Skocz do zawartości

Różnice w procesorach


Recommended Posts

Czyli jak np. program używa 6 rdzeni 6 wątków to zarówno 6/6 jak i 6/12 będą działały identycznie dobrze, ale jeśli program będzie potrzebował przykładowo 6 rdzeni i yy 9 wątków (nie wiem czy tak się da, tak tylko przykład dałem) to wtedy 6/12 będzie wydajniejszy?

Link to post
Share on other sites

Może być. HT, to nie dodatkowe rdzenie. Tak naprawdę, to dodatkowe miejsca w kolejce, a dzięki temu, że w niej stoją osoba odpowiedzialna za wpuszczanie ludzi powiedzmy na karuzele może lepiej nimi zarządzać. Wyobraź sobie, że masz dwie karuzele - dla dorosłych i dzieci - ale jedną kolejkę. Osoby wchodzą jedna po drugiej, a jak dojdzie do sytuacji, że główna karuzela zostanie zapełniona (dajmy na to dla dzieci), to cała kolejka czeka, aż skończą jazde i dopiero kolejka rusza znowu. W przypadku HT ludzie ustawiają się w dwie kolejki i jak tylko osoba obsługująca ma dla nich czas, to wysyła ich do wagonika drugiej karuzeli. Wciąż jest jedna osoba obsługująca, ale już się nie nudzi czekając na opróżnienie się głównego wagonika. Jest to jednak pewne uproszczenie (choćby z racji na fakt, że tutaj proces składa się z jednego etapu - jazda wagonikiem - a normalnie jest to wiele kroków). Genetalnie, HT pozwala lepiej wykorzystać nieużywane fragmenty CPU.

Nawet w sytuacji, gdy aplikacja wymaga 4 rdzeni, a my mamy 4 rdzenie + HT, to możemy zauważyć wzrost. Bywa i tak, że HT może powodować spadek wydajności, choć dawno już tego nie widziałem.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

@spidster135

 

Wydaje mi się że przy obecnej twojej wiedzy, pojęcie IPC traktował bym raczej jako ciekawostkę. I nie pisze tego z złośliwości ale dlatego że jest to parametr wynika po prostu z architektury CPU i jej generacji. Nie jest on szerokim echem opisywany i ona sam nie wpływa na to że jeden CPU jest szybszy od drugiego.

 

Generalnie musisz przyjąć to że 2 generacja core od 1 generacji, zegar w zegar jest szybsza. 4>3, 6>5, i przyszła 8>7 też ale ta przewaga między kolejnymi generacjami wynosi jakieś 5-10%. Chyba że któraś generacja została wyposażona w dodatkowe instrukcje np AVX albo AES i wtedy wzrost wydajności może wynosić nawet 1000% jeśli program potrafi ją wykorzystać a w przypadku AESa zdecydowanie.

 

Tak samo jeśli chodzi o HT niemożna powiedzieć że wydajność wątku HT to 28%, 54% czy 100% bo to zależny oczywiście od tego co jest przetwarzane. HT to zwielokrotnienie tylko części rdzenia i dla np FPU, FP32, FP64 możemy otrzymać różne wyniki.

Dla ciekawostki w architekturze IBP POWER9 1 rdzeń wykonuje 4 lub 8 wątków.

 

tak jak napisał @blaven niema kompletnie sensu bawić się w sprawdzanie jaki CPU ma IPC bo wiadomo że kolejna generacja architektury będzie szybsza zegar w zegar zawsze, większy cache przyniesie wzrost wydajności praktycznie też, natomiast większa liczba wątków już niekoniecznie, bo program sam w sobie może być napisany jako jednowątkowy.

 

Bawić w sprawdzanie można porównując np Ryzena z core przy czym najprościej sprawdzić rzeczywistą wydajność więc nie benchmarki a grę albo rendering. Benchmarki nie zawsze odzwierciedlają rzeczywistość.

  • Popieram 1
Link to post
Share on other sites

Czyli jak np. program używa 6 rdzeni 6 wątków to zarówno 6/6 jak i 6/12 będą działały identycznie dobrze, ale jeśli program będzie potrzebował przykładowo 6 rdzeni i yy 9 wątków (nie wiem czy tak się da, tak tylko przykład dałem) to wtedy 6/12 będzie wydajniejszy?

 

tu masz jeszcze z ryzena jak się zachowują wątki .Jak widac w bf1 SP warto wyłaczyć na 6 rdzeniówce

Link to post
Share on other sites

No obecnie mam i5 6600 na płytce (bo płyta to to nie jest ;d) MSI H110M i 1x 8GB 2133 cl14. Nie jest to zbyt przyszłościowy zestaw i już teraz czasem łapie czkawkę przy GTX 1060 6GB WindForce2 w takim AC Syndicate, mimo że to nie jest jakaś najlepsza karta. Wiem, że to też wina optymalizacji samego AC bo to w końcu ubisoft, ale jednak... Dodatkowo nic już z tym zestawem nie zrobię, ani procka nie mogę podkręcić, ani RAMów. W dodatku tylko 2 sloty na RAM i dokupić 8GB też nie ma sensu mimo że był taki plan, bo to nie będzie zbyt przyszłościowe..

Dlatego planuję jakoś na maj-czerwiec 2018 jakąś porządną i7 na w miarę dobrej płycie i dobry RAM do tego żeby to starczyło na lata ze zmianami jedynie karty graficznej ;p

Link to post
Share on other sites

Jak ci AC S przycina to chyba jest coś nie tak. Z tego co widzę na necie to 60 fps na ultra spokojnie to wyciska więc stawiał bym głównie na ram. Na twoim miejscu dokupił bym 2 kostkę. 16GB to wydaje mi się z jest taki standard teraz. Kupno szybszych pamięci w przypadku gier to jest zakup bezsensowny, wzrost wydajności będzie w granicy błędu pomiarowego więc najlepiej było by dokupić drugą identyczna kostkę.

Link to post
Share on other sites

AC S już przeszedłem i tak, teraz gram 90% w CS:GO więc mi wystarcza. Nie chcę dokupować RAMu do dual channel do płyty którą będę zmieniał za jakieś 6-9 miesięcy bo to trochę bez sensu, szczególnie że RAM teraz trochę drogi.. ;p 

Edytowane przez spidster135
Link to post
Share on other sites

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...