normalne... Chodzi mi o polepszenie "warunków" zmieniając np. obiektyw lub sam aparat. Obiektyw mam kitowy i właśnie patrzę, że ludzie wystawiają mu nienajlepsze opinie: "Ciemny", "Lepszy do zdjęć niż filmów". Przysłonę ustawiam na 10 w porywach 12 a iso maks 600. Polecasz jakiś jaśniejszy obiektyw? 

Link to post
Share on other sites

Do fotografii skorzystaj z programu Noiseware Community Edition. Nie musisz kupować....

Tanich jasnych obiektywów chyba dość mało jest...

Nie chodzi mi o same szumy, szumy to pikuś. Chodzi mi o to, że przy gorszym świetle robiąc zdjęcie mojej pracy i edytując rawa nawet godzinę w programie, nigdy nie uzyskam takich kolorów i stopnia odwzorowania rzeczywistej pracy co przy lepszym, dziennym świetle. A jeszcze druga sprawa to kręcenie filmów. Filmy są jakieś bez wyrazu... nie potrafię tego sformułować. Nieraz widać jakby się krawędzie każdego przedmiotu lekko nakładały na siebie, lub jakby krawędzie lekko się ruszały, coś jak "przeplot". Może zainwestować w jakieś oświetlenie? Chociaż myślę, że największą robotę robiłaby zmiana obiektywu... 

Edytowane przez bajanoski
Link to post
Share on other sites

Chociaż myślę, że największą robotę robiłaby zmiana obiektywu...

A co Ci da jasny obiektyw skoro domykanasz przysłone do 10 lub 12? Nawiasem mówiąc to bardzo duże domkniecie i nie sądzę żeby miało uzasadnienie. Przy słabym świetle ISO 600 dla tego aparatu to tez zapewne za dużo. Jeśli oczekujesz efektów oświetlenia jak w dzień to zainwestuj w lampy. Oczywiście obiektyw tez możesz zmienić ale nie sądzę żeby zrobił diametralnie zmianę w zdjęciach - poprawi ostrość i może nieco kontrast. W video może zmieni sporo ale tylko na pełnym otwarciu bo wtedy uzyskasz więcej światła.

 

A tak w ogole to sugeruje zacząć od jakiejś książki dającej podstawy wiedzy o fotografii. Określenie jasny obiektyw mówi o tym ze może on wpuścić dużo światła ale ile wpuścić to już reguluje przysłona i jak ją dokręcisz to wpuszcza mniej więcej

tyle co inny na tej samej przysłonie.

 

A tak wogole to najlepiej gdybyś pokazał te problematyczne zdjęcia i filmy bo nie do końca wiadomo o czym dyskutujemy.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

A co Ci da jasny obiektyw skoro domykanasz przysłone do 10 lub 12? Nawiasem mówiąc to bardzo duże domkniecie i nie sądzę żeby miało uzasadnienie. Przy słabym świetle ISO 600 dla tego aparatu to tez zapewne za dużo. Jeśli oczekujesz efektów oświetlenia jak w dzień to zainwestuj w lampy. Oczywiście obiektyw tez możesz zmienić ale nie sądzę żeby zrobił diametralnie zmianę w zdjęciach - poprawi ostrość i może nieco kontrast. W video może zmieni sporo ale tylko na pełnym otwarciu bo wtedy uzyskasz więcej światła.

 

A tak w ogole to sugeruje zacząć od jakiejś książki dającej podstawy wiedzy o fotografii. Określenie jasny obiektyw mówi o tym ze może on wpuścić dużo światła ale ile wpuścić to już reguluje przysłona i jak ją dokręcisz to wpuszcza mniej więcej

tyle co inny na tej samej przysłonie.

 

A tak wogole to najlepiej gdybyś pokazał te problematyczne zdjęcia i filmy bo nie do końca wiadomo o czym dyskutujemy.

Ten aparat mam już z rok, jest to mój pierwszy aparat i poznałem różne pojęcia w fotografii, ale widzę, że nie do końca ;) 

Myślałem, że stałoogniskowy obiektyw sam z siebie wpuści więcej światła a do tego dochodzi jeszcze ustawienie przysłony. ISO 600 to maks, nie oznacza, że robię na takim ustawieniu ciągle zdjęcia. Przysłona maks to 10-12 gdy robię z bliższej odległości bo chcę mieć ostrość na całym kadrze nie tylko w centrum. Gdy robię bardziej z daleka używam min. 6.3. 

Może za bardzo pragnę ostrości w całym kadrze i powinienem polubić rozmycie, gorzej jak to rozmycie akurat wejdzie na pracę... 

W niższych przesłonach oczywiście, że wszystko lepiej wygląda w tym filmy, ale nie ma tej ostrości... 

Myślę, że "pomęczę" się na tym co mam a ewentualnie zainwestuje w dwie zwykłe lampki z dobrymi żarówkami emitującymi światło dzienne i tyle. 

Dziękuję za wszelką pomoc! 

Robisz na F4 Dajesz dłuższe naświetlanie i masz ostry i jasny obraz. Nic nie musisz obrabiać.

 

Dziękuję za radę:)

Link to post
Share on other sites

Lampy błyskowej nie zastąpią Ci żarówki czy tam inne światła. Do video najlepszy byłby panel led odpowiedniej wielkości.

 

Co do domykania przysłony - każdy obiektyw ma swój 'sweet spot' i domykanie bardziej może zwiększy GO ale zmniejszy ogólną ostrość zdjęcia. Zazwyczaj najlepszą ostrość obiektywy uzyskują w zakresie F8-F11. Stałoogniskowe zazwyczaj wcześniej, bywa że nie ma większej różnicy pomiędzy F4 a F8. Zbyt duża przysłona to też niedobrze bo dochodzą zjawiska dyfrakcyjne.

 

Żeby zwiększyć GO możesz też używać krótszej ogniskowej przy tej samej przysłonie. O ile pozwoli na to MFD obiektywu.

Link to post
Share on other sites

Co do kadrowania, dajmy na to, że mam kartkę A4 na blacie, przysłonę ustawię na 5.6 a zdjęcie zrobię z odległości niecałego metra by ostrość była na całej kartce jak i poza nią. Czy w takiej sytuacji na miejscu kartki nie będzie mniej pikseli po kadrowaniu niż gdybym zrobił z bliższej odległości i nie kadrował zdjęcia? Bo wydaje mi się, że różnica będzie i jak dobrze pamiętam to sam jej uświadczyłem jak robiłem tak zdjęcia i lepiej wyglądały robione z bliższej odległości. Tylko musiałem uważać by rozmycie nie weszło na pracę.

Lampy błyskowej absolutnie nie użyję do robienia zdjęć bo w takim przypadku światło odbija się od moich prac, a robię pracę kredkami, ołówkami i nie tylko, nawet po zabezpieczeniu ich zawsze odbije się światło w takim przypadku. 

No nic. Pobawię różnymi ustawieniami przy różnym świetle i zobaczę na jakiej przysłonie najlepiej będą wychodzić zdjęcia w tym aparacie. Przy okazji kupię może jakieś oświetlenie i może coś z tego będzie. 
Dziękuję za pomoc :) 


 

Link to post
Share on other sites

Na zdjęciach które robisz na wprost nie potrzebujesz dużej głębi. Jak robisz pod kątem to już gorzej, w fotografii produktowej często robi się składanie obrazów z kilku, takich które mają punkt ostrości w kolejnych miejscach. Można to zrobić ręcznie lub automatycznie (w dużej mierze) w Photoshopie. Wrzuć w google 'focus stacking' to zobaczysz o co chodzi. Takich efektów nie zastąpi nawet domknięcie do F22. Może to byłoby w jakimś stopniu rozwiązanie Twoich problemów.

 

P.S. Bardzo ładne grafiki!

Link to post
Share on other sites

Na zdjęciach które robisz na wprost nie potrzebujesz dużej głębi. Jak robisz pod kątem to już gorzej, w fotografii produktowej często robi się składanie obrazów z kilku, takich które mają punkt ostrości w kolejnych miejscach. Można to zrobić ręcznie lub automatycznie (w dużej mierze) w Photoshopie. Wrzuć w google 'focus stacking' to zobaczysz o co chodzi. Takich efektów nie zastąpi nawet domknięcie do F22. Może to byłoby w jakimś stopniu rozwiązanie Twoich problemów.

 

P.S. Bardzo ładne grafiki!

Sprawdziłem i powiem, że to robi robotę :D Ale wątpię, żeby chciało mi się tyle czasu poświęcać na zrobienie jednego zdjęcia.

Wyczytałem, że na tym obiektywie co ja mam sweet spot dla tego obiektywu jest na przysłonie 8, więc będę kombinował i postaram się robić więcej zdjęć na statywie.

Tylko, że ze statywem mam kolejny "problem". Zdjęcia zawsze robię pracom, które są w pozycji horyzontalnej, a na statywie ciężko ustawić aparat centralnie nad pracą bo nogi statywu dotykają blatu... Polecisz jakieś rozwiązanie dla tego "problemu"? 

Sprawdzałem pod różnymi hasłami: ramiona horyzontalne do statywu itp. i nic takiego nie wyskoczyło a jak wyskoczyło to statyw za min. 500zł... Posiadam obecnie zwykły statyw z Camrocka jak dobrze pamiętam. Da się coś dokupić lub zrobić samemu by dołożyć do głowicy statywu ramię na którym będzie aparat na końcu i rozwiąże to mój problem? A może masz inny patent na to? Chętnie wysłucham :)

I dzięki wielkie! 

Edytowane przez bajanoski
Link to post
Share on other sites

Musisz mieć statyw umożliwiający dolne mocowanie aparatu. W wielu lepszych statywach wyjmujesz kolumnę i mocujesz ją 'do góry nogami'. Coś takiego:

 

1rWpWFKMSz2p._UX300_TTW__.jpg

 

Ustawiasz wtedy statyw tak, że aparat wisi nad pracą którą fotografujesz. Można też nabyć odpowiednie adaptery (albo statyw z odpowiednim wyposażeniem) i zrobić coś takiego:

 

1000-DSC_8491_1412341523.jpg

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Niestety A5000 to trochę taki przycisk do papieru. Beznadziejny AF, brak stabilizacji, przy wysokich ISO się dławi. Zanim zdążymy cokolwiek ustawić to szansa już przepadnie (brak wizjera, zerowa ergonomia, wszystko ustawiane z poziomu ekranu). Już lepszym wyborem pod same zdjęcia byłby RX100(I), przynajmniej ma jasny obiektyw.

 

Pod foto/film sprzedaj to co masz aktualnie i kup sobie Lumixa GX80. 5 osiowa stabilizacja matrycy, filmowanie w 4k, całkiem w porządku wizjer, dotykowy panel który czasem się przydaje. Ergonomia na dużo wyższym poziomie, wszystko masz pod ręką. 

Jedyna wada to brak wejścia mikrofonowego (w tym wypadku jedyną opcją pod filmy zostaje Lumix FZ1000 na 1' matrycy). 

Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...